Permalänk
Medlem

Efter städning

Hejsan!

Det var så att jag igår öppnade min dator för att rengöra den då den har börjat brumma otroligt mycket på senaste tiden.
Jag hittade väldigt mycket damm runt fläkten och andra ställen så jag plockade bort fläkten och blåste bort dammet och lade sedan tillbaka den, rörde inget annat förutom att ta bort dammet (använde cykelpump).
Nu när jag har lagt tillbaka locket till burken och startar den så funkar den i kanske 2-5min tills den startar om helt plötsligt, skärmen tappar signal och man hör hur datorn startar om.
Fläkten verkar funka..
Tacksam för hjälp, har en färdiggjord dator: ASPIRE X3990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulys:

Hejsan!

Det var så att jag igår öppnade min dator för att rengöra den då den har börjat brumma otroligt mycket på senaste tiden.
Jag hittade väldigt mycket damm runt fläkten och andra ställen så jag plockade bort fläkten och blåste bort dammet och lade sedan tillbaka den, rörde inget annat förutom att ta bort dammet (använde cykelpump).
Nu när jag har lagt tillbaka locket till burken och startar den så funkar den i kanske 2-5min tills den startar om helt plötsligt, skärmen tappar signal och man hör hur datorn startar om.
Fläkten verkar funka..
Tacksam för hjälp, har en färdiggjord dator: ASPIRE X3990

Om du tog bort processorkylaren med fläkt, rengjorde du den och processorn och lade dit ny kylpasta?
Säker på att du satte dit den ordentligt så att kylaren har kontakt med processorn?
Ta hem ett temperaturprogram, typ real temp och kolla temperaturerna. Datorn stänger av sig själv om den blir för varm för att skydda komponenterna

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Jag tog ett foto på allt inne i burken, kan själv inte så mycket om alla komponenter, men du ser den fläkte där tog jag bort från den vita grejen.
http://i.imgur.com/lf1T3sw.jpg

EDIT: Hinner nästan inte ladda ner nåt då den stängs av

Permalänk
Medlem

Tog du endast bort fläkten eller lossade du även på skruvarna till den "vita grejen"?

Den vita grejen är processor kylaren.
Om du lossat på den ifrån processorn/moderkortet behöver du sätta på ny kylpasta.

Om du inte rört processorkylaren så kanske du kommit åt någon kabel inne i chasstit? Dubbelkolla så att alla sitter fast som de ska.

Permalänk
Medlem

Plockade bara bort den svarta grejen "fläkten" och tog bort dammet som var på den vita grejen som fläkten var på.
Har inte rört den vita grejen, alla kablar sitter fast som då ska!

Permalänk
Medlem

En tanke bara. Satte du dit fläkten åt rätt håll? Tycker den ser ut och sitta upp och ned, och då kan det bli värmeproblem för processorn säkert.

Permalänk
Medlem

Ja den är rätt håll, behöver fortfarande hjälp.

Permalänk
Medlem

Värt att notera att den där bilden togs före jag ens rörde fläkten.
Jag kollade på bilden när jag satt ihop den igen.

Permalänk
Medlem

Blås även ur nätaggregatet (den med 80 plus bronze klisterlappen på). Det borde du kunna göra med lungorna eller pumpen.

Och grafikkortet, det som är längst ner till vänster på din bild. Du kan nog behöva lossa på denna, men det är bara en skruv och en plast flärp som ska tryckas nedåt.

Teorin är att dammet som lossnat från processorfläkten fastnat i någon annan värmealstrande komponent.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som värmeproblem. Ladda ner detta program, kör det och rapportera vilka temperaturer som visas.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Kan inte kolla tempen, den stängs av innan jag hinner göra det.
Vilka alternativ återstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulys:

Kan inte kolla tempen, den stängs av innan jag hinner göra det.
Vilka alternativ återstår?

Du brukar kunna kolla systemets temperatur ifrån bios, brukar vara att trycka på delete tidigt under uppstarten. Där brukar man kunna avläsa temperatur och alla inkopplade fläktars hastighet.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/OKFkfwV.jpg?1

CPU tempraturen ökade då och då

Permalänk
Medlem

Där har du problemet. Antingen sitter fläkten galet eller så har du råkat flytta på kylflänsen. Kontrollera så att allt sitter som det ska.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Hittade troligtvis felet, fläkten till grafikkortet hade massa damm som stoppade upp att den snurrade, det var en liten fläkt det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulys:

Hittade troligtvis felet, fläkten till grafikkortet hade massa damm som stoppade upp att den snurrade, det var en liten fläkt det..

Löste det sig?

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

cykelpump...
ja, man tager vad man haver.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ja det löste sig, den funkar iallafall ett tag till för det blir en ny först vid decemeber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulys:

Hittade troligtvis felet, fläkten till grafikkortet hade massa damm som stoppade upp att den snurrade, det var en liten fläkt det..

Du får nog ändå kolla upp CPU-kylaren också. Det såg inte ut som en hälsosam temperatur - jag kan tänka mig att den går väldigt högt när processorn behöver arbeta.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulys:

Ja det löste sig, den funkar iallafall ett tag till för det blir en ny först vid decemeber

Ett tips är att du tar hjälp av någon som kan bygga datorer, när du köper din nästa dator.
Då får du mer ös för pengarna.
Det finns en tråd här på Sweclockers, med personer som hjälper till med datorer och även bygger.
Personligen är jag med på den listan, och är aktiv i Karlskoga, Degerfors, Svartå, Laxå, Mullhyttan, och Örebro.
Någon som minns vad tråden heter, kan ju ge dig länken.
Annars får du väl köpa fabriksdator igen.
Synd bara att dessa har en sådant högt överpris, i förhållande till vad man får.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ett tips är att du tar hjälp av någon som kan bygga datorer, när du köper din nästa dator.
Då får du mer ös för pengarna.
Det finns en tråd här på Sweclockers, med personer som hjälper till med datorer och även bygger.
Personligen är jag med på den listan, och är aktiv i Karlskoga, Degerfors, Svartå, Laxå, Mullhyttan, och Örebro.
Någon som minns vad tråden heter, kan ju ge dig länken.
Annars får du väl köpa fabriksdator igen.
Synd bara att dessa har en sådant högt överpris, i förhållande till vad man får.

Ja tänkte sätta ihop en dator med mina egna delar för då om något skulle gå sönder eller bli dåligt så kan man ju byta lätt.
Dock kan jag inte sätta ihop den så då får nog tex "inet" bygga ihop den.