Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem

Här är mina prylar ståendes nere i biostugan. Mkt arbete återstår tills jag är nöjd-nöjd med ljudet, mest pga långa efterklanger i låga register, men med dubbla subwoofrar har jag iaf fått lite jämnare upplevd bas i de olika sittplatserna.

Onkyo 706 receiver jobbar som preamp för framkanalerna/centern och driver vänster/höger surroundhögtalare.
HK AVR7000 driver centern och frontarna som slutsteg.
Sony BDP-S350 Blurayspelare
Yamaha CDX-1060 CD-spelare

Kef 104/2 Reference fronthögtalare, jag har renoverat med nya foam surrounds på baselementen (finns dubbla 8" element per högtalare inuti)
Canton Vento 805 CM centerhögtalare
Kef iQ3 surroundhögtalare
2x Audio pro B1.35 10" subwoofrar

Benq W1200 projektor
Projecta 92" duk (diy-moddad med self tension tabs på sidorna)

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av MarkoV:

Ett tips, rikta in högtalarna ett par grader inåt. B&W Högtalare är gjorda för att man ska göra det, plus att du minskar förstareflektionen så du slipper lite mindre distortion iaf!

En tackar för tipset, skall göras direkt!

Tanken är väl att dessa ska kompletteras i framtiden och ev. användas som bakre surround i ett större rum.

Skrivet av usilusken:

Schysst
En fråga, låter basen bumligt?

Jag hade själv B&W DM602s2 och en Denonreceiver för typ 10 år sen. Jag tyckte det var en urskön kombo, men man fick inte ställa de högtalarna direkt i hörnet för basen lät inte så bra då. Riktigt härligt ljud annars.

Skall jag vara ärlig så har jag ingenting att riktigt jämföra med, så det är svårt att svara på. Har stoppat in en "kudde" i högtalarna däremot.
Jag upplever i alla fall inte att den är bumlig, men en ljudexpert kanske skulle säga något annat

Permalänk
Avstängd

Tog en bild jag hade liggande som jag fota för några veckor sedan, så har jag det!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Tog en bild jag hade liggande som jag fota för några veckor sedan, så har jag det!

http://oi42.tinypic.com/2l8dthv.jpg

Jäklar va chill det ser ut.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Tog en bild jag hade liggande som jag fota för några veckor sedan, så har jag det!

http://oi42.tinypic.com/2l8dthv.jpg

Den högtalarplaceringen kan inte vara annat än dålig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Den högtalarplaceringen kan inte vara annat än dålig.

Egentligen är det bara den vänstra hlgtalaren som är dåligt placerad, den högra är perfekt. Hellre det än andra väggen där jag också har vägg bakom.högtalarna direkt

Dett är jag mycket väl medveten om, men ibland så kan man inte göra så mycket åt en planlösning. Sedan dess har jag löst ljudabsorbenter och kalibrerat xt32 bitars audyssey med den riktiga micen, så kan säga dig att det löser de flesta problem och det låter grymt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Egentligen är det bara den vänstra hlgtalaren som är dåligt placerad, den högra är perfekt. Hellre det än andra väggen där jag också har vägg bakom.högtalarna direkt

Dett är jag mycket väl medveten om, men ibland så kan man inte göra så mycket åt en planlösning. Sedan dess har jag löst ljudabsorbenter och kalibrerat xt32 bitars audyssey med den riktiga micen, så kan säga dig att det löser de flesta problem och det låter grymt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga att audyssey maskerar problemen snarare än löser dom

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Senaste tillskottet i familjen är en subwoofer-uppgradering, SVS PC13-Ultra (står bredvid en Dali Ikon 8). Riktigt nöjd. Trycket i biorummet börjar arta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Senaste tillskottet i familjen är en subwoofer-uppgradering, SVS PC13-Ultra (står bredvid en Dali Ikon 8). Riktigt nöjd. Trycket i biorummet börjar arta sig.

http://i39.tinypic.com/nosln9.jpg

*Beställer 2 till lägenheten för att jag älskar mina grannar*

Bara vikten får mitt förtroende, ser rätt mäktig ut!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic Custom One Pro - Extremt nöjd. 100% Komfort och 110% Ljud, bra lurar till bra pris.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Trevligt och se vinylskivspelare.
Alldeles för lite av den varan i den här tråden

Permalänk
Medlem

I skåpet under Hegel´n (stereoförstärkaren) gömmer sig en Marantz SR5003 som endast används vid filmtittande. Hegel´n fungerar då som slutsteg i anläggningen. Tvixen är död och ersatt av en Dune.

Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Permalänk

Ett par väldigt välspelande högtalare för sitt pris.
Behringer B3031A Truth med en Musical Fidelity V-90 DAC.

Visa signatur

Intel I7 8700K/Asus Z390F/ASUS ROG 2070 Super/Phanteks P600S/Corsair Virtuoso/ASUS ROG Swift PG289Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av minnonoman:

Ett par väldigt välspelande högtalare för sitt pris.
Behringer B3031A Truth med en Musical Fidelity V-90 DAC.
http://forumbilder.se/DBJJK/cam00282-1.jpg

http://forumbilder.se/DBJJK/cam00286-2.jpg

http://forumbilder.se/DBJJL/cam00290-1.jpg

Alltid fint med lite schyssta monitorer, men blir det inte lite knasig ljudbild med den där placeringen? Skulle försöka få upp dem på stativ om du har plats

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Alltid fint med lite schyssta monitorer, men blir det inte lite knasig ljudbild med den där placeringen? Skulle försöka få upp dem på stativ om du har plats

Det blir faktiskt inte det eftersom monitorerna har "rums kompensations" inställningar på baksidan. http://c1.zzounds.com/media/quality,85/B3031A_P0552__Rear_XXL...
Så ljudbilden blir inte alls så knasig De står faktiskt inte så nära väggen som man kan tro enligt bilden men det skulle inte vara helt fel att kunna flytta ut de en bit till. Man vågar inte ställa monitorer som väger 15kg styck mitt på ett pappersfyllt skrivbord!

Visa signatur

Intel I7 8700K/Asus Z390F/ASUS ROG 2070 Super/Phanteks P600S/Corsair Virtuoso/ASUS ROG Swift PG289Q

Permalänk
Medlem

Rumskorrigeringen kan väl knappast korrigera din lyssningsposition.. Alltså, jag har full förståelse för att man möblerar så gott det går men nog skulle du kunna vinna en hel del på bättre placering.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Rumskorrigeringen kan väl knappast korrigera din lyssningsposition.. Alltså, jag har full förståelse för att man möblerar så gott det går men nog skulle du kunna vinna en hel del på bättre placering.

Jag har faktiskt inte alls några sådana problem tack vare den enorma sweetspoten de har i både höjd och bredd så man måste man inte sitta perfekt framför de för att få bra ljud. Men det är också så att de är relativt höga för att vara monitorer så de kommer i rätt höjd och vinkel när jag sitter i min "finlyssnings" position.

Visa signatur

Intel I7 8700K/Asus Z390F/ASUS ROG 2070 Super/Phanteks P600S/Corsair Virtuoso/ASUS ROG Swift PG289Q

Permalänk
Medlem

974a;14307478]I skåpet under Hegel´n (stereoförstärkaren) gömmer sig en Marantz SR5003 som endast används vid filmtittande. Hegel´n fungerar då som slutsteg i anläggningen. Tvixen är död och ersatt av en Dune.

[/quote]

Hegel och dynaudio. Snuskigt, rent ut sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sjukt fint vissa har det!
Blir liite avundsjuk
Jag tänkte köra en fråga i denna tråd istället för att skapa en ny tråd:
Jag har en "äldre" Pioneer A616 MARK II som jag driver ett par B&W DM309 och införskaffade nyss ett par B&W DM601 S3 och det låter ju fin fint!
Problemet nu är att de allra djupaste basen försvann från mina DM309 efter 601orna blev inkopplade?

Har hört att slutsteg/försteg ska kunna hjälpa vid detta fall, men vart ska man börja leta efter dessa och hur dyrt kan de bli för att "återställa" ljudet, om det ens är möjligt?

Bilder kan komma när jag väl är hemma ifall någon är intresserad

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Hej Nico,

Nu postar vi egentligen bilder här men jag fliker in med ett svar till dej...

Det har sannolikt inte "försvunnit" bas från dina golvare, du har bara höjt nivån på allt annat.
Alltså, alla högtalare spelar allt från 50hz och du hamnar då på en viss känslighet/ effektivitet i frekvensregistret från 50h uppåt.
Kvar har du dina tidigare 35-50hz som bara golvarna spelar och som hamnar (beroende på placering osv.) några db lägre än övrigt och inte kommer att framträda (alls?).

Ett slutsteg självt kommer inte råda bot på detta...
Men, om det är pc'n du spelar ifrån så prova starta valfri equalizer och sänk alla band utom den på 34hz med ~3-6db och kolla om du hamnar närmre tidigare bas.
Du kommer dock åka på dist tidigare volymmässigt

Nej, skulle nog säga subwoofer.
Och då du har en stereostärkare helst en subba med högnivå så du kan dela bort allt under kanske 60hz till subban och ta bort de ojämna nivåerna från högtalarna.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk

Prisvärd hemmabio och lite annat.

http://www.minhembio.com/basiqfuxx/

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 / XTZ SA-1 och 2st Beyma SM212 / Hypex UcD180.

Permalänk
Skrivet av BasiqfuXX:

Prisvärd hemmabio och lite annat.

http://www.minhembio.com/basiqfuxx/

Schysst! Har haft ögonen på Dynavoice ganska länge och då helst Definition. I vitt såklart. Har tyvärr inte haft ekonomin till att slå till än. Antar att dom låter trevligt för pengen?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Vila i frid

Det som är kvar är väl nåt trevligt stativ till centern och sådär...

Receiver: Pioneer LX-85
DAC: Schiit Bifrost
Fronts: Elac FS182 med Chord Silver Screen
Center: Elac CC180 med Chord Carnival Classic
Rears: Elac BS182 med Supra Classic
Stativ: Norstone Stylum 3
TV: Panasonic P55VT50Y
HDMI Cables: Audioquest Pearl
HTPC:Lite 1150-prylar i Laines Nano chassi

Jag vet att kablar inte gör någon skillnad hit och dit, men de är söta som fan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dc3r:

Det som är kvar är väl nåt trevligt stativ till centern och sådär...

Riktigt snyggt och stilrent :)!

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Skrivet av Tinardirith:

Schysst! Har haft ögonen på Dynavoice ganska länge och då helst Definition. I vitt såklart. Har tyvärr inte haft ekonomin till att slå till än. Antar att dom låter trevligt för pengen?

Jag är helnöjd, de låter aldrig hårt och alltid med bra detaljer och dynamik, för pengarna dock. Suben gör dock en hel del så där ska man inte spara. Kanske laddade jag onödigt tungt i bakre surrounden, men det låter ju inte illa.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 / XTZ SA-1 och 2st Beyma SM212 / Hypex UcD180.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Installera detta hos en kund idag:
ch01sjuK3W8

*Harman Kardon 3480
*Harman Kardon HD970
*Canton Chrono SLS 720
*Canton Chrono SUB 800 R

Stärkaren och cd'n är kvar sedan tidigare och han går ifrån att ha ett par Canton Ergo 902DC till detta, ett nerköp enligt många, men dessa poppar på riktigt bra. Med subben så låter det grymt. I filmen så är det enbart stativhögtalarna som spelar.....

Får man fråga vilken IR-sändare/mottagare du installerade?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av lord_tito:

Riktigt snyggt och stilrent :)!

Tack så mycket Måste bara hitta ett centerstativ som är vinklingsbart ett par grader, så att centern inte spelar rakt in i soffan. Dynavoice har ju ett par fina, ett rätt snyggt för runt 1500 och ett snorsnyggt som kostar lika mycket som högtalaren...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Under konstruktion. . .

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Så kom dom äntligen, mina nya högtalare modellen heter Loimu(Finska för flamma), från Harrin Kaiutin mitt ute på landsbygden i Österbotten.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3