Permalänk
Medlem

2 st PSUer till mining rigg

Som titeln lyder. Kan man köra med typ 2st 750w nätagg till 4st R9 280??

Har kollat runt lite och har sett att dom flesta kör med 1st 1250w agg eller högre.

Men det borde fungera å koppla 2 kort + moderkort på ett agg och 2 kort på det andra agget. Eller blir det något problem med andra agget som inte kopplas in i moderkortet.??

Permalänk
Skrivet av kj3lll3:

Som titeln lyder. Kan man köra med typ 2st 750w nätagg till 4st R9 280??

Har kollat runt lite och har sett att dom flesta kör med 1st 1250w agg eller högre.

Men det borde fungera å koppla 2 kort + moderkort på ett agg och 2 kort på det andra agget. Eller blir det något problem med andra agget som inte kopplas in i moderkortet.??

Hej, jag körde under en längre tid litecoin och då hade jag Corsair RM 1000w med R9 290 CF pga att jag inte ville förstöra livslängden på nätaggregatet.
För tänk dej själv 100% load på PSU 24/7 dygnet runt + värmen från grafik korten hur löser du det förresten?
Jag antar du planerar att ha risers, och om du ska köra 4st R9 280 lär du ju behöva "powered risers" pga att strömmen i PCI bussen blir för lite om jag inte kommer ihåg fel...

Ett 750w nätagg med R9 280 CF att mina med är inte att rekommendera, och det beror ju mycket på märket också naturligtvis.

Corsair HX 850W tex hade jag tyckt vore MINST för mining med 2st R9 280, för det går ju dygnet runt som jag nämnde ovan, och då är det ju inte så smart att ha ett nätagg som ligger nära gränsen till FULL load.

Blev lite mycket att skriva nu, men lycka till iafl.

//Zmaster

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Hej, jag körde under en längre tid litecoin och då hade jag Corsair RM 1000w med R9 290 CF pga att jag inte ville förstöra livslängden på nätaggregatet.
För tänk dej själv 100% load på PSU 24/7 dygnet runt + värmen från grafik korten hur löser du det förresten?
Jag antar du planerar att ha risers, och om du ska köra 4st R9 280 lär du ju behöva "powered risers" pga att strömmen i PCI bussen blir för lite om jag inte kommer ihåg fel...

Ett 750w nätagg med R9 280 CF att mina med är inte att rekommendera, och det beror ju mycket på märket också naturligtvis.

Corsair HX 850W tex hade jag tyckt vore MINST för mining med 2st R9 280, för det går ju dygnet runt som jag nämnde ovan, och då är det ju inte så smart att ha ett nätagg som ligger nära gränsen till FULL load.

Blev lite mycket att skriva nu, men lycka till iafl.

//Zmaster

Värmeutvecklingen löses med extra fläktar och givetvis även powered risers för extra kräm till korten. Så du föreslår 850w agg för 2st R9 280 kort. Men kan man ha 2 agg till ett system som jag också frågade om utan problem?

Permalänk
Medlem

Jag har ett XFX nätagg på 750w på 2st R9 280X och det fungerar men kanske inte att rekommendera

Visa signatur

Datorn: Cpu: AMD Ryzen 2600X + Lian Li Galahad 240 Ram: 32Gb Corsair Vengence Chassi: Lian Li Dynamic Gpu: GeForce GTX 1070 Moderkort: Asus Rog Strix HDD: SSD HyperX 120Gb Psu: Corsair RM1000 Skärm: Acer Predator 32" 144hz

Permalänk
Medlem

Det ska fungera om du har en "Dual Power Supply Adapter Cable"

Visa signatur

Datorn: Cpu: AMD Ryzen 2600X + Lian Li Galahad 240 Ram: 32Gb Corsair Vengence Chassi: Lian Li Dynamic Gpu: GeForce GTX 1070 Moderkort: Asus Rog Strix HDD: SSD HyperX 120Gb Psu: Corsair RM1000 Skärm: Acer Predator 32" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Hej, jag körde under en längre tid litecoin och då hade jag Corsair RM 1000w med R9 290 CF pga att jag inte ville förstöra livslängden på nätaggregatet.
För tänk dej själv 100% load på PSU 24/7 dygnet runt + värmen från grafik korten hur löser du det förresten?
Jag antar du planerar att ha risers, och om du ska köra 4st R9 280 lär du ju behöva "powered risers" pga att strömmen i PCI bussen blir för lite om jag inte kommer ihåg fel...

Ett 750w nätagg med R9 280 CF att mina med är inte att rekommendera, och det beror ju mycket på märket också naturligtvis.

Corsair HX 850W tex hade jag tyckt vore MINST för mining med 2st R9 280, för det går ju dygnet runt som jag nämnde ovan, och då är det ju inte så smart att ha ett nätagg som ligger nära gränsen till FULL load.

Blev lite mycket att skriva nu, men lycka till iafl.

//Zmaster

Skrivet av kj3lll3:

Som titeln lyder. Kan man köra med typ 2st 750w nätagg till 4st R9 280??

Har kollat runt lite och har sett att dom flesta kör med 1st 1250w agg eller högre.

Men det borde fungera å koppla 2 kort + moderkort på ett agg och 2 kort på det andra agget. Eller blir det något problem med andra agget som inte kopplas in i moderkortet.??

Skulle det räcka med ett 1000w agg på 4st R9 280 kort??

Permalänk
Medlem

På 5 st sådana kort har jag 1450w i väggen med lite undervoltning.
Så 1000w är nog lite lite för fyra kort.
Det går alldeles utmärkt att ha två psu till en rigg. Ett 750w räcker gott och väl till två av korten men blir kanske aningen snålt för två kort + resten av systemet.
Ett ~700w till två kort och ett 800w till dom två andra + systemet.
Bara att bygla grön tråd med svart tråd på 24 pinna kontakten så startar sekundära psu.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem alls med två stycken 750w agg. Koppla med en sådan här eller gör en själv: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1698/psu-daisy-cha...

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Ska inte vara några problem alls med två stycken 750w agg. Koppla med en sådan här eller gör en själv: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1698/psu-daisy-cha...

Kan man hitta den kabeln i sverige??

Permalänk

Har själv 4st 280X och kör 2st 750W. Det funkar, men frågan är hur bra det är egentligen

Permalänk
Medlem

Ska du ändå lägga pengar på något så titta lite på http://www.add2psu.com
Jag kör en sådan på ett aggregat, funkar riktigt bra. Ett annat har jag bara byglat med ett gem så det alltid är på. Grafikkorten stänger av sig ändå när datorn stängs av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Ska du ändå lägga pengar på något så titta lite på http://www.add2psu.com
Jag kör en sådan på ett aggregat, funkar riktigt bra. Ett annat har jag bara byglat med ett gem så det alltid är på. Grafikkorten stänger av sig ändå när datorn stängs av.

Om jag fatta det hela rätt så med den konektorn blir exempel 2 st 750w alltså ett 1500w eller ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av kj3lll3:

Om jag fatta det hela rätt så med den konektorn blir exempel 2 st 750w alltså ett 1500w eller ??

Nej den bara startar det andra aggregatet när det första startar. Men man kopplar inte ihop nollan mellan aggen som man gör med kablen ovan. Vet inte om det är något egentligt problem, men personligen vill jag ha aggregaten åtskiljda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Nej den bara startar det andra aggregatet när det första startar. Men man kopplar inte ihop nollan mellan aggen som man gör med kablen ovan. Vet inte om det är något egentligt problem, men personligen vill jag ha aggregaten åtskiljda.

Så det du menar är att det fungerar på typ samma sätt?

Permalänk
Skrivet av kj3lll3:

Kan man hitta den kabeln i sverige??

Jag köpte sista dom hade i lager, hoppas dom får in fler snart behöver 2 till
http://www.inet.se/produkt/6301344/phobya-24pin-2-way-psu-sta...

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

Funktionellt är det samma sak men principen skiljer något.
Som sagt jag vet inte hur nyttigt det är att koppla ihop nollorna på två nätaggregat. Jag själv undviker det, men det är kanske ingen fara.

Men skall riggen ändån stå på dygnet om så spara den hundralappen och bygla grön tåt med svart tåt på 24pinnskontakten. Ett gem är betydligt billigare.

Permalänk

2st 750w räcker gott. Skit i kablar o sånt, bara bygla med gem/ståltråd och starta manuellt då du ej kommer röra riggen ändå.

Håller själv på att bygga ihop en rigg och ska nog också köra 2st agg då ett 1500w kostar hutlöst :/

Permalänk
Medlem

Tjänar man på att "mina" i längden eller? För inköpskostnaden för alla komponenter och den konstanta elräkningen som kommer dyka upp lär ju inte vara liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Tjänar man på att "mina" i längden eller? För inköpskostnaden för alla komponenter och den konstanta elräkningen som kommer dyka upp lär ju inte vara liten.

Hade folk vetat svaret på det hade nog fler med stor förmögenhet investerat i detta. Det är en stor risk, värdet på olika coins rör sig som en ren berg och dalbana. Men ja.. Det går ofta snabbt att nå ROI idag.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Skrivet av Miindz:

Tjänar man på att "mina" i längden eller? För inköpskostnaden för alla komponenter och den konstanta elräkningen som kommer dyka upp lär ju inte vara liten.

Om vi räknar på en enkel rigg med 2st 280x som gräver Dogecoin med dagens värde och svårighetsgrad.

Hashrate: ~1500 KH/s
Effekt: 600w
kWh: 90 öre/kWh, kan ej svara på din exakta kostnad så räknar med min.

Inkomst: $494 (3200kr) på en månad
Elkostnad: $60 (390kr)
Vinst: $434, (2800kr)

Om Bitcoins skulle krascha totalt kan du alltid sälja riggen och få tillbaks det mesta. Så jag skulle säga att det är en ganska säker investering i dagsläget.

http://www.coinwarz.com/calculators/dogecoin-mining-calculato...

Där kan du leka själv

Permalänk

Vill bara göra folk uppmärksamma på skillnaded mellan "Group" och "DC-DC" regulated nätagg. Jag köpte 2st 750w 80+ och det visade sig senare vara Group så för att få en stabil spänning på 12v linan behövs 1.5-3A på 5v. Riktigt störande at ha 2 gamla hårddiskar liggandes för att balansera ut allt.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *