Är hantverksyrket det sämst IT-anpassade yrket 2014?

Permalänk
Medlem

Är hantverksyrket det sämst IT-anpassade yrket 2014?

För ungefär ett halvår sedan köpte jag en tvåvåningsvilla med visst renoveringsbehov, men då jag likt många 80-talister som växt upp med konsol- och datorspel så saknar jag viss händighet för hemmafix så måste jag leja folk till all renovering.

Till saken hör att jag bor i utkanten av en mindre stad och inte en enda hantverkare återkopplar på e-post eller på telefonsamtal: Trots åtta försök över telefon och e-post till olika mottagare hos en elektrikerfirma under två månaders tid är det ingen som har återkopplat till mig på mina telefonsamtal eller e-post. Nu har jag gett en annan elektrikerfirma samma chans men än så länge, efter två veckors tid, är det fortfarande tyst i luren och tomt i lådan.

Upplever ni andra samma problematik som jag, eller är det bara i småstäder som detta upplevs?
Är hantverksyrket det sämst IT-anpassade yrket 2014?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Hehe, håller med!
Hemma är vi i startgroparna att renovera två badrum. Vi har funderat ut hur vi vill ha, färg på kakel/kabin/handfat etc.. så det är dags att ta in offertrar(jag är också ohändig 80-talist^^)
Av 10 företag/företagare är det 1 som har svarat, han ska ringa upp när han har tid för att komma och titta.....Vilket var för ca 2 veckor sedan. Mail/SMS/Telefonsvarare, glöm det....

Nåväl, vi ska vänta tills Januari med att jaga folk. De lär väl knappast orka sig hit nu innan jul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

För ungefär ett halvår sedan köpte jag en kontorsdator, lätt begagnad, men då jag likt många 60-talister som växt upp med trä- och syslöjd så saknar jag viss händighet för datagrejer så måste jag leja folk till all datafixande.

Till saken hör att jag bor i Jäppalla gård, fyra mil ovan polcirkeln och fyra mil till närmsta lanthandel och inte en enda datafixare återkopplar på brev eller på tidningsannons: Trots åtta försök över brev och annonser till olika mottagare hos en datafirma under två månaders tid är det ingen som har återkopplat till mig på mina brev. Nu har jag gett en annan datafirma samma chans men än så länge, efter två veckors tid, är det fortfarande tyst i luren och tomt i lådan.

Upplever ni andra samma problematik som jag, eller är det bara på landsbyggden som detta upplevs?
Är datayrket det sämst anpassade yrket för vanligt folk 2014?

1. Du kan inte tapetsera, men förväntar dig att de som kan ska kunna det du kan? Varför? Sure att det är bra för business att kunna hantera kundkontakten professionellt, men de behöver iofs knappast oroa sig över den biten, de har att välja på.

2. Har du ringt och försökt få till en elnisse den orala vägen, så att säga? Ute på vår byggd så ringer man eller så är man inte intresserad nog.

3. Elektriker är mer eftertraktade än rörmokare i en porrfilm. De återkopplar när de inte har tre månaders bokningar framför sig. Har du försökt få tag i en större eller mindre firma? Är de lokala eller ej? Sök helt tvärtom än vad du tidigare försökt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

1. Du kan inte tapetsera, men förväntar dig att de som kan ska kunna det du kan? Varför? Sure att det är bra för business att kunna hantera kundkontakten professionellt, men de behöver iofs knappast oroa sig över den biten, de har att välja på.

2. Har du ringt och försökt få till en elnisse den orala vägen, så att säga? Ute på vår byggd så ringer man eller så är man inte intresserad nog.

3. Elektriker är mer eftertraktade än rörmokare i en porrfilm. De återkopplar när de inte har tre månaders bokningar framför sig. Har du försökt få tag i en större eller mindre firma? Är de lokala eller ej? Sök helt tvärtom än vad du tidigare försökt.

1. Ja, jag förväntar mig att i alla fall någon inom varje yrkeskår har kompetens nog att använda en telefon eller en webbaserad e-postklient.

2. Ja, både via telefon till växel, direkt till de som står som ägare på de lokala firmorna och via e-post, lämnat meddelanden till de röstbrevlådor jag når och ringt upp senare när de inte svarat. Det enda jag inte gjort är att stövla in på deras kontor mitt i 07:00-fikat kastat kanelbullar som lockelser.

3. Jag har kontaktat den "största" firman som är upphandlad av kommunen och än så länge en mindre firma, men fortfarande stor nog att ha folk som ansvarar för kundkontakt.

Att de (kan) har fullt upp med jobb förstår jag, men det är ändå av god sed att man i alla fall hör av sig på missade samtal eller återkopplar på e-post - att bara ignorera potentiella kunder är skamligt. Det räcker ju med ett fem minuters samtal där man säger att man är uppbokad månaden ut eller hur fullt man nu har i kalendern.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Vill du ha kontakt med en hantverkare så är det inte meddelanden i telesvar som du ska använda. Att ringa tillbaka på alla missade samtal så får dom inte mycket jobb gjort och kunder vill inte att deras hantverkare ska stå i telefon hela dagen när dom jobbar. Jag har aldrig haft problem att få tag på varken rörisar eller elektriker när jag körde eget som snickare.

Vad har du sagt till dom när dom har svarat? Har du något konkret eller bara en massa frågor?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

För det första så måste jag kanske klargöra att jag -inte- ringer direkt till en hantverkare utan går ju -naturligtvis- genom ett växelnummer och ber om att få prata med en arbetsledare.

Om eller när jag får tag på en arbetsledare förklarar jag vad jag vill ha gjort och om de har möjlighet att åka ut och titta på jobbet för att sedan lämna en offert, antingen direkt med arbetsledaren eller i röstbrevlådan, men det är här det tar stopp: Lämnar jag ett meddelande så är det ingen som ringer tillbaka eller så får jag "Jag ringer dig under nästa vecka" men naturligtvis så är det ingen som ringer tillbaka.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}