Lillebrors laptop har gått sönder, vad gäller för en reklamation?

Permalänk
Medlem

Lillebrors laptop har gått sönder, vad gäller för en reklamation?

Hejsan!

Nu gick min lillebrors ASUS-laptop sönder för lite över en vecka sedan. Tyvärr sitter jag i en annan stad än honom men har haft möjlighet att få en del bilder på skärmen. har googlat på de problem som synts och det pekar mot att den kan ha blivit överhettad eller att hårddisken gått sönder. Den kommer inte längre än att den försöker med en startreperation, men som misslyckas då den inte hittar Windows. Ibland lyckas han komma så långt att det står att Windows ska starta och den står bara och tänker utan att komma längre. Finns även ett tredje fel som har uppkommit men som har kommit ännu kortare bit.

Datorn är som jag förstått det använd på korrekt sett. Den har till största del stått på ett skrivbord så den ska ha haft möjlighet att få in luft underifrån och från sidorna. Den har inte öppnats upp heller, vilket brukar vara ett villkor för garantier vet jag. Den ska inte ha tappats i golvet eller några förändringar skett från att den fungerade till att den inte gjorde det.

Datorn är ca. 2 år och 1 månad gammal, garantitiden gick ut efter 2 år. Har man fortfarande reklamationsrätt? Gäller den 3 år även på elektronik? Vad är chansen för att få tillbaka en lagad, alternativt, en ny dator? Kan de kräva betalning för något man skickar in som reklamationsärende och kan man i så fall komma runt det? Nu är ju datorn, så vitt jag vet, använd som den ska, men jag vet inte hur man bevisar det om ett sådant krav skulle ställas från deras håll.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inga fysiska skador så kan ni försöka med reklamationsrätten som är tre år, men var medvetna om att det är ni som ska visa att felet är ursprungligt och inte beror på slitage eller felanvändning (t ex fläktarna fulla med damm som orsakat eventuell överhettning).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är det inga fysiska skador så kan ni försöka med reklamationsrätten som är tre år, men var medvetna om att det är ni som ska visa att felet är ursprungligt och inte beror på slitage eller felanvändning (t ex fläktarna fulla med damm som orsakat eventuell överhettning).

Damm kan det mycket väl vara i den, men hur ska man åtgärda en dammfylld dator som man av tillverkaren inte får öppna för att rengöra? Luft på burk känns ju inte heller exemplarisk i en laptop, då får man väl bara dammet att yra omkring inuti istället för att få ut det? Det och att fläktar kan ta skada om de inte hålls i?

Permalänk
Skrivet av Raza:

Hejsan!

Nu gick min lillebrors ASUS-laptop sönder för lite över en vecka sedan. Tyvärr sitter jag i en annan stad än honom men har haft möjlighet att få en del bilder på skärmen. har googlat på de problem som synts och det pekar mot att den kan ha blivit överhettad eller att hårddisken gått sönder. Den kommer inte längre än att den försöker med en startreperation, men som misslyckas då den inte hittar Windows. Ibland lyckas han komma så långt att det står att Windows ska starta och den står bara och tänker utan att komma längre. Finns även ett tredje fel som har uppkommit men som har kommit ännu kortare bit.

Datorn är som jag förstått det använd på korrekt sett. Den har till största del stått på ett skrivbord så den ska ha haft möjlighet att få in luft underifrån och från sidorna. Den har inte öppnats upp heller, vilket brukar vara ett villkor för garantier vet jag. Den ska inte ha tappats i golvet eller några förändringar skett från att den fungerade till att den inte gjorde det.

Datorn är ca. 2 år och 1 månad gammal, garantitiden gick ut efter 2 år. Har man fortfarande reklamationsrätt? Gäller den 3 år även på elektronik? Vad är chansen för att få tillbaka en lagad, alternativt, en ny dator? Kan de kräva betalning för något man skickar in som reklamationsärende och kan man i så fall komma runt det? Nu är ju datorn, så vitt jag vet, använd som den ska, men jag vet inte hur man bevisar det om ett sådant krav skulle ställas från deras håll.

Tack på förhand!

Kanske borde testa ringa Asus supporten och be om hjälp.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar brukar inte omfattas av garantin eftersom det anses vara en förbrukningsvara. Prova att starta med Windowsskivan och kör reparation eller något annat av de verktyg som finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trimmy:

Hårddiskar brukar inte omfattas av garantin eftersom det anses vara en förbrukningsvara. Prova att starta med Windowsskivan och kör reparation eller något annat av de verktyg som finns där.

Jaså? Hade ingen aning om att hårddiskar räknas som förbrukningsvara. Jag ska höra med bror min, vet att det finns en Windows-produktnyckel undertill på datorn, men jag är osäker ifall det finns någon Windowsskiva med.

Då problemet inte var något jag har kunskap inom och jag behöver guida bror via telefon så tyckte jag att det smidigaste vore ifall det gick på garanti och när den hade gått ut för en månad sedan gick min tanke istället över på reklamation. Jag fick intrycket av att det var fel på hårdvaran, men kan en sådan grej som exempelvis att boota upp via Windowsskivan(förutsatt att den finns) lösa ett sådant problem? Kan det vara värt att slänga upp en supporttråd med lite bilder och dylikt innan man bråkar med Asus eller låter det som ett ärende man kan få igenom reklamation utan större bråk och besvär?