Partitionera.. Ubuntu 14.04 Laptop.

Permalänk
Medlem

Partitionera.. Ubuntu 14.04 Laptop.

Tjena.
Skaffade en beggad laptop för några dagar sedan.
Datorn är en Dell Latitude E4300 som hade från början 4gb ram och en HDD på 80gb.

Jag bytte ut RAM stickorna igår mot 8gb, samt att jag hade en OCZ Agility 60gb SSD liggandes som jag ersatte orginal disken med.
Har även beställt en HDD caddy för att kunna ersätta CD/DVD spelare med en extra disk. (tar då orginal disken på 80gb 7200), men den kommer nog först om 2 veckor.

Nu till min fråga.
Hur partitionerar jag på bästa sätt?
Behöver jag ha swap?

Förr i tiden skulle man ju ha swapen dubbelt så stor som RAM, men det var ju på tiden när man hade 256mb ram etc.
Swap måste jag väl ha om jag ska kunna köra viloläge (hibernation), men jag vill gärna ha den så liten som möjligt eftersom disken bara är på 60gb.

Rekommenderar ni att bara göra en ända stor /, eller bör jag göra separat /, /home..
När HDD caddyn kommer, vad bör jag använda för filsystem på den? Tanken är att ha extra disken som delningsmapp /share, för att andra användare i nätverket ska kunna komma åt filer. Både win och linux användare.

Stort tack på förhand.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att göra en separat /home, du kan då installera om systemet utan att påverka /home. 20GB för / räcker långt och när det gäller swap så har jag inte koll.
Om delningsmappen skall delas ut till Windowsanvändare måste du köra Samba för att Windows skall kunna hantera den disken.

Permalänk
Avstängd

Swap behövs om du vill använda dig av hibernate för att spara innehållet i minnet till disken så du kan snabbstarta.

Så på en laptop kan man vilja ha swap om man använder sig av hibernate.

Min desktop har 16 GB RAM, jag bryr mig inte om hibernate, så jag har inte någon swap.

Permalänk
Medlem

Har som sagt nu en 60gb SSD disk i, och när HDD caddyn kommer så får jag in en disk till för bilder, film, musik, etc..

/ 25gb
/home 30gb
Ingen swap

Sen lät jag 5gb vara outnyttjat då SSD diskar brukar vilja ha en viss % kvar.
Hibernate är iofs smart så man slipper starta upp program igen. Annars går den ruskigt snabbt att starta nu

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Hibernate är iofs smart så man slipper starta upp program igen. Annars går den ruskigt snabbt att starta nu

Vet inte hur det är på Ubuntu, men i Linux Mint kan du ställa in om du vill att vissa program ska sättas igång vid start, och även ställa in så LM kommer ihåg vilka program som körs vid nedstängning och startar upp dessa igen vid uppstart.