Permalänk

Acer Aspire S3-392G

Jag har fått upp ögonen för Acer Aspire S3-392G men kan inte hitta några tester som helst för just denna modell (har dock hittat tester för andra 392G-varianter med lite sämre hårdvara). Är det någon som kan säga något bra eller dåligt om denna modell? Se specs nedan.

10.990:-
Systemtyp Ultrabook
Operativsystem Windows 8.1 64-bitars utgåva
Processor / Chipuppsättning
CPU Intel Core i7 4:e gen. 4500U / 1.8 GHz
Max. turbohastighet 3 GHz
Antal kärnor Dubbelkärnig
Cache L3 - 4 MB
64-bitars datorkapacitet Ja
Funktioner Intel Turbo Boost Technology 2.0, Intel Smart Cache
Minne
RAM 6 GB ( 1 x 4 GB + 2 GB (låsbart) )
Max. RAM som stöds 10 GB
Teknik DDR3 SDRAM
Hastighet 1600 MHz
Lagring
Hårddisk 1 TB HDD / 5400 rpm
Gränssnitt Serial ATA-600
SSD-cache 20 GB
Display
Typ 13.3"
LCD-bakgrundsbelysningsteknik LED-bakgrundsbelysning
Pekskärm Ja (10-punkters multi-touch)
Upplösning 1920 x 1080 ( Full HD )
Bredskärm Ja
Bildkvot 16:9
Egenskaper HDCP, utan ram
Ljud & Video
Grafikprocessor NVIDIA GeForce GT 735M - 1 GB DDR3 VRAM
Egenskaper för videosystem NVIDIA CUDA Technology, NVIDIA PhysX, NVIDIA PureVideo HD-teknik, OpenEXR High Dynamic-Range-teknik (HDR), Shader Model 5.0
Kamera Inbyggd webbkamera
Bildupplösningar 1280 x 720
Kameraegenskaper HD-videoinspelning
Ljud Högtalare , två mikrofoner
Standarder som följs High Definition Audio, Dolby Digital Plus
Inmatning
Typ Pekplatta, bakbelyst tangentbord
Tangentbordslayout Nordiska länderna
Egenskaper Pekdyna för multigest, Acer FineTip-tangentbord
Kommunikation
Trådlös 802.11n, Bluetooth 4.0
Trådlös styrenhet Intel Centrino Advanced-N 7260
Batteri
Teknik 4-cells litiumpolymer
Kapacitet 6200 mAh
Växelströmsadapter
Inmatning AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Utmatning 65 Watt , 19 V
Anslutningar & Utökning
Gränssnitt Acer-konverteringsport
USB 2.0
2 x USB 3.0
HDMI
Telefon/mikrofonkombinationsjack
Minneskortsläsare 2 i 1
Programvara
Medföljande programvara McAfee Internet Security Suite (Trial)
Diverse
Färg Vit
Egenskaper Miljöljussensor
Standarder som följs ACPI 3.0
Mått och vikt
Bredd 32.35 cm
Djup 22.5 cm
Höjd 1.78 cm
Vikt 1.63 kg

Permalänk
Avstängd

1. Acer är inte den bästa datortillverkaren
2. Vad ska datorn användas till
3. Vad är top budgeten?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Vad jag inte förstår är Acers prissättning? Försöker de profilera om sig som ett premiummärke numera?

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Vad jag inte förstår är Acers prissättning? Försöker de profilera om sig som ett premiummärke numera?

Motsvarande Asus (UX302LG) kostar ett par tusenlappar mer. Det här är definitivt del av Acers premiumsegment men ändå billigare än andra tillverkares motsvarande modeller.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LandSlide:

Jag har fått upp ögonen för Acer Aspire S3-392G men kan inte hitta några tester som helst för just denna modell (har dock hittat tester för andra 392G-varianter med lite sämre hårdvara). Är det någon som kan säga något bra eller dåligt om denna modell?

Det finns en tråd till om denna dator, men inga recensioner av modellen med nVidia-GPUn. Den verkar inte vara släppt i USA än, därav det snåla recensionsutbudet.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Hade tänkt mig max ca 10 000 kr och att den ska användas mest till vardagsbruk. Då och då när man ska ta sig igenom låntråkiga flygresor vore det även fint att kunna dra igång något spel. Det fina med denna modell var just i7-processorn samt eget grafikkort men eftersom det inte finns några tester på modellen är det väldigt svårt att avgöra hur bra det är. Kan tillägga att jag tänkte byta ut den mekaniska hårddisken mot en Intel 330 Series SSD på 180 GB som jag har sedan tidigare.

EDIT: En annan modell som jag har tittat på som alternativ är ASUS UX302LA-C4003H. Nackdelen där är Core i5 istället för i7 samt integrerat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Om separat GPU inte är ett krav så finns det ju betydligt många fler ultrabooks att välja på, t ex Samsungs och Lenovos, eller t om Aspire S7. Kolla runt lite på: http://www.ultrabookreview.com/

Grejen med den här S3-modellen och UX302LG är just GPUn som i vissa fall kan göra extrem skillnad (i exempelvis Adobe Premiere Pro).

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Ok, för att "framtidssäkra" datorn är det nog bäst om jag tar en med separat GPU. Jämfört med 392G har jag inte sett någon annan modell med likvärdig hårdvara som är så billig - UX302LG, t ex, är ju mycket dyrare och har väl något sämre GPU om inte läser fel (730M vs 735M)?

Permalänk
Medlem

Jag kollar bara på ultrabooks med nVidia-grafik men det finns några från Samsung och något mer företag som har med AMD-grafik också. Men du har så rätt annars, S3-392G är den billigaste ultrabooken med i7 och nVidia-GPU.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Ok, tackar för input. Har du förresten någon åsikt om Acer rent generellt? Jag har ingen erfarenhet själv men såg att DjRaven ovan menade att de inte är den bästa datortillverkaren...

Permalänk
Medlem

Finns som sagt en tråd till, nån/några sidor bak, men folk som har köpt S3-modellen utan GPU, de kan nog svara på sånt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LandSlide:

Ok, tackar för input. Har du förresten någon åsikt om Acer rent generellt? Jag har ingen erfarenhet själv men såg att DjRaven ovan menade att de inte är den bästa datortillverkaren...

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1... Bara att läsa här, där står nog allt du behöver veta.