Prisvärda 2.1-högtalare med frekvensomfång 20 Hz–20 kHz?

Permalänk
Medlem

Prisvärda 2.1-högtalare med frekvensomfång 20 Hz–20 kHz?

Någon som har något bra tips på ett par prisvärda 2.1-högtalare med frekvensomfånget 20 Hz–20 kHz (minst)? Och som kan garantera att högtalarna verkligen har det frekvensomfånget med? För det verkar som att diverse nätbutiker slarvar en del med vilket frekvensomfång de skriver ut.

Jag tänkte mig en prisklass på 500–1000 kr om det finns några prisvärda där, kan annars möjligtvis gå upp något.

Beställde nyligen 2.1-hötalarna Andersson DPS 1.5 från NetOnNet. I specifikationerna på hemsidan står det att frekvensomfånget var 20 Hz–20 kHz, men när jag kör ljudtest hör jag ingenting under 30 Hz, och mycket riktigt, i användarmanualen står det att frekvensomfånget är 30 Hz–20 kHz, alltså inte samma låga bas som både Prisjakt och NetOnNet hävdar. Ljudet är faktiskt rätt bra i övrigt och de har bara fått bra recensioner på Prisjakt, men jag antar ändå att ljudet skulle bli bättre om de kunde spela frekvenser ända ner till 20 Hz. Eller?? Ljudstyrkan tycker jag inte det är något fel på, de har 28 Watt RMS uteffekt och då kan jag lätt dra på allt som jag tycker att det behövs, så det behöver egentligen inte vara mer är så.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

Du ska köpa högtalare som går ner till 20hz för max 1000kr?
Jag säger bara lycka till,visst det kanske går men du lär knappast känna det för det krävs rejäla grejer för det.
Frekvensomfånget skall du ta med en lastbil salt för den stämmer knappast i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du ska köpa högtalare som går ner till 20hz för max 1000kr?
Jag säger bara lycka till,visst det kanske går men du lär knappast känna det för det krävs rejäla grejer för det.
Frekvensomfånget skall du ta med en lastbil salt för den stämmer knappast i praktiken.

Håller med fullständigt. Glöm 20Hz för under 1000kr. Det krävs en kvalificerad subwoofer för att klara det. Det bästa jag känner till i närheten är Corsair SP2500 för runt 1800kr och de specar ett frekvensomfång på 35Hz till 20 000Hz.

Min svindyra subwoofer från Infinity i mitt hemmabiosystem klarar 20Hz men då snackar vi närmare 10 papp...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste specificera ett ljudtryck eller liknande annars säger frekvensomfånget inte mycket, men att spela bra vid 20Hz är inte så lätt och ska man dessutom ha nått ljudtryck att prata om utan distorsion så är det rätt dyrt att lösa det, räkna snarare med minst 20 000kr om du bygger själv, även rummet måste hänga med om det ska bli bra, 20Hz innebär 17 meters våglängd vilket inte ryms i särskilt många rum utan att studsa i väggarna vilket ger en del akustiska problem.

Högtalarna har knappast 28w uteffekt, möjligt att förstärkaren har det (så högtalarna får alltså 28w in) men ett ljudsystem som utsätter dig som lyssnare för 28w uteffekt är inget du bör lyssna på särskilt länge, det ger i princip omedelbara hörselskador om det spelar så starkt, 28w akustisk effekt innebär ett ljudtryck på nästan 133 dB
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power

Leta efter nån begagnat stereo (2.0) om du ska handla så billigt som 500-1000kr, besök nån lokal loppis eller kolla lokala annonser efter nått "stereopaket", det ger mest ljud för pengarna och gör också kraven lite mer realistiska tex att basen ska kunna spela 40-60Hz vilket kanske går att lösa om du får tag på beg prylar, ska du köpa nytt så lär det snarare stoppa över 100Hz om det inte får kosta mer än 1000kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha, okay, tack för svaren! Jag var alltså lite fel ute när jag tänkte skaffa mig ett par med så brett frekvensomfång för det priset! Då tror jag nog jag nöjer mig iallafall med de jag beställde. Jag menar, det är faktiskt helt okay ljud i dem. Det är möjligt att det blir bättre om man får med frekvenserna mellan 20 och 30 Hz också, men så mycket pengar är jag inte beredd att lägga på det i dagsläget!! Tack ändå!

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><