Hur mycket bättre är WD RED diskarna?

Permalänk
Medlem

När WD Red kom jämfördes den med WD Green varvid somliga på internationella forum hävdade att det var "same-shit-different-names" men olika FW.
Den som orkar kan ju rota i detta.

Hur saken ligger till idag kan ju den som orkar rota i.

Erfarenheten har lärt mig att man köper disk på pris/prestanda. Skit i alla "hjärntvättade-fan-boy-slavar" som tror/gissar/hoppas att "köp xxx för den har jag å den funkar" eller "köp inte yyy för den pajjade för mig". Att värdera diskars tillförlitlighet utifrån en handfull exemplar vittnar om hur okunnig man är om produkter som tillverkas i miljonupplagor. För att få svar på det krävs pålitlig och jämförbar RMA-statistik å de e inget tillverkarna någonsin kommer att släppa ifrån sig.

Därmed har vi troligen fått svar på frågan huruvida diskar med längre garantier är garanterat mer hållbara än de med "normal" garanti. Utan RMA-statistik som visar hur det verkligen förhåller sig kan vi lika gärna tro/gissa att det kan vara ett försäljningsargument, med ett högre pris kan tillverkaren också få råd med fler RMA-ärenden. Det är ekonomer och marknadsförare som bestämmer garantier och priser - inte ingenjörer och tekniker. Båda kategorierna jobbar med sannolikheter och statistik - inte med enstaka exemplar.

Vi behöver mer vetanda, kunnande och data, inte mer religion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

När WD Red kom jämfördes den med WD Green varvid somliga på internationella forum hävdade att det var "same-shit-different-names" men olika FW.
Den som orkar kan ju rota i detta.

Hur saken ligger till idag kan ju den som orkar rota i.

Erfarenheten har lärt mig att man köper disk på pris/prestanda. Skit i alla "hjärntvättade-fan-boy-slavar" som tror/gissar/hoppas att "köp xxx för den har jag å den funkar" eller "köp inte yyy för den pajjade för mig". Att värdera diskars tillförlitlighet utifrån en handfull exemplar vittnar om hur okunnig man är om produkter som tillverkas i miljonupplagor. För att få svar på det krävs pålitlig och jämförbar RMA-statistik å de e inget tillverkarna någonsin kommer att släppa ifrån sig.

Därmed har vi troligen fått svar på frågan huruvida diskar med längre garantier är garanterat mer hållbara än de med "normal" garanti. Utan RMA-statistik som visar hur det verkligen förhåller sig kan vi lika gärna tro/gissa att det kan vara ett försäljningsargument, med ett högre pris kan tillverkaren också få råd med fler RMA-ärenden. Det är ekonomer och marknadsförare som bestämmer garantier och priser - inte ingenjörer och tekniker. Båda kategorierna jobbar med sannolikheter och statistik - inte med enstaka exemplar.

Vi behöver mer vetanda, kunnande och data, inte mer religion.

Mycket bra sagt, men du har lite fel i ditt påstående att man skall strunta i folks omdömen om hårddiskarna. Jag säger precis tvärtom; lyssna på så många som möjligt för att få en bredare uppfattning. Sedan om och när man får tag på statistik över fallerade hårddiskar är det bara att tacka och ta emot eftersom det har större statistisk signifikans än enstaka diskars.

Något som jag inte fått RMA-statistik på är Toshiba 3TB-diskarna som varit populära för sitt billiga pris/byte. Dessa har jag dock bildat en negativ uppfattning av efter att ha läst flera personers yttrande om hur låg tillförlitlighet diskarna har. Det är så att Seagate av de äldre modellerna har högre status hos mig.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Och ingen ännu har nämnt det viktigaste av allt: RED diskarna har begåvats med funktioner i mjukvaran som GREEN inte har.

GREEN diskarna (framförallt 2TB versionen) hade en förmåga att inte svara RAID-konttrollern i NAS:ar i tid vid skrivning och läsning av struliga sektorer. Varpå disken helt sonika droppades ur RAIDen, helt i onödan. RED diskarna har fått ärva Enterprisediskarnas hantering av detta för att säkerställa att diskarna inte droppas uatn ber om mer tid att avsluta pågående läsning/skrivning.

Resten tror jag personligen mycket väl kan vara rent försäljningssnack.

Slutsatts: Köp RED när dom ska sitta i NAS:ar där diskarna ska köras i RAID.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Någon jämförande tillförlitlig RMA-statistik från disktillverkarna lär aldrig publiceras.
Gissa varför!

Många swecares sura miner om fallerande diskar räcker inte långt. Som att underkänna alla bilar av viss modell bara för att nåt hundratal blivit underkända på bilprovningen. Statistiskt behövs ett slumpmässigt urval på ca. 2-5% av alla enheter för att få ett generellt omdöme. Den som kan räkna inser att några tiotal swecares omdömen om en viss diskmodell som görs i miljonupplagor är på tok för lite.

Däremot KAN det vara så att gissa/tro/hoppas-modellen KAN vara korrekt, dock bygger den inte på data eller fakta och förpassas iaf av mig till den religiösa domänen, typ.

I många, många trådar genom åren (SÖK!) har majoriteten konstaterat att just för RAID bör man undvika konsumentvarianten av WD Green och i stället välja nåt annat, tex. WD Red (pris) eller WD Black (prestanda) om man nu e WD-fan-boy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Som jag skrev ovan, nästan samtidigt pajade de... Kopplar man in dem så är det precis som ett kort pip varannan sekund, sen händer inte mer...
Tror dock inte att det är NASen som är bekymret i detta fallet, men har sneglat på att bygga ihop en egen med FreeNAS, måste bara kolla upp vilken hårdvara som är bäst att använda sig av. Vill ha den så liten som möjligt och så tyst som möjligt då jag inte har någon garderob att gömma den i

om alla diskar gick sönder nästan samtidigt är det väl uppenbart att det är något allvarligt fel på din NAS?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Så är det. Det är inte de som är nöjda man hör utan de som har problem. Det är inte underlag för att något är på ett visst sätt. Sedan har det funnits serier som överlag varit erkänt dåliga, dåvarande IBM Deskstars på 80gb fick väl epitetet Deathstars av den anledningen och jag vill minnas att Seagates 10.2 (eller om det var 10.7) också blev allmänt ansedd som en dålig version - men i övrigt har det knappt funnits något som man med säkerhet kunnat kalla dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Någon jämförande tillförlitlig RMA-statistik från disktillverkarna lär aldrig publiceras.
Gissa varför!

Detta visar tydligt att det behövs en lag här.

Skrivet av jookeer:

Många swecares sura miner om fallerande diskar räcker inte långt. Som att underkänna alla bilar av viss modell bara för att nåt hundratal blivit underkända på bilprovningen. Statistiskt behövs ett slumpmässigt urval på ca. 2-5% av alla enheter för att få ett generellt omdöme. Den som kan räkna inser att några tiotal swecares omdömen om en viss diskmodell som görs i miljonupplagor är på tok för lite.

Däremot KAN det vara så att gissa/tro/hoppas-modellen KAN vara korrekt, dock bygger den inte på data eller fakta och förpassas iaf av mig till den religiösa domänen, typ.

I många, många trådar genom åren (SÖK!) har majoriteten konstaterat att just för RAID bör man undvika konsumentvarianten av WD Green och i stället välja nåt annat, tex. WD Red (pris) eller WD Black (prestanda) om man nu e WD-fan-boy.

2-5% krävs för att veta hur säker modellen är.
Hundra räcker för att finna om disken håller bra eller dåligt.
Det beror på hur noggrann statistik du behöver. Generellt räcker 100 för att avgöra om man ska undvika en disk eller inte. Om du däremot vill veta vilken disk som är bäst och kunna rita en graf över livslängden då behövs uppemot 2-5%

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erwya:

Detta visar tydligt att det behövs en lag här.

2-5% krävs för att veta hur säker modellen är.
Hundra räcker för att finna om disken håller bra eller dåligt.
Det beror på hur noggrann statistik du behöver. Generellt räcker 100 för att avgöra om man ska undvika en disk eller inte. Om du däremot vill veta vilken disk som är bäst och kunna rita en graf över livslängden då behövs uppemot 2-5%

Nu pratar vi om volymer i miljontalet, då räcker inte 100 för att vara en tillförlitlig statistik.

Permalänk
Medlem

Visst KAN det ge en viss fingervisning om en totalt undermålig produkt redan då ett fåtal avslöjat dess brister, typ Deathstar. Hade en sådan, 60GB i flera år som gick som tåget, blev skållhet (50-60C), antingen hade jag tur eller så tillhörde jag undantaget som bekräftade regeln. Hade 5 års garanti så när den la av skickade Hitachi en ny modernare variant ända fram till dörren, gratis frakt, nemas problema.

Sedan har vi Seagate som retade upp sina kunder genom att först inte svara på klagomålen, därefter förneka problemen och först efter att juridiskt insett dom var i knipa motvilligt gick med på att tillämpa den utlovade garantin.

Permalänk
Medlem

Som tidigt sagt så är det mycket green mot red.
Själv så skulle jag aldrig få för mig att köra någon green disk överhuvudtaget och speciellt inte i RAID. Men det beror ju på hur mycket man vill satsa och hur seriös man vill vara med sin lösning. Själv så har jag ett par WD Enterprise storage diskar i drift och är väldigt nöjd.
Dem få green modellerna jag haft (ej i raid) har inte pallat last så speciellt bra.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett par green diskar i min NAS men efter att diskarna gång på gång rapporterades som felaktiga utan att egentligen vara det slängde jag ut dom och köpte red istället. Nu fungerar det som det ska och jag är nöjd.

Jag börjar först nu efter att ha läst denna tråden förstå vad det kan bero på.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb