AMD Radeon R9-serien drabbas av leveransproblem

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9-serien drabbas av leveransproblem

Det råder stor brist på de senaste grafikkorten i Radeon R9-serien, särskilt prestandamodellerna Radeon R9 280X, 290 och 290X. Orsakerna till leveransproblemen är dock fortfarande oklara.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja dom säljer väl bra tydligen.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara komponentbrist på även Nvidias sida då? Eller har matchad tillverkning och efterfrågan bättre där? Antar att det i stort sett är samma typ av delar på båda serierna förutom själva GPUn.

Permalänk
Medlem

Tja, de minear väl bitcoins med dom ett tag innan de säljer dom?

Visa signatur

/gnab
Säkert snabbare processor, mer minne och mer disk än du har :P

Permalänk
Medlem

Ge oss fler R9!!!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

280X har ju funnits i två år så det borde ju inte vara tillverkningsproblem iaf.
Låter inte orimligt att AMD allokerat mindre tillverkningsvolymer av försiktighet på grund av för fega beställningar.

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad..
Hoppas bara att det löser sig snart, med tanke på alla förseningar AMD har haft på sistone så drabbas deras förtroende från kunderna och marknaden i överlag :/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

De hade ju leveransproblem från start vilket försenade försäljnings starten.. Sålde dem bra då också? Vem köpte dem då?
De har haft leveransproblem sen de släppte korten.. Förseningar och allt möjligt..

Utan tvekan säljer dem bra. Ett 290 presterar ca 10% bättre än GTX780 och samtidigt är 500kr billigare. Det är oerhört populära kort. Dem som kommer in till de största återförsäljarna brukar försvinna ganska snabbt. Nu när partnertillverkarna kommer ut med kylningar som inte låter som en hårtork så ökar efterfrågan ännu en gång.

Hoppas det inte blir för stor brist. Ska själv införskaffa ett 290 inom någon månad.

Permalänk

Det är någorlunda lätt att få tag på ett referenskort, men jag var ute efter ett med en bättre kylare. Lyckades plocka hem ett MSI 290 med Twin Frozr kylaren från Komplett, men dom tar slut snabbt och de är väldigt få återförsäljare som har kvar i lager.
Ska dock bli intressant att se hur mycket boost jag får från ett 660ti.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

De hade ju leveransproblem från start vilket försenade försäljnings starten.. Sålde dem bra då också? Vem köpte dem då?
De har haft leveransproblem sen de släppte korten.. Förseningar och allt möjligt..

Mja det är sant. Men det är fortfarande många som vill ha dessa kort!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Tänker på de som vill köpa korten för just Mantle, stackars de. :/

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnab:

Tja, de minear väl bitcoins med dom ett tag innan de säljer dom?

'Gräver' man Bitcoin med GPU så gör man fel Men altcoins så som Litecoin är väldigt populärt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast

Prioriterar andra marknader än Europa? Är inte Skandinavien och Sverige ganska känt som en bra marknad för just dyrare komponenter? Nu är vi visserligen inte många invånare och det faller kanske på det? Vore skoj att se hur många procent av vissa komponenter som hamnar i Skandinavien/Sverige

Permalänk
Medlem

Alla hamnar i mjölkbackar med fläktar och löser algoritmer åt de flertal nya crypto valutorna!

Bitcoins, Litecoins, PPcoins etc.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem

Var ju lite sugen på ett R290:-(

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Medans nvidia rullar ut sina kort till försäljarna på löpande band ..Inte bra för AMD detta

Nvidia kanske inte släpper sin nya serie innan det finns tillräckligt med kort till butikerna tillverkade..Liksom en buffert.

Har en känsla att deras ekonomi klarar det medans AMD gör det ej..Kan ha fel

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

AMD gör alltid (för det mesta) prisvärda grafikkort men det känns som att det alltid är försening med antingen grundläggande funktionalitet så som frame pacing, så alla får stå ut med horribel prestanda om man kör CF i flera månader, eller så är korten otillgängliga.
Men på pappret briljerar det.

Lite samma med Mantle. På papper underbart, visst det är beta, men hack och stabilitetsproblem är det sista spel som BF4 behöver.

Kan inte allt bara vara klart när det släpps? Jag menar denna typ av hårdvara är beroende på mjukvaran, ett oklart spel som släpps på marknaden hindrar inte användaren att använda någon del i datorn som det är tänkt att användas.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Prioriterar dom alla crypto miners då Asien eller?

Mycket tråkigt att höra.

