skapa egen kryptovaluta(odincoin)

Permalänk
Avstängd

skapa egen kryptovaluta(odincoin)

Jag ogillar samtliga av dagens 1463 olika kryptovalutor då åtminstone 1400 av dem liknar pyramidspel/tulpanlöksbubblan i holland så jag bestämde mig för att börja med detta projektet http://odincoin.boards.net/thread/1/odincoin jag har löst säkerhetsproblemen(efter några år) som bitcoin och många andra valutor dras med utan att använda proof of stake.

UPPDATERING

Jag tänkte börja med https://bitcointalk.org/index.php?topic=404364.0 och göra förbättringar
-Nfactorn skall bestämmas av difficulty och inte tid, 4x effektiv difficulty skall krävas för Nfactor++
-block reward skall endast vara tidsberoende enligt http://odincoin.boards.net/post/9/thread
-snabbare och bättre difficulty adjustmeant enligt http://odincoin.boards.net/post/3/thread
-transaktionerna måste säkras emot kvantdatorer, vad jag har läst är det just transaktionerna som är problemet, skycoin verkar ha en lösning på problemet https://bitcointalk.org/index.php?topic=380441.0

Hälften av alla mynt kommer skapas de första 5 åren om man räknar bort underhållen på 789 ODM per år, ofta delas mynten ut under kort tid för att kunna pumpa upp priset men de kryptovalutor som är framgångsrika är de som har kunnat minas under lång tid och därför har kunnat få mycket stöd i form av marknadsföring, valutan blir också säkrare av att block rewarden minskas långsamt.

Permalänk
Medlem

nej tack.

Visa signatur

EP45-DS3P | Quad 6600 @ 3.0 GHz | 4gb DDR2 | HD4850 512mb | Thermalright Ultra-120 Extreme | 1,5TB |

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående. Det behövs inte fler kryptovalutor.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det enda du bidrar till är att sänka värdet av alla kryptovalutor - inklusive din egen. Bra initiativ, men nej tack.

Permalänk

Det låter som en bra idé, men tyvärr finns det redan alltför många cryptovalutor. IMO så skulle det räckt med LTC och BTC. Men det är ju alltid värt ett försök!!

Permalänk
Medlem

Hakar på direkt. Har alltid gillat "get rich schemes" som bitcoing, dogecoin, herbalife mm.

Permalänk
Avstängd

Bitcoin hypen börjar likna dot com bubblan. Aktier är åtminstonde en andel i ett företag (många företag producerade inget), kryptovalutor har inget värde i sig förutom handel. Men den faktiska marknaden för att byta kryptovalutor mot tjänster och varor är väldigt liten. Hur många kommer finnas kvar när striden är över? 2, 3 stycken? Det är i dagsläget synnerligen okänt vilka som kommer vara kvar (om ens någon), då många lär förlora mycket på bubblorna så lär de tappa intresset.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av JagBlevTappadSom:

Det låter som en bra idé, men tyvärr finns det redan alltför många cryptovalutor. IMO så skulle det räckt med LTC och BTC. Men det är ju alltid värt ett försök!!

Jag är medveten om att det redan finns alldeles för många kryptovalutor, dock skiljer sig dessa i regel inte nämnvärt från litecoin och bitcoin. Det som är speciellt med odincoin(andra namnförslag välkomnas) är
-konstant block reward vilket på svenska innebär att det alltid kommer nyskapas lika många odincoins, detta kommer efter en tid kompenseras av att coins förstörs och att transaktionsavgifter förstörs, anledningen till detta är att det gör valutan mycket säkrare i längden
-använda scrypt(N, 1, 1) på så sätt att N=2^Nfactor bestäms av difficulty istället för bestämda tider. Jag känner inte till några rena PoW valutor som över huvud taget använder variabel scrypt hashing.

dock har jag insett att det inte räcker med att vara bäst när det gäller att skapa en lyckad kryptovaluta, därför överväger jag att använda flera rundor av hashing med olika hashfunktions var av vissa motståndskraftiga mot quantdatorer för att valutan skall bli framtidssäker. Quarkscam använder 6 olika hashing funktions och man kanske skulle arbeta vidare med denna koden? https://github.com/MaxGuevara/quark

Permalänk

Kan vi inte skapa SwecCoin istället?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anitramane:

Kan vi inte skapa SwecCoin istället?

SWECoin möjligtvis, det hade varit häftigt om vi på sweclockers kunde skapa egen kryptovaluta men jag tror tyvärr inte folk som sitter med rätt komputens använder detta forumet. Problemet jag har är att hitta någon som är beredd att hjälpa till då jag omöjligt kan göra skälv(iallafall inte efter de höga krav jag har).

Permalänk
Medlem

Är detta ens lönt att ge sig in på nu för tiden?
Det enda det handlar om är ju att tjäna pengar och då är ju frågan om man tjänar in mer än vad man gör av med (elkostnader)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

Är detta ens lönt att ge sig in på nu för tiden?
Det enda det handlar om är ju att tjäna pengar och då är ju frågan om man tjänar in mer än vad man gör av med (elkostnader)

Det handlar inte bara om att tjäna pengar utan om att skapa en kryptovaluta som är långsiktigt hållbar till skillnad från BTC, LTC, MMMcoin, BBQcoin, bosscoin, megacoin, quarkcoin, bytecoin, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

Det handlar inte bara om att tjäna pengar utan om att skapa en kryptovaluta som är långsiktigt hållbar till skillnad från BTC, LTC, MMMcoin, BBQcoin, bosscoin, megacoin, quarkcoin, bytecoin, etc.

Och man vill ha en valuta som är långsiktigt hållbar för att man ska kunna tjäna pengar så länge som möjligt eller missar jag något?

Edit; Har sett att 99% verkar köra med AMD
Har AMD någon fördel? Inte så påläst inom detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

Och man vill ha en valuta som är långsiktigt hållbar för att man ska kunna tjäna pengar så länge som möjligt eller missar jag något?

Om det enbart handlade om att tjäna pengar så hade jag sett till att skapa de flesta nya coins inom några månader och sedan hypa upp valutan, sälja när hypen är som störst och sedan börja med en ny kryptovaluta.

Det handlar också om att utmana det kriminella banksystemet på riktigt.

Skrivet av Xiqt:

Edit; Har sett att 99% verkar köra med AMD
Har AMD någon fördel? Inte så påläst inom detta

AMD:s grafikkort är generellt sätt bättre på gpgpu

Permalänk

Varför inte skapa en kryptovaluta som går att byta in mot guld?
Ett G-coin mot ett gram guld.

Fast då går det ju inte att blåsa folk i ett pyramidspel så det lär ju aldrig hända.

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag gillar det! Behövs definitivt mer utveckling ist för mer kloning!
BTC har bara varit språngbrädan in i en ny era.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepe's Bodega:

Varför inte skapa en kryptovaluta som går att byta in mot guld?
Ett G-coin mot ett gram guld.

Fast då går det ju inte att blåsa folk i ett pyramidspel så det lär ju aldrig hända.

Dold text

det går aldelles utmärkt att blåsa folk med liknande pyramidspel(dagens valutor skiljer sig lite från pyramidspel utefrån dess strikta definition) med en valuta uppbackad med guld genom att endast ha täckning för 10% av guldet(ponzi scam ftw). men varför bry sig om detta när det räcker med att köpa upp kursen(lätt om man skälv har 70% av alla coins) för att skapa hype.

Skrivet av Stenull:

Jag gillar det! Behövs definitivt mer utveckling ist för mer kloning!
BTC har bara varit språngbrädan in i en ny era.

kul! Ju mer stöd jag får desto mer kan vi utveckla valutan till något revolutionerande istället för att bara göra något som är aningen bättre än dagens valutor.

flera rundor av hashing hade varit trevligt att implementera på ett bra sätt men jag vill helst inte använda quarkscamcoden.

Permalänk
Skrivet av anjora:

SWECoin möjligtvis, det hade varit häftigt om vi på sweclockers kunde skapa egen kryptovaluta men jag tror tyvärr inte folk som sitter med rätt komputens använder detta forumet. Problemet jag har är att hitta någon som är beredd att hjälpa till då jag omöjligt kan göra skälv(iallafall inte efter de höga krav jag har).

Skrivet av anjora:

Jag är medveten om att det redan finns alldeles för många kryptovalutor, dock skiljer sig dessa i regel inte nämnvärt från litecoin och bitcoin. Det som är speciellt med odincoin(andra namnförslag välkomnas) är
-konstant block reward vilket på svenska innebär att det alltid kommer nyskapas lika många odincoins, detta kommer efter en tid kompenseras av att coins förstörs och att transaktionsavgifter förstörs, anledningen till detta är att det gör valutan mycket säkrare i längden
-använda scrypt(N, 1, 1) på så sätt att N=2^Nfactor bestäms av difficulty istället för bestämda tider. Jag känner inte till några rena PoW valutor som över huvud taget använder variabel scrypt hashing.

dock har jag insett att det inte räcker med att vara bäst när det gäller att skapa en lyckad kryptovaluta, därför överväger jag att använda flera rundor av hashing med olika hashfunktions var av vissa motståndskraftiga mot quantdatorer för att valutan skall bli framtidssäker. Quarkscam använder 6 olika hashing funktions och man kanske skulle arbeta vidare med denna koden? https://github.com/MaxGuevara/quark

Brain malfunction. Nä men Swecoin är ett sånt namn som inte överlever länge internationellt. Hackercoin däremot är ju något många tolvåringar skulle tycka vara coolt B)

"Kolla in mina 1337 über hax00r Hackercoinzz, i ar part off anonomouz."

Skulle ju vara rätt schysst att komma upp med något likt www.coingeneration.com. Fast iställlet för deras system så minear användarna någon värdefull cryptvaluta i smyg
Bedrägeri over 9000!

Fan asså det som gör att cryptovalutor dör ut är ju att svårighetsgraden åker till månen, samt att folk kan bygga ihop fräshiga mining rigs och tjäna ihop de pengarna dom spenderat på riggen under en månad..

Om man skulle göra något som är lätt för alla att minea, och som inte tillåter sånna med 290x att minea mycket snabbare än typ 5850. Jämnare hashrate till folket!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JagBlevTappadSom:

Fan asså det som gör att cryptovalutor dör ut är ju att svårighetsgraden åker till månen, samt att folk kan bygga ihop fräshiga mining rigs och tjäna ihop de pengarna dom spenderat på riggen under en månad..

Om man skulle göra något som är lätt för alla att minea, och som inte tillåter sånna med 290x att minea mycket snabbare än typ 5850. Jämnare hashrate till folket!

din önskan att få mer jämna hashrate är redan infriad via scrypt(N, 1, 1) hashing så odincoin kommer eventuellt gå att mina lönsamt med CPU. fast jag måste tjäna ihop kostnaden för min nya dator så CPU only blir det inte! http://odincoin.boards.net/thread/3/multiple-hasings

Permalänk

Som dem flesta här är jag lite emot ännu fler kryptovalutor, men om du nu vill göra en ny så kanske en svensk valuta som kan hålla sig stark kunde vara nog många av oss här skulle tänka sig?!

Om inte en svensk valuta så kanske en nordisk valuta för att få fler intresserade, lite större kanske skulle vara EUCoin xD

Permalänk
Skrivet av anjora:

din önskan att få mer jämna hashrate är redan infriad via scrypt(N, 1, 1) hashing så odincoin kommer eventuellt gå att mina lönsamt med CPU. fast jag måste tjäna ihop kostnaden för min nya dator så CPU only blir det inte! http://odincoin.boards.net/thread/3/multiple-hasings

Låt fint det! Säg till om du behöver någon hjälp?

Permalänk
Medlem

Varför kan vi inte få en "fold-coin" så strömmen gör nytta iaf?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Varför kan vi inte få en "fold-coin" så strömmen gör nytta iaf?

Finns redan primecoin, folding at home har folk hållt på med länge men resultatet verkar utebli, Nyttan med strömförbrukningen är i vilket fall att nätverket blir säkrare och att staten får in pengar via energiskatten till sjukvård skola och andra bra saker(iallafall enligt SVT och vad vi har lärt oss i skolan, verkligheten är aldrig så enkel).

När Nfactorn har ökat lite så kommer mycket snabbt minne krävas för bäst prestanda vilket borde göra odincoin något mer energieffektiv, dock kommer odincoin fortfarande vara den mest "miljöovänliga" (andra länder har mycket kolkraft och skit) kryptovalutan någonsin skapad

Skrivet av JagBlevTappadSom:

Låt fint det! Säg till om du behöver någon hjälp?

jag får posta min utvecklingsplan, all hjälp behövs
1 börja med https://github.com/yacoin/yacoin/releases/tag/testing_0.4.1-b http://yacointalk.com/index.php/topic,350.30.html https://bitcointalk.org/index.php?topic=167229.0 https://github.com/Calder/CGMiner
-ta bort proof of stake
-ändra till fast block reward
-ändra så att Nfactor beror på difficulty istället för bid(så att 2x difficulty motsvarande 4x hashing power medför Nfactor++)
-ändra target block time till 1 sekund(mitt förslag, vi kan diskura vad som är optimalt)
-ändra hur difficulty beräknas till något i stil med http://odincoin.boards.net/post/3/thread
Om någon har ett bättre förslag på vilken kod vi skall forka så kan vi kanske använde den koden istället
2 lägg till ytterligare en hashing funktion som beror på Nfactor och som är motståndskraftig mot kvant datorer.
3 skapa gpu miner till dessa hashing funktions.

