XBMC - Uppspelning i annat rum, DLNA?

Permalänk
Medlem

XBMC - Uppspelning i annat rum, DLNA?

Idag har jag min HTPC (Win7, XBMC) i vardagsrummet tillsammans med tv'n. Jag har även en crosstrainer i vardagsrummet vilket gör att jag kan kolla på filmer/serier medan jag tränar.

Vi kommer snart att flytta till ett större boende vilket kommer att leda till att crosstrainern förpassas till ett eget rum. Jag förstår att jag kommer att få köpa en ny tv till det rummet men är lite osäker på hur jag ska göra med uppspelningen. Att köra en separat mediaspelare i träningsrummet känns inte som den mest optimala lösningen. Vad finns det för valmöjligheter? Någon billig DLNA hårdvaruspelare t.ex? Är tacksam för alla sorters förslag.

En tanke som har poppat upp är en billig androidsticka som man kopplar till tv'n. Kanske XBMC på den? eller en spelare somf fixar DLNA. är dock osäker på hur en DLNA spelare fixar subs, etc.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Skrivet av jahknee:

Idag har jag min HTPC (Win7, XBMC) i vardagsrummet tillsammans med tv'n. Jag har även en crosstrainer i vardagsrummet vilket gör att jag kan kolla på filmer/serier medan jag tränar.

Vi kommer snart att flytta till ett större boende vilket kommer att leda till att crosstrainern förpassas till ett eget rum. Jag förstår att jag kommer att få köpa en ny tv till det rummet men är lite osäker på hur jag ska göra med uppspelningen. Att köra en separat mediaspelare i träningsrummet känns inte som den mest optimala lösningen. Vad finns det för valmöjligheter? Någon billig DLNA hårdvaruspelare t.ex? Är tacksam för alla sorters förslag.

En tanke som har poppat upp är en billig androidsticka som man kopplar till tv'n. Kanske XBMC på den? eller en spelare somf fixar DLNA. är dock osäker på hur en DLNA spelare fixar subs, etc.

Borde det inte fungera med en rasberry? kostar inga stora slantar

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Jag är i samma val & kval, har htpc med xmbc i vardagsrummet och har precis beställt en tv till sovrummet. Kan man kanske köra Plex på htpcn och en chromecast sticka i sovrummet (ditt fall "gymmet")?

Permalänk
Medlem

XBMC 13 kommer med en "play to" feature så det går att spela upp över dlna. Har inte själv provat det och har läst att det inte fungerar bra att spela till en annan xbmc client men sådär till smart tv. Ladda ner xbmc 13 beta 4 och prova.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

Borde det inte fungera med en rasberry? kostar inga stora slantar

håller med!
kör själv raspberry pi och steamar över DLNA. funkar väldigt bra.
hade lite meck i början men efter att ha klockat upp den till 900MHz så flyter allt på väldigt smidigt.

använde denna tråd för guidning i frekvenser, hur du överklockar är bara en kort googling bort och det är väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jahknee:

Idag har jag min HTPC (Win7, XBMC) i vardagsrummet tillsammans med tv'n. Jag har även en crosstrainer i vardagsrummet vilket gör att jag kan kolla på filmer/serier medan jag tränar.

Vi kommer snart att flytta till ett större boende vilket kommer att leda till att crosstrainern förpassas till ett eget rum. Jag förstår att jag kommer att få köpa en ny tv till det rummet men är lite osäker på hur jag ska göra med uppspelningen. Att köra en separat mediaspelare i träningsrummet känns inte som den mest optimala lösningen. Vad finns det för valmöjligheter? Någon billig DLNA hårdvaruspelare t.ex? Är tacksam för alla sorters förslag.

En tanke som har poppat upp är en billig androidsticka som man kopplar till tv'n. Kanske XBMC på den? eller en spelare somf fixar DLNA. är dock osäker på hur en DLNA spelare fixar subs, etc.

Förr körde jag Tversity och skickade runt till alla olika apparater typ ipad, iphone å andra tv apparater. Funkar asbra då den känner igen vad den skickade TILL för enhet och anpassar sig till den. För uppspelning på iGears så krävs köpt licens.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|