Kamera + objektiv för sportfoto!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreakyLeo:

Inte fan använder man ISO 100 när man fotar sport! ISO-värdet är ganska sekundärt när man fotar folk i rörelse på avstånd. Du proriterar alltid kort slutartid. Tillochmed i dagsljus skruvar man upp ISO så att man kan hålla 1/8000 eller 1/4000 i slutartid.

Tror din läsförståelse haltar lite. Jag skrev så låg ISO som möjligt: Innebär det ISO 6400 för att kunna köra med en slutartid på 1/8000 så är just ISO 6400 så lågt som möjligt. Räcker det med 6400 så inte fan kör man med 25600 bara för att.

Att man prioriterar slutartiden innebär inte att man struntar i ISO.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Budgetalternativet i sammanhanget är i dagsläget en begagnad 7D med ett begagnat 70-200/2.8 L USM, om vi tar Canon-grejer som exempel.
Nypris för ovanstående är ungefär 19 000:-

För en total nybörjare, med stramare budget, som vill försöka sig på det här med sportfoto skulle väl en begagnad 60D med ett begagnat 70-200/4 L IS USM kunna funka.
Har man sämre grejer än det, så jobbar man i uppförsbacke och motvind med att få till skarpa bilder.

Av ren nyfikenhet, varför skulle en total nybörjare föredra 70-200/4 L IS över 70-200/2.8 L?
Jag tror nog en större bländare skulle hjälpa nybörjaren mer är stabilisatorn i sportsammanhang.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Av ren nyfikenhet, varför skulle en total nybörjare föredra 70-200/4 L IS över 70-200/2.8 L?
Jag tror nog en större bländare skulle hjälpa nybörjaren mer är stabilisatorn i sportsammanhang.

Priset.

f4-varianten utan IS skulle väl också kunna vara ett alternativ, då den är ännu billigare, särskilt för snabb sport då IS inte nödvändigtvis är till någon nytta alls.
Som en parentes så presterar den dessutom bättre med en extender än vad IS-versionen gör, om man nu skulle vilja köra med en sån.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Priset.

f4-varianten utan IS skulle väl också kunna vara ett alternativ, då den är ännu billigare, särskilt för snabb sport då IS inte nödvändigtvis är till någon nytta alls.
Som en parentes så presterar den dessutom bättre med en extender än vad IS-versionen gör, om man nu skulle vilja köra med en sån.

f/4 L IS kostar dock (marginelt) mer än f/2.8 L

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Om du inte vet skillnaden mellan ett 70-200 och ett 50 mm-objektiv är det nog inte riktigt dags att investera i några nya, dyra fotoprylar än.
Fortsätt fota med det du har och köp inget förrän du förstår vad det är du behöver och varför du behöver det för dina specifika behov.

Man vill ju alltid ta bilder med så låg ISO som möjligt, för att bevara detaljer och färger i bilden (om inte syftet är att artistiskt nyttja "effekten" av högt ISO).

För att vara lite mer pedagogisk än din konstigt formulerade mening jag citerade, så kan man väl helt enkelt säga att för att överhuvudtaget kunna ta användbara bilder i dåligt upplysta hockeyrinkar behöver man objektiv med stor bländare - annars kommer man behöva så pass långa slutartider att man får rörelseoskärpa.

Av nån anledning är det väldigt många amatörer som tycker sig vilja fota just hockey och ridsport, och inte sällan blir de besvikna av hur deras prylar presterar i miljöerna dessa sporter utövas.

Vill man kunna ta såna bilder finns det inget att göra än att öppna stora plånboken.
Budgetalternativet i sammanhanget är i dagsläget en begagnad 7D med ett begagnat 70-200/2.8 L USM, om vi tar Canon-grejer som exempel.
Nypris för ovanstående är ungefär 19 000:-

För en total nybörjare, med stramare budget, som vill försöka sig på det här med sportfoto skulle väl en begagnad 60D med ett begagnat 70-200/4 L IS USM kunna funka.
Har man sämre grejer än det, så jobbar man i uppförsbacke och motvind med att få till skarpa bilder.

Skrivet av olog-hai:

Tror din läsförståelse haltar lite. Jag skrev så låg ISO som möjligt: Innebär det ISO 6400 för att kunna köra med en slutartid på 1/8000 så är just ISO 6400 så lågt som möjligt. Räcker det med 6400 så inte fan kör man med 25600 bara för att.

Att man prioriterar slutartiden innebär inte att man struntar i ISO.

Min läsförståelse är det nog inget fel på. När du skriver så låg ISO som möjligt så menar man så låg ISO som möjligt. Det är inga problem att fota i ISO100, men bra blir det inte. Man ställer helt sonika in kameran på slutarprioritet, väljer den slutartiden som passar beroende på situation sen bestämmer kameran bländare och iso. Då får man bäst och mest konsekvent resultat. Om man då väljer slutarprioritet så har man alltså ingen kontroll över ISO:n, kameran väljer naturligtvis själv den lägst möjliga iso:n.

Sen kan man, som du säkert gör då antar jag, köra helt manuellt. Detta gör att chansen att du missar just den bilden du vill ha ökar vesäntligt. Eller så kör du slutarprioritet och sätter en max ISO på t.ex. 3200 och riskerar att bilderna blir suddiga ändå...

just my 2 cents, men vad vet jag om foto

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

f/4 L IS kostar dock (marginelt) mer än f/2.8 L

Du har ingen större nytta av IS när det gäller sportfoto, då det är så snabba slutartider.

Skrivet av FreakyLeo:

Min läsförståelse är det nog inget fel på. När du skriver så låg ISO som möjligt så menar man så låg ISO som möjligt. Det är inga problem att fota i ISO100, men bra blir det inte. Man ställer helt sonika in kameran på slutarprioritet, väljer den slutartiden som passar beroende på situation sen bestämmer kameran bländare och iso. Då får man bäst och mest konsekvent resultat. Om man då väljer slutarprioritet så har man alltså ingen kontroll över ISO:n, kameran väljer naturligtvis själv den lägst möjliga iso:n.

Sen kan man, som du säkert gör då antar jag, köra helt manuellt. Detta gör att chansen att du missar just den bilden du vill ha ökar vesäntligt. Eller så kör du slutarprioritet och sätter en max ISO på t.ex. 3200 och riskerar att bilderna blir suddiga ändå...

just my 2 cents, men vad vet jag om foto

Själv kör jag manuellt på slutartid/bländare och kameran sköter ISO.. Men detta kräver att kameran har bra ISO-egenskaper.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Du har ingen större nytta av IS när det gäller sportfoto, då det är så snabba slutartider.

Way to hoppa rakt in i en diskussion utan att läsa in sig innan!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Way to hoppa rakt in i en diskussion utan att läsa in sig innan!

Sant!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Du har ingen större nytta av IS när det gäller sportfoto, då det är så snabba slutartider.

Själv kör jag manuellt på slutartid/bländare och kameran sköter ISO.. Men detta kräver att kameran har bra ISO-egenskaper.

Oh, visst har man användning av IS när man fotar sport. Kollar man t.ex. på Canons L telegluggar har de två inställningar på IS. En är "vanlig" skakreducering, den andra är för panorering, d.v.s. när du följer t.ex. en hockyspelare som susar förbi. Skulle man inte behövt det, hade inte sportjournalisterna använt det.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Oh, visst har man användning av IS när man fotar sport. Kollar man t.ex. på Canons L telegluggar har de två inställningar på IS. En är "vanlig" skakreducering, den andra är för panorering, d.v.s. när du följer t.ex. en hockyspelare som susar förbi. Skulle man inte behövt det, hade inte sportjournalisterna använt det.

klart man kan ha användning, men kanske inte "större nytta".
Ska man lägga 10k på ett 70-200, så kommer större bländare vara mer till nytta än IS.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Oh, visst har man användning av IS när man fotar sport. Kollar man t.ex. på Canons L telegluggar har de två inställningar på IS. En är "vanlig" skakreducering, den andra är för panorering, d.v.s. när du följer t.ex. en hockyspelare som susar förbi. Skulle man inte behövt det, hade inte sportjournalisterna använt det.

Har själv använt IS-objektiv, men aldrig använt funktionen i sportsammanhang. Däremot i mer stillastående och mörka scenarior, typ kyrkor eller utomhus en sen kväll, är det till fördel.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JewelNite:

Jag är i köpartankar på en första systemkamera, och behöver då köpråd för kamerahuset samt objektiv.

Det jag vill fotografera i huvudsak är ishockey, även annan sport. Det innebär att jag vill ha skarpa och ljusa bilder. Inte intresserad alls (i dagsläget) av att filma. Så fotandet står i fokus.

Har kikat och verkar som att Nikon eller Canon är det som man bör köra, då det gäller märke. Objektiven, inte lika bra koll där. Vill minnas namnet Sigma dock.

Köpa nytt vore kul, men har även förstått att då det gäller begagnat kan man fynda rejält. Helt klart intressant, då man inte har världens största budget. För objektiven lär väl ramla in allt eftersom man lär sig hantera kameran.

Shoot!

Titta om du kan hitta någon canon 1D begagnat, sen ett canon 70-200 F2.8 L eller liknande stor bländare.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

klart man kan ha användning, men kanske inte "större nytta".
Ska man lägga 10k på ett 70-200, så kommer större bländare vara mer till nytta än IS.

Skrivet av DaBone:

Har själv använt IS-objektiv, men aldrig använt funktionen i sportsammanhang. Däremot i mer stillastående och mörka scenarior, typ kyrkor eller utomhus en sen kväll, är det till fördel.

Prova att fota sport också

EDIT1: Om man använder lång slutartid, t.ex. över en sekund med stativ då är IS en nackdel.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Titta om du kan hitta någon canon 1D begagnat, sen ett canon 70-200 F2.8 L eller liknande stor bländare.

Budgeten är väl 6000kr eller?

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreakyLeo:

Min läsförståelse är det nog inget fel på. När du skriver så låg ISO som möjligt så menar man så låg ISO som möjligt. Det är inga problem att fota i ISO100, men bra blir det inte. Man ställer helt sonika in kameran på slutarprioritet, väljer den slutartiden som passar beroende på situation sen bestämmer kameran bländare och iso. Då får man bäst och mest konsekvent resultat. Om man då väljer slutarprioritet så har man alltså ingen kontroll över ISO:n, kameran väljer naturligtvis själv den lägst möjliga iso:n.

Sen kan man, som du säkert gör då antar jag, köra helt manuellt. Detta gör att chansen att du missar just den bilden du vill ha ökar vesäntligt. Eller så kör du slutarprioritet och sätter en max ISO på t.ex. 3200 och riskerar att bilderna blir suddiga ändå...

just my 2 cents, men vad vet jag om foto

Så låg ISO som möjligt betyder ju underförstått alltid inom fotografi så låg ISO som går att använda och fortfarande få skarpa och välexponerade bilder. Det är ju just det som gör en viss ISO möjlig.

Automatik är inte en jättebra idé när man fotar hockey, imo.
Du har ett rörligt och kontrastrikt motiv - vit is och mörkare spelare som tillsammans lätt kan förvirra exponeringsmätningen. Jag kör mycket riktigt hellre manuell exponering i det läget, med tillräckligt kort slutartid för att frysa spelarna.
Ljuset är dessutom konstant i en hockeyrink, vilket underlättar.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Budgeten är väl 6000kr eller?

Oj, måste ha missat det inlägget ja då är det ju helt annat som krävs

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Så låg ISO som möjligt betyder ju underförstått alltid inom fotografi så låg ISO som går att använda och fortfarande få skarpa och välexponerade bilder. Det är ju just det som gör en viss ISO möjlig.

Automatik är inte en jättebra idé när man fotar hockey, imo.
Du har ett rörligt och kontrastrikt motiv - vit is och mörkare spelare som tillsammans lätt kan förvirra exponeringsmätningen. Jag kör mycket riktigt hellre manuell exponering i det läget, med tillräckligt kort slutartid för att frysa spelarna.
Ljuset är dessutom konstant i en hockeyrink, vilket underlättar.

Då är du bättre än vad jag är, jag hinner inte justera om jag har mycket att fota.

OffT: Vad fotar du själv med?

EDIT1: TS har dock ingen kunskap om fotograferande, så jag vidhåller att manuellt är något han inte borde använda sig av. Ljusmätning, förfokusering, exponering o.s.v. tar nog ett tag innan han får kläm på det.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Prova att fota sport också

EDIT1: Om man använder lång slutartid, t.ex. över en sekund med stativ då är IS en nackdel.

Har man stativ är IS onödigt överhuvud taget..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Prova att fota sport också

EDIT1: Om man använder lång slutartid, t.ex. över en sekund med stativ då är IS en nackdel.

Jag tycker du kan prova att fota sport, inomhus.
Prova med och utan stabilisator, och när du har stabilisatorn på så bländar du ner ett steg. Återkom gärna med resultatet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Har man stativ är IS onödigt överhuvud taget..

Bara om man använder stativet HELA tiden.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreakyLeo:

Då är du bättre än vad jag är, jag hinner inte justera om jag har mycket att fota.

OffT: Vad fotar du själv med?

EDIT1: TS har dock ingen kunskap om fotograferande, så jag vidhåller att manuellt är något han inte borde använda sig av. Ljusmätning, förfokusering, exponering o.s.v. tar nog ett tag innan han får kläm på det.

Man behöver inte justera så mycket, man ställer in rätt exponering från början, sen funkar det rätt igenom en match.
Finns säkert andra som gör annorlunda, men det funkar för mig.

Nu fotar jag i dagsläget ingen sport alls, och har en förkärlek till fullformat. Så mitt "stall" består av en 5Dmk3 och en mk2 som backup.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Man behöver inte justera så mycket, man ställer in rätt exponering från början, sen funkar det rätt igenom en match.
Finns säkert andra som gör annorlunda, men det funkar för mig.

Nu fotar jag i dagsläget ingen sport alls, och har en förkärlek till fullformat. Så mitt "stall" består av en 5Dmk3 och en mk2 som backup.

OffT: Fina grejor. Själv körde jag 5Dmk2 länge också, det var ingen kamera som tyckte om sport. Däremot hade jag bl.a. ett 28-300L IS. Inte skarpaste eller ljusstarkaste gluggen i lådan, men fantastiskt flexibel. IS:en på den gluggen fick mig att gå från "anti-IS" till "pro-IS" just pågrund av panoreringsfunktionen.

OnT: Håller du inte med mig om att det bästa alternativet är en crop-kamera med ett 70-300 och IS i antingen huset eller gluggen och att köra med slutarprioritet är det bästa alternativet inom budgeten för TS?

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreakyLeo:

OnT: Håller du inte med mig om att det bästa alternativet är en crop-kamera med ett 70-300 och IS i antingen huset eller gluggen och att köra med slutarprioritet är det bästa alternativet inom budgeten för TS?

Jo, med en så pass begränsad budget det finns ju inte direkt nåt annat att välja på.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Jag undrar en sak. Min syrra går i konståkning. Kan man applicera samma tankar/teorier om att fota ishockey? För konståkning är det bara en person som åker. Till skillnad har jag en D3000 med standardobjektiv om det hjälper något. Har fotat lite på henne, dock är det svårt att komma närma Ska man satsa på ett Telezoom? (Sorry om jag inkräktar TS)

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

@N0iZE:
Konståkning är väl tämligen närbesläktat ja. Det är ju samma miljö osv. I just ditt fall skulle man ju kunna tänka sig att du kunde förhandla dig till att få vara på isen, åtminstone på träningar osv, då hade du ju kunnat komma undan med en 50/1.8 kanske.
I ditt fall ger inte en AF 80-200/2.8, som jag föreslog tillsammans med en D90 till TS, någon AF, eftersom D3000 inte har någon motor i huset. Annars hade det varit ett någorlunda billigt alternativ. Så de bästa alternativen för din del är att kolla på 70-200/2.8-zoomar från Tamron och Sigma som är så moderna att de har egen motor.
Ett 85/1.8, som nämnts här ovan kan funka någorlunda okej på saker som inte är allt för långt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JewelNite:

Jag är i köpartankar på en första systemkamera, och behöver då köpråd för kamerahuset samt objektiv.

Det jag vill fotografera i huvudsak är ishockey, även annan sport. Det innebär att jag vill ha skarpa och ljusa bilder. Inte intresserad alls (i dagsläget) av att filma. Så fotandet står i fokus.

Har kikat och verkar som att Nikon eller Canon är det som man bör köra, då det gäller märke. Objektiven, inte lika bra koll där. Vill minnas namnet Sigma dock.

Köpa nytt vore kul, men har även förstått att då det gäller begagnat kan man fynda rejält. Helt klart intressant, då man inte har världens största budget. För objektiven lär väl ramla in allt eftersom man lär sig hantera kameran.

Shoot!

Du har fått massor av bra svar - tekniska, detaljerade och korrekta.
Med risk för att slå in öppna dörrar, frågan är dock hur erfaren fotograf du är (risk för att jag missat ett sånt inlägg i tråden, har bara snabbläst den)?

För att fotografera ishockey och få "skarpa och ljusa" bilder behövs dyr utrustning OCH kunskap hur utrustningen skall hanteras.
Det går inte att köpa en svindyr kamera och objektiv, ställa kameran på "auto" och sen knäppa schyssta bilder för press.
Kunskap och erfarenhet om ljusmätning, bländare, vitbalans, skärpedjup, bildkomposition + en del annat spelar en stor roll vid skapandet av bilder.

Nåväl - med det sagt... kan du säkert få bra bilder från matcher.
Ställ kameran på M (Canon) laborera med slutartid och bländare, använd den inbyggda ljusmätaren och olika ISO. Korrigera kanske 2 steg på vitbalansen för isen. Försök komma ihåg vad du gör för att kunna dra erfarenheter av dessa senare framför datorn.

Om du absolut vill ha en systemkamera är det bra att läsa på lite om framförallt objektiven.
Mitt råd skulle vara att du köper en lite billigare systemkamera med ett bra objektiv.
Satsa på ett 70-200mm med fast bländare ex f/2.8 kanske (om det ska vara till hockeyn) ett Tamron AF 70-200/2,8, eller ett Sigma eller Tokina. Fast zoom är billigare - vilket kan begränsa användningsområdet - men ger ofta bättre bilder - generellt.

Det viktigaste är dock att du lär dig behärska komposition och utrustningen - då kommer du bli riktigt bra!
Kör hårt - foto är riktigt kul och man kan nörda ner sig hur mycket som helst.

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem

Bidda på dessa två

http://www.tradera.com/item/340231/195793772/nikon-d7000
http://www.tradera.com/item/302001/195775724/sigma-70-200-2-8...

Där har du en riktigt bra uppsättning, och kan bli väldigt prisvärt också!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Bidda på dessa två

http://www.tradera.com/item/340231/195793772/nikon-d7000
http://www.tradera.com/item/302001/195775724/sigma-70-200-2-8...

Där har du en riktigt bra uppsättning, och kan bli väldigt prisvärt också!

Japp - grymt bra kit!!

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk

Fyndade(?) nyss objektivet: http://www.tradera.com/item/302001/195775724/sigma-70-200-2-8...

Detta innebär att jag är låst till Nikon-kameror, eller finns det bra adaptrar för att slänga på objektivet på ett Canon-hus?

Är Nikon D7000-serien där jag bör lägga siktet nu, eller räcker ett D5100-hus till just för sportfoto? Jag kommer som sagt fota ishockey, i en SHL-arena, dvs att ljuset är bra och kommer förhoppningsvis kunna stå bredvid spelarbåsen. Vet att ackreditering krävs för det, kommer dock i början fota lägre hockey och på så sätt "bara" kunna dyka upp och fota.

Permalänk
Medlem

D5100 har samma sensor, så bildkvaliteten blir samma, men d7000 har bättre AF och sekvenstagning osv, så man är lite bättre rustad med en D7000.