kan jag få högre VRAM på min stationära dator? Kommer watch dogs fungera bra?

Permalänk

kan jag få högre VRAM på min stationära dator? Kommer watch dogs fungera bra?

Tjena hoppas jag skriver på rätt ställe. Jag tänkte köpa watch dogs till PC men är osäker om det kommer fungera bra eller inte. Jag har allt som behövs för minimum men för att min dator ska klara spelet på recommended så fattas det en grej, mer VRAM. Jag har 1.2 GB VRAM och recommended är 2 GB (har testat gå in i bios men hittade inte någonstans där man kan ändra VRAM).

Hur kommer det påverka spelet för mig?
Kan jag ändra VRAM på något enkelt sätt?
Om man kollar på mina specs/dator generellt, kommer spelet fungera (bra) på min dator?

Specs:
Processor: Intel Core i7-3770 3,4 GHz Quad-Core
Grafik: Nvidia GeForce GTX560Ti 1280 MB GDDR5
Hårddisk: 1000 GB SATA 7200rpm
Minne: 12 GB DDR3 1333 MHz (Max 16 GB)
Optisk enhet: DVD-brännare med stöd för dual-layer
Nätverk: Wifi-N, Gigabit-LAN
Övrigt: DVI (2 st), HDMI, DisplayPort, USB 2.0 (8 st), USB 3.0 (2 st), minneskortsläsare,
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit

Screenshots för watch dogs requirements:
Minimum http://imgur.com/3J3nvWI
recommended http://imgur.com/EeYIHYk

Permalänk
Medlem

det står ju där, och nej vram är som ditt ramminne du kan inte ha mera

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Skrivet av krille696:

Vet inte om detta är rätt ställe att fråga men har 1.2 GB VRAM och behöver 2 GB, är det möjligt att ändra detta på något sett? Har 13 GB RAM. Har testat gå in i BIOS men det gick ej att ändra där så vitt jag vet. Jag har en Acer Predator G3610

specs:
Processor: Intel Core i7-3770 3,4 GHz Quad-Core
Grafik: Nvidia GeForce GTX560Ti 1280 MB GDDR5
Hårddisk: 1000 GB SATA 7200rpm
Minne: 12 GB DDR3 1333 MHz (Max 16 GB)
Optisk enhet: DVD-brännare med stöd för dual-layer
Nätverk: Wifi-N, Gigabit-LAN
Övrigt: DVI (2 st), HDMI, DisplayPort, USB 2.0 (8 st), USB 3.0 (2 st), minneskortsläsare,
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit

VRAM är minnet på ditt grafikkort, så vill du ha mer VRAM får du köpa ett nytt kort.

Permalänk
Skrivet av NuckleBuckle:

det står ju där, och nej vram är som ditt ramminne du kan inte ha mera

vad står där?

Permalänk
Skrivet av krille696:

Tjena hoppas jag skriver på rätt ställe. Jag tänkte köpa watch dogs till PC men är osäker om det kommer fungera bra eller inte. Jag har allt som behövs för minimum men för att min dator ska klara spelet på recommended så fattas det en grej, mer VRAM. Jag har 1.2 GB VRAM och recommended är 2 GB (har testat gå in i bios men hittade inte någonstans där man kan ändra VRAM).

Hur kommer det påverka spelet för mig?
Kan jag ändra VRAM på något enkelt sätt?
Om man kollar på mina specs/dator generellt, kommer spelet fungera (bra) på min dator?

Specs:
Processor: Intel Core i7-3770 3,4 GHz Quad-Core
Grafik: Nvidia GeForce GTX560Ti 1280 MB GDDR5
Hårddisk: 1000 GB SATA 7200rpm
Minne: 12 GB DDR3 1333 MHz (Max 16 GB)
Optisk enhet: DVD-brännare med stöd för dual-layer
Nätverk: Wifi-N, Gigabit-LAN
Övrigt: DVI (2 st), HDMI, DisplayPort, USB 2.0 (8 st), USB 3.0 (2 st), minneskortsläsare,
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit

Screenshots för watch dogs requirements:
Minimum http://imgur.com/3J3nvWI
recommended http://imgur.com/EeYIHYk

Som sagt så är du fast med den vram du har, så det blir nog låga inställningar på texturer t.ex, förutsatt att specifikationerna för spelet stämmer vid släpp

Skrivet av NuckleBuckle:

det står ju där, och nej vram är som ditt ramminne du kan inte ha mera

RAM kan TS skaffa mer av om TS önskar!

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

vad står där?

På de kraven du länkade står det om du klarar rekommenderade specs och det gör du inte

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Skrivet av NuckleBuckle:

På de kraven du länkade står det om du klarar rekommenderade specs och det gör du inte

Det vet jag ju redan, jag vet dock inte hur det påverkar själva spelet. Kommer det lagga? Ha låg grafik? Har fått svar om att det kommer funka och att det inte kommer funka. Har inte fått något 100% svar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade och rensad*

Sammanfogat trådar då s.k. korspostning (skapa flera trådar om samma eller snarlik frågeställning) inte är tillåtet. Är man osäker på placeringen av sin tråd kan man kontakta en moderator (via PM, kontaktformuläret eller vid att anmäla egen tråd).

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Anmäl regelbrott istället för att kommentera det i tråden.

Citat:

§ 5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Det vet jag ju redan, jag vet dock inte hur det påverkar själva spelet. Kommer det lagga? Ha låg grafik? Har fått svar om att det kommer funka och att det inte kommer funka. Har inte fått något 100% svar.

Klart det kommer fungera, det hade säkert fungerat att spela på en dator sämre än din, (läs: din är inte dålig)

Vad det egentligen handlar om? Hur kräsen du är: Vill du spela med högsta grafik bör du uppgradera din hårdvara,
Kan du tänka dig att spela på 'LOW'-'MEDIUM' är det inga problem.

Fungera kommer det göra, men lagga, eller 'hacka' kommer spelet troligen oxå göra.

Permalänk
Medlem

Det är väll bara att testa och se vad som händer, sen uppgradera om så behövs?
Om du har mindre vram än spec så lär spelet gå dåligt, även om man ligger på rekommenderat så brukar det lagga fan på dom flesta spel. Spelet kanske rullar ett tag, laggar eller crashar till desktop pga out of memory lite då och då, det beror på hur bra detta hanteras i spelet och i drivrutinen. Sedan beror det lite på vad du är van vid, vissa nöjer sig vid 20 fps, andra 60...

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera, du klarar ju minimum och skulle klarat rekommenderat om det inte vore för grafikminnet. Du har ju till och med ett av grafikkorten de nämner som exempel i rekommenderat, ditt har ju dock inte 2GB grafikminne.

Dina övriga komponenter kommer klara det galant, din processor är mycket bra och ramminnet räcker och blir över.

Mitt råd är att köpa spelet och testa, om du inte är nöjd med prestandan köper du ett nytt grafikkort, ett i 2000kr klassen kommer fungera perfekt. Utvecklarna har ju gjort uttalanden om att GTX 670 (med tillräckligt bra processor såklart) klarar ulltra inställningar.

Ett annat alternativ är att köpa ett nytt nvidia grafikkort där Watch Dogs följer med.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |