OCZ Technology i konkurs – Toshiba kan köpa resterna av bolaget

Permalänk
Melding Plague

OCZ Technology i konkurs – Toshiba kan köpa resterna av bolaget

Efter en rad tunga förluster och kontroversiella affärer är lagringsföretaget OCZ Technology på väg att ansöka om konkurs. Resterna av bolaget kan komma att förvärvas av Toshiba.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ajfan.... trist :/ OCZ i mina ögon är ett bra företag... alltid varit nöjd med deras produkter

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Fin fina produkter men aldrigt haft klirr i kassan för att köpa deras ssd enheter.

Permalänk
Medlem

Alltid tråkigt när ett förtag går under, konkurrens är bra för konsumenterna, och OCZ som i många fall lett prestanda-racet (kanske inte alltid stabilitet) har pressat prestandan till gränserna en längre tid.. tråkigt att tappa dem.

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem

synd då företag som har funnits så länge går i konkurs :/

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Känns som de tappat fokus och "spretat" för mycket under många år istället för att fokusera på några få marknader som mindre företag borde göra.

Deras SSD:er fick också dåligt rykte eftersom de använde Sandforce-konrtollers som speciellt i början orsakade mycket problem för användare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen300:

Fin fina produkter men aldrigt haft klirr i kassan för att köpa deras ssd enheter.

Kanske bara är jag men har inte OCZ vart ganska billiga på SSD'er? Agility serien etc, Ofc inte Revo...

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Jag är tyvärr inte allt för förvånad. De hade ett jäkla strul ett tag med SSD:er och det blev nog lite för mycket.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Snap......gillade deras SSDs...framförallt när de fick bukt med firmware för Sandskräpkretsarna......sorry kunde inte låta bli...

Permalänk
Avstängd

Med risk för att låta cynisk men detta kan väl inte komma som någon chock för någon?

Personligen har jag alltid kört med Corsairs minnen och nätdelar. Ofta de lite dyrare modellerna vad gäller nätdelar.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk

Köpte deras OCZ-VERTEX3 128Gb för ett år sedan, har aldrig haft några problem med den. Skulle gärna utökat datorn med några till, men ekonomin har sagt nej. Tråkigt att se ett företag som OSZ lägga ned, speciellt när de är synnerligen prisvärda och seriösa.

Visa signatur

Windows 10, 8,00 GB DDR3 1600MHz, MSI UDH3 MB. i7 3770k @4.2GHz, MSI GTX 1070 ,112GB OCZ-VERTEX3_ 233GB HDD WD_1 TB SSHD Seagate

Permalänk
Medlem

Undra hur Toshiba kommer gå tillväga med lagrings delen.

Permalänk
Medlem

Företaget var engång en fin klenod som man såg upp på. Men med dom där turerna i SSD-träsket, så fick man en avsmak för märket.

Vackra, bra och glänsande minnen gjorde de engång i tiden iaf. Samt PSU's.

Permalänk
Medlem

Skickade idag tillbaka en ssd till dom på RMA :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 4670k@4.6 | Asus Z87-A | Asus R9 280X DC2 | NZXT Switch 810 | Corsair H100i |
Corsair 8GB VENGEANCE | Corsair SSD 60GB Force3/OCZ Vector 128GB | Corsair RM 850W | Benq G2420HD X3 |

Permalänk
Medlem

Jag gillade väl aldrig OCZ egentligen, men jag såg fram emot att följa deras utveckling efter Vertex 4 och Vector.. sedan blev det tyst.

Nåja, jag gillar Toshiba, i varje fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Personligen har jag alltid kört med Corsairs minnen och nätdelar. Ofta de lite dyrare modellerna vad gäller nätdelar.

Mitt Corsair AX-760 Platinum var ett måndagsexemplar som höll i 6 månader... Trevligt att du är nöjd med Corsair. Jag gillar inte dem på grund av uppenbara skäl

Permalänk

Inte direkt förvånad, OCZ har gjort en del fiaskon på senare tid.

