Jag har slutat med att vara anonym på forum

Permalänk
Medlem

Kör alltid med 1 av 2 olika nicknames men har aldrig försökt gömma mig bakom dem. Belga har dessutom hängt med så länge att jag tror fortfarande en del av mina vänner faktiskt inte har koll på vad jag egentligen heter ens i verkliga livet.

Anonymitet skall dock inte underskattas. Det är det första, bästa och ibland enda försvaret man har i vissa lägen och jag anser starkt att jakten på att tvinga bort anonymiteten är direkt farligt för ett samhälle. Anonymitet skall alltid vara frivilligt och att tvinga någon till det ena eller det andra är fel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Lite anonymitet är skönt även fast man har vettiga saker att skriva och aldrig t.ex. troller eller deltar i flame-war. Jag vill inte att människor jag känner eller som känner till mig ska kunna spåra all min aktivitet på internet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har flera olika nick mest beroende på när jag registrerade mig på just det forumet. Nu förtiden är det lite semi anonymt, eller? Hehehe.
Själv modererar jag ett bilforum och som moderator får man utstå en hel del av folk i alla åldrar som vräker ur sig både det ena och det andra. Många kan tolkas som otrevliga i sina inlägg men det är ju ganska svårt att se minspelet bakom på en skriven text jämfört om man står näsa mot näsa. Jag har åxå konstaterat att många inte är alls samma person irl som på internet. Oftatst är dom mycket trevligare......

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Min nivå av anonymitet varierar rätt mycket beroende på sajt. Här exempelvis, på ett forum som är stort och seriöst, kan jag släppa lite på det. Jag tänker - för det mesta - innan jag skriver, och rör huvudsakligen bara vid ämnen som är hyfsat neutrala. Inte för att jag inte står för vad jag tycker, men det har påvisats åtskilliga gånger att många överanalyserar texter och drar förhastade slutsatser.
Den som skulle vilja kan säkerligen utan större problem spåra det mesta om mig, men långt ifrån allt. Håller mig dessutom med flera olika signaturer beroende på kanal bara för att göra det obekvämt för amatörspårarna och för att begränsa eventuell skadeverkan. Men i slutänden är det självklart rätt så likt ett cykellås: den som vill stjäla cykeln bryr sig inte nämnvärt om låset, men det förhindrar överförfriskade människor på väg från puben att ta den i fyllan och villan.

Det viktigaste med möjlighet till anonymitet på nätet är dock att den ska finnas tillgänglig för den som faktiskt önskar bruka den, oavsett mjölets kvalitet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Tyvärr så stämmer det inte per automatik att borttagen anonymitet automatiskt betyder att folk blir trevligare på internet: Bara titta på Aftonbladets feed/"forum" - De gjorde så att folk var tvungna att logga in med sitt FB-konto (vilka oftast inte är anonyma) i ett försök att få folk att bete sig anständigt: De flesta på aftonbladets feed beter sig fortfarande som idioter.

Angående mitt eget nickname så är det något som bara har hängt med nu i över 10 år, och det är detsamma eller snarlikt på alla forum jag är registrerad på. Jag har inga problem att rucka på min anonymitet och i synnerhet i PMs så slinker personuppgifter ut.

Jag föredrar dock att vara anonym, inte så att jag kan säga vad jag vill och "känna mig kaxig bakom en datorskärm", utan snarare eftersom man faktiskt aldrig vet vilka stollar man stöter på ute på internet, så i stort sett ser jag det lite som ett skydd. Kanske lite naivt av mig, men så är det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vet lika mycket/lite om dig oavsett ditt användarnamn/bild.

Varför anklaga folk för att "gömma" sig?

Nja håller inte med. Hade jag hetat _Tooobbe_ så hade du haft noll chans att hitta mina uppgifter såvida du inte ber SweC staff om uppgifter som kan hittas från PM angående annonser tex.

Nu när jag heter Biorrith på forumet kan du bara söka på Eniro så har du namn, adress och födelsedatum. Fan, med det sagt får jag helt plötsligt lust att gömma mig... ^^

Permalänk
Medlem

Tycker att det är rätt härligt att man skalar av några av alla trevlighetslager som mer eller mindre är obligatoriska IRL. Själv är jag halvanonym (oftast), skyltar absolut inte med min identitet, men går inte heller särskilt långt för att dölja den. Vill man ta reda på vem jag är så har jag garanterat lämnat gott om små brödsmulor på internet för att få reda på både det ena och det andra.

Permalänk
Medlem

Hej, jag heter Jimmie Andersson och bor i Kristianstad, Skåne.
Att inte stå för det man skriver är patetiskt, ser ingen anledning att gömma mig som många andra tuffa internet heroes idag, med internet heroes menar jag dock idioter som tror dom är tuffa bakom skärmen ;>

Har flera gånger erbjudit att mötas på en fika lokalt när någon tjabbar bakom skärmarna men ingen har tagit upp erbjudandet om bulle o kaffe.

Permalänk
Avstängd

Gammal tråd men intressant fenomen, Jag skriver exakt likadant som min tankeförmåga medger oavsett om jag använder något av mina riktiga namn eller om jag använder mitt nick (personer jag har skäl att anförtro det åt vet ändå vem jag är så det kvittar om jag använder det eller något annat). Om jag av någon anledning inte vill vara seriös (har i princip bara hänt en eller två gånger när jag med all tänkbar rätt varit heligt förbannad och personerna det gällt inte verkar kunna ta till sig seriösa argument utan att gå in på rena personangrepp) så framgår det mycket tydligt varför jag är missnöjd och då använde jag varken samma dator/ip-lina eller namn eller någonting annat som går att klart härled till mina normala aktiviteter på internet på grund av att jag vet att det skulle komma att missbrukas. Men jag försöker ändå formulera mig så konstruktivt det går.

Däremot är det ett aktivt val att inte skylta för öppet men namn och adresser, telefon nummer och annat som kan härleds till en specifik fysisk person eller motsvarande, oavsett om det gäller mig själv eller någon annan på platser där man kan tänkas ha skäl att anta att tredjepartspersoner kan komma åt uppgifterna utan någon form av kontroll på hur och i vilka sammanhang detta kan komma att användas, det är mha en ren säkerhetsgrej jag lärt mig den hårda vägen och som jag står för.

Jag kan för övrigt inte se någon som helst relevans i vem eller vad en skribent är utan det väsentliga är innehållet, det spelar ingen roll om det är ett anonymt inlägg eller om det är en person med bild, för och efternamn som skriver någonting om det inte innehåller någon för mig vettig och relevant information, inlägg/artiklar osv som inte gör det passerar förbi som rent brus och drunknar i mängden.

Däremot så tror jag att mycket skräp helt enkelt beror på att många ofta använder "talspråk" och mer spontana svar och argument ungeffär som när man diskuterar något vid kaffebordet, vilket jag gissar troligen ibland kan ge upphov till misstolkningar när det sker i skriven form, det är i allafall min erfarenhet från andra forum. annars ser jag inget fel i det, tvärtom kan det ibland underlätta att få fram relevanta svar på det man egentligen söker om det inte är för stel miljö tycker jag om man skummar och lägger ihop sådant man finner vara av intresse från många brustrådar, vilket jag bestämmt anser vara bättre än inget svar alls eller ofullständiga svar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja tillägga att jag anser att en viktig del av funktionen med ett forum är just att alla har möjlighet att kommentera om man tex. upptäcker rena faktafel eller liknande. Oftast så beror ju sådant på att den som skrivit det feltolkat någonting, jag har nästan aldrig sett seriösa svar som medvetet innehållit faktafel däremot ibland omedvetna faktafel eller rena missuppfattningar där innehållet kanske tolkas på ett annat vis (tex att den som skriver avser kontakt X medan trådskaparen sitter med en kontakt XX som har samma definitionsbenämning (och därför får samma "namn" av båda skribenterna i inläggen så att TS får felaktiga resultat men det inläggs skribenten som svarar ändå har helt rätt i det denne säger)) men olika konstruktion och detaljbenämning för att dra ett aktuellt exempel) som insmugit sig i svar och artiklar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

De som gömmer sig bakom sina skärmar och är tuffa svarar aldrig på att ses och tala vidare mellan fyra ögon. Anonymiteten är inte allt, de flesta känner sig säkra hemma hos mamma bakom datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En annan grundläggande sak: Om vi förutsätter att det som sägs är vettigt så spelar det ju faktiskt inte någon roll vem som säger det. Det behöver inte ens vara deras egen åsikt utan kanske bara lyfter fram en alternativ punkt som annars förbisetts.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Gillar inte riktigt att lämna ut all information, går att få ihop väldigt mycket om en person som är aktiv på flera forum, facetube osv. Har "spårat" ett flertal personer som jag evt. vill handla av/sälja till och orkar man går det oftast att få ut födelsedag, adress, arbete, telefonnummer osv. utan större problem.

Finns även en annan nackdel med att vara för öppen. T.ex. har Fotosidan en "kameraväska" funktion där man anger vilka grejer man äger. Dessutom ser man ofta var personen bor och det kan locka dit objudna gäster.

Jag har mitt riktiga förnamn i min profil och tycker det räcker. Hör dock inte till dom som är aggressiv eller otrevlig på div. forum, har man såna problem bör man skita i att hänga på div. forum/facebook o.a.

Jag håller med dig helt! Man har ju lagt upp gallerier på sina datorer här på sweclockers t.ex. Så det blev lite jobbigt när jag ville sälja ett grafikkort till någon här på forumet. Han ville ha mitt telefonnummer för att känna sig säkrare på att jag inte försöker lura honom, jag ville inte ge det till honom eftersom jag inte har någon aning om vem han egentligen är. I samma ögonblick som han får numret kan han få adress osv och vet dessutom att det finns utrustning värt mycket pengar på den adressen.

Eftersom han hade prutat ner priset ordentligt så ledde denna skillnad till att jag hellre hade kortet kvar än att lämna ut i princip alla uppgifter om mig själv genom att ge honom mitt nummer och affären blev inte av. Better safe than sorry.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

De som gömmer sig bakom sina skärmar och är tuffa svarar aldrig på att ses och tala vidare mellan fyra ögon. Anonymiteten är inte allt, de flesta känner sig säkra hemma hos mamma bakom datorn.

Fast varför ska man ses och tala vidare mellan fyra ögon? Jag förstår mig inte riktigt på den där mentaliteten att "jag kan använda mina muskler istället för att argumentera så då har jag rätt", har flera gånger stött på folk online som tycker att jag ska "våga säga det där IRL", varför ska man behöva det? Varför inte bara kunna ta diskussionen utan att det ska spela roll vem som har mest muskler eller kan stirra på den andre tills att han inte vågar stå fast vid sitt argument?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phukkitt:

Fast varför ska man ses och tala vidare mellan fyra ögon? Jag förstår mig inte riktigt på den där mentaliteten att "jag kan använda mina muskler istället för att argumentera så då har jag rätt", har flera gånger stött på folk online som tycker att jag ska "våga säga det där IRL", varför ska man behöva det? Varför inte bara kunna ta diskussionen utan att det ska spela roll vem som har mest muskler eller kan stirra på den andre tills att han inte vågar stå fast vid sitt argument?

Det är inte det som är poängen, muskler eller inte. Men få kan vara lika tuffa om dom står och säger samma sak i verkligheten, framför en person. Men att gömma sig bakom skärmen går alldeles utmärkt.

