Vad tror ni om denna kylkonfigurationen? + moderkortstemperaturer...

Permalänk

Vad tror ni om denna kylkonfigurationen? + moderkortstemperaturer...

är lite snurrig för jag har inte fått i mig något nikotin idag xD
så ursäkta i förväg om jag verkar snurrig..

men jag körde något program för att kolla temperaturerna på datorn. jag *tror* det var hwinfo (nästan helt säker). det jag minns helt säkert är att jag såg någonstans under fliken motherboard en temperatur på något som hette "auxilary" (eller snarlikt), och denna låg på över 90 grader o_O

jag har letat men jag hittar inte denna igen... är hwinfo det bästa programmet för att mäta temperaturerna på alla sensorer, eller visar den inte allt?
jag vet att jag såg en temperaturmätning som var på över 90 grader på mitt moderkort under full load... vill väldigt gärna veta vad den temperaturen var för något... (och se om denna nu gått ner, nu när jag installerat kylflänsar på mina vrmer på mitt moderkort)

och om man vill ha ett moderkort och cpu som varar flera år (tänker inte överklocka) vilka temperaturer är önskvärda för cpu och moderkort?

Permalänk

Vad tror ni om denna kylkonfigurationen?

Så här såg mitt moderkort ut från början. vrmerna hade noll kylning:

idag satte jag ditt kylflänsar på vrm:erna:

för att kyla vrmerna ytterligare tänkte jag sätta en chassifläkt som blåser direkt på dom. tänkte fästa den på sidan av chassit med stark dubbelhäftande tejp så den sitter stadig och ser ut ungefär som på bilden nedan:

efter det tänkte jag sätta en chassifläkt på sidan av datorn som blåser in luft, samt en fläkt på baksidan av datorn som blåser ut luft, som på bilden nedan:

tänkte köra en amd fx 8350 på mitt msi 970a-g43 (denna konfigurationen ska fungera om du har tillräcklig kylning på vrmerna. tänker inte överklocka)

ser det dumt ut, eller är det en godkänd konfiguration? och nej jag tänker inte köpa ett nytt moderkort

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ok ut men det är inte ett nätagg jag skulle lita på då detta inte har 80+ märkning och att det i tester inte klarar speciellt höga laster. Så jag hade köpt ett nytt bättre så att riggen ska klara att hålla längre. Ett 550W:s av annat märke med 80+ märkning. Snåla inte på det kanske viktigaste i din dator.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.282097/stort-test-av-nataggreg...

Försök att inte spamma med nya trådar i forat för du kan få bra svar i en tråd ändå.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

hur skulle jag klara mig utan er sweclockers?

byta nätagg låter tråkigt

men vad är det värsta som kan hända? att nätaggregatet går sönder och behöver bytas ut, eller kan det gå mycket värre än så?

*edit*
sorry om jag spammat med nya trådar... men i just det här fallet tyckte jag att den andra tråden handlade om kompabilitet mellan cpu och moderkort, och den här tråden ville jag bara ha för diskussion om luftflöde... men som sagt, ska sluta gödsla trådar omkring mig sorry

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av diskmedel:

hur skulle jag klara mig utan er sweclockers?

byta nätagg låter tråkigt

men vad är det värsta som kan hända? att nätaggregatet går sönder och behöver bytas ut, eller kan det gå mycket värre än så?

Har du otur kan det dra med sig andra komponenter också vilken/vilka är upp till vår/din fantasi men t ex moderkort HDD och mer.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av diskmedel:

hur skulle jag klara mig utan er sweclockers?

byta nätagg låter tråkigt

men vad är det värsta som kan hända? att nätaggregatet går sönder och behöver bytas ut, eller kan det gå mycket värre än så?

Nja i värsta fall kan det döda moderkort och allt anslutet till nätagget (sata ström pci-e ström)

just axp har varit lite kassa tillsammans med skräckexemplar på nätagg som varit urusel kvalite på

http://www.johnnylucky.org/power-supplies/psu-lemon-list.html

axp för min del är godkända att använda med strömsnåla komponenter i några år som inte riktikgt används till spelande men inte så mkt längre än så
(såg 500w modellen ge upp hos en kusin nämligen för tre år sedan) (datorns minnen och grafikkort dog några månader senare med nytt nätagg från fsp (tvingade på honom och köpa bra grejer inte något skräpagg till som kanske tar med sig resten av datorn...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

d'oh....
nåja... har lagt på tok för mycket tid på datorbygget de sista veckorna... ><
nätaggregatet får nog tyvärr bli ett senare projekt... det började med att jag behövde en ny dator för mina studier (3ds max) men jag har suttit och forskat i det och byggt på datorn nästan varje dag sedan jag fick de första komponenterna xD
tiden har rusat iväg, och kostnaden också... det som skulle bli en 7k-uppgradering är nu uppe i strax under 20k xD
men men, tusen tack än en gång för all hjälp.

och som sagt vad gäller att slänga forumtrådar omkring mig så se förra postens redigering

Permalänk
Medlem

Går det inte att dra kablarna lite finare? :S De blockerar nog en hel del av luftflödet..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk

Nytt nätagg ju att rekommendera och hur fasen har den där datorn kommit upp i den prisklassen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Nytt nätagg ju att rekommendera och hur fasen har den där datorn kommit upp i den prisklassen ?

Skickades från m.sweclockers.com

efter uppgraderingen fick jag massor av komponenter över... nästan tillräckligt för att bygga en dator till mina barn.. så köpte en 27"-skärm, chassi, nätaggregat osv och slängde ihop en dator till dom ^^
(dom fick min gamla skärm, 27-tummaren tog jag xD)

sedan en felköpt processor som bara duger till prydnad, ny ssd, 32 gb ram, gtx 770 modell dyrare och snabbare med 4gb minne på.. osv osv osv xD

hittar inga vettiga reviews eller tester av mitt nätaggregat... :/
axp 630p12p

om den var riktigt värdelös borde man väl hitta den infon i alla fall på nätet?

och jo, sladdarna skulle behöva placeras om lite, men många av dom sitter tight så jag vet inte hur jag ska göra det ><

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av diskmedel:

efter uppgraderingen fick jag massor av komponenter över... nästan tillräckligt för att bygga en dator till mina barn.. så köpte en 27"-skärm, chassi, nätaggregat osv och slängde ihop en dator till dom ^^
(dom fick min gamla skärm, 27-tummaren tog jag xD)

sedan en felköpt processor som bara duger till prydnad, ny ssd, 32 gb ram, gtx 770 modell dyrare och snabbare med 4gb minne på.. osv osv osv xD

hittar inga vettiga reviews eller tester av mitt nätaggregat... :/
axp 630p12p

om den var riktigt värdelös borde man väl hitta den infon i alla fall på nätet?

och jo, sladdarna skulle behöva placeras om lite, men många av dom sitter tight så jag vet inte hur jag ska göra det ><

Jag har en länk till ett liknande iaf, men då de är gjorda på samma sätt/tillverkare ser det inte så bra ut.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

fasiken... ><
nåja, real life får komma först, så får jag inom en snar framtid byta ut nätaggregatet då.
tack än en gång

btw, såg nu att du mergat två trådar... nu förstår jag lite bättre vad du menade med att inte starta flera trådar jag tänkte på andra trådar.. nåja, hur som helst, nu förstår jag vad du menar

då har jag nog inte många frågor kvar just nu förutom var tusan jag kan ha sett en temperaturmätning på moderkortet som hette något i stil med auxilary och var uppe i 90 grader... ^^ (från första posten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av diskmedel:

fasiken... ><
nåja, real life får komma först, så får jag inom en snar framtid byta ut nätaggregatet då.
tack än en gång

btw, såg nu att du mergat två trådar... nu förstår jag lite bättre vad du menade med att inte starta flera trådar jag tänkte på andra trådar.. nåja, hur som helst, nu förstår jag vad du menar

då har jag nog inte många frågor kvar just nu förutom var tusan jag kan ha sett en temperaturmätning på moderkortet som hette något i stil med auxilary och var uppe i 90 grader... ^^ (från första posten)

Ofta ser man en temp som visar 128 grader, men det är nästan alltid en bugg och ett kompabbilitetsproblem. Därför bör du inte oroa dig. VRM får oftast tillräcklig kylning om du bara hänger dit en utsugsfläkt i bak på chassit, tillsammans med CPU kylaren så skall det räcka. Du behöver sällan exta kylflänsar, de moderkort som har det är mer anpassade för överklockning.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Nja i värsta fall kan det döda moderkort och allt anslutet till nätagget (sata ström pci-e ström)

just axp har varit lite kassa tillsammans med skräckexemplar på nätagg som varit urusel kvalite på

http://www.johnnylucky.org/power-supplies/psu-lemon-list.html

axp för min del är godkända att använda med strömsnåla komponenter i några år som inte riktikgt används till spelande men inte så mkt längre än så
(såg 500w modellen ge upp hos en kusin nämligen för tre år sedan) (datorns minnen och grafikkort dog några månader senare med nytt nätagg från fsp (tvingade på honom och köpa bra grejer inte något skräpagg till som kanske tar med sig resten av datorn...)

Hade just den modellen som visas i bilden tidigare, det slutade med en rejäl smäll/ljus blixt och utlöst säkring. Efter att ha öppnat och kollat ser det ut som att en kond hade exploderat. Som tur var klarade sig all annan hårdvara, men det var nog bara tur.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av diskmedel:

fasiken... ><
nåja, real life får komma först, så får jag inom en snar framtid byta ut nätaggregatet då.
tack än en gång

btw, såg nu att du mergat två trådar... nu förstår jag lite bättre vad du menade med att inte starta flera trådar jag tänkte på andra trådar.. nåja, hur som helst, nu förstår jag vad du menar

då har jag nog inte många frågor kvar just nu förutom var tusan jag kan ha sett en temperaturmätning på moderkortet som hette något i stil med auxilary och var uppe i 90 grader... ^^ (från första posten)

Ett program som är rätt ok är AIDA64.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Ofta ser man en temp som visar 128 grader, men det är nästan alltid en bugg och ett kompabbilitetsproblem. Därför bör du inte oroa dig. VRM får oftast tillräcklig kylning om du bara hänger dit en utsugsfläkt i bak på chassit, tillsammans med CPU kylaren så skall det räcka. Du behöver sällan exta kylflänsar, de moderkort som har det är mer anpassade för överklockning.

jo, det har jag hört om
men inte en temperatur som ligger på runt 90 grader och går upp och ner någon grad då och då som denna gjorde :/ men det är kanske samma sak.

X1t.... jag vill inte läsa det där! xD
skämt åsido, tack för din feedback. får väl bli nytt nätagg snart.. suck ><

Permalänk
Avstängd

vart lite krokigt med flänsarna men dom gör ju sitt jobb ändå är lite så det blir med epoxy och smack så sitter dom som aset ..iaf jag tror det blir bra och 4k du pratade om tidigare är nog inget problem alls men skulle kanske akta dig att försöka tok maxxa cpu´n @4800mhz eller så

agget är kanske inte fränaste ever men samtidigt ett hyfsat starkt agg och datorn tar inte så hemskt mycket ström egentligen så jag tror inte det är nån fara där heller då systemet bör ligga på ca 50% mot vad agget är specat för under load och oftast när dom börjar ge sig så brukar det vara ganska odramatiskt ..pop tvärdöd eller man får försöka att starta några gånger innan den hoppar i gång eller liknande och är oftast bara att byta det då ..även om man kan ha jävla otur och steka nått så är det inte alls så hemskt vanligt och blir det inte varmt som satan så hade jag kört vidare på det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

jag hoppas bara att fx 8350 inte blir mycket varmare än fx 4350...
verkar som moderkortet har problem även med en fyrkärnig fx4350....

min score i 3dmark innan:
http://www.3dmark.com/3dm/2555618

det enda jag gjorde efter det var att sätta ditt kylflänsar på vrmerna, och då ser det ut så här...
http://www.3dmark.com/3dm/2605536

... kan moderkortet inte ens hantera en fx 4350 utan moddning? argh.. lol, skulle kört med ett bättre moderkort xD eller... trodde aldrig jag skulle säga detta.... men jag skulle kört på en processor från intel xD

*edit*
kylflänsarna har inte ramlat av ännu weeeee! ^^

Permalänk

http://www.coolermaster.com/powersupply/b-series/b500/
Har en sån hemma, spliter ny, räcker den tro, och är den bra?

Permalänk

den är tillbaka!!!!

vad sjutton är den för något ???

den kommer och går, oftast är den inte med när jag väljer att kolla sensorerna i hwinfo... men nu var den med igen, precis som jag sa...

auxiliary... senast den var med körde jag 3d-mark och då gick auxiliary upp i 90 grader! o_O

vad är det där för något ?

lagom kul att en komponent kommer upp bland temperaturerna en gång av 10, och då ligger nära kokpunkten.... ><
vad är det för en komponent och varför blir den så sjukt varm?