Säljer utdaterade RAM minnen till överpris och placerar sin budget SSD i samma prisklass som Intel och Samsungs "low"-end när den presterar mycket sämre.¨

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zZerf:

synd då företag som har funnits så länge går i konkurs :/

Så länge? Det grundades ju 2002 enligt artikeln. Det är 11 år. Sen när blev 11 år länge?

Sen sörjer jag inte direkt deras bortgång då de inte tillfört marknaden något de senaste åren. Förrutom SSD av högst tvivelaktig kvalité. De ledde ju returlistan på SSD så hur de fick för sig att satsa på enterprise efter det, där stabilitetet är långt viktigare än prestanda är för mig ett mysterium. När de inte släppte ännu en Sandforce-SSD med dålig firmware så passade de på att ljuga lite om styrkretsen. De köpte ju Indilix för att få en egen styrkrets men istället för en ny version av Barefoot som var utlovat så satt det en Marvell i deras SSDer. Så det räckte inte med dålig kvalité utan det behövdes lite falsk marknadsföring också. Slutligen kan man lägga till lite bokföringsfusk. Vad var det för nötter som styrde i det där bolaget egentligen? Det var ju ett antal år sedan de faktiskt lyckades göra något rätt. Jag sörjer som sagt inte deras bortgång.

Börjar också bli lite trött på det eviga mantrat om att det alltid är dåligt när företag försvinner eftersom det minskar konkurrensen. Vad är det för trams? Det här var ett företag som bevisligen inte kunde tillverka bra saker och därför går de in konkurs. Det är bra för marknaden och för konsumenterna för nu slipper vi deras halvtaskiga SSDer och kan istället fokusera på något av alla de bra märken som finns. Det finns ju massa aktörer på den marknaden så det är på tiden att några av de mindre seriösa försvinner. Vi har fortfarande kvar Intel, Samsung, LSI och Marvel som stora aktörer som tillverkar styrkretsar för konsumentmarknande. Det finns en hel hög till som framförallt fokuserar på enterprise men som har produkter som letar sig ut på konsuemntmarknaden ibland också. Sedan har vi fler tillverkare än det enkelt går att räkna som köper in minnen och styrkretsar. Så det råder på inget vis någon brist på konkurrens på marknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Inte direkt förvånad, OCZ har gjort en del fiaskon på senare tid.

Säljer utdaterade RAM minnen till överpris och placerar sin budget SSD i samma prisklass som Intel och Samsungs "low"-end när den presterar mycket sämre.¨

Var dom verkligen sämre?... Hade för mig dom var klart snabbast men de hade förstås lite problem ett tag med dom men de hade alla andra till och från......
Vad jag har fått för mig var OCZ snabbast/krona och Intel stabilast. Corsair var något mitt i mellan... Kanske helt ute och cyklar...

Permalänk
Medlem

Tråkigt om det ska gå i konkurs nu då de verkar ha fått kontroll inte bara på sandforcekretsarna utan också har en serie med produkter baserade på sin numera egna indilinx-kontroller som verkar vara rätt bra och stabila. Känns dock som SSD-marknaden går samma väg som många andra nya marknader, i början är det massor med företag och många konkurrenter, sen konsolideras marknaden till färre stora företag. Både Vertex och Vector känns ju också som ganska starka varumärken inom SSD-segmentet, så det tillsammans med kontrollerbiten och kompetensen bland personalen borde ändå ge ett hyfsat stort värde på bolaget.

Går det här igenom kommer vi ha t.ex. Samsung, Intel och Toshiba (jaja, Toshiba har väl redan SSD kontrollers, men de är aldrig med i toppen och nosar) som alla har eller har kapacitet till egna hi-end styrkretsar, och tillverkning av NAND och DRAM internt, kommer bli tufft för alla mindre företag som inte har egen tillverkning och måste köpa in kontroller/NAND.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Jag har både OCZ, corsair och Intel diskar i mina burkar och OCZ SSD diskarna har alltid presterat klart bäst. Så det är synd att se att de försvinner.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Althied:

Alltid tråkigt när ett förtag går under, konkurrens är bra för konsumenterna, och OCZ som i många fall lett prestanda-racet (kanske inte alltid stabilitet) har pressat prestandan till gränserna en längre tid.. tråkigt att tappa dem.

