Liten portabel AC till lägenheten/sovrummet

Permalänk
Medlem

Liten portabel AC till lägenheten/sovrummet

Vi hade första varma helgen här, och redan börjar det närma sig 30 grader i min lägenhet. Bor i en tvåa på andra och högsta våningen, och har så gott som golvvärme från lägenheten under.

Kan bara föreställa mig hur varmt det kommer att bli till högsommaren.

Kollade runt lite på små, portabla ac-enheter, med en slang man kan ta ut genom fönstret, och enligt prisjakt finns det ett par under 3000. Problemet är dock att jag inte hittar några som helst recensioner eller tester av dessa. Naturligtvis får man ju vad man betalar för, och 3000 är ju rätt lite pengar i AC-sammanhang, men för mycket pengar att bara kasta bort på något som knappt fungerar.

Jag har dock fått för mig att problemet med de billiga engeterna inte är kyleffekten, utan ljudet. Men det är ju inget större problem, då jag kan köra den under dagen när jag inte är hemma, eller ett par timmar innan sängdags. Den får alltså gärna väsnas lite.

Någon som faktiskt äger en sådan här billig enhet, eller har lite matnyttigt att läsa om dem?

Edit: Denna t.ex.?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170894

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppgiven kyleffekt kanske säger något om hur effektiv den är.
Jag skulle gå på det. Ganska troligt att en på 2600W är bättre än en på 405W.

Mina föräldrar har någon portabel AC. Ganska stor, en halvmeter hög ungefär.
Den är riktigt effektiv! Fläkten kan köras i några olika lägen och på tystaste går det att somna med den i samma rum.
Tyvärr glömt vad den heter.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har en till sovrummet själv, tror den kosta runt 2K. Låter som fan men kyler ner hela rummet på ca 20-30min.

Enda jag kollade efter var hur många kvadratmeter den klara så det stämde med sovrummet.

Testade och köra den i vardagsrummet förra sommaren som är ungefär 50% större än sovrummet men det gick inte alls där.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Det är exakt samma ac som jag har.

Har haft min i 2år nu och den funkar fint fortfarande,den kyler bra och sådär men det är inget man vill köra på natten precis den låter hyffsat asså.

Komihåg att den har en slang för varmluft så man måste ha ett fönster eller någon slags öppning ut.

Och ja den har en fjärrkontroll.

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Problemet är dock att jag inte hittar några som helst recensioner eller tester av dessa.

1 år sedan
betyg
Kyler på bra, har svalt o skönt i vardagsrummet nu. Den låter mycket men det gör alla AC. Den har timer så man kan styra när den ska stängas av och sättas på. Ett klipp för 2500 spänn.

11 mån sedan
betyg
Bra svalka men något högt ljud kanske. Man borde kunna köra fläkten på lägre hastighet med.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Finns det inga ännu billigare? Och mindre. Har en liten etta som blir helvetiskt varm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lånar den här tråden!

Vilken är den billigaste portabla AC:n man kan köpa just nu för ett BRA PRIS?
Är ute efter att kyla åtminstone ett normalstort lägenhetsrum i taget, det är 250 grader varmt här just nu och fläktar fungerar ej.

hittade den här.. http://www.siba.se/product/17556473/wilfa-ac-7w-klimatanla?re...
men det som är deal-breakern för mig är att den går på svalkande 52 DECIBEL (!!!) Är det en dammsugare eller va fan är det som pågår!?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr det är svårt att hitta "tystgående" acmodeller. Finns säkerligen en och annan nånstans, men med all säkerhet till en prislapp som får hakan att åka i golvet. Det är den erfarenheten jag haft när jag senast köpte ny ac.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

- Bra
- Billig
- Tyst

Välj (max) två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

- Bra
- Billig
- Tyst

Välj (max) två.

Du har rätt. Ger upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

lånar den här tråden!

Vilken är den billigaste portabla AC:n man kan köpa just nu för ett BRA PRIS?
Är ute efter att kyla åtminstone ett normalstort lägenhetsrum i taget, det är 250 grader varmt här just nu och fläktar fungerar ej.

hittade den här.. http://www.siba.se/product/17556473/wilfa-ac-7w-klimatanla?re...
men det som är deal-breakern för mig är att den går på svalkande 52 DECIBEL (!!!) Är det en dammsugare eller va fan är det som pågår!?

Ja, det sitter väl en kompressor på runt en hästkraft i en portabel AC....

Hur mycket låter en kompressor du pumpar däck med i garaget ?

Inte helt simpelt att ljuddämpa en så kraftig maskin till ett lågt pris.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.