Permalänk
Medlem

KVM over IP

Skulle kolla om någon har lite erfarenhet av olika KVMoIP lösningar? Kollar runt lite på Ebay för någon switch runt 1000-2000, men vet inte vart kvaliten ligger. Skulle vilja ha en lösning så jag kan se bios på min "serverpark" (jag har ingen monitor hemma)

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Det jag kan säga är...

1) Jag har använt kvm-over-ip.
2) Det funkar hyffsat ok om man bortser från att många lösning är Java-piss och borde dödas och begravas.

Med det sagt så skulle jag nog ändå se till att ha en host att ssh'a till och sedan göra en local portforwarding/ssh tunnel till kvm-over-ip enheten istället för att ha den vidöppen mot internet.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Det jag kan säga är...

1) Jag har använt kvm-over-ip.
2) Det funkar hyffsat ok om man bortser från att många lösning är Java-piss och borde dödas och begravas.

Med det sagt så skulle jag nog ändå se till att ha en host att ssh'a till och sedan göra en local portforwarding/ssh tunnel till kvm-over-ip enheten istället för att ha den vidöppen mot internet.

Vad finns det för alternativ till java-piss? Jag skulle nog ha min endast på lan'et.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

SPICE med KVM kanske?
Har inte så stor koll på detta själv men iom Proxmox 3.2 så har jag precis börjat läsa på lite om SPICE, och det verkar väl "trevligt".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Blev lite för avancerat där för mig! Lite det jag vill komma ifrån med att ha kvm...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma spår här, jag vill ha en switch som det även går att ansluta till från en Androidenhet, men inte hittat någon vettig än

Permalänk
Medlem

Aja, jag har klickat hem två stycken switchar nu, får se om dom funkar, annars kommer dom upp på marknaden!

(Dock har jag uppgraderat mina mobos så dom flesta har redan IPMI... sååååå dom kommer nog upp oavsett )

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Flera av dom aovecent-baserade, bla Dell och HPs KVM over IP switchar har designfel.
(ingen vettig ventilation, inte ens fläkt eller tillräckliga flänsar för PSUn)
resultatet? tja märker du att menyerna börjar "flimra" först så har de börjat ge sig, sen börjar även själva bilden på hosten att flimra. Till slut startar de inte.
På senare varianter har Dell iaf lärt sig och satt en fläkt vid PSUn,

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnemonic:

Flera av dom aovecent-baserade, bla Dell och HPs KVM over IP switchar har designfel.
(ingen vettig ventilation, inte ens fläkt eller tillräckliga flänsar för PSUn)
resultatet? tja märker du att menyerna börjar "flimra" först så har de börjat ge sig, sen börjar även själva bilden på hosten att flimra. Till slut startar de inte.
På senare varianter har Dell iaf lärt sig och satt en fläkt vid PSUn,

Det låter ju hoppfullt! Jag ska få hem en raritan och en avocent. Hur funkar det med donglar, det är märkesspecifikt va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moron:

Det låter ju hoppfullt! Jag ska få hem en raritan och en avocent. Hur funkar det med donglar, det är märkesspecifikt va?

Skickades från m.sweclockers.com

Rapportera här när du får igång dem, jag har också gjort eftersökningar på bland annat Avocent-switchar men där har främst mjukvaran varit det stora problemet. Även om de körs över IP krävs det självklart en egen mjukvara så att säga, det var åtminstone det jag kom fram till sist jag kikade.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+