Nej många företag är inte alltid bra för konsumenterna. Dåliga företag är dåligt för konsumenterna. På vilket sätt tjänade konsumenterna på att köpa en SSD från ett företag som hade upp till 40 % felprocent på vissa serier? En undersökning av en fransk återförsäljare gav nämligen 40 % RMA på Petrol och 30 % RMA på Octane. Prestandaserien Vertex låg på 5-10 %. Totalt hade de 5,02 % RMA på OCZ vilket ska jämföras med 0,48 % för Samsung och 0,45 % för Intel. Det går inte heller att skylla allt på Sandforce då Corsair låg på ca 1 % fel.

Att ett dåligt företag försvinner är bra för konsumenterna. På samma sätt som det är bra för konsumenterna när en dålig återförsäljare försvinner. Eller sörjde du Kameraexperten också? Var de också bra för konkurrensen?

Varför förstår inte folk att det ingår i konceptet konkurrens att dåliga företag försvinner? Det går inte att ha konkurrens utan att företag som inte håller måttet går under på vägen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

OCZ verkar ha varit ett synnerligt misskött företag.
När det slog igenom så kändes det som en lite frisk vind som hjälpte till att driva på entusiastmarknaden.
Sen vet jag inte riktigt vad som hände, krånglande SSDs och allmänt misskött administration utan egentligt fokus.

Känns mest positivt att företaget går under just nu faktiskt, trist att det gick så illa som det gjorde, kunde blivit ett bra och stort entusiastföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Företaget var engång en fin klenod som man såg upp på. Men dom där turerna i SSD-träsket, så fick man en avsmak för märket.

Vackra, bra och glänsande minnen gjorde de engång i tiden iaf. Samt PSU's.

OCZ har väl snarare haft ett dåligt rykte under en lång tid...

Från Anandtech (i en recension från 2011) http://www.anandtech.com/show/5147/the-ocz-octane-review-512g...

Citat:

I have to hand it to OCZ's CEO, Ryan Petersen, I never thought he'd turn the company around in the way that he did. When I first met Ryan around a decade ago, he wanted to know why I wouldn't allow him to advertise OCZ on AnandTech. The company at that time had an extremely bad reputation. It was among the worst I'd ever seen. It was so bad that not only would we not review their products (memory, at the time) but I wouldn't allow OCZ ads to run on the site. Although all advertising on AnandTech is handled through a third party, I still have the ultimate say on what ends up on the site. Back then, OCZ wasn't allowed.

Having just taken over the company, Ryan was eager to know what he had to change to fix OCZ's reputation. I gave him a long list of issues to address. Most of my suggestions were obvious, just to go above and beyond the call of duty in taking care of his customers and our readers. He agreed to do everything on the list, with one exception. I told him that if he really wanted to succeed, he needed to abandon the OCZ name and start fresh. He told me that he didn't believe it was necessary. We agreed to disagree.

I remember leaving that meeting thinking that Ryan didn't stand a chance. Memory companies were a dime a dozen. Differentiation was bordering on impossible. Having to overcome a bad reputation on top of that didn't make things any easier.

Ryan is headstrong. He'll sow a bunch of seed with the hopes of seeing just one blade of grass grow. I consider myself an optimist, but he's a different breed of one. He's had his share of failures over the years. Remember the OCZ brain mouse? The foray into notebook PCs? No one ever succeeded without trying.

Since then OCZ has abandoned memory altogether. It focuses on two product lines: power supplies and SSDs, the latter making up the bulk of its revenue. And earlier this year, OCZ bought one of the first high-performance SSD controller manufacturers - Indilinx.

OCZ's strategy there didn't make sense to me. I knew Ryan wanted to buy SandForce, but SF was too expensive. I asked Ryan why bother with Indilinx if what he really wanted was SandForce? He told me that the best way to drive the price down on SF was to buy Indilinx. It didn't add up until now.

Ryan took a big risk on Indilinx. They had a promising controller in 2009 and he bought up the bulk of what they could make in exchange for exclusivity rights. OCZ made Indilinx, and Indilinx made OCZ. As Indilinx began courting more vendors, OCZ went after SandForce. As soon as a first generation controller was ready, OCZ began shifting its volume from Indilinx to SandForce. More partners stepped up to fill the gap left by OCZ, but by then no one wanted Indilinx - they wanted SandForce based drives.

Simultaneously (perhaps a result?) Indilinx's execution suffered, the stumble was irrecoverable. The value of Indilinx went down, and Ryan got the company for cheap.

I can only assume the strategy was to rinse and repeat. I had heard rumors of OCZ working on its own controller for the past two years. The Indilinx acquisition sped things up considerably. If the Indilinx solution was good enough, OCZ would shift its volume away from SandForce to its own controller. Starve SandForce and swoop back in later to buy them at a more reasonable price. Competition makes for competitive prices on both sides of the fence it seems.

Things of course didn't work out that way. OCZ took a while to get its own controller design done and it was still very dependent on SandForce. At the same time, SandForce had diversified its portfolio. Since the announcement of the Indilinx acquisition, SandForce brought on a number of new partners to sell its drives. Even Kingston signed up. Finally, LSI agreed to purchase SandForce at a number well in the range of what SF was looking to sell for.

The situation didn't play out exactly how Ryan had hoped, I'm sure. But the result actually isn't all that bad. LSI has no intentions of stopping its supply of SandForce controllers to OCZ (or other partners), and all of the work OCZ put into its own controller finally paid off. Personally, it's hard to believe that I'm writing about the company I once advised to completely abandon their brand. Furthermore, I'm not just writing about them, but I'm writing about their first in-house SSD controller. This is the Indilinx Everest:

There's not much we can tell from looking at the silkscreen on the IC, but it's the first all new SSD controller from Indilinx since 2009. Jetstream was its predecessor, but that part never made it to market.

Everest is Indilinx's first 6Gbps controller and its delivery vehicle is the OCZ Octane SSD. You'll see both 6Gbps and 3Gbps versions of the drive, although what's launching today is the 6Gbps part...

Bokföringen har de väl heller inte haft nån direkt koll på http://www.sweclockers.com/nyhet/15998-ocz-i-trangmal-efter-o...

Permalänk
Medlem

OCZ NIA någon? De verkar ju ha vart innovativa och nyskapade på en annars stel och trång marknad, kanske blir bättre som en underdivision hos Toshiba med striktare styrning.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Men.. Jag trodde de hade styrt upp det lite granna med de senaste OCZ-SSD:erna? Har bara hört bra om dem.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Master of Overkill

va fan har gillat dom efter vertex 4 kom ':/ innan va dom dock skit.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bra nyheter detta. Det finns gott om konkurrens på marknaden, och oseriösa företag som OCZ kan vi leva utan. Deras produkter är oftast snäppet billigare än motsvarande från konkurrenten, hinner ut snabbare på marknaden och presterar bra. Detta utan (tydligen) någon större kvalitetskontroll. RMA andelen har varit höga (enligt franska jämförelsen), och kunderna har klagat. Det finns förstås många som aldrig upplever några som helst problem, så i forum är folk antingen jättenöjda, eller de som drabbats väldig missnöjda. Min egen erfarenhet hamnar i gruppen mycket missnöjd, då supporten har varit bland det sämsta jag varit med om. Minneskit för 3500kr som går sönder inom ett halvår ersätts med minnen värd 1000kr. Det dröjer flera veckor att få minnena, och dessutom är personalen i kundtjänsten otrevliga. Nej, jag hoppas vi slipper OCZ i framtiden, och att Toshiba gör något bra med kunskapen och materialet som faktiskt finns. Lägger man bara ner lite mer tid på att optimera kvalitén och kundsupport kan det bli bra. Fram tills dess är det bara att skippa deras produkter.

Permalänk
Medlem

Synd.
Fina minnen och PSU hade de en gång. Har själv inget problem med min Revo3 eller mina gamla Vertex1-or.
Väldigt bra supportforum.
Synd.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Hade man haft pengar skulle man köpt ut PC Power&Cooling från OCZ innan Toshiba lägger det i malpåsen. Det mäket borde få leva vidare utan OCZ eller Toshiba. Tyvärr tror jag det försvinner för alltid nu.. *snyft*

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus