7990: Ena kärnan betydligt varmare än tidigare

Permalänk

7990: Ena kärnan betydligt varmare än tidigare

Tidigare så var alltid Core 1 varmare än Core 2, med 5-10 grader, men nu för bara ett litet tag tillbaka så har min Core 2 gått förbi Core 1 i värme och är 5-15 grader varmare än Core 1. Vad kan detta bero på? Min bror köpte också ett likadant Powercolor 7990 kort då jag köpte mitt och hans beter sig exakt likadant. Core 2 har alltid varit betydligt svalare, men nu är det helt tvärt om.

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk

Plocka lös kylaren och byt pasta sätt ihop kortet igen och testa skulle tro att det blir bättre då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Hermelinen:

Tidigare så var alltid Core 1 varmare än Core 2, med 5-10 grader, men nu för bara ett litet tag tillbaka så har min Core 2 gått förbi Core 1 i värme och är 5-15 grader varmare än Core 1. Vad kan detta bero på? Min bror köpte också ett likadant Powercolor 7990 kort då jag köpte mitt och hans beter sig exakt likadant. Core 2 har alltid varit betydligt svalare, men nu är det helt tvärt om.

Kan även bero på om du använder Crossfire eller inte (d v s de spel du spelar stödjer det), har du gjort några förändringar i chassit på senaste tiden?
Ställt om fläktarna etc tänkte jag på. Dammigt?

(PS Har också ett 7990, skall kolla när jag kommer hem DS)

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Gunner357:

Plocka lös kylaren och byt pasta sätt ihop kortet igen och testa skulle tro att det blir bättre då.

Om du gör detta far garantin. Tänk på detta

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Khezan:

Om du gör detta far garantin. Tänk på detta

Du byta pasta på grafikkortet är enkelt omöjligt att att det kan gå åt h vete. Och vill man ha bättre resultat så får man ta den risken.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Core 1 har alltså samma temperaturer som tidigare?

Har du uppdaterat drivrutinerna nyligen? Det skulle ju kunna vara att AMD förbättrat Crossfire och fått core 2 att jobba hårdare

Skrivet av Gunner357:

Du byta pasta på grafikkortet är enkelt omöjligt att att det kan gå åt h vete. Och vill man ha bättre resultat så får man ta den risken.

Det är dock dumt att göra det om man fortfarande har garanti på kortet

Permalänk
Medlem

Jag har en hel drös likadana kort i några maskiner. Inköpta samtidigt och till synes ur samma batch. Dom vandrar ganska mycket i temperatur och ja, man får några graders vinst med att byta kylpasta om man gör det riktigt dåligt. Man kan vinna ganska mycket om man gör allt rent och snyggt, lägger på perfekt med kylpasta osv. Så det är värt att försöka sig på det. Även om du inte gör det perfekt så kommer det bli lite bättre.

Garanti på ett 7990 nu borde väl vara ganska noll utgår jag ifrån

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Core 1 har alltså samma temperaturer som tidigare?

Har du uppdaterat drivrutinerna nyligen? Det skulle ju kunna vara att AMD förbättrat Crossfire och fått core 2 att jobba hårdare

Det är dock dumt att göra det om man fortfarande har garanti på kortet

Så du menar att alla som vill typ sätta på vattenblock och så ska vänta tills garantin går ut. Då är det fn dax att bytta kort igen för då är det gammalt. Det funkar inte så grabben.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Så du menar att alla som vill typ sätta på vattenblock och så ska vänta tills garantin går ut. Då är det fn dax att bytta kort igen för då är det gammalt. Det funkar inte så grabben.

Det är helt enkelt så simpelt att man inte ska försöka ta sig an att fixa eventuella fel själv ifall man fortfarande har garanti.

Personer som väljer att byta vattenblock är medvetna om riskerna.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Det är helt enkelt så simpelt att man inte ska försöka ta sig an att fixa eventuella fel själv ifall man fortfarande har garanti.

Personer som väljer att byta vattenblock är medvetna om riskerna.

Om du reklamerar ett kort som går varmt så byter de bara pasta på det och skickar det tillbaka. Och det kan man göra bättre själv så kan man själv välja pasta. Så slipper man vara utan kort x antal veckor.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Core 1 är samma temp som tidigare. Enbart 2an som ändrats i temp och väldigt markant som sagt.
Inget damm heller då jag blåst rent med tryckluft.
Hur sitter temptertur sensorerna på kortet? Kan nåt hänt med Sensor för Core 2?

Just nu idle, Core 1: 43, Core 2: 66.

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |