Märkligt köp/säljtänk?

Permalänk
Medlem

Märkligt köp/säljtänk?

Hej på er!

Jag har en liten fundering kring detta med försäljning av kryptovalutor särskillt här på Sweclockers, men även i övrigt.
Hur kommer det sig att man som köpare av dessa valutor accepterar en prissättning som är på klockslaget rätt mot en site där jag skulle kunnat köpt detta från början?
Borde man inte som köpare tjäna på att köpa coins av en privat säljare? Då iaf jag anser detta som en mer riskfylld affär, eller missar jag något här?

Svänger en kryptovaluta så mycket att man inte klockan 09:00 kan säga att jag betalar 600$ för 1BTC och sen vid säg 10:00 är affären klar?
Utan man vill ha ett sceenshot på en högst aktuell kurs, gärna på minuten?

//Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem

Handlar du genom en site så tillkommer det avgifter, det är det de lever på. Att köpa från en privat säljare innebär att du får mer för pengarna och att det dessutom är säkrare utan en mellanhand - om ni träffas IRL.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhisha:

Hej på er!

Jag har en liten fundering kring detta med försäljning av kryptovalutor särskillt här på Sweclockers, men även i övrigt.
Hur kommer det sig att man som köpare av dessa valutor accepterar en prissättning som är på klockslaget rätt mot en site där jag skulle kunnat köpt detta från början?
Borde man inte som köpare tjäna på att köpa coins av en privat säljare? Då iaf jag anser detta som en mer riskfylld affär, eller missar jag något här?

Svänger en kryptovaluta så mycket att man inte klockan 09:00 kan säga att jag betalar 600$ för 1BTC och sen vid säg 10:00 är affären klar?
Utan man vill ha ett sceenshot på en högst aktuell kurs, gärna på minuten?

//Mhisha.

Mjo, men samtidigt är det "jobbigt" att föra in pengar på de online marknader som finns, det tar tid och känns inte alltid supersäkrt.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv

Sidorna som köper coins av en tar ofta ut vissa avgifter, ibland kan det även vara så att det är andra avgifter för att få pengarna man satt in översatta till riktiga pengar etc.

Det är precis som vilken affär som helst, vi kommer överens om att du köper X coins för Y kronor, sen är det vad man betalar.

Permalänk

Se dets som att växla pengar. Det är alltid dyrare att växla hos typ forex än att växla med tex en kompis för aktuellt värde.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WonderPlatoon:

Se dets som att växla pengar. Det är alltid dyrare att växla hos typ forex än att växla med tex en kompis för aktuellt värde.

Skrivet av anon81912:

Sidorna som köper coins av en tar ofta ut vissa avgifter, ibland kan det även vara så att det är andra avgifter för att få pengarna man satt in översatta till riktiga pengar etc.

Det är precis som vilken affär som helst, vi kommer överens om att du köper X coins för Y kronor, sen är det vad man betalar.

Skrivet av Shrudder:

Handlar du genom en site så tillkommer det avgifter, det är det de lever på. Att köpa från en privat säljare innebär att du får mer för pengarna och att det dessutom är säkrare utan en mellanhand - om ni träffas IRL.

Aha! Jag visste det var något jag missat!
Så det är en "värde-kurs" man köper på och inte en växlingskurs.
Jag tackar för svaren

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mhisha:

Aha! Jag visste det var något jag missat!
Så det är en "värde-kurs" man köper på och inte en växlingskurs.
Jag tackar för svaren

Iom Kraken.com finns så anser jag att det mesta av dessa argument är ganska irrelevanta om man väljer sina sidor ordentligt.

en avgift på €0.09 för uttag av Pengar till SEPA-kopplat konto eller 0.1LTC för uttag av Litecoin som avgift är väldigt liten och du kan själv göra det direkt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

MtGox har blåst folk på enorma pengar. Det är tråkigt och jag hoppas BitStamp håller sig professionella. Det är centraliserade exchanges och farligt. Fast det funkar egentligen mycket bra om man bara säljer/köper där och aldrig förvarar bitcoin där. Stick snabbt därifrån med pengarna efter att du har handlat!

Att sälja privat verkar tyvärr inte fungera för mig om ni har sett mina två annonser. Jag känner mig osäker och jag förstår att andra intresserade köpare också kan känna sig osäkra. Det handlar om att det är svårt att handla med folk. Antagligen har jag inte lärt mig. Ge gärna tips.

Det kan komma en tid när stater blockerar exchanges eller svåra tider med krig. Freden är snart slut och det är bra att lära sig handla utan mellanhänder tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

MtGox har blåst folk på enorma pengar. Det är tråkigt och jag hoppas BitStamp håller sig professionella. Det är centraliserade exchanges och farligt. Fast det funkar egentligen mycket bra om man bara säljer/köper där och aldrig förvarar bitcoin där. Stick snabbt därifrån med pengarna efter att du har handlat!

Att sälja privat verkar tyvärr inte fungera för mig om ni har sett mina två annonser. Jag känner mig osäker och jag förstår att andra intresserade köpare också kan känna sig osäkra. Det handlar om att det är svårt att handla med folk. Antagligen har jag inte lärt mig. Ge gärna tips.

Det kan komma en tid när stater blockerar exchanges eller svåra tider med krig. Freden är snart slut och det är bra att lära sig handla utan mellanhänder tycker jag.

Hela ditt resonemang är helt rimmligt för mig, jag håller med helt om att man bör vara kritisk till vart man förvarar sina pengar och med facit på hand så är jag bara förvånad över att folk haft så mycket pengar på ett så osäkert ställe som MtGox.

Jo jag har sett dina annonser och även andras men hela tiden valt att inte smutsa ner dem då jag inte anser att jag har där att göra med frågor, därav denna tråd. Jag kan även säga att jag förmodligen hade försökt sälja på precis samma sätt som dig, så se det inte som kritik, jag försöker bara förstå vad jag själv missar. *Edit: jag ser att det är krig i annonsen endå även utan att jag är där och kladdar...*

//Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070