Permalänk
Medlem

Dator startar mer ger ingen bild

Hej!

Upplever att jag har ett något knasigt problem, får ingen bild från varken den inbyggda eller externa grafiken, testat både VGA och HDMI på två olika skärmar, båda säger att de inte får någon signal.

Datorn startar som om allt skulle fungera, det jag undrar över är t.ex varför inte moderkortet piper när jag plockar ut minnena, eller drar ur kabeln till cpu-fläkten? Det syns inga livstecken via tangentbordet heller.
Är detta tecken på att moderkortet är dött?

Moderkortet i fråga är ett ASUS P8H67M PRO med en Intel i5 propp.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDA:

Hej!

Upplever att jag har ett något knasigt problem, får ingen bild från varken den inbyggda eller externa grafiken, testat både VGA och HDMI på två olika skärmar, båda säger att de inte får någon signal.

Datorn startar som om allt skulle fungera, det jag undrar över är t.ex varför inte moderkortet piper när jag plockar ut minnena, eller drar ur kabeln till cpu-fläkten? Det syns inga livstecken via tangentbordet heller.
Är detta tecken på att moderkortet är dött?

Moderkortet i fråga är ett ASUS P8H67M PRO med en Intel i5 propp.

Har du testat reset BIOS?
Har kortet legat länge utan att användas så kanske batteriet är dött?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte testat reset av BIOS, skall genast ta och testa om det blir bättre.

Kortet har inte legat länge, några dagar bara. Sånna här batterier skall väl hålla i "evigheter"?

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDA:

Inte testat reset av BIOS, skall genast ta och testa om det blir bättre.

Kortet har inte legat länge, några dagar bara. Sånna här batterier skall väl hålla i "evigheter"?

Jo det bör dom men dom kan ju vara dåliga från början, men funkar inte reset av bios så är ju dessa batterier rätt billiga ändå. I alla fall jämfört med ett nytt moderkort

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det piper ju inte om du inte har kopplat in pc-speaker med kablarna på moderkortet. Hur uppkom det här problemet? Har du testat DVI?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Reset av BIOS hjälpte icke i alla fall.

Så det är jag som inbillar mig att moderkort har inbyggd "pip-funktion"? Det var så länge sen jag felsökte en dator så det du säger kan mycket väl stämma iofs.
DVI är icke testat, pga att jag inte har någon skärm med dvi eller en adapter.

edit:
Finns det inte något annat sätt att se så att moderkortet är friskt? Det kan ju likväl bara proppen som moderkortet som givit upp?

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men du har testat plocka ur graffekortet å bara köra med intern grafik? Ifall det blir någon krock däremellan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har testat det utan någon förändring..

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011