Permalänk
Medlem

Bygga "trigger" krets

Det kan hända att detta är helt fel forum för detta, men om det finns någon vänlig själ med elektronikkunskap skulle jag bli mycket glad.

Jag behöver en anordning som kan reagera på en knapptryckning och sluta en krets mellan två stift med 5V spänning över sig. Det som prylen skall ge signalen till är väldigt känsligt så den får bara ge EN signal per knapptryckning, och det måste gå att trycka på knappen runt 3 ggr/s. En vanlig enkel knapp ger för mycket störningar och fungerar inte. Min fråga är alltså om det finns något att köpa som klarar detta, eller om det går att göra en krets som filtrerar ut dessa störningar. Jag kan hantera en lödkolv men vet bara inte hur en eventuell krets skall designas.

Permalänk
Moderator
Moderator
Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Precis som twit skrev så är ett lågpassfilter (ett RC-filter mer specifikt) en enkel lösning.

Jag skulle föreslå att du experimenterar med lite olika tidskonstanter, Tau. Runt 0.1 sekunder blir nog bra.

Tau = 1/(R1*C1)

Så hitta en hyfsat stor capacitans (1 uF eller dylikt) och reglera resistansen efter din önskade tidskonstant. Exempelvis; för Tau = 0.1 s, C = 1 uF => R1 = 1/(1 uF*0.1 s) = 10 MOhm.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Härligt, tänkte väll att det borde finnas en enkel lösning Tack för hjälpen!