Permalänk
Avstängd

Dell Ultrasharp U2412M för spel?

Behöver ny skärm snart och har tittat runt lite, vill ha en ips skärm för betraktingvinklar och färgåtergivning. Intressantast just nu är Dell U2412M, men skärmen är 16:10 och undrar hur det lämpar sig till spel. Surfar och ser på film även, men jag tror den funkar bra inom de områdena. Kan även ta andra tips, kan sträcka ig till runt 2500 kr och skärmen ska gärna hålla några år.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Varför skulle 16:10 INTE lämpa sig för spel?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag använder en sån till spel och den är helt underbar. Har man väl gått till 16:10 vill man inte spela på en 16:9 skärm igen.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk

Är den fri från ghost i bilden vid spelande?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av BifrostPixel:

Är den fri från ghost i bilden vid spelande?

Ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilket spel du tänker spela. I många fall är spelen tyvärr låsta på höjden vilket gör att man förlorar på att ha en skärm som är 8:5 istället för 16:9 eftersom man då förlorar bild på sidan men ej tjänar något på höjden.

Exempel:

CSGO

Dota 2

LoL

Använder själv just och har gjort sedan fem år tillbaka en skärm med 8:5 och det har inte varit några som helst problem och det är helt klart överlägset 16:9 på det mesta. Men vill du inte hamna i underläge i spel så är en 16:9-skärm bättre.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Denna skärmen har helt fantastiska färger till skillnad från min gamla TN och tycker verkligen den lämpar sig för spel.

Det enda negativa är att ett fåtal spel inte stödjer 16:10 t ex AC4 -.- vilket ger letterbox effekt.

Men visst, har sett 120Hz skärmar och det flyter ju på bättre än 60Hz men samtidigt är en 120Hz IPS dubbelt så dyra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Jag använder en sån till spel och den är helt underbar. Har man väl gått till 16:10 vill man inte spela på en 16:9 skärm igen.

Det där är väldigt subjektivt. Jag ångrar att jag köpte en 2412m, inte för att panelen är dåligt, tvärtom, den är väldigt bra. Det är 16:9 som är standard, kör man inte med standard då får man dras med baksidorna. Nästa skärm blir antagligen en 4k 16:9-skärm för mig och jag råder alla andra att köpa 16:9.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

En en annan fördel med 16:9 tycker jag är att man kan klona datorskärmen till TV:n utan att få att få fel bildförhållande eller upplösning.

Beror ju givetvis på hur man använder datorn men jag bor i ett litet studentrum och ligger ofta i sängen och surfar sätter på filmer från sängen, då är det ganska soft att inte behöva köra extended och så ligger kanske massa fönster på datorskärmen och man måste resa sig upp för att kolla på den... kanske ett i-landsproblem men jag tycker det är jobbigt när det blir så.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av webbson:

Jag använder en sån till spel och den är helt underbar. Har man väl gått till 16:10 vill man inte spela på en 16:9 skärm igen.

Instämmer, Men om jag minns rätt så uppgraderade du från 2412m till 2712 eller något i den stilen? eller blev det 30" tom? Eller blev det en ny?

Mina två 2412m tutar på så fint så ^^

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

En en annan fördel med 16:10 tycker jag är att man kan klona datornskärmen till TV:n utan att få att få fel bildförhållande eller upplösning.

Beror ju givetvis på hur man använder datorn men jag bor i ett litet studentrum och ligger ofta i sängen och surfar sätter på filmer från sängen, då är det ganska soft att inte behöva köra extended och så ligger kanske massa fönster på datorskärmen och man måste resa sig upp för att kolla på den... kanske ett i-landsproblem men jag tycker det är jobbigt när det blir så.

Va? Du menar att en fördel med 16:9 är att man kan klona till TV, väl? 16:10 på TV lär inte vara vanligt X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

U2412m passar jättebra till spel. Jag har bytt till en 1440p skärm nu. Men hade 2412 i två år eller något sånt. Jag hade aldrig några problem med den i spel. En fantastisk skärm för priset.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Va? Du menar att en fördel med 16:9 är att man kan klona till TV, väl? 16:10 på TV lär inte vara vanligt X)

Ja men oj, blev visst lite fel där. Precis menade 16:9, editerat nu.

Permalänk
Skrivet av BifrostPixel:

Är den fri från ghost i bilden vid spelande?

Nej, det är den absolut inte, precis som 99% av alla LCDer har den en hel del ghosting.
Att sen de allra flesta människor knappt märker av det är en annan sak.

Vill du ha ghostingfritt så finns det vissa 120-hertzskärmar som har någon speciell sorts bakgrundsbelysning kallad LightBoost, alternativt Eizos 120/240-hertzskärm.
Eller allra helst - en hederlig CRT.

Själv har jag haft min fina gamla CRT ute på Sweclockers marknad i fem månader totalt sen jag skaffade plattskärm som jag behöll. Skärmen är fortfarande kvar.
Säger en hel del om hur "känsliga" folk som håller på och ältar ghosting egentligen är.

Visa signatur

««« »»»