*edit* förra gången den visade sig hade jag inte satt på kylflänsar på vrmerna. det har jag nu, så passade på att köra 3dmark igen, nu när auxiliary visar sig igen xD och fick 60 grader max denna gång... har det något med vrmerna att göra?

och en viktig (?) sak jag precis kom att tänka på... atx-power supply-sladdarna på mitt nätagg är 24pins och 4 pins (eller var det 4+2? det var inte 8 i alla fall..) ... men på moderkortet finns det uttag för 24 pin och 8 pin... jag kommer ihåg jag tyckte det var märkligt när jag satte ihop datorn att det fanns tomma hål där på uttaget på moderkortet, men eftersom datorn startade upp som den skulle så tänkte jag inte mer på det sen xD
(yes yes, jag vet, jag vet xD jag borde hålla mig till att bygga något lättare och säkrare... som lego t.ex.)

hur som helst.... datorn verkar ju gå... lol... men borde jag stänga av datorn och inte sätta igång den igen förrän jag skaffat ett nytt nätaggregat??

Permalänk
Medlem

http://extreme.idg.se/2.1030/1.282097/stort-test-av-nataggreg...
Här stänger AXP ner när det belastas med ca 440W.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

det faktum att det nätaggregatet (om det nu är samma som jag har) bara har 4-pins atx power supply till processorn (men där är 8 pinnar på uttaget på moderkortet xD) och all negativ kärlek som det nätaggregatet fått så tror jag att jag ska sno barnens nätaggregat xD

nu är frågan bara om detta nätaggregat pallar trycket...

http://www.coolermaster.com/powersupply/b-series/b500/

gjort en del tester på nätet vilket aggregat man ska ha, men med samma inställningar säger det ena testet "du ska ha minst 750w" medan det andra säger "du ska ha minst 470w"... ><

*edit* ser ut som det bara är 4 pins trots allt... >< men en snabb googling säger att det går om processorn inte behöver så mycket ström... nåja

då är väl bara frågan om nätaggregatet i länken duger... samt vad fasiken auxiliary är för något

tack för länken förresten fo3

Permalänk

i clickbiosii (programmet som följde med moderkortet) står det att jag har 24 gb ram... men jag har 32
i windows system står det dock 32... visuell glitch som jag bara kan ignorera?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad står det i Aktivitetshanteraren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

32 gb
står 32 gb överallt utom just i clickbiosii

nåja, tänker avfärda det som en bug i det programmet (om ingen annan har någon annan teori)
Nu ska jag plocka isär mina datorer i sina beståndsdelar och bygga en ny, med min nya fx 8350-processor på mitt msi 970a-g43

dags att hålla tummarna...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av diskmedel:

den är tillbaka!!!!

vad sjutton är den för något ???

den kommer och går, oftast är den inte med när jag väljer att kolla sensorerna i hwinfo... men nu var den med igen, precis som jag sa...

http://i155.photobucket.com/albums/s308/diskmedel_2007/auxila...

auxiliary... senast den var med körde jag 3d-mark och då gick auxiliary upp i 90 grader! o_O

vad är det där för något ?

lagom kul att en komponent kommer upp bland temperaturerna en gång av 10, och då ligger nära kokpunkten.... ><
vad är det för en komponent och varför blir den så sjukt varm?

*edit* förra gången den visade sig hade jag inte satt på kylflänsar på vrmerna. det har jag nu, så passade på att köra 3dmark igen, nu när auxiliary visar sig igen xD och fick 60 grader max denna gång... har det något med vrmerna att göra?

och en viktig (?) sak jag precis kom att tänka på... atx-power supply-sladdarna på mitt nätagg är 24pins och 4 pins (eller var det 4+2? det var inte 8 i alla fall..) ... men på moderkortet finns det uttag för 24 pin och 8 pin... jag kommer ihåg jag tyckte det var märkligt när jag satte ihop datorn att det fanns tomma hål där på uttaget på moderkortet, men eftersom datorn startade upp som den skulle så tänkte jag inte mer på det sen xD
(yes yes, jag vet, jag vet xD jag borde hålla mig till att bygga något lättare och säkrare... som lego t.ex.)

hur som helst.... datorn verkar ju gå... lol... men borde jag stänga av datorn och inte sätta igång den igen förrän jag skaffat ett nytt nätaggregat??

AUX är normalt sett VRM:erna. Dessa har stora värmeproblem och gör att vissa moderkort med AM3+ är olämpliga eller rakt av inte har stöd för 8-kärniga processorer.

Skrivet av diskmedel:

32 gb
står 32 gb överallt utom just i clickbiosii

nåja, tänker avfärda det som en bug i det programmet (om ingen annan har någon annan teori)
Nu ska jag plocka isär mina datorer i sina beståndsdelar och bygga en ny, med min nya fx 8350-processor på mitt msi 970a-g43

dags att hålla tummarna...

Det skulle vara att VRM:erna inte hänger med i belastning. Är byggda för att köras i 120°C. Håller du de mellan 90-100°C så slipper du slita på PCB:n som är det som slits först (den blir lite sprödare vid långvarig upphettning över 90°C).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

tackar ödmjukast för svar

Har som tidigare nämnt satt på kylflänsar på vrmerna. ska sätta en fläkt som blåser luft direkt på dom senare.

Har satt i min fx 8350 nu på mitt moderkort xD
Vad tycker du om temperaturerna jag fick i Hwinfo efter att ha kört 3dmark?

auxiliary toppade på 84 grader... är det "säkert" att köra med de temperaturerna?
(ska fixa mer kylning till vrmerna så fort jag fixat en adapter så jag kan koppla in den... inet sa det medföljde en 3-4 pin adapter till mina fläktar, men där var ingen adapter, så kan inte koppla in chassifläkten som ska blåsa direkt på vrmerna)

*edit*
noterade precis...
"max cpu power 46.454W"
nu kommer jag säkerligen dumförklara mig själv... men ska det inte vara 125W? xD

Permalänk
Avstängd

den klockar up och ner sig automatiskt efter behov så W stämmer inte helt 100% och den beräknar vad den tror den tar skulle jag gissa på ... sen tempen kan man inte lita helt på när det är max för ibland kan sensorerna eller nått få nå ryck så man får nån random knas temp en hundradels sec kan blir samma med mhz och ibland volt med så är inte helt säkert det stämmer

men om din cpu står och tuggar nån benchmark eller nått så den arbetar lite prova med fingret på vrm kylarna är det typ aj varm brände mig nästan så är dom rätt varma ...är det närmare psst MOTHA&/(())/%¤ så är dom för varm

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Det skulle vara att VRM:erna inte hänger med i belastning. Är byggda för att köras i 120°C. Håller du de mellan 90-100°C så slipper du slita på PCB:n som är det som slits först (den blir lite sprödare vid långvarig upphettning över 90°C).

Skrivet av diskmedel:

auxiliary toppade på 84 grader... är det "säkert" att köra med de temperaturerna?
(ska fixa mer kylning till vrmerna så fort jag fixat en adapter så jag kan koppla in den... inet sa det medföljde en 3-4 pin adapter till mina fläktar, men där var ingen adapter, så kan inte koppla in chassifläkten som ska blåsa direkt på vrmerna)

*edit*
noterade precis...
"max cpu power 46.454W"
nu kommer jag säkerligen dumförklara mig själv... men ska det inte vara 125W? xD

Svaret står rakt ovanför!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Svaret står rakt ovanför!

Visste inte (och vet fortfarande inte ) om du menar vrmer i största allmänhet, eller vrmerna på just mitt moderkort, därför undrade jag om detta var säkra temperaturer på mitt kort

Skrivet av lord_vasagos:

den klockar up och ner sig automatiskt efter behov så W stämmer inte helt 100% och den beräknar vad den tror den tar skulle jag gissa på ... sen tempen kan man inte lita helt på när det är max för ibland kan sensorerna eller nått få nå ryck så man får nån random knas temp en hundradels sec kan blir samma med mhz och ibland volt med så är inte helt säkert det stämmer

men om din cpu står och tuggar nån benchmark eller nått så den arbetar lite prova med fingret på vrm kylarna är det typ aj varm brände mig nästan så är dom rätt varma ...är det närmare psst MOTHA&/(())/%¤ så är dom för varm

Tog bort sidan på chassit och körde 3dmark... utan sidan av chassit på fick jag mer än 20 grader kallare på auxiliary o_O (screenshot below)

Provade peta på vrm-kylflänsarna under hela benchmarkstestet, och som värst så kändes dom lite ljumma
men som sagt så gick ju alla temperaturerna ner rejält utan sidan på chassit på... till och med cpun låg på en maxtemperatur på 34 (!) grader när den var som varmast... även grafikkortet gick från de vanliga 80 grader max till 74 grader max...

vad är era åsikter/funderingar kring allt?