Permalänk
Inaktiv

Okänd sladd från CAT 5 uttag??

Tjena!

Har precis flyttat till en lägenhet i stan och skulle härromdan få igång internet! Skulle mejla min routers MAC-ID till internetleverantörer för att de skulle kunna registrera en ny användare. När det väl var gjort så skulle internet vara igång inom 1 timme (sa dem från ett bekräftelsemejl). Men icke, det kom inte igång och dem testade att justera lite med min uppkoppling för att det skulle funka. Men det funkar fortfarande inte, och nu har de stängt tills på tisdag då måndagen är en röd dag.. och det hade varit ganska skönt att få igång internet nu i helgen innan jobb och allt börjar igen..

Iallafall, jag har testat att koppla om sladdar, modem och router på alla sätt och vis för att få det att funka, men inget vill.. Sen kom jag på att jag råkade stöta till uttaget från väggen, så att själva skyddskåpan till internetuttaget ramlade av när jag dammsög hallen för några dagar sen (den satt väldigt löst kände jag när jag satte tillbaka den). Så iom att den ramla av så tänkte jag att det borde inte göra något igen om man tar av den för att kolla lägen så alla sladdar sitter i (det är kåpan det står CAT 5 på). Alla sladdar verkar sitta i, men det är 1.. "sladd" som ser ut som ett par hårstrån.
Kan den vara boven till att det inte funkar iom att den inte sitter någonstans?? Den har ingen speciell färg då jag läste på lite om uttaget, men jag hittar inget som liknar den

http://i839.photobucket.com/albums/zz319/Jontaz/DSC_0016.jpg

Väldigt kass kvalité på bilden, men jag hoppas den kan hjälpa lite! Svårt att förklara för en amatör inom nätverk..

Finns det någon som har en förklaring?? Hade varit mycket tacksam för hjälp!!

Permalänk
Medlem

Nej "hårstråna" är inget att bry dig om alls.
Kolla så att alla verkligen sitter i ordentligt, ibland ser det ut som de gör det men ändå inte, har du en multimeter så kolla att du har kontakt med alla

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon149931:

Tjena!

Har precis flyttat till en lägenhet i stan och skulle härromdan få igång internet! Skulle mejla min routers MAC-ID till internetleverantörer för att de skulle kunna registrera en ny användare. När det väl var gjort så skulle internet vara igång inom 1 timme (sa dem från ett bekräftelsemejl). Men icke, det kom inte igång och dem testade att justera lite med min uppkoppling för att det skulle funka. Men det funkar fortfarande inte, och nu har de stängt tills på tisdag då måndagen är en röd dag.. och det hade varit ganska skönt att få igång internet nu i helgen innan jobb och allt börjar igen..

Iallafall, jag har testat att koppla om sladdar, modem och router på alla sätt och vis för att få det att funka, men inget vill.. Sen kom jag på att jag råkade stöta till uttaget från väggen, så att själva skyddskåpan till internetuttaget ramlade av när jag dammsög hallen för några dagar sen (den satt väldigt löst kände jag när jag satte tillbaka den). Så iom att den ramla av så tänkte jag att det borde inte göra något igen om man tar av den för att kolla lägen så alla sladdar sitter i (det är kåpan det står CAT 5 på). Alla sladdar verkar sitta i, men det är 1.. "sladd" som ser ut som ett par hårstrån.
Kan den vara boven till att det inte funkar iom att den inte sitter någonstans?? Den har ingen speciell färg då jag läste på lite om uttaget, men jag hittar inget som liknar den

http://i839.photobucket.com/albums/zz319/Jontaz/DSC_0016.jpg

Väldigt kass kvalité på bilden, men jag hoppas den kan hjälpa lite! Svårt att förklara för en amatör inom nätverk..

Finns det någon som har en förklaring?? Hade varit mycket tacksam för hjälp!!

Får routern länk på WAN-interfacet? Är det rätt MAC-adress (den på WAN-interfacet) du givit till din internetleverantör?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lite suddig bild, men "hårstråna" är iafl från tillverkningen av kabeln och finner ingen funktion..
Du kan ju testa att trycka ned kardelerna försiktigt med en platt mejsel i uttaget så att de verkligen bottnar. Annars kan det ju som sagt vara fel mac-adress du angivit..

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Får routern länk på WAN-interfacet? Är det rätt MAC-adress (den på WAN-interfacet) du givit till din internetleverantör?

Tror jag insåg felet nu.. Angav MAC ID:t på lådan som man fick med, inte den som står under WAN.. Ska mejla den nya till dem och se ifall det kan vara det
*facepalm*

tack för svar!

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett hemmasnickeri, gå igenom alla kablar och se till så att dom sitter på rätt plats i uttaget. Det är B-koppling dom ska gå efter. Fungerar det fortfarande inte så kan du koppla ut kabeln och göra om det. Ev köpa ett nytt uttag som inte kräver kronoverktyg.

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk

Hmm.. Tror det är Relacom som har installerat det där uttaget. Troligtvis någon från manpower eller kanske vad nu det andra heter.

Jäkligt ful installation av uttaget dock.

Visa signatur

I am Extrazz.