Permalänk
Avstängd

Möjligt, själv brukar jag gå betydligt hårdare och mycket mer oseriöst fram IRL eftersom jag då vet att informationen har betydligt större chans att tolkas såsom jag egentligen manade det och att om det inte gjorde det så har personen i fråga en helt annan möjlighet att ställa motfrågor om denna uppfattat saken korekt samt möjlighet att svara omedelbart, sedan finns det ju för och nackdelar med allt, nackdelen IRL är ju då åas att adrenalin och andra kroppskemikalier ofta påverkar mycket mer direkt och att man kanske inte alltid får samma chans att kunna utreda missförstånd på ett bra sätt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Att personer har samma förutsättningar att uttrycka sådanat man kanske inte vågar säga annars ser jag för min del dock enbart positivt på och som en fördel även för mig då man ju då får ärliga och raka puckar, något jag tycker det är alldeles för lite av IRL idag.

Edit, jag menar, extremt få personer är ju BÅDE rakryggade och SAKLIGA irl. i praktiken. Såsom jag ser på saken så skulle jag ju enbart göra mig själv en björntjänst om den andre personenh sade en sak men inte vågade säga vad denne EGENTLIGEN tycker och tänker, det ger ju mig bara en falsk bild.
En person som bara är rakryggad men sällan tänker efter mer noga får man ju också väldigt svårt att ta seriöst IRL. (och Personer som ljuger tappar man ju mycket snabbt alla former av förtroende för.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är inte det som är poängen, muskler eller inte. Men få kan vara lika tuffa om dom står och säger samma sak i verkligheten, framför en person. Men att gömma sig bakom skärmen går alldeles utmärkt.

Så du menar att bara för att man i verkligheten kan bli skrämd till tystnad av andra så att man inte vågar säga vad man tycker så bör man rätta sig efter detta även på nätet ? Vad är det för attityd egentligen ?
Jag tycker att det är alldeles utmärkt om vi har ett debattklimat där folk inte känner att de är rädda att säga vad de tycker. Då är anonymiteten alldeles utmärkt.

Själv står jag alltid för mina åsikter som jag skriver i diverse forum och de skiljer sig inte från mina åsikter jag förmedlar IRL till normalt funtade personer. Endast om jag jag råkar befinna mig nära någon överkänslig och/eller hotfull person eller dylikt så låter jag givetvis bli att förmedla åsikter som kan provocera denna, precis som att jag inte går fram till något beväpnat kriminellt gäng och börjar prata om hur mycket jag tycker att deras livsstil suger.

Jag står för alla mina åsikter, men det finns gott om personer som inte kan acceptera att andra har andra åsikter än dem själva och med våld, hot och trakasserier försöker tysta sina meningsmotståndare (tex vissa vänsterextremister, nazister, feminister osv). Det är på grund av dessa ej normalt funtade personer som anonymiteten behövs. Genom anonymiteten så låter vi inte dessa antidemokratiska krafter sätta dagordningen för oss andra.

Skrivet av Phukkitt:

Fast varför ska man ses och tala vidare mellan fyra ögon? Jag förstår mig inte riktigt på den där mentaliteten att "jag kan använda mina muskler istället för att argumentera så då har jag rätt", har flera gånger stött på folk online som tycker att jag ska "våga säga det där IRL", varför ska man behöva det? Varför inte bara kunna ta diskussionen utan att det ska spela roll vem som har mest muskler eller kan stirra på den andre tills att han inte vågar stå fast vid sitt argument?

Precis.
Hårddrar man argumentet till dess kärna så kan man ju resonera på samma sätt och säga
"Står du för dina åsikter i verkligheten ? Säg att du möter ett kniv och pistolbeväpnat gäng. Då får vi se hur mycket av dina åsikter du egentligen vågar stå för. Men att gömma sig bakom skärmen går bra."

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Så det spelar roll vem du vädrar åsikterna för? Det tycker jag inte låter som att man vågar stå för vad man tycker. Att belönas med stryk är aldrig okej, men det drar ju slutsatsen av att man borde tänka sig för innan man kräker ur sig något man vet kan uppfattas som provocerande eller kränkande. Det har tyvärr hänt i diskussioner på allehanda forum avslutats med att man hotats med stryk eller liknande för att andra deltagare i samtalet burit olika åsikter kring ämnet.

Tragiskt, men på internet kan man bete sig som man vill. I verkligheten är man lite försiktigare av naturliga skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så det spelar roll vem du vädrar åsikterna för? Det tycker jag inte låter som att man vågar stå för vad man tycker. Att belönas med stryk är aldrig okej, men det drar ju slutsatsen av att man borde tänka sig för innan man kräker ur sig något man vet kan uppfattas som provocerande eller kränkande. Det har tyvärr hänt i diskussioner på allehanda forum avslutats med att man hotats med stryk eller liknande för att andra deltagare i samtalet burit olika åsikter kring ämnet.

Tragiskt, men på internet kan man bete sig som man vill. I verkligheten är man lite försiktigare av naturliga skäl.

Så du tycker att man, om man står för vad man tycker, ska riskera livet för att säga det till störda våldsamma personer som tar till våld mot oliktänkande ? Det har inte ett skit att göra om man står för vad man tycker att göra eller inte, utan om att akta sig för störda personer.
Jag står till 100% för vad jag tycker, men jag har en självbevarelsedrift liksom de flesta normalt funtade människor.

Det handlar inte om att att säga saker som är grovt opassande, utan om det faktum att oavsett vilken åsikt man har så finns garanterat personer som gärna skulle se dig död för att ha den åsikten. Felet ligger inte hos oss som debatterar normalt och civiliserat, utan hos dem som inte kan acceptera att andra har andra åsikter och är beredda att ta till våld och annat. Det är dessa som gynnas av en av-anonymiserad debatt. Då kan de lätt söka upp sina offer och trakassera dem bäst de vill.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Kul för dig, själv håller jag mig någorlunda anonym. Vräker jag ur mig en dumhet på fyllan ska inte mitt namn finnas förevigat tillsammans med kommentaren. Här på swec kvittar det nog, men på t.ex. flashback vill jag vara anonym. Kommenterar jag i en tråd om ett ljusskyggt ämne vill jag inte att mitt namn ska finnas förknippat med ämnet, även om kommentaren jag skriver är fördömande.

Rent allmänt tycker jag att trenden med krav på inloggning är ett hot mot åsiktsfriheten. Är ju bra att folk faktiskt kan kunna vädra sina åsikter utan att riskera repressalier.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe, nja jag föredrar ett pen-name. Men inte för att vara anonym. Skulle någon vilja argumentera med mig vidare bort ifrån internet så bjuder jag gärna in dom på en kopp kaffe så kan vi diskutera där med, så jag signerar allt jag säger med mitt användarnamn. Men jag brukar på mer seriösa ställen avsluta med "- André.k.h" men oftast bara där jag känner det verkligen behövs.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperT:

Så du tycker att man, om man står för vad man tycker, ska riskera livet för att säga det till störda våldsamma personer som tar till våld mot oliktänkande ? Det har inte ett skit att göra om man står för vad man tycker att göra eller inte, utan om att akta sig för störda personer.
Jag står till 100% för vad jag tycker, men jag har en självbevarelsedrift liksom de flesta normalt funtade människor.

Det handlar inte om att att säga saker som är grovt opassande, utan om det faktum att oavsett vilken åsikt man har så finns garanterat personer som gärna skulle se dig död för att ha den åsikten. Felet ligger inte hos oss som debatterar normalt och civiliserat, utan hos dem som inte kan acceptera att andra har andra åsikter och är beredda att ta till våld och annat. Det är dessa som gynnas av en av-anonymiserad debatt. Då kan de lätt söka upp sina offer och trakasserade dem bäst de vill.

Jag håller med dig, men du överdriver en aning.

Permalänk
Avstängd

Not to offend, men var trodde TS att han skulle komma med en tråd som denna... :roll:

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag håller med dig, men du överdriver en aning.

Ok, tog väl mest ett lite extremt exempel för att principen skulle framgå bättre om vad jag menade.

Jag kan dock hålla med TS om att det kan vara trevligt att diskutera där folk vet vem man är med profilbild och så.
Dock känns det lite väl utelämnande just med tanke på att det finns störda personer som rätt vad det är kan haka upp sig på något man skrivit och börjar trakassera en.
Själv är jag väl i och för sig inte speciellt anonym. Använder mitt riktiga namn och utifrån vad jag skrivit så är det ganska lätt för den som vill att ta reda på vem jag är.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Om man vill vara helt öppen finns det ju videolänk konversationer och liknande där man kan tala med folk i realtid, bokstavligen öga mot öga, allt som krävs är ju en webbkamera, en dator, mjukvara och tillgång till internet.
Det finns ju gott om möjligheter att skapa även öppna samtalsgrupper menar jag.

Vill man föra riktig seriösa diskusioner är ju sådana kanaler överlägset bäst tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperT:

Ok, tog väl mest ett lite extremt exempel för att principen skulle framgå bättre om vad jag menade.

Jag kan dock hålla med TS om att det kan vara trevligt att diskutera där folk vet vem man är med profilbild och så.
Dock känns det lite väl utelämnande just med tanke på att det finns störda personer som rätt vad det är kan haka upp sig på något man skrivit och börjar trakassera en.
Själv är jag väl i och för sig inte speciellt anonym. Använder mitt riktiga namn och utifrån vad jag skrivit så är det ganska lätt för den som vill att ta reda på vem jag är.

Absolut, ett "riktigt" namn är alltid trevligare att tala med. Mitt alias är något som följt med sedan de länge yngre åren, så det per automatik att jag oftast väljer det framför mitt riktiga namn.

//Fredrik

Permalänk
Medlem

Anonym eller inte?

Tja, att kvällsblaskorna kör med Facebook-inloggning för sina kommentarer hindrar inte folk från att vara idioter där, den saken är klar. I aningen mer sansade miljöer, som exempelvis här, finns ändå fördelar med anonymitet. En stor nackdel med riktiga namn och bilder är nämligen att folk har förutfattade meningar. Med mer anonyma nick spelar det ingen roll om någon är man eller kvinna, gammal eller ung, man kan bilda sig en uppfattning om skribenter baserat på deras inlägg istället. Har varit för många trådar man läst där tonen helt ändrats efter att t.ex. trådskaparen efter några inlägg visat sig vara en tjej...

Själv kör jag olika användarnamn på alla nätforum jag är med i. Ser ingen anledning till att göra det på tok för lätt för folk att koppla ihop allt. Det jag skriver t.ex. här skriver jag här, och mina inlägg här ska därför läsas i skenet av min posthistorik just här. Busenkelt. Tycker någon det är för anonymt, eller t.ex. utgår från att jag trollar, fine, deras problem. Jag står för vad jag skriver, och just därför vill jag att det ska läsas utan att folk blandar in saker som inte hör dit.

Har för övrigt testat att komplettera profilen med lite mer personliga uppgifter, men responsen från somliga skribenter (ingen nämnd, ingen glömd) indikerar att det är en dålig idé att vara för specifik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Absolut, ett "riktigt" namn är alltid trevligare att tala med. Mitt alias är något som följt med sedan de länge yngre åren, så det per automatik att jag oftast väljer det framför mitt riktiga namn.

//Fredrik

Det kan även bli lite väl rörigt när det finns 20 person på forumet med olika variationer av Fredrik.. Men om mitt förnamn finns att registerar (aldrig i min erfarenhet) så försöker jag allt norpa det asap.

så, ett inflik till vad du sa där och inte någon form av kritik. Även anledningen till varför jag allt som oftast hittar på något fyndigt istället för mitt namn.

//Fredrik42

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tomten51:

Det kan även bli lite väl rörigt när det finns 20 person på forumet med olika variationer av Fredrik.. Men om mitt förnamn finns att registerar (aldrig i min erfarenhet) så försöker jag allt norpa det asap.

så, ett inflik till vad du sa där och inte någon form av kritik. Även anledningen till varför jag allt som oftast hittar på något fyndigt istället för mitt namn.

//Fredrik42

Att heta Fredrik känns tillräckligt anonymt, nu när jag tänker på det, haha.

Skickades från m.sweclockers.com