[Recension] Ri-Vier Ri-Vier RVS2-06A

Permalänk
Hedersmedlem

[Recension] Ri-Vier Ri-Vier RVS2-06A

Tjo!

Eftersom jag fått lite frågor i privata meddelanden efter mitt nya FreeNAS-galleri och liknande tänkte jag slänga upp en liten snabbrecension på mitt nya rackchassi, ett Ri-Vier RVS2-06A.

Recension: Ri-Vier RVS2-06A

När jag började kika på delar till ett nytt filserverbygge hade jag lite olika alternativ gällande chassi. Jag hade ett par gamla Compucase S411-chassin liggandes, men jag insåg att det skulle bli svårt med mängden diskar i dem, även om det skulle vara det billigaste alternativet. Jag kikade på Norco-chassin, som är prisvärda men där frakten oftast kostar väldigt mycket.

Till slut hittade jag en Hollänsk distributör som bland annat säljer Norco, men även sitt eget märke Ri-Vier. Det verkade vara riktigt prisvärda chassin och jag kontrollerade frakten som var relativt låg. Jag grävde och funderade och det slutade med att jag beställde RVS2-06A som är ett 12 Bay, 2U-chassi.

Efter cirka 5 dagar dök det upp:

5 dagar för ett sådant stort paket är rätt bra. Frakten gick på cirka 420 kronor vilket får anses som rätt bra från utlandet.

Chassit var väldigt bra förpackat i en kartong som skyddar alla hörn ordentligt. Chassit har som sagt 12 hårddiskslädar i ett 2U-format. Den är väldigt kort för att rymma så många diskar, endast 55 cm djup. Det använder sig av ett standard 2U-nätagg men med lite moddning kan man utan vidare använda ett TFX-agg (vilket jag gjort).

Framsidan visar alla hårddiskslädar, en strömknapp, reset-knapp och en USB-port.

Baksidan har extra ventilationshål längst bak samt på sidorna. Att dra bort platsen var dessutom extremt tillfredsställande.

Slädarna är av enklare typ men fyller sin uppgift väl. Vissa slädar kan krångla lite men ingen släde tar mer än ett par sekunder att köra in i chassit. De använder sig av lågprofilsskruvar för att fästa hårddiskarna och det gäller att vara rädd om dessa så man inte tappar bort dem.

Varje släde har två LEDs med strömstatus (av/på) samt aktivitetsdialog. Chassit har dessutom en extra skyddande gummiyta längst fram vilket gör det lämplig att lägga verktyg och liknande där, utan att riskera att repa chassit.

Det första man märker när man öppnar chassit är hur pass litet det är. Det är cirka 4-5 centimeter från fläktdelen till bakplanet vilket gör att man lätt förstör luftflödet. Det gäller att vara noga med hur man drar kablar och att man använder kardborrband/buntband för att göra kablarna så snygga som möjligt. Fläktpanelen kommer med fyra 80mm-fläktar som är relativt högljudda (uppskattar 45-50 dBA) och hela panelen går att ta bort om man skulle behöva.

Chassit väger inte speciellt mycket utan någonting i, men känns överlag hyfsat robust. Det är ingen IBM-server på 40 kilo, men den fyller sin uppgift väl.

Bakplanet har sex stycken molexkontakter vilket strömförsörjer två hårddiskar var. SATA/SAS-anslutningarna är lite infällda i själva bakplanet vilket gör att det kan vara lite knepigt att få in dem om man inte har så bra ljus, eller om man har chassit monterat i ett rack exempelvis.

Bakplanet har också sex stycken 3-pins fläktanslutningar.

Att bygga i chassit var inga större problem. Det största problemet om man har ett gäng hårddiskar och diverse komponenter är just temperaturerna. Jag fick montera bort en fläkt för att få plats med mina SAS-kablar. Att köpa effektivare fläktar med bättre statiskt lufttryck kan vara en väl vald investering om man måste köpa något till detta chassi.

Chassit har dessutom inga interna platser för hårddiskar vilket får anses som lite tråkigt. Jag löste det genom att montera en 2.5-tums SSD på sidan av ena chassit, men det är inte en optimal lösning.

För att summera detta chassi skulle jag säga att det är väldigt prisvärt. Den totala kostnaden blev cirka 2100 kronor inklusive rackskenor samt frakt. Det har hyfsat bra kylningsmöjligheter men kräver bra kabelorganisering, speciellt om man har varmare hårddiskar. Det har 12 hårddiskplatser och med 4 TB-diskar får man en lagringskapacitet på 48 TB vilket lär räcka för de flesta. Hårddiskslädarna känns inte helt hundraprocentiga, men de fyller sin uppgift. Det finns inga rackmonteringsanvisningar och själva upphängningen är lite tveksam vilket är lite tråkigt.

Fördelar:

  • Väldigt prisvärt rackchassi

  • Hyfsat bra kylningsmöjligheter trots storleken

  • USB-anslutning i fronten

Nackdelar

  • Inga interna hårddiskplatser

  • Odokumenterad och underlig rackmontering

  • Hårddiskslädarna känns inte hundraprocentig i konstruktionen

Hoppas någon blev klokare!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Wow! Bra jobbat. Det är sjukt prisvärt också, sitter på ett äldre Norco 4220 och undrar en sak över vaggorna. Hur fäster du diskarna i vaggan? Fick du med lågprofilsskruvar eller är det vanliga standardskruv eller kanske clips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kufra:

Wow! Bra jobbat. Det är sjukt prisvärt också, sitter på ett äldre Norco 4220 och undrar en sak över vaggorna. Hur fäster du diskarna i vaggan? Fick du med lågprofilsskruvar eller är det vanliga standardskruv eller kanske clips.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej! Det är lågprofilsskruvar på dessa vaggor. La till det i texten.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Hoppas någon blev klokare!

Jag blev klokare, tack! För mig står det mellan Ri-Vier, ett Chenbro RM21508M2-LE eller X-CASE RM 208 PRO 2U chassi. Jag gillar att detta chassi är så kort och priset inlusive frakt är relativt lågt. Sen har detta chassi tyvärr SATA backplane och inte min SAS, men ärligt talat har du löst det väldigt snyggt. Har nog större betydelse om chassit är för 24 eller mer diskar.

Det som oroar mig mest med dessa låga chassin är ljudnivån då mitt ska stå på kontoret/vardagsrummet. Det är små fläktar både i mitten och på nätagget. Nu är det kanske inte nåt som betyder nåt för dig som har ett dedikerat server rum (har kollat ditt galleri), men har du funderat på att koppla fläktarna till moderkortet och styra dem från bios?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Hej! Det är lågprofilsskruvar på dessa vaggor. La till det i texten.

Verkar vara samma skruvar. "Var rädd om dem så du inte tappar bort dem" , köpte min begagnad och fick inte med några skruvar så jag tejpar fast mina diskar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Tack för att du tipsade om detta chassi!
Har länge letat efter ett rackchassi för lagring men har mest tittat på 3U och större, men priset skenar såklart iväg i dessa storlekar också.
Kommit fram till att 12 platser är mer än tillräckligt och detta var riktigt prisvärt

Skrivet av kufra:

Verkar vara samma skruvar. "Var rädd om dem så du inte tappar bort dem" , köpte min begagnad och fick inte med några skruvar så jag tejpar fast mina diskar

Skickades från m.sweclockers.com

PL400 ftw

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Discokungen

Fint chassi! Synd att vaggorna på rackchassin aldrig är vibrationsdämpade. Annars hade jag nog föredragit ett 3U för tystare kylning, men då springer priset iväg lite.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Mycket bra info!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska precis beställa samma chassi och kollar på vilket nätagg som är bäst. Tittar på ett likadant som du har, men det står att den bara har 2 molex på prisjakts jämförelse. Stämmer detta? Isåfall, vad har du för adaptrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Ska precis beställa samma chassi och kollar på vilket nätagg som är bäst. Tittar på ett likadant som du har, men det står att den bara har 2 molex på prisjakts jämförelse. Stämmer detta? Isåfall, vad har du för adaptrar?

Är det inte bara använda sig av en CABLE SATA POWER TO 4-PIN/ Eller jag är hellt ute och cyklar ?

Permalänk
Medlem

När du säger att chassit är 55cm djupt, är det inklusive eller exlusive handtagen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pritect:

När du säger att chassit är 55cm djupt, är det inklusive eller exlusive handtagen?

Exklusive skulle jag spontant säga. Kan försöka mäta lite mer ikväll och ge bättre svar!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Norco 4224. Aktivitetsleden syns knappt, även om det är kolsvart i rummet i övrigt. Hur ser de ut här?

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Exklusive skulle jag spontant säga. Kan försöka mäta lite mer ikväll och ge bättre svar!

Tack så mycket, jag har rätt begränsat utrymme, så vore bra att veta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Jag har själv ett Norco 4224. Aktivitetsleden syns knappt, även om det är kolsvart i rummet i övrigt. Hur ser de ut här?

/zyber

De syns hyfsat bra, men är relativt små. Jag skulle mer kalla dem "ambient leds" än klassiska aktivitets-LED:s. Men de syns definitivt i mörkret.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+