Permalänk

Låter som ett intressant projekt, vad har du för utbildning/kunskaper som du backar projektet med?

Med andra ord är det du söker en blandning av programmerare och kryptolog?.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Endosavian:

Låter som ett intressant projekt, vad har du för utbildning/kunskaper som du backar projektet med?

Med andra ord är det du söker en blandning av programmerare och kryptolog?.

Jag har läst lite programmering men just nu läser jag fysik. Jag kan ekonomi bra men detta har jag lärt mig på egen hand. Sedan har jag läst mycket om kryptovalutor också på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Varför kan vi inte få en "fold-coin" så strömmen gör nytta iaf?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns (gridcoin), man skall få coins för att folda på boinc, ingen aning hur bra det fungerar i praktiken dock.. Är lite skeptisk för att vara helt ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omikjam:

Det finns (gridcoin), man skall få coins för att folda på boinc, ingen aning hur bra det fungerar i praktiken dock.. Är lite skeptisk för att vara helt ärlig.

Varför skeptisk? Det bästa vore ju ens cpu-tid användes till något? I btc (om jag förstått rätt) så är det bara poänglöst räknande för att hitta värdefulla "block" och att datorn gör transaktioner åt bitchingnätverket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Varför skeptisk? Det bästa vore ju ens cpu-tid användes till något? I btc (om jag förstått rätt) så är det bara poänglöst räknande för att hitta värdefulla "block" och att datorn gör transaktioner åt bitchingnätverket?

Problemet med att använda beräkningskraften till användbara saker är att detta måste verifieras på ett säkert sätt och jag är rädd att säkerheten blir lidande. Ju mer datakraft som används för att mina nya coins desto svårare blir det att döda valutan med en 51% attack, bitcoin nätverket har tex 50 gånger mer beräkningskraft än alla top500 superdatorer tillsammans vilket innebär att det i dagsläget inte är praktiskt möjligt att ex spendera dubbelt.

Tanken med bitcoin är att nätverkets säkerhet skall finansieras med transactionsavgifterna, detta är dock inget bra sätt att finansiera nätverkets säkerhet

då inkomsten från transactionsavgifterna inte är speciellt stabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrixFire:

Som dem flesta här är jag lite emot ännu fler kryptovalutor,

Är det bara jag som ser evolutionen i cryptovalutaexplosionen?

Permalänk
Avstängd

En annan grej som bör göras är att skapa en (riktig) hemsida eller forum om kryptovalutan, jag är frivillig till att vara moderator. visserligen funkar proboards ok men det är ändå bättre att ha sitt egna forum(det verkar mer seriöst mm).

Skrivet av Stenull:

Är det bara jag som ser evolutionen i cryptovalutaexplosionen?

Det är uppenbart att stora förbättringar har skett sedan bitcoin
-de flesta kryptovalutor använder scrypt vilket gör att det fortfarande är lönsamt att mina på GPU:n
-de flesta kryptovalutor har betydligt kortare "target blocktime" vilket gör att nätverket inte blir lika centraliserat, två miningpooler har just nu 60% av beräkningskraften, detta innebär stora säkerhetsrisker, det är antagligen bara en tidsfråga innan någon rik blir ännu rikare genom att blanka bitcoinkursen till max för att sedan förinta hela nätverket genom att angripa dessa miningpooler eller genom att använda sina ekonimiska muskler och muta de som driver poolerna.
-proof of stake är en intressant teknik som jag inte använder då det medför vissa begränsningar.
anledningen till att jag tror att en "block target time" på omkring 1 sekund är optimalt är att det då kommer gå att mina solo, kortare blocktid innebär visserligen säkerhetsproblem(om man inte har väldigt många confirmations) men detta vägs upp av att nätverket blir mycket mer decentraliserat och i slutändan också mer säkert. 60 confirmations borde vara lagom.

liknande primecoin justeras difficultyn varje block enligt