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Prioriterar andra marknader än Europa? Är inte Skandinavien och Sverige ganska känt som en bra marknad för just dyrare komponenter? Nu är vi visserligen inte många invånare och det faller kanske på det? Vore skoj att se hur många procent av vissa komponenter som hamnar i Skandinavien/Sverige

Intel levererade hälften av Europa kvoten till norden med deras topp-processorer för några år sedan.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14778-intel-allokerar-halfte...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Tidigare läste jag några artiklar om att det var stor åtgång på AMD-kort pga miningen och det borde väl fortfarande gälla?

Skrivet av flancen:

Var ju lite sugen på ett R290:-(

Gick in på prisjakt och hittar direkt 280x, 290 och 290x-kort som finns i lager så helt slut är det absolut inte. KÖP NU INNAN DE TAR SLUT!!!

Visa signatur

“Om du vill veta vem som bestämmer över dig, fråga dig själv
vem du inte får kritisera.”

Permalänk
Medlem

Jag märkte inte av nån brist när jag köpte mitt Sapphire R9 290

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

" Orsakerna till leveransproblemen är dock fortfarande oklara "

Det har väl 'brunnit' i någon fabrik i asien igen...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv

Vill ni ha ett kort så är det bäst att boka så får ni en när de kommer in i lager. Jag har ringt ett flertal samtal till bland annat Alina gällande Sapphires R9 290 Tri-X kort och det är bokning som gäller då de är borta på direkten.

Som många andra tycker jag också det är trist att AMD's lanseringar sällan går smidigt. Att faktiskt få tag i ett kort är sällan lätt första månaderna, HD5850/HD5870 och HD7970 någon? Nu är jag samtidigt inte säker på hur det ser ut med Nvidias kort då jag föredrar och endast köper Radeon-kort sedan HD4000-serien men jag upplever det som att tillgången brukar vara tillräcklig för att det iallafall ska gå att hitta exemplar i lager hos de större butikerna iallafall.

Mitt Sapphire R9 290 Tri-X lämnar Norge idag och med lite tur får jag äntligen hem den imorrn. Väntan har varit lång hehe.

Permalänk
Medlem

Blir lätt brist när alla "miners" köper på sig 10-20st kort var så fort dom dyker upp i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vill ni ha ett kort så är det bäst att boka så får ni en när de kommer in i lager. Jag har ringt ett flertal samtal till bland annat Alina gällande Sapphires R9 290 Tri-X kort och det är bokning som gäller då de är borta på direkten.

Som många andra tycker jag också det är trist att AMD's lanseringar sällan går smidigt. Att faktiskt få tag i ett kort är sällan lätt första månaderna, HD5850/HD5870 och HD7970 någon? Nu är jag samtidigt inte säker på hur det ser ut med Nvidias kort då jag föredrar och endast köper Radeon-kort sedan HD4000-serien men jag upplever det som att tillgången brukar vara tillräcklig för att det iallafall ska gå att hitta exemplar i lager hos de större butikerna iallafall.

Mitt Sapphire R9 290 Tri-X lämnar Norge idag och med lite tur får jag äntligen hem den imorrn. Väntan har varit lång hehe.

Alla korten har ju gemensamt i att dem alla blev storsäljare, särskilt 7970. Antagligen så att AMD har en viss maxvolym hos deras leverantörer (TSMC) och när dem kommer med något som slår i taket där så blir det problem. AMD har ju också sin processortillverkning att tänka för att inte glömma deras APUer som ska in i varje XB1 och PS4. TSMC står säkert i tillverkningstaket och AMD har att prioritera deras stora kontrakt - Vilket är Sony och Microsoft samt OEM-tillverkare. Nvidia använder också TSMC och hade även dem några mindre problem när dem släppte 770, 780 och 780Ti så det är sannolikt TSMC som inte kan leverera snabbt nog. Nivida har dock endast grafikkort att tänka på samt en bättre kassa så det kan förklara att deras problem blev betydligt mindre.

Men visst finns det R9 att hitta på marknaden. Dem är inte helt slut överallt. Värsta fall finns ju Nvidia som också är fullt konkurrensmässiga.

Permalänk

Tur man redan har införskaffat sig 2st 290 referens med vattenblock på.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Detta gäller också 650 Ti Boost och Nvidia kort i lägre prisklasser, fast det kanske beror på att Maxwell är runt hörnet?

Permalänk
Medlem

Tur att jag fick tag på ett Asus R9 290 DC2 som är på väg <3

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Har precis kollat runt lite för att bygga ny dator och någon jätte brist tycker jag inte att det är. De går ju att få tag på än.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt