Permalänk

Sälja min bärbara

Hej undrar hur mycket min laptop kan vara värd ifall det är lönt att sälja den?
Köpte den i sommras och allt funkar och inte en enda skavank

Specs:

Nvida Geforce Gt635m 2Gb Dedikerat också inbyggd Intel HD Graphics 4000.
Intel Core i5-3230M 2.6 GHz
8 Gb RAM-Minne (1600-MHz, DDR3)
500Gb HDD (5400 RPM)
15.6" Full HD upplösning på 1366 x 768 (16:9)
Windows 8

Det är vad jag tycker är viktigt att säga åtminstånde men vill ni veta fler saker för att förbättra precisionen av priset bara skriv

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Fast det är ju inte FULL HD om det är 1366 x 768. FULL HD är 1920 x 1080.

Permalänk
Medlem

Märke?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kolla nypris, dela med 2.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Oj, han sa att det var full HD, men det kan bero att skärmen är bara 15.6 tumm antar jag

Permalänk

Varan har gått ut, det såldes ut på 2 veckor och det var i sommras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winston98:

Oj, han sa att det var full HD, men det kan bero att skärmen är bara 15.6 tumm antar jag

Skärmens storlek har inget att göra med den är Full HD eller inte. Full HD är upplösningen 1920x1080.
https://en.wikipedia.org/wiki/Full_hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winston98:

Oj, han sa att det var full HD, men det kan bero att skärmen är bara 15.6 tumm antar jag

Som Betan skrev så är 1920x1080 full HD. Säljare gillar att smeta på med termer de inte riktigt förstår sig på! Har sett HQHD som benämning på den upplösning som du har på Laptopen.. det är typ reklam mumbo jumbo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Som Betan skrev så är 1920x1080 full HD. Säljare gillar att smeta på med termer de inte riktigt förstår sig på! Har sett HQHD som benämning på den upplösning som du har på Laptopen.. det är typ reklam mumbo jumbo!

Och faktiskt falsk marknadsföring. Att använda sig av termer "supersnabb processor" och liknande är godtagbart men som sagt full HD betyder 1080p och inget annat!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Tack men det är inte riktigt svaren jag söker på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla vad en liknande dator kostar idag, och sänk en bit.
Jag skulle tro att du kan få 4k för den men det beror på vem som köper

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Och faktiskt falsk marknadsföring. Att använda sig av termer "supersnabb processor" och liknande är godtagbart men som sagt full HD betyder 1080p och inget annat!

Därav använder dom typ WHQ

Permalänk
Medlem

Var finns datorn?

Visa signatur

$$

Permalänk
Skrivet av Zoltrix:

Var finns datorn?

Det finns i skåne en bit ifrån Eslöv.

Hade helst velat få 4500kr kan skicka med steelseeries hörlurar som är värda i dag typ 300kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winston98:

Det finns i skåne en bit ifrån Eslöv.

Hade helst velat få 4500kr kan skicka med steelseeries hörlurar som är värda i dag typ 300kr

Får du 4500 spänn, så har du lyckats för jäkla bra och någon stackare som blivit ledsen istället när nån vän till köparen talar om att han köpt den till kraftigt överpris

Den är väl i runda slängar värd runt 2-2500 spänn, i5:a och gt 635, och du kan köpa en så mycket bättre maskin för mellan 5-6000kr så är 2-2500kr för din mer rimligt

särskilt då man får nygaranti på om man köper en ny maskin

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Gissar att du köpte den för runt 5k? Skulle säga att den är värd runt 2k nu. Ganska dåliga specs tyvärr.

Jämför t.ex. med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2593249 som är ganska lik fast den inte har integrerat grafikkort.

Du kan nog glömma att få 4.5k för den. Du skulle säkert kunna lura någon på blocket att betala 3k men här på swec blir det nog svårt. Ledsen för den brutala ärligheten

Edit. Såg att jag var tvåa på bollen

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Får du 4500 spänn, så har du lyckats för jäkla bra och någon stackare som blivit ledsen istället när nån vän till köparen talar om att han köpt den till kraftigt överpris

Den är väl i runda slängar värd runt 2-2500 spänn, i5:a och gt 635, och du kan köpa en så mycket bättre maskin för mellan 5-6000kr så är 2-2500kr för din mer rimligt

särskilt då man får nygaranti på om man köper en ny maskin

Men 2000 kr lägger folk ut på blocket mini-pc med skit i sig rent ut sagt. HAr också kollat på datorer med liknande specs och för över 5500 hittar du en laptop med samma prestande. Ska också säga att vi fick datorn (tror det var) 30% billigare tack vara att vi hade en kupong eller något sådant. Gå in på blocket och kolla på laptops runt 4-6k kronor så ser du att (billiga "Gaming") laptops är väldigt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winston98:

Men 2000 kr lägger folk ut på blocket mini-pc med skit i sig rent ut sagt. HAr också kollat på datorer med liknande specs och för över 5500 hittar du en laptop med samma prestande. Ska också säga att vi fick datorn (tror det var) 30% billigare tack vara att vi hade en kupong eller något sådant. Gå in på blocket och kolla på laptops runt 4-6k kronor så ser du att (billiga "Gaming") laptops är väldigt dyra.

Sen när visste personer på blocket något om datorer?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winston98:

Men 2000 kr lägger folk ut på blocket mini-pc med skit i sig rent ut sagt. HAr också kollat på datorer med liknande specs och för över 5500 hittar du en laptop med samma prestande. Ska också säga att vi fick datorn (tror det var) 30% billigare tack vara att vi hade en kupong eller något sådant. Gå in på blocket och kolla på laptops runt 4-6k kronor så ser du att (billiga "Gaming") laptops är väldigt dyra.

Du bad om en åsikt, du fick en åsikt

Sen, bara för att det finns tusen puckon på blocket som vill sälja sin gamla fem år gamla laptop för 10% under nypriset betyder ju inte att de får dem sålda eller att de är särskilt smarta
Tycker bara det tyder på ren dumhet och övertro på vad man kan få för sitt gamla skräp, har slutat sälja på blocket för man får bara "brorsan, du kan få hundra telefonskal, bästa skalen, och 500 kronor, sista priset?"

Det är bara sorgligt att se sådant här härinne, men vi får skylla på din ålder eller okunskap i stil med blocket annonser generellt

Du lär nog få den såld för det priset, absolut, lycka till.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av motvikt:

Gissar att du köpte den för runt 5k? Skulle säga att den är värd runt 2k nu. Ganska dåliga specs tyvärr.

Jämför t.ex. med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2593249 som är ganska lik fast den inte har integrerat grafikkort.

Du kan nog glömma att få 4.5k för den. Du skulle säkert kunna lura någon på blocket att betala 3k men här på swec blir det nog svårt. Ledsen för den brutala ärligheten

Edit. Såg att jag var tvåa på bollen

Just det som är poängen den datorn du länka är nästan lika dan (dock utan dedikerat grafikkort till laptop) och kostar 4k, men den datorn är ju sämre (har lenovo g580). Dedikerat grafikkort till laptop för runt 4k är väldigt sällsynt och såg en dator på blocket precis som var 2 år gammal (med i3,hd3000,6gb ram,500gb hdd) och den såldes för 4500kr. Så fattar inte varför min skulle vara sämre än den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winston98:

Men 2000 kr lägger folk ut på blocket mini-pc med skit i sig rent ut sagt. HAr också kollat på datorer med liknande specs och för över 5500 hittar du en laptop med samma prestande. Ska också säga att vi fick datorn (tror det var) 30% billigare tack vara att vi hade en kupong eller något sådant. Gå in på blocket och kolla på laptops runt 4-6k kronor så ser du att (billiga "Gaming") laptops är väldigt dyra.

Haha sen när är blocket en tillförlitlig källa, du vet ju inte vad slutpriset ("Sistapris" på blocketspråk) är.

Här är en liknande dator på prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2609799
Varför skulle jag köpa din istället för denna för samma pris?

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Du bad om en åsikt, du fick en åsikt

Sen, bara för att det finns tusen puckon på blocket som vill sälja sin gamla fem år gamla laptop för 10% under nypriset betyder ju inte att de får dem sålda eller att de är särskilt smarta
Tycker bara det tyder på ren dumhet och övertro på vad man kan få för sitt gamla skräp, har slutat sälja på blocket för man får bara "brorsan, du kan få hundra telefonskal, bästa skalen, och 500 kronor, sista priset?"

Det är bara sorgligt att se sådant här härinne, men vi får skylla på din ålder eller okunskap i stil med blocket annonser generellt

Du lär nog få den såld för det priset, absolut, lycka till.

Tack så mycket för din åsikt, ville bara diskutera lite om vad som sälj på blocket för det är där jag tänkt lägga upp datorn. Rekommenderar du en annan sajt då?

Permalänk
Skrivet av motvikt:

Haha sen när är blocket en tillförlitlig källa, du vet ju inte vad slutpriset ("Sistapris" på blocketspråk) är.

Här är en liknande dator på prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2609799
Varför skulle jag köpa din istället för denna för samma pris?

Wow skulle ha köpt den datorn istället . Men det jag vill göra är att sälja min laptop och köpa stationär. Det kanske är någon som studerar som flyttar mycket på datorn och har en stationär (som är rimligt bra) som vill byta?

Jag hade köpt den datorn också. Men sen är det också så att det är kampanj pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winston98:

Tack så mycket för din åsikt, ville bara diskutera lite om vad som sälj på blocket för det är där jag tänkt lägga upp datorn. Rekommenderar du en annan sajt då?

Lägg upp den för 3k på blocket med en prutmån på ~500kr. Får du 2.5k ska du vara väldigt nöjd, inte många som får tillbaka 50% av värdet på sina teknikprylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winston98:

Tack så mycket för din åsikt, ville bara diskutera lite om vad som sälj på blocket för det är där jag tänkt lägga upp datorn. Rekommenderar du en annan sajt då?

Ifall du vill diskutera sälj på blocket, med ett realistiskt slutpris, ja då får du nog lägga dig på de summorna jag nämnt

Sen så förvänta dig inte någon "nåd" på blocket heller, är priset för högt så hör ingen av sig, alternativt att de prutar och du blir sur som slutresultat för att du inte får de buden du förväntar dig, jag rekommenderar dig verkligen att du provar att lägga ut en annons på din maskin och ser vad som händer och det brukar vara den bästa lärdomen om inte annat

Sen såg jag att du undrar varför man skulle köpa nytt istället för din, på riktigt, har du inte förstått det?

Det stavas garanti, en säljare att ställa mot väggen när något krånglar, reklamationsrätt, ångerrätt,öppet köp, och något som förhoppningsvis har en ny laptops livslängd och som man vet inte plågats till döds med spelande dagarna i ända eller släpandes runt på
Det är väldigt stora argument med fakta bakom sig

Så det är väldigt enkelt, men har du tur som sagt så stöter du på någon helt okunnig stolle som köper.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Att träffa på en stolle på blocket är nog inte tur utan vardag. Testa ta överpris skadar inte, i värsta fall får man ändra annonsen och kommer ta ett längre tag att sälja datorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Ifall du vill diskutera sälj på blocket, med ett realistiskt slutpris, ja då får du nog lägga dig på de summorna jag nämnt

Sen så förvänta dig inte någon "nåd" på blocket heller, är priset för högt så hör ingen av sig, alternativt att de prutar och du blir sur som slutresultat för att du inte får de buden du förväntar dig, jag rekommenderar dig verkligen att du provar att lägga ut en annons på din maskin och ser vad som händer och det brukar vara den bästa lärdomen om inte annat

Sen såg jag att du undrar varför man skulle köpa nytt istället för din, på riktigt, har du inte förstått det?

Det stavas garanti, en säljare att ställa mot väggen när något krånglar, reklamationsrätt, ångerrätt,öppet köp, och något som förhoppningsvis har en ny laptops livslängd och som man vet inte plågats till döds med spelande dagarna i ända eller släpandes runt på
Det är väldigt stora argument med fakta bakom sig

Så det är väldigt enkelt, men har du tur som sagt så stöter du på någon helt okunnig stolle som köper.

Jag sa faktiskt att man skulle köpa ny men inte om det begagnade ät bättre och i detta fall har faktiskt kvar garantin från mediamarkt minst 1 år kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Att träffa på en stolle på blocket är nog inte tur utan vardag. Testa ta överpris skadar inte, i värsta fall får man ändra annonsen och kommer ta ett längre tag att sälja datorn.

Håller absolut med när det gäller sådana prylar.

http://m.tradera.com/4gb-2x2-corsair-dominator-ddr3-pc12800-1600mhz-cl8-auktion_302621_206171943
http://m.tradera.com/crucial-ballistix-sport-vlp-ddr3-pc12800-1600mhz-cl9-4gb-ny--auktion_302621_206172425
http://m.tradera.com/sapphire-radeon-hd-5850-1gb-gddr5-pcie-i-originalkartong--auktion_341372_206169983

Har sålt både en Ipad och en Iphone för mer än bästa pris på prisjakt också!

Det är en annan sak när det gäller tex vattenkylning som ger en mycket mindre målgrupp.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."