Permalänk
Medlem

Keyloggers

Tja!

Lillbrodern har precis blivit hackad på det han äger o har vilket inte är mycket men det jag undrar över må kanske va dumt men måste fråga.

Finns det någon möjlighet att en keylogger kan sprida sig genom nätverket och till t.ex. min dator? Och hur avancerad behöver keyloggern vara för det? Så jag vet ifall jag måste formatera osv hur jag nu skulle kunna få bort den från datorn.

Mvh, Linus.

Permalänk
Medlem

Ja det är möjligt att keyloggers kan sprida sig till andra datorer över nätverket. Vad sägs om ett antivirusprogram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Ja det är möjligt att keyloggers kan sprida sig till andra datorer över nätverket. Vad sägs om ett antivirusprogram?

Har eset nod32. Osäker på om det alltid hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niNus:

Har eset nod32. Osäker på om det alltid hjälper?

Inget AV är 100% säkert, men om du håller det uppdaterat så bör du vara relativt säkert. Annars är Malwarebytes ett bra komplement om du vill vara extra säker.

Permalänk

Ja, dessa kan sprida sig, sen om det är sannorligt eller inte är en annan fråga. Själv skulle jag undvika skriva in lösenord, och annan känslig information, samt köra MalwereBytes Anti-malwere på alla datorer i ditt nätverk. Personligen skulle jag kanske t.o.m övervägt en full ominstallation av Windows + formatering.

Har du i dagsläget något virusprogram på din och brorsans dator, isf, vilket?

EDIT: Såg att du redan besvarat frågan, gäller det även din brors?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Mjo, till skillnad från tidigare så gör illasinnad mjukvara numera allt för att inte bli upptäckt.
Jag skulle formatera datorn för att vara på den säkra sidan.

Intressant läsning: http://superuser.com/questions/100360/how-can-i-remove-malici...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Ja, det är möjligt.
Formatera och installera om alla datorer i nätverket, sedan installerar du malwarebytes och kontrollerar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt och säga om man inte vet exakt vilket virus det är. Alla virus nyttjar olika säkerhetshål och det är svårt att veta vilka som finns i ditt system. Om det är så nytt att ditt din AV leverantör inte stoppat in det i sin databas osv.

Men kör en scan med ditt AV samt tanka ner malwarebytes

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ja, det är möjligt.
Formatera och installera om alla datorer i nätverket, sedan installerar du malwarebytes och kontrollerar.

Skrivet av buchno:

Mjo, till skillnad från tidigare så gör illasinnad mjukvara numera allt för att inte bli upptäckt.
Jag skulle formatera datorn för att vara på den säkra sidan.

Intressant läsning: http://superuser.com/questions/100360/how-can-i-remove-malici...

Skrivet av metalkiller78:

Ja, dessa kan sprida sig, sen om det är sannorligt eller inte är en annan fråga. Själv skulle jag undvika skriva in lösenord, och annan känslig information, samt köra MalwereBytes Anti-malwere på alla datorer i ditt nätverk. Personligen skulle jag kanske t.o.m övervägt en full ominstallation av Windows + formatering.

Har du i dagsläget något virusprogram på din och brorsans dator, isf, vilket?

EDIT: Såg att du redan besvarat frågan, gäller det även din brors?

Skrivet av MrMadMan:

Inget AV är 100% säkert, men om du håller det uppdaterat så bör du vara relativt säkert. Annars är Malwarebytes ett bra komplement om du vill vara extra säker.

Men om den ligger i nätverket, då spelar det väl ingen roll om man formaterar eller icke då den försvinner för tillfället bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Inget AV är 100% säkert, men om du håller det uppdaterat så bör du vara relativt säkert. Annars är Malwarebytes ett bra komplement om du vill vara extra säker.

Tänk dock bara på att AV och Malwarebytes endast fungerar mot äldre malware (verkar inte finnas något bra samlingsnamn för virus, trojaner, etc på svenska). De äldre, billigare är givetvis även fortfarande utspridda på internet, men de som är seriösa använder sig av nya versioner.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Skrivet av niNus:

Men om den ligger i nätverket, då spelar det väl ingen roll om man formaterar eller icke då den försvinner för tillfället bara?

Personligen lägger jag säkerheten i mitt nätverk över det mesta... men är ju upp till var och en. Det handlar helt enkelt om en riskbedömmning man måste göra. Vill man vara 100% säker borde man inte ha datorer alls, men man kan minimera riskerna väsentligt. Det allra säkraste du kan vidta är en formatering och ominstallation av alla datorer på hela nätverket.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T