Fixat fiber, har nu lite frågor om att göra det trådlöst.

Permalänk
Inaktiv

Fixat fiber, har nu lite frågor om att göra det trådlöst.

Vi lät gräva in en fiberanslutning i huset för ca två-tre år sedan men har först nu valt abonnemang och leverantörer för TV & bredband genom det. Har lite snabba frågor om det hela nu när jag ska fixa ett trådlöst nätverk på detta istället för genom telejacket som förr.

1: Vår fiberanslutning är ingrävd ligger ute i förrådet, i princip så långt bort i boytan man kommer från resten av huset. Vi tänkte därför köra en ethernetkabel från anslutningen till ett uttag under den och sen köra på tre till plugs i resten av huset - två i de rum på nedervåningen där vi har tv, en vid en router vi tänkte sätta under trappan och den sista vid en stationär dator på övervåningen. Är detta en smart lösning eller kommer det dra ner prestandan med så många t.ex.?

2. Vi tänkte ha en router mitt på nedervåningen och en accesspunkt på övervåningen. Är det för det första en bra idé att koppla routern till en homeplug och sen dra en tråd till AP:n, och måste man för det andra ansluta AP:n med kabel till routern?

3. Är en router och en AP smartaste lösningen, eller ska man ha två routrar istället? Förutsatt att jag vill att de ska koppla till samma nätverk.

4. Räcker det med bara en router från typ ASUS som basstation i nätverket?

Tack på förhand! Är ingen höjdare på det hela då jag är sonen i huset och inte var med när vi fixade det trådlösa nätverk vi har nu, men är mer datorkunnig än någon annan här nuförtiden.

Permalänk
Medlem

1) Jag tror inte på homeplug för mer krävande saker utan på TP ända till routern i huset. Se över om inte det finns ett bra rör som du kan dra igenom tp kabel som du köper på lösmeter.

modell dessa: https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...
i huset som du kan dra en kabel igenom. Sätt enkla honkontakter i varje ända, billigt och superenkelt att sätta ihop.
http://www.kabelbutiken.com/rj45-kontakt-modular-cat6-tool-fr... <- exempel
Från dom kontakterna patchar du till fiberkonverteraren och till routern.

Jobbartipset på att få igenom dragsnöre (är standardmetod, så välj fritt ur länkarna)
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

2) Det fungerar vilket som, om du kör trådlöst mellan router och ap så vad som händer i realiteten är att dom sakerna på övervåningen får något lägre accesstider (några få ms) och det blir halva trådlösa bandbredden (normalt från 300 till 150mbits).
"Bäst" är ju en sladd i mellan men då får du se över hur du gör med genomgång av bjälklaget.

3) Router + AP är mest flexibelt och prisvärt, du kanske vill ha ytterligare AP antingen vid sidan om eller efter den första.

4) Ja, absolut... du får vad du betalar för så ta i lite kanske.
Exempelvis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082
samt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Som det låter så skulle jag haft en router/brandvägg i förrådet och sedan bara använda APs i huset. Vad gäller APs så är det i sådana fall väldigt smidigt med Ubiquitis Unifis. Precis så skulle jag byggt i motsvarande situation då jag tycker att trådlösa nät som behöver fler än en enhet är bäst med två eller flera APs istället för router + AP.

Sedan håller jag absolut med om att du bör på alla sätt och vis försöka få in en eller flera nätkablar från förrådet istället för att köra plugg/trådlöst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

1) Jag tror inte på homeplug för mer krävande saker utan på TP ända till routern i huset. Se över om inte det finns ett bra rör som du kan dra igenom tp kabel som du köper på lösmeter.

modell dessa: https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...
i huset som du kan dra en kabel igenom. Sätt enkla honkontakter i varje ända, billigt och superenkelt att sätta ihop.
http://www.kabelbutiken.com/rj45-kontakt-modular-cat6-tool-fr... <- exempel
Från dom kontakterna patchar du till fiberkonverteraren och till routern.

Jobbartipset på att få igenom dragsnöre (är standardmetod, så välj fritt ur länkarna)
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

2) Det fungerar vilket som, om du kör trådlöst mellan router och ap så vad som händer i realiteten är att dom sakerna på övervåningen får något lägre accesstider (några få ms) och det blir halva trådlösa bandbredden (normalt från 300 till 150mbits).
"Bäst" är ju en sladd i mellan men då får du se över hur du gör med genomgång av bjälklaget.

3) Router + AP är mest flexibelt och prisvärt, du kanske vill ha ytterligare AP antingen vid sidan om eller efter den första.

4) Ja, absolut... du får vad du betalar för så ta i lite kanske.
Exempelvis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082
samt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664

Tack så mycket för input! Dock är jag väl något av en analfabet när det kommer till allt detta eftersom jag har noll erfarenhet utöver att dra ethernetkablar till och från datorer, routrar och spelkonsoler, så fick några nya frågetecken nu istället!

Vi har en Inteno-dosa med ett antal RJ45-uttag på undersidan av den, och den är inkopplad i eluttaget i väggen. Så då antar jag att den ena änden av TP-kabeln skulle kräva hankontakt in i Inteno-switchen på väggen? Och menade du att den andra änden då skulle sitta som ett uttag inne i huset? (eller vore det ett rimligt alternativ att köra hankontakt i båda ändarna och dra den direkt till routern? Jag förstår inte riktigt heller vad som menas med att "patcha" mellan TP-kabeln och switchen resp. routern, och varför det är nödvändigt?

Skrivet av Talisker00:

Som det låter så skulle jag haft en router/brandvägg i förrådet och sedan bara använda APs i huset. Vad gäller APs så är det i sådana fall väldigt smidigt med Ubiquitis Unifis. Precis så skulle jag byggt i motsvarande situation då jag tycker att trådlösa nät som behöver fler än en enhet är bäst med två eller flera APs istället för router + AP.

Sedan håller jag absolut med om att du bör på alla sätt och vis försöka få in en eller flera nätkablar från förrådet istället för att köra plugg/trådlöst.

Tack för synpunkt!

Permalänk

Jag instämmer, köp en stabil router och stäng av det trådlösa. Satsa på Ubiquiti Unifi för det trådlösa. Jag (och övriga familjen) är riktigt nöjda med den lösningen.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Anledningen jag pratade om dom där honkontakterna är att det är väldigt enkelt att kontaktera en TP-kabel utan verktyg.

Jag menade att du skulle gå och köpa en rulle TP-kabel, dra igenom så mycket du behöver från förrådet och in till en bra plats innomhus, sedan ta fram avbitartången och plocka fram två stycken honkontakter (modell dom jag länkade). Dom är färgmärkta och väldigt enkla att få till. Du skulle ju sedan behöva två väldigt korta patchkablar med hanar för att få ihop slingan sedan. Självklart är det "mest rätt" med hankontakter i båda ändarna men det kan vara lite klurigt att dra igenom den ena kontakten genom slang/etc samt att du inte riktigt får det på centimetern om du inte tillverkar kontakterna själv (men då måste du ha ett klämverktyg).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Anledningen jag pratade om dom där honkontakterna är att det är väldigt enkelt att kontaktera en TP-kabel utan verktyg.

Jag menade att du skulle gå och köpa en rulle TP-kabel, dra igenom så mycket du behöver från förrådet och in till en bra plats innomhus, sedan ta fram avbitartången och plocka fram två stycken honkontakter (modell dom jag länkade). Dom är färgmärkta och väldigt enkla att få till. Du skulle ju sedan behöva två väldigt korta patchkablar med hanar för att få ihop slingan sedan. Självklart är det "mest rätt" med hankontakter i båda ändarna men det kan vara lite klurigt att dra igenom den ena kontakten genom slang/etc samt att du inte riktigt får det på centimetern om du inte tillverkar kontakterna själv (men då måste du ha ett klämverktyg).

Ah, då förstår jag. Lutar åt att vi tar och drar en TP kabel och sätter i alla fall den ena änden som ett nätverksuttag på nedervåningen. Tack för hjälpen!

Skrivet av Stroemberg:

Jag instämmer, köp en stabil router och stäng av det trådlösa. Satsa på Ubiquiti Unifi för det trådlösa. Jag (och övriga familjen) är riktigt nöjda med den lösningen.

Drar du kabel från router till en UniFi AP då? Och vilken/vilka av deras AP:s har du? Enda realistiska alternativet för oss prismässigt vore den enklaste (Unifi AP), men vet inte om man kanske förlorar på att köpa en utan 5GHz-band. Vad är Ubiquitis fördelar jämfört med andra märken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon189926:

Ah, då förstår jag. Lutar åt att vi tar och drar en TP kabel och sätter i alla fall den ena änden som ett nätverksuttag på nedervåningen. Tack för hjälpen!

Kanon. Det är det enda sättet att få det riktigt bra IMO.

Skrivet av anon189926:

Drar du kabel från router till en UniFi AP då? Och vilken/vilka av deras AP:s har du? Enda realistiska alternativet för oss prismässigt vore den enklaste (Unifi AP), men vet inte om man kanske förlorar på att köpa en utan 5GHz-band. Vad är Ubiquitis fördelar jämfört med andra märken?

Själv har jag Aerohive genom jobbet som är dyrare än Ubuiqity, men jag fick bror och far att köra den där .ac-enheten.
Hur som helst så har brorsan tre och farsan två. Det som fungerar riktigt bra med Ubuiqity it romaing. Du kan med fördel ha samma nätverk (SSID och PSK) på bägge enheterna och din klient får den som har bäst anslutning. Konfigurationsmässigt är även UniFi en riktig dröm. När man installerat manageringsprogramvaran på en pc/server så är det uppsatt på fem minuter. Oerhört lätt och intuitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon189926:

Ah, då förstår jag. Lutar åt att vi tar och drar en TP kabel och sätter i alla fall den ena änden som ett nätverksuttag på nedervåningen. Tack för hjälpen!

Antingen kör du uttag i båda ändar, eller crimper du kontakter i båda ändarna. Rekommendationen är flerkardelig ledare när man crimper kontakter och solida ledare om man sätter uttag.