Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Skrev in kontrollerkort i komponentlistan.
Ungefärliga priser:
Moderkort: 1500:-
Processor: 1100:-
RAM: 2100:-
Nätagg: 400:-
Chassi (m. frakt): 2500:-
Kontrollerkort: 800:-
Diskar (3x4TB): 4500:-

Inspirerande bygge! Vart hittade du moderkort?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av devour:

Inspirerande bygge! Vart hittade du moderkort?

Köpte det direkt via mitt jobb av en Europeisk broker, därav lite billigare pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vad ska du med så mycket lagringsplats till?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jepp, det är en prisvärd låda. Norco är nog dock generellt mer robusta skulle jag spontant säga.

Att jag skaffade 10 GbE var främst för att jag hade tröttnat på 1 Gbit, tyckte överföringarna gick för segt, speciellt om man överförde mellan två SSD:s. Eftersom jag kör ZFS på denna filserver har inte överföringshastigheterna varit sådär super, men jag har ju andra Windows-baserade servrar med NTFS där farten är betydligt bättre. Det största problemet är att dra CX4-kablarna i lägenheten, de är inte lika böjbara som TP-kablar tyvärr.

Jag läste lite på internet att Norco-lådornas bakplan är lite kinkiga/dålig kvalisort. Men har inte märkt något på det jag kör.. tror det var raidkortet som bråkade när jag hade problem.

Jag tycker mig minnas att jag fick uppemot 700Mbit när jag tryckte data till filservern någon gång.. men kan ha misstagit mig, det var rätt längesen. Fort gick det iaf. Kör FreeBSD, 3ware-kontroller med raid6a och arrayen i en zpool. Så en tweakad samba mot Windows..

Men nu blev jag väldigt sugen på att uppgradera.. mot mindre strömförbrukning och ECC-minnen. Damn you!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det är samma produkt faktiskt, ena är ett standard-SKU och den andra är mig veterligen en "FRU - Field Replaceable Unit". IBM har ju lite lustiga artikelnummerscheman kan man tycka. Lenovo kör samma.

Jag misstänker att jag köpt FRU-varianten, som är lite billigare, då det inte följde med någon kabel. Attans. Du råkar inte veta något ställe som har SFF8087 <-> 4xSATA till vettigt pris? Har sökt ordentligt men antingen tas det överdrivet betalt (200-400 kr), eller så är frakten svindyr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Divrayo:

Vad ska du med så mycket lagringsplats till?

Lagra data - självfallet

Skrivet av CCWarlock:

Jag läste lite på internet att Norco-lådornas bakplan är lite kinkiga/dålig kvalisort. Men har inte märkt något på det jag kör.. tror det var raidkortet som bråkade när jag hade problem.

Jag tycker mig minnas att jag fick uppemot 700Mbit när jag tryckte data till filservern någon gång.. men kan ha misstagit mig, det var rätt längesen. Fort gick det iaf. Kör FreeBSD, 3ware-kontroller med raid6a och arrayen i en zpool. Så en tweakad samba mot Windows..

Men nu blev jag väldigt sugen på att uppgradera.. mot mindre strömförbrukning och ECC-minnen. Damn you!

Kör du alltså en hårdvaru-RAID och sedan ZFS uppepå det? Intressant.

Skrivet av backfeed:

Jag misstänker att jag köpt FRU-varianten, som är lite billigare, då det inte följde med någon kabel. Attans. Du råkar inte veta något ställe som har SFF8087 <-> 4xSATA till vettigt pris? Har sökt ordentligt men antingen tas det överdrivet betalt (200-400 kr), eller så är frakten svindyr.

Ebay har sådana kablar för nästan ingenting med gratis frakt om du kan vänta 2-3 veckor. 3ware-kablarna brukar fungera finfint.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag har testat det på min maskin (dock ett annat kontrollerkort, men med FreeNAS). Fungerar utmärkt.

Toppen! Tack för svar!

Permalänk
Medlem

klart fint bygge

Helt rätt med ECC för just ZFS också, viktigt viktigt.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk

WD Red det är fina grejer det! 5*
Om jag fick välja SSD skulle jag ta en Samsung 840 Pro istället då de håller bättre i längden och är ganska billiga.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppoolliiss:

WD Red det är fina grejer det! 5*
Om jag fick välja SSD skulle jag ta en Samsung 840 Pro istället då de håller bättre i längden och är ganska billiga.

Skulle också bytt ut den SSD:n faktiskt. Hade en sån Intel 330 som brakade ihop efter 8 månader eller något, aldrig mer billiga SSD.

Permalänk
Medlem

Tjusigt! Har ett liknade rack system, ZFS, 8 x 3TB WD Red. Om du vill ha snabb uppkoppling mellan detta och andra system kan jag rekommendera titta närmare på "Infiniband" som lösning.

Permalänk
Medlem

Han kör redan Infiniband

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd att följa

Jag kanske missade det någonstans men du valde säkert FreeNas av en anledning. Men vad gjorde att du inte körde ZFS på tex ubuntu eller annan dist? Jag har lite planer på att byta min egna ubuntu server till en HP microserver N54L, lite kompaktare än nuvarande och drar mindre ström! Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska köra ubuntu eller någon sådan här lösning. Känner du dig inte låst med FreeNas eller är det bara att allt du vill köra finns dit? Kör själv primärt Plex och backup typ.

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ppoolliiss:

WD Red det är fina grejer det! 5*
Om jag fick välja SSD skulle jag ta en Samsung 840 Pro istället då de håller bättre i längden och är ganska billiga.

Skrivet av Northbane:

Skulle också bytt ut den SSD:n faktiskt. Hade en sån Intel 330 som brakade ihop efter 8 månader eller något, aldrig mer billiga SSD.

Jag har i skrivande stund 6 stycken Intel SSD:s körandes hemma, den älsta är en X25-V 40GB. Vet inte exakt hur mycket extrema skrivningstester och liknande det har gjorts på Samsung 840 men litar på min Intel 330. Är det så att den går sönder har jag externa backuper på den disken, så risken är inte jättestor. Jag har dock planer på att slänga på en till SSD för att testa lite 10 GbE-prestanda via UFS, då blir det möjligen en Samsung 840 eller kanske en Intel S3500/S3700.

Skrivet av SinSonic:

Tjusigt! Har ett liknade rack system, ZFS, 8 x 3TB WD Red. Om du vill ha snabb uppkoppling mellan detta och andra system kan jag rekommendera titta närmare på "Infiniband" som lösning.

Jag kör redan 10GBASE-CX4 som sagt vilket ger 10 Gigabit. Om jag hade råd med 10 stycken 1 TB Samsung-SSD:er skulle jag nog kanske kika på någon lösning med fet bandbredd, som Infiniband, men i skrivande stund har jag svårt att ens utnyttja 10 Gigabit faktiskt.

Skrivet av ExXo:

Trevlig tråd att följa

Jag kanske missade det någonstans men du valde säkert FreeNas av en anledning. Men vad gjorde att du inte körde ZFS på tex ubuntu eller annan dist? Jag har lite planer på att byta min egna ubuntu server till en HP microserver N54L, lite kompaktare än nuvarande och drar mindre ström! Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska köra ubuntu eller någon sådan här lösning. Känner du dig inte låst med FreeNas eller är det bara att allt du vill köra finns dit? Kör själv primärt Plex och backup typ.

Jag kikade på lite olika lösningar och testade bland annat Nas4Free, men kom fram till att FreeNAS är den överlägset mest mogna lösningen om man vill ha "allt i ett" så att säga. Jag har blivit lite sugen på att testa FreeBSD bare metal och sedan köra ZFS på det på en annan server, men då krävs det en hel del konfigurering då jag inte är så superinsatt i BSD generellt. Jag har läst om många som kör ZFS på Linux och det verkar fungera tillfredsställande. Känner dock inte till någon Linux-baserad NAS-dist som har ZFS stöd än.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Är det säkert att den bara tar TFX PSU? Står något på deras sida om ATX PSU.. Bara nyfiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Är det säkert att den bara tar TFX PSU? Står något på deras sida om ATX PSU.. Bara nyfiken!

https://ri-vier.eu/rivier-2u-12bay-chassis-with-sas-backplane...

Citat:

Generality
Metal material - SGCC
Metal thickness - 1.0mm
Handle material - Aluminum
M/B support
CEB(12"*10.5") / ATX / mATX
Size
D*W*H(mm) 550*430*88
D*W*H(inch) 21.65"*16.9"*3.46"
Drive Bay
hot-swap HDD - 12
Extra Air-blockers for disk tray find here
Internal HDD - 0
Slim CD-ROM - 0

Power support
Standard 2U/Redundant 1+1(Optional)

Front panel
Control button - power on/off / reset
indicator - power status / HDD Activity / Lan Activity

I/O ports - USB(2.0*1)
3pcs SAS backplane (not mini-sas SFF-8087, but sas)

Support SAS and SATA HDD
you can connect SAS and SATA cables to this backplane.

System cooling
middle - 4x 8025

7x half slot
Riser card(optional)

Permalänk
Medlem

Jag som var trött..!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej jag undrar hur du gjorde för att få fast nätaggregat och vilket adapter du använde för få fler ström kontakter ?

Har detta nätaggregat:
BE QUIET TFX POWER 2 PSU 300W GOLD

Kommer nätaggregat funka med denna ?
Drive 1x Molex (M) to 7x Molex (F) power cable

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olesson:

Hej jag undrar hur du gjorde för att få fast nätaggregat och vilket adapter du använde för få fler ström kontakter ?

Har detta nätaggregat:
BE QUIET TFX POWER 2 PSU 300W GOLD

Kommer nätaggregat funka med denna ?
Drive 1x Molex (M) to 7x Molex (F) power cable

Alla lösningar är bra, förutom de dåliga. Jag använde kardborrband för att fästa agget i botten på chassit, men jag skulle personligen inte köra ett TFX-agg till detta chassi, utan något som passar.

Mjepp, vilken vanlig molex-delare som helst fungerar utmärkt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vilket skulle du rekommendera?

Skrivet av Kr^PacMan:

Alla lösningar är bra, förutom de dåliga. Jag använde kardborrband för att fästa agget i botten på chassit, men jag skulle personligen inte köra ett TFX-agg till detta chassi, utan något som passar.

Mjepp, vilken vanlig molex-delare som helst fungerar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olesson:

Vilket skulle du rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nog höra med Ri-vier och se vad de rekommenderar. Jag var övertygad om att TFX-agg var kompatibla då de ser relativt lika ut med fästningen, men risken är att det är ett icke-standard-format, men det svarar nog Ri-Vier bäst på.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag skulle nog höra med Ri-vier och se vad de rekommenderar. Jag var övertygad om att TFX-agg var kompatibla då de ser relativt lika ut med fästningen, men risken är att det är ett icke-standard-format, men det svarar nog Ri-Vier bäst på.

Okej! För om man går in på Ri-vier sida så kan man välja till ett nätaggregat på 460w Seasonic OEM 460W 2U EPS SS-460H2U 80Plus White men med frakt kostar det 1600 :- kr och det vill jag gärna inte lägga

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olesson:

Okej! För om man går in på Ri-vier sida så kan man välja till ett nätaggregat på 460w Seasonic OEM 460W 2U EPS SS-460H2U 80Plus White men med frakt kostar det 1600 :- kr och det vill jag gärna inte lägga

Om du söker på modellnummret på denna sida hos Seasonic får du fram måtten i alla fall. Det borde finnas nätagg med samma mått fast från andra tillverkare tycker jag.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Om du söker på modellnummret på denna sida hos Seasonic får du fram måtten i alla fall. Det borde finnas nätagg med samma mått fast från andra tillverkare tycker jag.

Okej! Jag tro nog att jag fäster den med kardborreband och sen köper jag sån här Förgreningskabel 5,25 för att få fler 5,25.

Permalänk
Medlem

ahh trevligt kör själv (freenas) på supermicro fast valt att köra supermicro chassi för att få ner ljudet mm.

Vad har du för server/backuplösning som gör backup av nasen?

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !