Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Så kom dom äntligen, mina nya högtalare modellen heter Loimu(Finska för flamma), från Harrin Kaiutin mitt ute på landsbygden i Österbotten.

http://msoininen.smugmug.com/photos/i-H8M8LhF/1/X2/i-H8M8LhF-...

Fan vilka tjusiga golvare

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Så kom dom äntligen, mina nya högtalare modellen heter Loimu(Finska för flamma), från Harrin Kaiutin mitt ute på landsbygden i Österbotten.

http://msoininen.smugmug.com/photos/i-H8M8LhF/1/X2/i-H8M8LhF-...

Inte illa! Några första intryck? Vad hade du innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Inte illa! Några första intryck? Vad hade du innan?

Det jag märkte först är hur tajta dom är i ljudet. Var hem till byggaren och provlyssnade hans väl inspelade demopar (via en ASR Emitter II-förstärkare iofs...) och att diskanten är väldigt snäll om än tydlig. Verkar gå bra ihop med min Yamaha A-S 1000, smärtgränsen går nånstans just norr om halv volym.

Bytte från ett par Dynaudio Audience 42 "liten" uppsväng.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Vad är det för högtalare?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vad är det för högtalare?

Det är ett par Von Schweikert VR-4jr.

Vid fototillfället står dom på wellpapp bara för att jag ska kunna flytta runt dom lite smidigt, inte så stiligt dock.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Det är ett par Von Schweikert VR-4jr.

Vid fototillfället står dom på wellpapp bara för att jag ska kunna flytta runt dom lite smidigt, inte så stiligt dock.

Nice, det är fina högtalare!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kanske man vågar sej på en bild till ändå

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Jag gillar difusorn i bakgrunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråden har stannat upp lite så jag postar en bild på mitt senaste:

Jag erkänner att jag lyssnar lite hissat 20-100hz.
Varför? vet jag inte, jag har nog alltid gjort det och vana är en stark sak??

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Skrivet av Tha_Car:

Tråden har stannat upp lite så jag postar en bild på mitt senaste:

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b94795.jpg

Jag erkänner att jag lyssnar lite hissat 20-100hz.
Varför? vet jag inte, jag har nog alltid gjort det och vana är en stark sak??

Älskar dina träslag och hela bygget såklart, galet maffig setup.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Älskar dina träslag och hela bygget såklart, galet maffig setup.

Tackar tackar, tror jag blivit lite kär i oljat virke faktiskt

Nu får vi se hur länge de står kvar, det har nämligen smugit sej in en tanke på att bygga dubbel 18" fullrange.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk

Frontar och subbar. Hembyggda, mestadels Dayton Audio element.

Bakhögtalare. Hembyggda Seas och Audes element.

Förstärkare. T.amp TSA-4 700 driver frontar.
Behringer EP 4000 Driver subbar.
Marantz SR5004 agerar förförstärkare och driver bakhögtalare.
På golvet står en XTZ Sub amp1 och driver rumpskakare i soffan när det är filmtajm.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjältbrand:

http://i.imgur.com/1xqnty6.jpg

http://i.imgur.com/67a6Bgu.jpg?1

Frontar och subbar. Hembyggda, mestadels Dayton Audio element.

http://i.imgur.com/GsPWio1.jpg?2

Bakhögtalare. Hembyggda Seas och Audes element.

http://i.imgur.com/KKWdS3C.jpg

Förstärkare. T.amp TSA-4 700 driver frontar.
Behringer EP 4000 Driver subbar.
Marantz SR5004 agerar förförstärkare och driver bakhögtalare.
På golvet står en XTZ Sub amp1 och driver rumpskakare i soffan när det är filmtajm.

Imponerande! Mycket vackra högtalare. Har du designat själv?

Permalänk
Skrivet av OllO:

Imponerande! Mycket vackra högtalare. Har du designat själv?

Tackar. Är egen design på alla högtalarna. Frontarna har jag utgått ifrån någon annans DIYprojekt, byggt om efter egen smak och justerat filtret därefter.

Edit: Ursäktar för de dåliga bilderna.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mjältbrand:

Tackar. Är egen design på alla högtalarna. Frontarna har jag utgått ifrån någon annans DIYprojekt, byggt om efter egen smak och justerat filtret därefter.

Edit: Ursäktar för de dåliga bilderna.

Låddesignen ser ut att vara "inspirerad "av Avalon Acoustics.

Dold text
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjältbrand:

http://i.imgur.com/1xqnty6.jpg

http://i.imgur.com/67a6Bgu.jpg?1

Frontar och subbar. Hembyggda, mestadels Dayton Audio element.

http://i.imgur.com/GsPWio1.jpg?2

Bakhögtalare. Hembyggda Seas och Audes element.

http://i.imgur.com/KKWdS3C.jpg

Förstärkare. T.amp TSA-4 700 driver frontar.
Behringer EP 4000 Driver subbar.
Marantz SR5004 agerar förförstärkare och driver bakhögtalare.
På golvet står en XTZ Sub amp1 och driver rumpskakare i soffan när det är filmtajm.

Gillar möbleringen också!

Hur funkar det egentligen att driva allt med PA-steg? Brukar inte de ha inbyggda fläktar som för oväsen? Eller de kanske inte låter mer än t.ex. datorn?

Permalänk
Medlem

Kan flika in på Pa steg frågan och säga att de låter satan.

Som tur är så är detta Sweclockers och fläktmoddning är vardag för en datornörd så absolut inga konstigheter.

I mitt Inuke hade jag 2A 12v typ 5000rpm fläktar som nu är utbytta mot 1600rpm'are istället... håller garanterat inte för full mutter men några bom bom hemma ska nog inte skada.
I ett äldre satt det 24V'are och där tog jag helt sonika och seriekopplape båda på samma signal istället.
Funkar bra och som sagt, dess PA dagar är förbi.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Jag kör ett par Nexus Real Silent i mitt iNuke steg, funkar perfa och är helt ljudlöst.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Tha_Car:

Kan flika in på Pa steg frågan och säga att de låter satan.

Som tur är så är detta Sweclockers och fläktmoddning är vardag för en datornörd så absolut inga konstigheter.

I mitt Inuke hade jag 2A 12v typ 5000rpm fläktar som nu är utbytta mot 1600rpm'are istället... håller garanterat inte för full mutter men några bom bom hemma ska nog inte skada.
I ett äldre satt det 24V'are och där tog jag helt sonika och seriekopplape båda på samma signal istället.
Funkar bra och som sagt, dess PA dagar är förbi.

Behringer steget moddade jag med några motstånd på fläktarna, är ganska tyst nu. Men T-ampen Lyckas jag inte med. Den har tre fläktar. Försöker jag att strypa volten på någon av dem så stannar alltid någon av de andra. även om jag bara minskar spänningen med ca 2v på alla så funkar det inte. Funderar på att byta ut alla fläktar till lågrpm istället, alternativt hitta en annan 12v källa på kretskortet och förbigå fläktkontrollern.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

Då har man uppgraderats sig med ett par nya högtalare, blev ett spontan köp då det var 61% rabbat original pris var 9k köpte de för 3500kr. Har aldrig just lyssnat på dessa tidigare heller så blev en liten chansning om de skulle passa mig, eftersom jag har läst en del om de på internet så verkar de passa för min musik smak. Högtalarna som det blev var Klipsch reference rf-62 den gamla varianten alltså inte mk II. Hittills vad jag har lyssnat så har det varit verkligen värt för bara ynka 3500kr och det var som jag trodde att högtalarna skulle passa min musik smak, först så trodde jag att de kanske skulle kunna bli lite klena i basen för att de hade 6,5 tums basar mot mina förra som hade 8 men där hade jag fel de var även kraftigare och gick djupare och mycket bättre kvalitet på basen.

Hittade även ett par stenplattor som jag ställde högtalarna på så att de flesta vibratationerna på golvet försvann.
Har däremot haft ett litet problem med förstärkaren det är att det kan ibland spraka/brusa så att man får lov att byta speakers mode alltså från phones till A och B typ som om något är glappt, men är väll inte så konstigt tanke på hur gammal förstärkaren är.
Tagit kort med mobilen därav den dåliga kvalitén.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Skrivet av Freezer7Pro:

Du vet väl att FLAC bara är WAV i en zip-fil? Det tar dessutom i princip 0 processorkraft att avkoda. En 30MHz ARM-processor kan avkoda FLAC.

Tyvärr har du fel !!! Men du har rätt om processorkraft. Flac ska var fri från förlust . Om det är det eller inte tänker inte jag diskutera. Men när flac packas upp och görs till ljud . Där händer något med ljudet (enligt mig förluster). Anledningen är högst troligt att flac komprimerar PCM . Enligt dom som tror sig veta (inte jag) är det där som gör att det uppfattas som mindre dynamiskt och vitt brus. Wav är det en av dom få formaten som inte komprimerar PCM. Givetvis kan man komprimera wav. Men då är det ju inte förlust fritt som flac påstår sig vara. Det är därför många föredrar wav framför flac. Jag har inga som helst problem att höra skillnad på flac eller wav. Bara så ni vet så gillar Meridian flac . Men då är det bra att veta priset på dom .http://www.lefflershifi.se/meridian-g65-p-1997-c-134.aspx tex . Men även där går det att höra skillnad på wav och flac. Men Jag erkänner att den Meridian dacen låter väldig bra med flac . Men den låter bättre med wav. Jag tycker att det är jätte intressant att många har åsikter och teorier om ljud . Något jag gillar att diskutera . Som tur är uppfattar vi ljud så olika . Det en tycker är skräp . Kan vara drömljudet för andra . Så egentligen finns det inga rätt eller fel . Hör man inte skillnad på flac eller wav så gör man inte det. Tycker man allt ost har samma smak. Allt kaffe smakar likadant. Det är upp till var och en

Flac komprimerar PCM

Wav komprimerar inte PCM

Permalänk
Skrivet av smacken90:

Tyvärr har du fel !!! Men du har rätt om processorkraft. Flac ska var fri från förlust . Om det är det eller inte tänker inte jag diskutera. Men när flac packas upp och görs till ljud . Där händer något med ljudet (enligt mig förluster). Anledningen är högst troligt att flac komprimerar PCM . Enligt dom som tror sig veta (inte jag) är det där som gör att det uppfattas som mindre dynamiskt och vitt brus. Wav är det en av dom få formaten som inte komprimerar PCM. Givetvis kan man komprimera wav. Men då är det ju inte förlust fritt som flac påstår sig vara. Det är därför många föredrar wav framför flac. Jag har inga som helst problem att höra skillnad på flac eller wav. Bara så ni vet så gillar Meridian flac . Men då är det bra att veta priset på dom .http://www.lefflershifi.se/meridian-g65-p-1997-c-134.aspx tex . Men även där går det att höra skillnad på wav och flac. Men Jag erkänner att den Meridian dacen låter väldig bra med flac . Men den låter bättre med wav. Jag tycker att det är jätte intressant att många har åsikter och teorier om ljud . Något jag gillar att diskutera . Som tur är uppfattar vi ljud så olika . Det en tycker är skräp . Kan vara drömljudet för andra . Så egentligen finns det inga rätt eller fel . Hör man inte skillnad på flac eller wav så gör man inte det. Tycker man allt ost har samma smak. Allt kaffe smakar likadant. Det är upp till var och en

Flac komprimerar PCM

Wav komprimerar inte PCM

Nej, FLAC dekomprimeras bitexakt så det är ingen skillnad på ljudet mot källmaterialet, om du hör skillnad ska du kanske se över vad du spelar upp filerna med. Källkoden för FLAC är helt fri att hämta så det är bara att analysera den...

Permalänk
Skrivet av grenander:

Nej, FLAC dekomprimeras bitexakt så det är ingen skillnad på ljudet mot källmaterialet, om du hör skillnad ska du kanske se över vad du spelar upp filerna med. Källkoden för FLAC är helt fri att hämta så det är bara att analysera den...

Humm . Jag har inte skrivit något om informations förluster i flac . Jag skrev att uppackningen av flac i realtid är inte den bästa (där anser jag att det blir någon form av förlust). Det är problemet. Och det handlar om att det inte är bra att komprimera pcm . Det är tydligen uppackningen av pcm som ställer till det . Sedan om du tycker att meridian processor som kostar 58 000 kr inte har något att komma med så är det din åsikt. Jag har lyssnat på den dacen i ca 5 timmar. Vid det tillfället använde jag mig av Sennheiser dvdhd800 Och Sennheiser hd800 hörlurar.Och ja jag lyssnade både på flac och wav . Flack låter väldigt platt och tråkigt. Wav låter mycket trevligare . Men dsd är sjukt bra . Och dsd är bara på 1 bit . http://www.lefflershifi.se/meridian-g65-p-1997-c-134.aspx .. Vad använder du för utrustning ?? Kan vara så att den utrustningen du har inte gör så stor skillnad på flac eller wav ?. Eller så har du en fantastisk utrustning som presterar mycket bättre där man inte hör skillnad på flac eller wav Vad vet jag .

Permalänk
Medlem

Alltså jag får lite ångest av er här... 90% i den här tråden köper för stora högtalare i förhållande till rummets storlek och använder ingen akustisk behandling alls... konstiga placeringar och massa inköp utan kunskap... läs på grabbs!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Alltså jag får lite ångest av er här... 90% i den här tråden köper för stora högtalare i förhållande till rummets storlek och använder ingen akustisk behandling alls... konstiga placeringar och massa inköp utan kunskap... läs på grabbs!

Inte alla som är lika kunniga som oss i Örebro län.
Skämt åsido, det är gött med lite extra tryck.
Själv kör jag PA-Högtalare.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacken90:

uppackningen av flac i realtid är inte den bästa

Kvalificerat sk*tsnack. Exakt samma bitar skickas till ljudkortet/DAC vid uppspelning(om man nu inte har något verkligen intressant fel på sin dator) vilket går att bevisa väldigt enkelt. Om man tar en .Wav, komprimerar till FLAC, och sedan packar upp den, om än med 100x hastighet så får man exakt samma checksum för båda filerna, alltså är dom innehållsmässigt exakt likadana. Töntarna i t.ex. The Absolute Sound etc påstår annorlunda, men ingen har hittills kunnat uppvisa någon som helst skillnad, vare sej i checksum eller i korrekt utförda ABX-tester till dags dato. Den enda skillnaden lär nog vara fabrikationer i mjukvaran i hjärnan.

Rättade ett par stavfel
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Kvalificerat sk*tsnack. Exakt samma bitar skickas till ljudkortet/DAC vid uppspelning(om man nu inte har något verkligen intressant fel på sin dator) vilket går att bevisa väldigt enkelt. Om man tar en .Wav, komprimerar till FLAC, och sedan packar upp den, om än med 100x hastighet så får man exakt samma checksum för båda filerna, alltså är dom innehållsmässigt exakt likadana. Töntarna i t.ex. The Absolute Sound etc påstår annorlunda, men ingen har hittills kunnat uppvisa någon som helst skillnad, vare sej i checksum eller i korrekt utförda ABX-tester till dags dato. Den enda skillnaden lär nog vara fabrikationer i mjukvaran i hjärnan.

Men varför hör man skillnad på flac och wav ??? Som är rippade av samma original ??? Är det oxå skitsnack ?? Menar du att väldigt många entusiaster helt enkelt hör fel ? . Jag hör en enorm skillnad på flac och wav som är rippade av samma original. Jag har inga problem att erkänna det . Det är många fler än The absolute sound som påstår annorlunda. Men som jag har skrivit tidigare så tar jag inte den diskussionen. För att skriva en jämförelse som handlar om samma ämne. Går det att höra skillnad på en fiberoptisk (toslink) kabel jämfört med en elektriskdigital (spdif) kabel ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Alltså jag får lite ångest av er här... 90% i den här tråden köper för stora högtalare i förhållande till rummets storlek och använder ingen akustisk behandling alls... konstiga placeringar och massa inköp utan kunskap... läs på grabbs!

Och du får ångest pga det?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacken90:

Men varför hör man skillnad på flac och wav ??? Som är rippade av samma original ??? Är det oxå skitsnack ?? Menar du att väldigt många entusiaster helt enkelt hör fel ? . Jag hör en enorm skillnad på flac och wav som är rippade av samma original. Jag har inga problem att erkänna det . Det är många fler än The absolute sound som påstår annorlunda. Men som jag har skrivit tidigare så tar jag inte den diskussionen. För att skriva en jämförelse som handlar om samma ämne. Går det att höra skillnad på en fiberoptisk (toslink) kabel jämfört med en elektriskdigital (spdif) kabel ??

Visa en ABX test där WAV vinner med statistisk signifikant marginal så kommer du få all credd. Angående Toslink vs Coaxial så är det en annan femma, eftersom det är två olika fysiska format med olika begränsningar i förhållande till att överföra data. Här spelar samspelet mellan sändare och mottagare + DAC större roll. Det jitter som otvivelaktigt intruduceras i Toslink kan hanteras på olika sätt av olika DACs. WAV vs PCM i en dator är helt transparent eftersom det inte finns någon fysisk värd att ta hänsyn till i den digitala domänen. Jag betvivlar starkt att du på valfri anläggning / DAC skulle kunna skilja på en digital signal som du inte vet om den stammar från en WAV eller en Flac.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smacken90:

Men varför hör man skillnad på flac och wav ??? Som är rippade av samma original ??? Är det oxå skitsnack ?? Menar du att väldigt många entusiaster helt enkelt hör fel ? . Jag hör en enorm skillnad på flac och wav som är rippade av samma original. Jag har inga problem att erkänna det . Det är många fler än The absolute sound som påstår annorlunda. Men som jag har skrivit tidigare så tar jag inte den diskussionen. För att skriva en jämförelse som handlar om samma ämne. Går det att höra skillnad på en fiberoptisk (toslink) kabel jämfört med en elektriskdigital (spdif) kabel ??

Hur vet du att du hör skillnader på formatet om det nu är någon verklig skillnad ? Hur har du isolerat andra saker som skulle kunna påverka?
När du tex blandar toslink och coax så har du galvanisk separation eller inte och flac ger en något högre cpulast i de flesta fall, hur vet du då att om det nu är skillnader inte beror på det utan på flacformatet, har du mätt hur mycket skräp datorn skickar ut eller hur nätdelen uppför sig, ökar rippel och övertoner ?

Det kan ibland vara skillnader mellan olika saker men man måste hålla isär vad som gör skillnaden, flacformatet i sig fungerar förlustfritt och det är ju bara att testa det, eller jämför med zip eller rar, innehållet påverkas inte av att du packar och packar upp.
Det finns också de som tycker att vissa operativsystem låter olika fastän de ger samma dataflöde ut till dacen, sånt kan bero på störningar från datorn det också om man inte har koll på det, dåliga nätdelar och filtreringar står för mycket av de skillnader som ibland finns, men inte flacformatet.

Dessutom är hifibranchen i topp när det gäller humbuggprodukter utan fungerande fysiska förklaringar och en massa tyckare som inte kan skilja på rätt och bra utan tycker att bra alltid är rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.