Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Växa snabbare

Hej!, sweclockers har en fråga, jag är väldigt kort och vill gärna bli längre. Om man äter grönsaker, blir man längre då elr hur är det?.

Permalänk
Medlem

Japp, men det måste vara spenat.

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbem:

Japp, men det måste vara spenat.

Haha

OnT Ts hur gammal är du?
Hur långa är dina föräldrar? Kosten påverkar inte nämnvärt, jag åt skitmat hela tonåren och blev ändå 190cm.
Fråga din skolsköterska, min förutspådde min längd sånär inom 2-3cm.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte mycket du kan göra med kosthållningen för att bättra på längden.
Hur kort är "väldigt" kort, och hur gammal är du?
Har du inte kommit in i puberteten än så behöver du inte vara onödigt orolig dock, men att i så fall kan du alltid konsultera skolsköterskan som flukke sade för att se om det ännu finns hopp. Eventuellt kan du få tillväxthormoner för att justera tillväxten en aning.
Har du kommit in i, men inte ut ur, puberteten och du fortfarande inte växer till på längden är tillväxthormoner fortfarande en möjlighet om jag förstått saken rätt, men det ska mycket till för att sjukvården ska gå in och rubba hormonnivåerna i det skedet. Men att kolla möjligheterna skadar aldrig.
Har du redan passerat puberteten, då är loppet rätt kört tyvärr. Gilla läget, njut av att slippa slå huvudet i saker och ting och skaffa en bra trappstege! Nej, skämt åsido ... Det är givetvis inget kul att vara såpass kort att det är ett hinder i vardagen, men det är ingen fröjd att vara lång heller.
Själv är jag "bara" ~185 cm, men med långa jäkla ben, och det är inte någon fröjd att knö in sig i bussäten, föreläsningssalar, småbilar, baksäten, och så vidare. Så skulle du förbli "kort i rocken", skatta dig lycklig. Skulle du bli lång å andra sidan, skatta dig lycklig att du faktiskt når översta hyllan i köket utan stege och att du kan se <whatever> även om någon skulle stå i vägen - för det är fan den enda fördelen med att vara lång.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är inte alltid en fröjd att vara lång heller kan jag meddela, jag är två meter lång, och jag upplever ofta att folk blir mera uppmärksamma på mig när det är mörkt ute, och det känns ju tråkigt, speciellt när jag inte har gjort någon nått illa i hela mitt liv

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneddo:

Hej!, sweclockers har en fråga, jag är väldigt kort och vill gärna bli längre. Om man äter grönsaker, blir man längre då elr hur är det?.

Du kan inte göra något själv för att bli längre, men du kan göra saker för att förhindra att du når din genetiskt potentiella maxlängd. Om du t.ex. är undernärd under långa perioder under din uppväxt kan du förlora många centimeter från hur lång du hade kunnat bli.

Permalänk
Medlem

Hur gammal är du? Det finns inte så mycket man kan göra för att påverka sin kroppslängd när ingen lider av näringsbrist i det här landet. Du kan titta på dina föräldrar och mor- och farföräldrar för att skaffa dig en uppfattning om hur lång du kan bli. Jag själv slutatde i stort sätt att växa i 15-års åldern men många fortsätter att växa upp till 20-års åldern.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p