IBM PS/2 40 SX 8540-043 - ingen vga output

Permalänk
Medlem

IBM PS/2 40 SX 8540-043 - ingen vga output

Hej

Har fått en gammal IBM dator, en PS/2 40 SX (typ 8540-043)
20Mhz 386 cpu, 2MB ram, 40MB disk, extra kort för token ring nät installerat.

Datorn går igång och lyser grönt, den spinner igång disken. men ger inget som helst bildoutput.
Min första tanke var att den 19" tft som jag har som testskärm inte klarar av att visa sådan låg upplösning, så hämtade upp en gammal 15" CRT.
Dock samma sak här, ingen bild,

min andra tanke är att batteriet har blivit dåligt (minns att det brukade vara problem med just batteriet, dvs oxidering eller helslut).
Har kollat på moderkortet men hittar ingen batteri. Har de skippat batteriet på denna modell?

Har provat att dra igång utan hdd igång, men det gör heller inte ngn skillnad.

har inga bilder, men det är samma moderkort som på denna ebay auktion bortsett från att min har en riser för kortplatserna.
http://www.ebay.com/itm/IBM-92F1338-FRU-85F0077-model-8540-40...

Hojta till om ni har ngra ider.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte meckat så mycket ISA baserade PS/2, men de MCA baserade hade batteriet i en hållare nära högtalaren vill jag minnas, stort batteripack i förhållande till dagens knappceller.

Dock brukar de väl ändå starta och ge några felkoder och pipa även om batteriet är kass.

Testa att ta isär maskinen och sätta ihop den igen, för att motionera eventuella kontaktpunkter som är dåliga etc.

Kan ju även vara nätagget som saknar någon viktig spänning..

EDIT: Fick tag i en trasig PS/2 mod P70 engång ("bärbar" portföljdator med plasmaskärm) som var död, hittade en trasig lödpunkt, sen gick maskinen som ett tåg i flera år efter att vi lött ihop den. Farsan sålde den nog billigt till någon eller om den hamnade på tippen, nu tycks de börja bli värda pengar ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har nu plockat isär maskinen, hittade dock inget batteri vid högtalaren så det verkar som om det antingen skippats på denna modell eller att föregående ägare tagit ut detta av ngn anledning.

Lägger även märke till spår av kaffe samt en lagning av moderkortet gjort med koppartråd som inte ser heeelt förtroendeingivande ut.

Nåväl, nu startar maskinen iaf så troligtvis som du trodde dvs dålig kontakt ngnstans, han räknar upp minnet och ger felkod 301, 161 163, dvs keyboard error samt Dött CMOS batteri och därmed sumpade inställningar.
Att han ger felkoden för dött batteri 161 borde väl ändå tyda på att det borde finnas ett batteri till denna, men var? om det är ett externt pack som är uttaget vilket inte skulle vara helt otroligt, vart borde det packet kopplas in?

[EDIT]
Efter diverse sträckläsande verkar det som om IBM gjutit in batteriet i en IC (Dallas DS1287) som är fastlött på moderkortet.
Kan inte direkt säga att jag är helt förtjust över den lösningen, nåväl, får bli ebay nästa och beställa hem
[EDIT]

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Skrivet av mnemonic:

Har nu plockat isär maskinen, hittade dock inget batteri vid högtalaren så det verkar som om det antingen skippats på denna modell eller att föregående ägare tagit ut detta av ngn anledning.

Lägger även märke till spår av kaffe samt en lagning av moderkortet gjort med koppartråd som inte ser heeelt förtroendeingivande ut.

Nåväl, nu startar maskinen iaf så troligtvis som du trodde dvs dålig kontakt ngnstans, han räknar upp minnet och ger felkod 301, 161 163, dvs keyboard error samt Dött CMOS batteri och därmed sumpade inställningar.
Att han ger felkoden för dött batteri 161 borde väl ändå tyda på att det borde finnas ett batteri till denna, men var? om det är ett externt pack som är uttaget vilket inte skulle vara helt otroligt, vart borde det packet kopplas in?

[EDIT]
Efter diverse sträckläsande verkar det som om IBM gjutit in batteriet i en IC (Dallas DS1287) som är fastlött på moderkortet.
Kan inte direkt säga att jag är helt förtjust över den lösningen, nåväl, får bli ebay nästa och beställa hem
[EDIT]

kolla upp vilka ben på ic kretsen som batteriet i den sitter kopplad å modda sedan dit en extern batterihållare som sitter på dessa ben?

löser ju problemet för nästa gång batteriet dör iaf om du planerade att byta hela chippet

krävdes vist lite moddande av den för att komma åt batteriets pins...
http://www.mcamafia.de/mcapage0/dsrework.htm

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mnemonic:

Har nu plockat isär maskinen, hittade dock inget batteri vid högtalaren så det verkar som om det antingen skippats på denna modell eller att föregående ägare tagit ut detta av ngn anledning.

Lägger även märke till spår av kaffe samt en lagning av moderkortet gjort med koppartråd som inte ser heeelt förtroendeingivande ut.

Nåväl, nu startar maskinen iaf så troligtvis som du trodde dvs dålig kontakt ngnstans, han räknar upp minnet och ger felkod 301, 161 163, dvs keyboard error samt Dött CMOS batteri och därmed sumpade inställningar.
Att han ger felkoden för dött batteri 161 borde väl ändå tyda på att det borde finnas ett batteri till denna, men var? om det är ett externt pack som är uttaget vilket inte skulle vara helt otroligt, vart borde det packet kopplas in?

[EDIT]
Efter diverse sträckläsande verkar det som om IBM gjutit in batteriet i en IC (Dallas DS1287) som är fastlött på moderkortet.
Kan inte direkt säga att jag är helt förtjust över den lösningen, nåväl, får bli ebay nästa och beställa hem
[EDIT]

Var på din vakt dock.
Det är många där ute hos ebay som säljer "retro-kretsar" till allehanda hårdvara, däribland klock/minnes-kretsar med integrerat batteri till allsköns olika datorer. I de flesta fallen är deras batterier lika stendöda som ens egna. IC-kretsen drar lika mycket ström i datorn såväl som utanför. Tänk efter: Integrerat batteri. Själv har jag inte hittat en "värdig" ersättare till kretsen ifråga, och de få "ersättare" som existerat, existerar inte längre. Ja, så gammalt är det

Däremot är man inte helt satt i diket.
Billiga & snabba lösningen med lite "Ghetto"-känsla: http://www.classic-computers.org.nz/blog/2009-10-10-renovatin...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)