Technicolor TG799vn v2 Kopplar bara upp efter omstart.

Permalänk
Avstängd

Technicolor TG799vn v2 Kopplar bara upp efter omstart.

Hej jag har formaterat datorn då jag antog att problemet låg med den.
men efter att samma problem som innan kvar står så är jag skeptiskt.

Alla andra enheter i nätverket fungerar det fint för DVS 1 skrivare, 1 stationär dator. 2 trådlösa laptops.

det är bara min Stationära dator som har problemet som är att jag tvingas starta om hela systemet ibland både router och dator för att få internet. Det står att jag har internet men webbläsaren hittar inga servers och det går segt som fan att ansluta till routern för att konfiguerar.

jag har testat X antal saker som att aktiver/inaktivera IPv6, Brandväggen etc.

Sen så är det inte alltid garanterat att det funkar med omstart ibland så kvarstår problemen genom X Antal omstarter.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag antar att du har telia eftersom att jag har telia och jag har ett likadant modem och jag har liknande problem. det ända som finns att göra är att klagga hos telia/dom som ger dig ditt internet och hoppas på att dom göra något åt det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Samma problem här. Upplever också att uppkopplingen bryts vid för många anslutningar (tex torrent-överföringar) och helt klipper uppkopplingen till datorn under ~15 s. En annan dator har ibland problem med att ladda upp filer (mail, Dropbox, allt) fast då nedladdning fungerar perfekt.
Jag har försökt fixa lite med drivrutiner till alla enheter, men inte upplevt några förbättringar..

Permalänk
Medlem

Kan säga direkt att felet ligger i ditt modem, allt från Technicolor eller Thomson är lika mycket kvalitet som om det vore kopior på kopior.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Även jag har problem med TG799vn v2.. fick hem den för ca 2 dagar sedan och tänkte ta och pröva den eftersom den hade Annex M då mitt nuvarande modem från Cisco bara kör Annex A. Det värkar funka fint för trådlösa enheter, men när jag använder port 1-2 (De jag har prövat) så får jag upp till 35% packet loss till modemet. funkade igår att dra ut kabeln och pröva en ny port på modemt, men det är inget jag vill göra 3-5 gånger om dagen.
Har nu kopplat in Cisco igen och det funkar fint med samma kabel.. Det är nog bara att kasta den, kanske ska ta kontakt med Telias support först och kolla vad de har att säga.
Antar att Telia aldrig lär sig, för ett par år sedan fick man en Zyxel router och den var lika dålig den..

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Även jag har problem med TG799vn v2.. fick hem den för ca 2 dagar sedan och tänkte ta och pröva den eftersom den hade Annex M då mitt nuvarande modem från Cisco bara kör Annex A. Det värkar funka fint för trådlösa enheter, men när jag använder port 1-2 (De jag har prövat) så får jag upp till 35% packet loss till modemet. funkade igår att dra ut kabeln och pröva en ny port på modemt, men det är inget jag vill göra 3-5 gånger om dagen.
Har nu kopplat in Cisco igen och det funkar fint med samma kabel.. Det är nog bara att kasta den, kanske ska ta kontakt med Telias support först och kolla vad de har att säga.
Antar att Telia aldrig lär sig, för ett par år sedan fick man en Zyxel router och den var lika dålig den..
http://i.imgur.com/HGlvJt0.png

Om jag vore som dig skulle jag pröva med en ny kabel alternativt tvinga din dator att köra 100baseT.
Att du får packet loss mot en gig-switch tyder på att din kabel inte mår så bra.

Permalänk
Medlem

Kör du med fast IP till den stationära? Dvs IP kopplad till MAC-adress?

Jag körde med det och hade samma problem, då oftast efter att datorn vaknat från viloläga. Efter jag tog bort det har jag inte upplevt problemet, men vet inte om det bara är en ren tillfällighet.

I Technicolors webbgränssnitt, gå till
Home Network > Devices > Configure > Edit (för din stationära) > Avbocka "Always use the same IP address"

Det verkar dessutom som att datorn generellt ansluter snabbare till routern efter jag tog bort det. Tidigare kunde det ta ~30 sekunder från att Windows bootat upp till att jag hade internetåtkomst. Nu blir jag ansluten i princip direkt.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då det är samma problem här för mig. Jag har en exakt likadan router/modem. Får extrema packet losses till min egen gateway. Jag antar att jag bör köpa mig en helt ny oberoende router/modem som inte är byggd av gamla plastflaskor. Om det är någon som sitter på Telia 30 och också har packet losses får ni hemskt gärna skriva här då det vore intressant och se hur många som har samma modem och problem.

Permalänk

Jag har haft detta problemet sedan vi flyttade till vår nya lya med Telia internet. Man behöver inte starta om datorn. Räcker att starta om nätverkskortet ett par gånger tills det kommer igång.

I windows så får man då,
- Högerklicka på den lilla ikonen nere till höger
- Open network and sharing center
- Change adapter settings
- Disabla och enabla ethernet tills det funkar, 1-5 försök varierar väldigt.

Linux (terminal):
- ifconfig down eth0 (eth0 på min dator, men bör vara det hos många)
- ifconfig up eth0
- Repetera ovanstående rader i ordning tills internet kommer igång.

Jag dualbootar och har samma problem på båda mina OS och enbart med trådade enheter och inte wifi.
Har härlett att detta händer när nätverkskortet har ström och routern känner av det. Dvs. datorn sover eller är suspendad då blir routern "sur" och slutar serva kortet, när datorn sen vaknar så vill routern inte längre serva kortet eftersom att det inte svarart på länge eller dylikt. Detta är mest gissningar men när man kollar kopplingen så ser man att datorn inte får dns svar.

Jag har inte haft detta problemet med andra routers så det är ganska klart att det handlar om skitimplementation från Technicolor.

Om någon hittat en lösning så får ni gärna dela med er av denna.

EDIT: Kan tilägga att en extra/annan router inte funkade för mig eftersom man bara flyttade felet till att ligga mellan skräpraoutern och min bra router. Det har heller inte med kablar att göra eftersom alla detaljer som jag blandat in är splitternya och problemet bara uppstår efter att datorn sovit. En lösning kanske är att säga till windows att helt stänga ethernet kortet när windows sover?

Permalänk
Skrivet av opt1:

Kör du med fast IP till den stationära? Dvs IP kopplad till MAC-adress?

Jag körde med det och hade samma problem, då oftast efter att datorn vaknat från viloläga. Efter jag tog bort det har jag inte upplevt problemet, men vet inte om det bara är en ren tillfällighet.

I Technicolors webbgränssnitt, gå till
Home Network > Devices > Configure > Edit (för din stationära) > Avbocka "Always use the same IP address"

Det verkar dessutom som att datorn generellt ansluter snabbare till routern efter jag tog bort det. Tidigare kunde det ta ~30 sekunder från att Windows bootat upp till att jag hade internetåtkomst. Nu blir jag ansluten i princip direkt.

Kan bekräfta att detta funkat för mig. Jag var dock tvungen att göra enligt följande:

- Surfa till 192.168.1.1
- Klicka in: Home Network > Interfaces > Local Network > Configure > LAN_Private [EDIT]
- Där klickade jag ur "Always give same IP to DHCP clients"
- Sparade, nu säger routern att den behöver starta om för att inställningar skall ta effekt. Klicka ok.
- Efter detta går det att klicka ur alternativet enligt ovan, det kunde jag inte innan jag gjort denna ändring.

"Devicen" för min dator i routerns ui säger fortfarande: "IP Address Assignment: Static"
Jag tror detta beror på att jag har assignat portforwards på min dator för steam etc. och då vill den inte att min dator bytar ip hit och dit. MEN nu funkar internet 100% efter att jag väckt datorn från sovande läge.

Hoppas detta hjälper andra som har skitrouters från telia som inte går att ersätta i framtiden.

Permalänk

För att väcka en lite äldre tråd till liv igen så upplever även jag samma problem efter precis ha flyttat till ett hus med telia-fiber, och med likadan router.
Tyvärr fungerar inte nämnda tips för mig gällande att bocka ur fast ip.

Lösningen för tillfället är att återställa nätverkskortet så fungerar det sen, men det är ingen hållbar lösning i längden.
Ingen som har fått igång det på annat sätt?

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

För att väcka en lite äldre tråd till liv igen så upplever även jag samma problem efter precis ha flyttat till ett hus med telia-fiber, och med likadan router.
Tyvärr fungerar inte nämnda tips för mig gällande att bocka ur fast ip.

Lösningen för tillfället är att återställa nätverkskortet så fungerar det sen, men det är ingen hållbar lösning i längden.
Ingen som har fått igång det på annat sätt?

Jag har ringt supporten flera ggr, fått routern utbytt. Tillslut bad jag dom brygga skiten så att man kan använda en egen router. Nu kör jag med en ASUS RT-AC68U och det funkar klockrent. Har inte haft nått problem sen jag brygga TG799vn v2. Inga omstarter längre.

Permalänk

Hade även samma problem jag med, den trådlösa biten verkade fungera men fick packet loss säkert 40%. Snackade med Telia och fick en ny utskickad till mig. Även den hade samma problem så gav upp med att försöka felsöka och fixa så kopplade in ett TP-link modem för en 120 spänn, nu funkar det klockrent!

Permalänk

Jag gav upp nu jag också. Ringde nyss telia och bad dem brygga routern samtidigt som jag beställt en "dark knight" från webhallen. Hämtar routern på väg hem från jobbet och hoppas lösa alla problem till ikväll. -håller tummarna-

EDIT: Allt funkar perfekt nu. I technicolor är forfarande port 1-3 TV internet. Port 4 går till min nya router med vanligt internet och telefon funkar som det gjorde tidigare. Inga fler omstarter av nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Inser att tråden är en aning gammal men postar ändå en lösning som jag hittade efter timmar av googlade ifall någon annan stackare sitter i samma situation.

Mitt problem var att datorn nästan alltid fick "Oidentifierat nätverk" och ingen tillgång till internet via TG799vn V2 från Telia. Jag testade diverse inställningar i routern, tömma dns cache, återställa tcp/ip-tjoflöjt, ip-inställningar, ny drivrutin till nätverkskortet etc, utan resultat.

Till slut hittade jag något som körs som en tjänst i Windows och som heter "Bonjour". Det är något junk från Apple som kan installeras genom annan programvara som Quicktime eller iTunes. Så fort jag stoppade tjänsten (och avaktiverade den så att den inte startas vid uppstart), och startade om datorn så ungerar LAN och internetåtkomst.

Klistrar in lösningen från annat forum (http://gotoanswer.com/?q=No+Network+Access+after+restart):
----------
***REALLY SOLVED THIS TIME! - VERIFIED CAUSE***

Check to see if you have this little devil in your services list:

"##Id_String2.6844F930_1628_4223_B5CC_5BB94B879762##"

If you do, stop it and disable it. It is actually the Bonjour DNS Responder Service, and I believe it is the cause of the "Unidentified Network."

The Unidentified Network disappeared after stopping this service and a quick disable/enable of the NIC, restoring Internet access.

I Actually just rebooted, edited this post, and then re-enabled the offensive service to see what would happen...Immediately after enabling the NIC and this bastard service, the "Unidentified Network" returned...stopped it, disabled it, disable/enable NIC...Internet back up and running and no "Unidentified Network." (woot - woot!)

Hope that helps! I haven't had issues since...

FYI - I experienced this in both build 7100 and 7127...I am running 7127 now x64 - and discovered this fix just last night...so far so good just rebooted and then edited this post...I believe this fix will solve 7100 build issues too; however... I have not tested 7100 again yet.

...I also re-enabled Win 7's Discovery Mapping services, but always leave IPv6 disabled just because I am not using it.

...another two reboots, and a hard disk addition, and no problems with the Internet! - If you tried another fix such as changing the address of your network adapter, under "Advanced" - this is not necessary...I set mine back to "Not Configured." Everything is working fine as long as the Bonjour service is not running...

--------------------