Bygga hemma filserver

Permalänk
Medlem

Bygga hemma filserver

hejsan.
fick ett skapligt hdd ras nyss där det försvann rätt mycket viktiga dokument mm :/ håller på och bygger hus så det va en del viktiga saker till det som försvann och det väckte iden om att fixa en server så vi i familjen kan ha en varsin hemkatalog där vi lägger våra viktiga saker.

det jag skulle vilja ha lite hjälp med är vilka delar jag behöver. har byggt många datorer så de e inge problem med det men om de ska vara någon speciel komponent för just en server skulle vara trevligt o veta...

servern kommer vara för lagring men även kunna köra lite program ifrån så jag slipper ha person datorn på under nätter mm, är inte nå specielt tunga applicationer men det skulle va bra om den inte va allt för slö.

krav:
liten och smidig, ska ställas på en hylla i en klädkammare.
hotswap på 2-4 diskar, om det finns 5.25" bays eller nåt
hårdvaru raid typ mirror e väl bäst för säker lagring

så vilken låda skulle funka o va ska man ha för cpu o minne i till nåt sånt.
ska som vanligt vara så billigt som möjligt men ingen budget satt, det viktiga e att den funkar o att filerna e säkra

Permalänk
Medlem

Hotswap och hårdvaru-RAID låter overkill för en hemmaserver faktiskt, men mer om det senare i tråden förmodligen. Först ett par tre saker innan vi kan prata hårdvara med någon större behållning:

1. Det du verkligen behöver och inte får glömma är en backuplösning. Oavsett hur fancy server du bygger måste du även ha backup.
2. Se 1.
3. Se 1.
4. Har du några krav på vilket operativsystem och så som ska rulla på servern? Är något *nix-liknande gångbart? Eller ska det vara Windows? Eller något annat?
5. Hur stor är klädkammarens hylla? Vilken värmeutveckling är okej att ha där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Hotswap och hårdvaru-RAID låter overkill för en hemmaserver faktiskt, men mer om det senare i tråden förmodligen. Först ett par tre saker innan vi kan prata hårdvara med någon större behållning:

1. Det du verkligen behöver och inte får glömma är en backuplösning. Oavsett hur fancy server du bygger måste du även ha backup.
2. Se 1.
3. Se 1.
4. Har du några krav på vilket operativsystem och så som ska rulla på servern? Är något *nix-liknande gångbart? Eller ska det vara Windows? Eller något annat?
5. Hur stor är klädkammarens hylla? Vilken värmeutveckling är okej att ha där?

Orsaken till hotswap o raid e för att jag jobbar med sånt, har hand om servrar o sånt på banker och mataffärer och tycker de e smutt, är en disk trasig e det bara o byta ut o fortsätta, hotswap behövs ju inte för det men hårdvaru raid känns tryggast, fock har väl de flesta moderkort det idag, har då det på min arb dator.

Windows känns lättast som os då jag har en del program jag vill köra ifrån den som jag inte vet om de finns i linux eller andra versioner, och sen är jag van o administrera Windows server då det är det jag jobbar med.

Klädkammaren kommer bli ungefär 10-12 kvadratmeter stor, håller på o bygger hus och det är även där som min 100/100 lina kommer gå in, och media centralen med Swich ut till rummen kommer sitta där, kommer vara ventilation utifrån där med

Behöver man köra en backup lösning om man kör mirror igentligen, är ju ovanligt att 2 diskar sticker samtidigt,

Orsaken till frågorna trotts att jag jobbar med servrar e att jag inte har så stor erfarenhet av småservrar o inte att bygga själv, de minsta jag har jobbat med är 2u servrar med 2-4 cpuer och 256gig minne +

Permalänk
Medlem

Dig vill inte jag anlita iaf. Backup är ett måste, så mycket mer som kan hända utöver diskkrash. Raid har man för att slippa nertid, samt ej förlora något arbete vid diskkrash. Det är det näst vanligaste felet. Det vanligaste är användare som behöver återställa filer från backup av olika anledningar. Sedan kan åskan slå ner, vattenskada, mjukvarufel etc. Då är man glad att man hade backup.

Permalänk
Medlem

Hejsan Frigge,

Jag hoppar in i "raids vara eller inte vara"-debatten...
Ta en titt på de yngre filsystemet, som zfs.
Det är designat för långtidslagring på opålitliga medium.
Zfs fungerar bäst om det får "bestämma" helt över diskarna, dvs zfs står för raiden och inte hårdvaran.

Så, innan du bestämmer dig för hårdvara bör du bestämma dig för vad för mjukvara du vill köra, om du skall virtuallisera etc.

Titta gärna i "Server"-forat; http://www.sweclockers.com/forum/122-server/
Där finns en del folk som meckat med C2x50 system, C2550 har en fyrkärning CPU och C2750 har en åttakärning. Stöd för ECC, 12 SATA anslutningar, passivt kylt i mITX-format.

EDIT:
Hjärnsläpp, trodde jag läste inlägget i "Lagrings"-forat.

Vad jag menar är att det finns en massa intressant trådar här som både går igenom vad för HW folk valt och varför men också vilka SW som finns och erfarenheter med att använda dem.

Permalänk
Medlem

I min signatur ser du vad jag kör till min filserver. Fungerar extremt bra. I annat fall kan du skaffa HP:s minsting HP microserver G8 så har du en ok burk för dina behov skulle jag tro.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Dig vill inte jag anlita iaf. Backup är ett måste, så mycket mer som kan hända utöver diskkrash. Raid har man för att slippa nertid, samt ej förlora något arbete vid diskkrash. Det är det näst vanligaste felet. Det vanligaste är användare som behöver återställa filer från backup av olika anledningar. Sedan kan åskan slå ner, vattenskada, mjukvarufel etc. Då är man glad att man hade backup.

Självklart kör vi backuper på företagen, det jag undrade va om man behövde köra det hemma om man har speglade diskar mer än nån gång då och då, är ju iofs inge problem o slänga på de, räcker väl med en extern disk som tar backup på förändringar så det känns ju som en lätt sak o bara lägga till, frågan va just cpu, minne o moderkort fast då jag läst så verkar de funka med vanlig pc hårdvara för hemmabruk typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Frigge,

Jag hoppar in i "raids vara eller inte vara"-debatten...
Ta en titt på de yngre filsystemet, som zfs.
Det är designat för långtidslagring på opålitliga medium.
Zfs fungerar bäst om det får "bestämma" helt över diskarna, dvs zfs står för raiden och inte hårdvaran.

Så, innan du bestämmer dig för hårdvara bör du bestämma dig för vad för mjukvara du vill köra, om du skall virtuallisera etc.

Titta gärna i "Server"-forat; http://www.sweclockers.com/forum/122-server/
Där finns en del folk som meckat med C2x50 system, C2550 har en fyrkärning CPU och C2750 har en åttakärning. Stöd för ECC, 12 SATA anslutningar, passivt kylt i mITX-format.

EDIT:
Hjärnsläpp, trodde jag läste inlägget i "Lagrings"-forat.

Vad jag menar är att det finns en massa intressant trådar här som både går igenom vad för HW folk valt och varför men också vilka SW som finns och erfarenheter med att använda dem.

Windows kommer det nog bli till största sannolikhet då de program jag idag kör på min vanliga dator som står o kör dygnet runt och som jag skulle vilja ha över på servern är Windows baserade så känns det smidigast

Permalänk

Bara en undran; vad är det för program du tänkte köra på den?
Har du inte funderat på att skaffa en NAS istället, så får du ju all funktionalitet med RAID, hotswap, litet format, låg effekt osv i ett paket. Många NAS-servers kan du ju även köra rätt mycket olia tjänster på, typ dDNS, http server, torrent downloader osv. Men det beror ju såklart på vad du vill kunna köra. Men prismässigt kommer du ju undan rätt billigt för en bra NAS och ett par TB speglat utrymme.

Jag var i liknande situation som dig för ett antal år sen, när jag insåg att jag torskat mer eller mindre allt från skoltiden upp till gymnasiet bara för att jag inte tagit backups.
Nu har jag, nörd som man är, en NAS i klädkammaren där jag ha all viktig data, plus en "off-site-NAS" hemma hos morsan som i princip speglar den första servern. Så nu ska båda två råka ut för något katastrofalt på en gång innan jag torskar mer material

Permalänk
Medlem

Jag använder en Synology-NAS och är väldigt nöjd. Körde egenbyggda servrar tidigare men tröttnade på allt pill. QNAP har också väldigt trevliga modeller. Om man är sugen att pilla lite mer är ju HP:s microserver ett bra alternativ som är billigt. Att köpa ett bra RAID-kort är inte billigt...

Permalänk

Jag har kört alla typer av hemmaserver-lösningar under åren, mjukvaruraid, hårdvaruraid, virtuelisering, speglade servrar med remotespegling etc. Med dagens teknik tillgänglig kör jag Dropbox. Funkar riktigt bra för mindre mängder ostrukturerad data. Vad gäller större filer så som musik och film har jag en server som kör med dubbla diskar. Men jag undviker all form av raid, kör istället replikering en gång per dygn. Det minskar komplexiteten drastiskt. Jag kan rent teoretiskt tappa ett dygns förändring, det är dock inte ett problem när det gäller just musik och filmer. Arbetsfilerna kör jag ju direkt mot dropbox, som då är tillgängliga på samtliga typer av enheter/plattformar. Jag kör en minimalt konfigurerad server, skulle den rasa har jag en superenkel beskrivning av ominstallationen. Mindre komplext än att klabba med restore etc.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Bara en undran; vad är det för program du tänkte köra på den?
Har du inte funderat på att skaffa en NAS istället, så får du ju all funktionalitet med RAID, hotswap, litet format, låg effekt osv i ett paket. Många NAS-servers kan du ju även köra rätt mycket olia tjänster på, typ dDNS, http server, torrent downloader osv. Men det beror ju såklart på vad du vill kunna köra. Men prismässigt kommer du ju undan rätt billigt för en bra NAS och ett par TB speglat utrymme.

Jag var i liknande situation som dig för ett antal år sen, när jag insåg att jag torskat mer eller mindre allt från skoltiden upp till gymnasiet bara för att jag inte tagit backups.
Nu har jag, nörd som man är, en NAS i klädkammaren där jag ha all viktig data, plus en "off-site-NAS" hemma hos morsan som i princip speglar den första servern. Så nu ska båda två råka ut för något katastrofalt på en gång innan jag torskar mer material

håller på mycket med seo och hemsidor så de e en hel del program för att skicka ut info o bygga backlinks bla, jingling, hitleap, nohandsseo, xrummer, och en del andra program som då och då går ett par dygn

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera NAS med RAID och hotswap. Sedan koppla en USB disk direkt i NASet och upprätta ett backupschema på NASet som backar ut till USB-disken. Helst med flera versioner.
Jag sätter upp två backupper som kör varannan dag var och två veckobackupper på den återstående dagen i veckan som kör varannan vecka. (Sedan har jag en sista som kör en gång i månaden som skickar en backup till jobbet en gång i månaden över VPN. Lite överkurs men det är skönt att ha backupper som inte finns hos mig)

Varför använda backup när man har RAID? Läs runt lite på forumet här. Det är så många anledningar. En viktig anledning är du själv och dina användare. Om du raderar dina filer så försvinner dom oavsett om du menar det eller ej.