Smal kille som vill öka sin kroppsmassa

Permalänk

Smal kille som vill öka sin kroppsmassa

Hejsan!

Jag är 15 år och är väldigt smal (väger typ lite över 50kg och är 172cm lång). Jag vill gärna börja gymma och på det sättet öka min kroppsmassa och även få mer muskler. Jag undrar om ni har några tips på träningsprogram som jag kan använda mig av för att bli mer "biffig". Kommer nog aldrig bli helt "biffig" på grund av min smala kroppsbyggnad men vill ändå göra det jag kan. Jag undrar även vad man bör äta innan gymmet, efter gymmet, och i vardagen i generellt. Alla sorters tips ni kan ge uppskattas

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

kolozzeum eller vare heter kan nog guida dig rätt. Annars, ta hjälp av instruktör vid ditt första gymbesök å ät dubbel portion nyttigheter till lunch. finns även gammal tråd här på forat, kanske @crippa90 kan guida dig rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Börjar du från noll? Isåfall är det viktigaste i början att du får in det till en vana att gå till gymmet, och att du fokuserar dig på att lära olika övningar så du gör det rätt.

En regelbunden kost med bra mat är viktigt, med bra menar jag tillräckligt med protein och "passligt" av allt annat. Du behöver inte börja räkna micros och macros men försök äta skaplig husmanskost (med en ordentlig mängd kött) två gånger om dagen, plus morgonmål kvällsmål och eventuellt mellanmål. Att äta tillräckligt kan vara bland de svåraste för vissa om du inte har så stor aptit etc. Whey protein är väldigt bra tillskott om man vill säkra sig om att proteinintag blir tillräckligt, men gör det åtminstone till en vana att gå på gymmet innan du börjar skaffa tillskott tycker jag. Se till att inte träna på helt tom mage (känn dig inte hungrig när du far till gymmet), och försök äta ett rejält mål mat inom 1-2 timmar efter träningen.

Vad gäller träning så lönar det sig att följa ett program, speicellt i början underlättar det, annars så yrar du omkring planlöst utan att riktigt veta vad du ska göra. När jag själv började så gjorde jag mycket träning med kroppsvikten, bl.a. push-ups och övade pull-ups etc. Det är ett bra sätt att öka styrkan på ett säkert sätt. Se också till att vila tillräckligt, speciellt i början då du är ovan. Du kommer att ha ont efter de första gångerna.

Ska ge dig ett par länkar som har mycket info:

http://www.bodybuilding.com/exercises/ - databas med instruktioner på nästan alla övningar man kan tänka sig
http://scoobysworkshop.com/ - hemsida med en massa gratis information om allt relaterat till ämnet
http://www.muscleandstrength.com/workouts/muscle-building.htm... - här finns en massa olika program, väldigt få av dem är passande för absolut nybörjare, men du kan kika hur de är uppbyggna etc.

Permalänk
Medlem

Vänta med viktträning tills du har växt klart, börja äta ordentligt och träna med din kroppsmassa.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Vänta med viktträning tills du har växt klart, börja äta ordentligt och träna med din kroppsmassa.

Det är en myt att man inte skall hålla på med viktträning när man är ung. Dock rekommenderas inte tung styrketräning till barn.

Permalänk

Viktigt att växa klart innan man börjar träna upp massan.
Jag fick "S" formad ryggrad, axlarna/överkroppen är mer bakåt, inte värst mycket men ryggen mot väggen så är det bara axlarna som tar i.
Mina armbågar låser sig gärna, axlarna hoppar ur led ibland, roligt partytrick med att släppa ner armarna 2cm från axlarna och ploppa tillbaka igen.
Hudbristningar mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Tack för all hjälp!

Ska försöka äta mer och göra det till en vana att gå till gymmet 2 gånger i veckan. Angående att man inte ska träna medans man växer så tror jag inte det blir några problem då jag inte ska styrketräna extremt utan bara bygga upp musklerna lite mer

Jag ska kolla på träningsprogrammen som blev länkade och se om det finns något intressant.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Avstängd

Kör på ett beprövat nybörjarprogram för att lära dig övningar och att använda dina kropp och musklerna.

Här är ett bra exempel: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Satsa på att lära dig övningarna samtidigt som du blir starkare.

Vad gäller kost så spelar det faktiskt inte så stor roll hur du gör. Det viktiga är att du får i dig rätt mängd mat under hela dagen. En grundprincip du kan följa är att du äter något så fort som möjligt efter träningen, speciellt om du ska vara aktiv/träna nästkommande dag.

Annars är det bara tuta och köra, lycka till!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bha*:

Vänta med viktträning tills du har växt klart, börja äta ordentligt och träna med din kroppsmassa.

Hur skiljer sig 30 kg i bänkpress mot att köra armhävningar när man väger ex. 70 kg?

Nej, detta är bara trams. Jag ångrar inte mycket, men en av de få sakerna jag ångrar är att jag inte började träna styrketräning tidigare i mitt liv.

Det är noll problem att börja träna när man är 15 bast.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Det är en myt att man inte skall hålla på med viktträning när man är ung. Dock rekommenderas inte tung styrketräning till barn.

Skrivet av Crippa90:

Hur skiljer sig 30 kg i bänkpress mot att köra armhävningar när man väger ex. 70 kg?

Nej, detta är bara trams. Jag ångrar inte mycket, men en av de få sakerna jag ångrar är att jag inte började träna styrketräning tidigare i mitt liv.

Det är noll problem att börja träna när man är 15 bast.

Ok my bad, träna inte tungt tills du har växt klart och att träna lätt med vikter är meningslöst, då är det vettigare att träna med kroppsvikten, dessutom får du bättre kroppskontroll på köpet.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bha*:

Ok my bad, träna inte tungt tills du har växt klart och att träna lätt med vikter är meningslöst, då är det vettigare att träna med kroppsvikten, dessutom får du bättre kroppskontroll på köpet.

Du borde ha stannat vid de tre första ordet, för resten är bara gojja.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Överlag så är det en myt att styrketräning är speciellt farligt för yngre eller motverkar uppväxt (http://www.bodybuilding.com/fun/hale4.htm , finns fler källor, det är bara att googla). Fokusera på basövningar med fria vikter, knäböj, marklyft, bänkpress, dips, chins osv, börja med bara stången och ha som mål att alltid lägga till lite vikt varje gång (2,5kg per gång låter lite men på 2 veckor blir det +15kg om du tränar 3ggr i veckan) och ät en massa mat när du är hungrig, och sov när du är trött. Inte mer avancerat än så. Viktigast är dock att största fokus läggs på att genomföra övningarna korrekt, för om du inte gör det så är det bara en tidsfråga innan du skadar dig. Om du struntar i kosten kommer nästan inget hända så se till att ät bra mat. Potatis är din vän. Lycka till!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Du borde ha stannat vid de tre första ordet, för resten är bara gojja.

Gojja eller en åsikt.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Lyfta rätt skadar väl inte, kan säkert säga att jag inte lyfte rätt då.

Använde bara 18kg handlar.

Tog 360kg i benpress vid 16år.

Nu gör jag inget, diabetes och insulin gör att musklerna växer utan ansträngning.. Tyvärr magen med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Har man en viss kroppsform så kan det vara mycket svårt att ändra det, alla blir inte biffiga pga vad vad du har med dig i generna. Det kan ju givetvis vara bra att träna ändå men räkna inte med att bli biffig om du har den kroppsbyggnaden från början.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bha*:

Ok my bad, träna inte tungt tills du har växt klart och att träna lätt med vikter är meningslöst, då är det vettigare att träna med kroppsvikten, dessutom får du bättre kroppskontroll på köpet.

Skrivet av Crippa90:

Du borde ha stannat vid de tre första ordet, för resten är bara gojja.

Det enda jag har hört om "träna inte under ålder x" osv, är att man helst inte ska ha väldigt tunga vikter ovanför huvudet samtidigt som man växer för att ryggraden kan sluta växa/ta stryk. Som sagt så har jag endast hört detta, men det låter till mig väldigt trovärdigt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte det heller. Däremot ska man undvika att utföra allt för extremt tunga lyft utan korrekt teknik. Vilket du inte har precis när du börjar och antagligen aldrig kommer få utan att bli coachad.

Så att inte gå och lyfta det absolut tyngsta man kan eller till och med över vad man kan i negativa reps är en bra ide i ung ålder.

Här finns lite om man vill läsa om ungdomar och träning.

http://traningslara.se/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-de...

Om du tränar tre gånger i veckan efter ett bra schema som du också följer ordentligt samt äter så kommer du växa. Om ett år borde du vara biffig i jämförelse med de av dina kamrater som inte tränar. Har du dock oflyt med dina gener så kanske resultaten inte blir enastående men du kommer bli större och starkare helt klart. Ät inte för mycket så du rusar upp i vikt bara. Tråkigt att lägga på sig massa fett.

Häng på www.kolozzeum.com forum och läs så kommer du få reda på dom grunder du behöver.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera styrkelabbet.se

Mycket bra information som också är lätt att förstå. Kolozzeums forum är bra, men lite rörigt och svårt att hitta till en början.

Viktigast är att börja komma iväg till gymmet och hitta övningar man gillar. Själv började jag med maskiner men insåg att fria vikter och basövningar är roligare då man blir slut i hela kroppen. Marklyft, knäböj och bänkpress är skoj

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Hej där!
Bra att du vill börja träna, och lycka till.

Kan dock säga att att du är tanig just nu har ingenting med att göra hur du kommer se ut efter att du tränat. Kroppen bygger muskler utifrån hur du anstränger dig, den lägger inte på sig muskler du inte behöver. När jag började styrketräna så var jag väldigt tanig, jag vägde 65kg på 185cm. Nu har jag vägt upp till 93kg på dessa 185 kg. Som mest vältränad har jag varit på 88kg med ett väldefinerat sexpack. (Dvs, jag har lagt på mig till största delen muskler)

Har fått många anklagelser genom åren att jag tagit anabola, eftersom "Man kan inte bli sådär stor när man har i generna att vara tanig. Bara kolla på hans familj" Men ja, som sagt, självklart är man tanig när man inte gjort något direkt fysiskt tungt så att musklerna behövt växa.

Så, vad ska du göra? Skippa kosttillskott, skippa preworkout, skippa de mesta som har med gymtillbehör att göra. Börja med ett bra program t.ex "Starting Strenght 5x5" Du börjar med extremt lätta vikter. Kör högst 2 gånger i veckan. Även om du vill köra mer - gör det inte. Det enklaste sättet att sluta träna är att man går in i det för hårt och därav tappar motivationen. Går man dit sällan så är det enklare att orka sig dit. Och till slut så ser man resultat och då är man fast. Då kan man börja öka och köra oftare enligt mig.

Men ja, det känner du av själv. Det absolut första du kan köpa till dig själv som har med styrketräning är ett par riktiga lyftarskor. Vanliga skor är för mjuka för att köra knäböj med.

Om du har några frågor är det bara att skriva.
mvh

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080