Watch Dogs i 30 FPS på Xbox One och Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

30 fps och 60 fps är en stor skillnad!

Givetvis så finns det stor skillnad men beror på vad man är van vid också tror jag. 25-30 fps borde vara vardagsmat för såna som brukar spela på konsoler och inte på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

FPS:en är ju ganska oviktig... om det inte gäller prestandatester.

Ja men då så, lycka till med att top-fragga på CS:GO med 1 fps!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

hmm, synd, läste en artikel på mobilen där dem sa att till ps4 i 1080p och 60 fps.... men meen MEEEEN.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl | Nvidia MSI GTX 980 Ti Lightning 6GB | MSI Z170A XPOWER | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666Hz CL16 DDR4 (4x4GB) | i7-6700k 4,0GHz | Noctua NH-D15 | Corsair PSU 850W 80+Gold | Samsung SSD 850 500gb | Fractal Design Chassifläkt Dynamic GP-14 140mm x4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Viktigt att komma ihåg att spelutvecklare ofta sänker upplösning och FPS innan de sänker inställningar. Även om konsollerna hade 4x 780ti och spelet därför var skapat med det i tanke så hade det säkert ändå kört med 30fps för att majoriteten av spelköparna bryr sig mer om grafiken än bilduppdateringen.

Måste säga att 30fps inte är några problem för mig när jag lirar i soffan med handkontroll. Sitter jag vid skrivbordet och kör med m+tb så är det dock närmast ospelbart. Tar faktiskt hellre snyggare grafik än 60fps på konsol. Åtminstone i ett sånt här spel.

Min reaktion när "konsollerna hade 4x 780ti och skapat för 30 fps"

Permalänk
Avstängd

Kör GTA IV på runnt 40 FPS med max graik på PC och har inte ont av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Kör GTA IV på runnt 40 FPS med max graik på PC och har inte ont av det.

Nja, det är väl så helt enkelt att folk är lite olika känsliga för hur många fps dom har. Men det är väl ändå rätt hemskt när next gen konsolerna är ute och dom kör 792p/900p och inte kan trycka ut mer än 30 fps?

edit: Sen bör väl spelutvecklarna lära sig att använda mer av konsolerna än idag om ett tag så det kommer nog bli förbättring men det är ändå tragiskt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Marticus:

men här http://www.gametrailers.com/news-post/74263/sony-claims-watch... påstår ju sony att det ska gå i 60 fps och 1080p på ps4?

Skrivet av Enfoz:

hmm, synd, läste en artikel på mobilen där dem sa att till ps4 i 1080p och 60 fps.... men meen MEEEEN.

Det verkar ha varit felaktig information på någon infosida från Sony, Gametrailers har uppdaterat med att det inte gäller. De nya uppgifterna om 30 FPS och upplösningarna kommer direkt från Ubisofts blogg, så bör vara korrekta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kevve1:

Visst bryr sig väl inte alla om fps och kanske knappt märker skillnad på 30 och 60, men att folk som köper en ny generations konsol inte ska vara kräsnare än så tycker jag är jävligt tråkigt.

Som någon annan redan påpekat så prioriterar inte utvecklarna bildfrekvensen utan de prioriterar ögongodis. De trycker in så mycket ögongodis som det bara går att få in samtidigt som de håller bildfrekvensen på 30 FPS. Det är deras mål. Kanske inte så konstigt då spelare på konsol har lärt sig att köra med 30 och dessutom är de redan kraftigt handikappade av handkontrollen i snabba FPS-spel där annars hög bildfrekvens är önskvärt. Så egentligen borde ju ingen vara förvånad över 30 FPS på konsol. De skulle kört på det även med dubbelt så stark hårdvara men då hade spelet sett bättre ut istället.

Det är nackdelen med konsoler, du har nästan ingen möjlighet att själv välja din spelupplevelse. På PC kan du välja om du prioriterar ögongodis, bildhastighet eller om du har en tillräckligt djup plånbok kan du få båda två.

Så jag vet inte om jag tycker att det är rättvist att säga att de inte är kräsna bara för att de har andra prioriteringar än du. Man skulle kunna sammanfatta det såhär. Du har tre egenskaper att välja mellan:
1, Hög bildfrekvens.
2, Snygg grafik.
3, Lågt pris.
Du kan bara välja två av dem. Det går inte att ha alla tre samtidigt. På PC kan du själv välja vilken kombination du vill men på konsol har utvecklarna valt nummer två och tre åt dig. Antagligen för att de tror att de säljer mer på det. För hade de kört 1080p och 60 FPS hade folk gnällt över att spelet var fult istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Observera 792p - inte 720p. Next-gen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som någon annan redan påpekat så prioriterar inte utvecklarna bildfrekvensen utan de prioriterar ögongodis. De trycker in så mycket ögongodis som det bara går att få in samtidigt som de håller bildfrekvensen på 30 FPS. Det är deras mål. Kanske inte så konstigt då spelare på konsol har lärt sig att köra med 30 och dessutom är de redan kraftigt handikappade av handkontrollen i snabba FPS-spel där annars hög bildfrekvens är önskvärt. Så egentligen borde ju ingen vara förvånad över 30 FPS på konsol. De skulle kört på det även med dubbelt så stark hårdvara men då hade spelet sett bättre ut istället.

Det är nackdelen med konsoler, du har nästan ingen möjlighet att själv välja din spelupplevelse. På PC kan du välja om du prioriterar ögongodis, bildhastighet eller om du har en tillräckligt djup plånbok kan du få båda två.

Så jag vet inte om jag tycker att det är rättvist att säga att de inte är kräsna bara för att de har andra prioriteringar än du. Man skulle kunna sammanfatta det såhär. Du har tre egenskaper att välja mellan:
1, Hög bildfrekvens.
2, Snygg grafik.
3, Lågt pris.
Du kan bara välja två av dem. Det går inte att ha alla tre samtidigt. På PC kan du själv välja vilken kombination du vill men på konsol har utvecklarna valt nummer två och tre åt dig. Antagligen för att de tror att de säljer mer på det. För hade de kört 1080p och 60 FPS hade folk gnällt över att spelet var fult istället.

Jag förstår vad du menar. Det jag försökte säga i mitt inlägg var mer att jag tycker att folk förtjänar en bättre upplevelse än att sitta i 30 fps och spela. För någon som de senaste åren suttit och spelat sina spel i 30 fps hade ju fått en riktig wow känsla om han hade suttit och spelat watch dogs i 60 fps och känt att det var en jävla förbättring sedan de tidigare konsolerna. Nu är det bara grafiken som blivit förbättrad, vilket är tråkigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

PC ALL THE WAY

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Kör GTA IV på runnt 40 FPS med max graik på PC och har inte ont av det.

40fps är i min mening acceptabelt (beroende på spelet) dock kan det bli lite ansträngande för ögonen efter en tids spelande.

#PCMasterRace

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Sen va det en person jobba på ett spel som sa "ps4 är kraftigare än PC" HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det beror helt på hur känslig man är också. Jag har inga större problem att spela på 30 FPS men blir det lägre än så blir det hackigt. Föredrar ju självklart 60 men det är ingen deal breaker för mig generellt. Inte för att jag försvarar den dåliga prestandan hos nya generationen konsoler utan tänkte mest påpeka att många faktiskt inte tycker att det är världens undergång att ett spel går under 60 FPS.

Man sitter normalt ca 3 meter ifrån TVn, på det avståndet känner iaf jag inte av någon skillnad på 30 och 60 fps.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ParasiteX:

Ouuuh. Snacka om Next Gen mannen! 900p @ 30fps! Feel dat POWAR!

Xbox One: 792p @ 30 fps!!!

De så kallade "next gen"-konsolerna gör mig mörkrädd.

Citat:

Allt från trånga korridorer till öppna landskap ska kunna renderas utan otrevliga hack, vilket bitvis sätter stor press på hårdvaran.

Och därför väljer man 30 fps?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av stejbz:

Min reaktion när "konsollerna hade 4x 780ti och skapat för 30 fps"

Har du något motargument, eller vill du bara tramsa?

PS4 är långt mycket starkare än förra generationens konsoller. Den skulle utan problem kunna köra spel i 1080p och 60fps. Men när de utvecklar spel så väljer de ändå att stanna vid 30fps som de gjorde i förra generationen. Anledningen är att det i många spel räcker rätt bra med 30fps. Istället väljer man att dra upp grafikinställningarna. Så baserat på det så är jag rätt säker på att de skulle ta samma beslut, även om konsollerna hade kraften av 4 780ti. De skulle köra 30fps och dra upp grafiken ännu mer istället för lägre grafikinställningar och 60fps. Du kan ha hur stark hårdvara som helst. Men till vi nått nivån där vi inte kan göra spel snyggare längre och vi har hårdvara som kan köra dessa oändligt snygga spel i den dagens standardupplösning, 60fps och maxad grafik så kommer det här att vara ett val de kan göra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marticus:

men här http://www.gametrailers.com/news-post/74263/sony-claims-watch... påstår ju sony att det ska gå i 60 fps och 1080p på ps4?

Och Corsair påstår att deras RAM-minnen ska öka prestandan markant!
http://www.corsair.com/en-us/blog/2014/march/haswellrealworld

Det är helt omöjligt att ta en tillverkares påstående och tester seriöst i dagsläget, tyvärr.

Skrivet av Marinlik:

Har du något motargument, eller vill du bara tramsa?

PS4 är långt mycket starkare än förra generationens konsoller. Den skulle utan problem kunna köra spel i 1080p och 60fps. Men när de utvecklar spel så väljer de ändå att stanna vid 30fps som de gjorde i förra generationen. Anledningen är att det i många spel räcker rätt bra med 30fps. Istället väljer man att dra upp grafikinställningarna. Så baserat på det så är jag rätt säker på att de skulle ta samma beslut, även om konsollerna hade kraften av 4 780ti. De skulle köra 30fps och dra upp grafiken ännu mer istället för lägre grafikinställningar och 60fps. Du kan ha hur stark hårdvara som helst. Men till vi nått nivån där vi inte kan göra spel snyggare längre och vi har hårdvara som kan köra dessa oändligt snygga spel i den dagens standardupplösning, 60fps och maxad grafik så kommer det här att vara ett val de kan göra.

Alltså, dessa 'next gen' (ja, en tolkningsfråga, men ändå "nästa generationen") är fullständigt värdelösa att hantera material som redan är gammalt, i vanlig 60fps. Det finns flera artiklar där datorer i exakt samma prisklass byggs ihop och smiskar skiten ur både PS4 och Xbox One. Att ens låta dessa konsoler få lanseras som spelkonsoler är skrattretande...

http://www.pcgamer.com/2013/02/21/pc-gamer-vs-playstation-4-t...

Det, om något, är pinsamt att få tituleras 'next generation console'.

Permalänk
Jubileumsmästare

Någon som vet om man kan sänka grafik kvalitén samt upplösningen så man får 60 FPS vilket man skulle kunna göra på en PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Och därför väljer man 30 fps?

Skulle säga att en stabil FPS är bättre än att den plötsligt störtdyker 15,20 eller 25 bildrutor per sekund, dock fortfarande inte bra att den ligger på endast 30.

Permalänk
Musikälskare

Skrattretande dåligt... Hade inte tagit i det med tång ens, hur kan man ens köpa en konsol som de är nu? Lägg 5k och få en grym dator i stället + steam sales

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xealo:

Skulle säga att en stabil FPS är bättre än att den plötsligt störtdyker 15,20 eller 25 bildrutor per sekund, dock fortfarande inte bra att den ligger på endast 30.

Du vet att om den inte går ner under 30 FPS när den är cappad på det så kommer den inte gå under 30 om den inte vore cappad???

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Skrattretande dåligt... Hade inte tagit i det med tång ens, hur kan man ens köpa en konsol som de är nu? Lägg 5k och få en grym dator i stället + steam sales

En dator för 5k lär få under 30FPS vad en konsoll hade fått med lägre inställningar.
Men jag förstår grejen, besvikelse nya konsoller som inte håller 60FPS i full HD. Rätt patetiskts

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts, om konsol spelarna skulle få 60fps skulle det bli en wow upplevelse.
Jag vet själv hur det var från att kolla på tv hemma, sen när man kom över till polarn som skaffat HDtv med någon kanal eller hur det var så var det ju sjukt snyggt och det hängde med på ett annat sätt. Då blev man glad.

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk

Hellre att den ligger helt stabilt på en viss frekvens än att du ligger på 50 ibland och 15 i andra senario!

Sen så skiter jag i på konsoll om det rullar i 30 eller 60, spelen som jag spelar på konsoll är inte Quake!

Last of us m.m spel som har fin story och bra grafik som kan spela och koppla av lite. då tänkter man inte så mycket på frekvensen.

sen så anser jag att BF4 på konsoll är ospelbart men då är vi återigen där: Quake(då menar jag inte spelet utan snabbheten aka "game pace" och dom sanbba rörelserna som där medföljer!)

det är inte det jag vill på en kosnoll, det är inte heller det jag gillar att sitta och spela heller då den tiden är förbi sedan länge nu.

Spel som Deus EX Human revolution, Hitman m.m gillar jag! det går rätt långsamt och man sitter på högspänn hela tiden fast på ett annat vis än Quake, UT, CS 1.6 m.m!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte ha så bra koll på spelutveckling. Som någon tidigare nämnt är det mer intressant för utvecklarna att ha mycket ögongodis och saker som händer i en öppen värld (BERÄKNINGAR) samt låsa spelet vid 30FPS än att ha 60+FPS och skruva ner på allting annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Du vet att om den inte går ner under 30 FPS när den är cappad på det så kommer den inte gå under 30 om den inte vore cappad???

Det är jag medveten om. Vad vi inte vet är om frekvensen kan svänga en del mellan 31 och 60 och orsaka mer märkbara störningar.

Permalänk
Medlem

Upplev själv skillnaden mellan 30 och 60 FPS

2st sekvenser där vi får känna på skillnaden mellan 30 och 60hz/fps.
http://www.digitalstormonline.com/unlocked/30-fps-vs-60-fps-g...

Exakt samma upplevelse för personer som vant sig vid 120hz istället för 60hz.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

GTA 5:s "30 fps" funkar ju bra.... hihi

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Alltså, dessa 'next gen' (ja, en tolkningsfråga, men ändå "nästa generationen") är fullständigt värdelösa att hantera material som redan är gammalt, i vanlig 60fps. Det finns flera artiklar där datorer i exakt samma prisklass byggs ihop och smiskar skiten ur både PS4 och Xbox One. Att ens låta dessa konsoler få lanseras som spelkonsoler är skrattretande....

Ställer mig högst tveksam att man kan få en nyckelfärdig PC som "smiskar skiten" ur en exempelvis PS4. PS4an levereras färdigt för ca 4000kr + bundlad med ett spel till ett värde på ca 500kr. Givetvis får man ju jämför med en färdigbyggd och konfigurerad PC med vettig handkontroll/tangentbord+mus exkl. skärm. Ska det vara på samma villkor som en konsol så tror jag faktiskt inte att man kan matcha en PS4/One i dagens läge.

Ja, det går säkert att plocka ihop en PC själv med delar man köper över disk, monterar själv och fixar och trixar med windows licens, hittar kampanjdela osvr. Jag säger inte mot dig på den punkten. Jag orkar inte heller kolla eller plocka själv på någon butik. Den breda massan har inte kunskapen eller tiden för att fixa och bygga eget.

Någon expert på gaming byggen och orkar jämföra får gärna motbevisa mig dock.

Det finns även lite andra dimensioner med konsol som är svårt att få till på PC (Högst subjektivt dock). Jag tänker i banor som öl och FIFA med kompisgänget i soffan, media, htpc funktioner, enkelhet, enhetligt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Det finns även lite andra dimensioner med konsol som är svårt att få till på PC (Högst subjektivt dock). Jag tänker i banor som öl och FIFA med kompisgänget i soffan, media, htpc funktioner, enkelhet, enhetligt system.

Detta är ett argument jag inte förstår. Bryr sig kompisarna om att du har en låda som det står Xbox på eller om det är ett PC chassi? Finns ju absolut ingen anledning till att du inte kan göra alla ovannämnda saker med en PC bara din TV har en hdmi ingång... Om det inte är så att din konsol serverar öl...