Permalänk
Medlem

VA panel eller IPS?

Vilken panel föredrar ni på en datorskärm och varför?

Permalänk
Medlem

Tar den som har bra färger, hög uppdaterings frekvens (120/144/240Hz) och har hög upplösning (4K/5K)

Var väl tal om någon ny skärmteknik som skulle vara ungefär lika bra som OLED för färgerna men betydligt billigare att tillverka.

Permalänk
Medlem

är inte VA typ bajs jämfört med IPS? typ bättre än TN men inte särskilt bra ändå.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jag föredrar IPS MEN är det svärta man tycker är viktigt ska man satsa på VA-panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

är inte VA typ bajs jämfört med IPS? typ bättre än TN men inte särskilt bra ändå.

VA har ju den absolut bästa svärtan så färgerna blir ju bra och du slipper IPS glow

Permalänk
Medlem

jag står i valet och kvalet mellan dessa skärmar:

s27d590CS en välvd VA-panel från samsung 27"
eller
s27d590P en rak PLS-panel från samsung 27"

Kommer användas som monitor åt mitt xbox one samt för surf via datorn. Vilken hade ni valt och varför???

Peace

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av deadich:

är inte VA typ bajs jämfört med IPS? typ bättre än TN men inte särskilt bra ändå.

När jag skulle köpta mina skärmar för den suroundgaming setup jag har nu, då velade jag i ett halvår ungefär mellan olika paneler, skärmar, lösningar etc.

Kikade mycket på IPS då jag var less på färgmässiga katastrofen som var i så gott som alla TN paneler. De billigare och enkla IPS panelerna har OK färgrymd och rimlig betrkningsvinkel men är inte så jäkla bra ändå, kan inte jämföras med en riktig skäm som har full SRGB färgrymd etc, men då blir det enorm inputlag och en prislapp som skenar (25K+ per skärm).

Insåg att jag inte behöver full SRGB, men vill ha färger som kalibreras och är rimligt rätta och framför allt samma färger på alla tre paneler, en kalibrering som kan vara lurig om inte omöjlig på många TN skärmar.

Vidare uppskattar jag bra svärta och kontrast, att släcka ner i rummet och köra AVP, DOOM3, BioShock, DayZ etc. Då är det riktigt nice med bra svärta och riktigt brett spektrum i gråskalor, och det får du i princip bara med VA panel. Du har samma kontrast och svärta på IPS och TN paneler även om det skiljer sig från modell till modell beroende på bakgrundbelysning etc.

Urvalet av VA paneler var enormt skralt, fanns några avsedda för webdesign och liknande. Men sedan släptes Foris FS2331 med 60Hz VA och enormt låg inputlag. Testade den och blev kär direkt och köpte 3st.

Idag finns det två gamingskärmar i mina ögon, dels FG2421 120Hz VA och ASUS Swift som har bland de bästa TN panelerna på marknaden så den är "OK" men fördelen G-Sync och 1440P.

Då man generellt har skärmar många fler år än datorn i sig anser jag att det är värt att investera i en ordentlig skärm, det kommer alltid bättre men har man en riktigt bra så räcker den i många år.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tycker väl att IPS är lite överreklamerat numera, men det finns väldigt bra IPS men det finns också ganska dåliga IPS, så att en skärm har IPS är inte alltid = jättebra bild.

En gång i tiden var IPS skärmar = bäst bild även om inte VA var långt efter, detta märktes också på priset där IPS oftast var ganska dyra, idag vimlar det av halvdana "billiga" IPS skärmar på marknaden.

Men föredrar alltid en bra VA skärm framför en genomsnitts bra IPS panel, lika bra färger, lika bra betraktningsvinklar och en hel del bättre kontrast.
White glow som IPS har i mindre eller större grad är ganska störande också, stör mer än black crush som en del VA kan lida av.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hjälpsam

PS. omröstningen borde väl gälla endast de som har testat både och så det inte blir fanboyism?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag gillar helt klart VA-paneler bättre, ger en bra svärta och färgerna är helt klart godkända, inget större fel på IPS-paneler heller och såklart finns det både bra och dåliga varianter av båda.

Permalänk

Har haft en VA och nu en PLS. VA hade jättte mycket ghosting skulle inte recommendera det till någon förutom surf och kontor

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Inaktiv

VA definitivt! Bästa svärtan, ingen jobbig glow, inga problem med bleeding, bäst betraktningsvinklar och bra färger.

TN och IPS är båda ganska undermåliga tekniker på datorskärmar tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Värt att nämna är att jag har en AMVA panel själv och kan inte alls kännas vid problemen med ghosting som folk nämner som en nackdel på VA. Min skärm är lika snabb som IPS vilket den också visar i tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

VA definitivt! Bästa svärtan, ingen jobbig glow, inga problem med bleeding, bäst betraktningsvinklar och bra färger.

TN och IPS är båda ganska undermåliga tekniker på datorskärmar tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Värt att nämna är att jag har en AMVA panel själv och kan inte alls kännas vid problemen med ghosting som folk nämner som en nackdel på VA. Min skärm är lika snabb som IPS vilket den också visar i tester.

Men ghosting är väll både för ips och va i dom flesta fall? Nöjd va ägare dock så röstar jag inte eftersom jag inte testat ips under längre tid.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jacobtr:

Men ghosting är väll både för ips och va i dom flesta fall? Nöjd va ägare dock så röstar jag inte eftersom jag inte testat ips under längre tid.

Visst, både IPS och VA är långsammare än TN. Men om man ska tro alla underliga kommentarer så har VA överlägset mest ghosting och till en sådan grad att det inte går att spela på. Jag kan inte skilja min TN och VA åt vad gäller ghosting, där presterar båda fint. Däremot så är input lag högre på min VA och går att märka när man ställer upp dem brevid varandra. Men fortfarande snabb nog för spel, om man nu inte spelar FPS på högre nivå. Fast då skulle jag inte spela på annat än 144Hz.

Jag har upplevt årets modeller av IPS (AHVA samt PLS) långsammare än VA i många fall. Jag har inte ägt VA tidigare, så jag vågar inte uttala mig om hur de gamla panelerna var. Men att dagens AMVA paneler skulle ha märkbart mer ghosting än IPS känns uppåt väggarna fel.

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

VA definitivt! Bästa svärtan, ingen jobbig glow, inga problem med bleeding, bäst betraktningsvinklar och bra färger.

TN och IPS är båda ganska undermåliga tekniker på datorskärmar tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Värt att nämna är att jag har en AMVA panel själv och kan inte alls kännas vid problemen med ghosting som folk nämner som en nackdel på VA. Min skärm är lika snabb som IPS vilket den också visar i tester.

IPS har generellt sett bättre betraktningsvinklar. Särskilt i mörka partier då VA lider av så kallad "black crush" och "off-center contrast", IPS har dock sitt glow vid vinklar.

Angående snabbheten, har du testat köra FPS-spel, typ CS och liknande? Jag själv sitter med en Eizo Foris FS2331 och kan säga att den ghostar ganska rejält i sådana spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tobbe_x90:

IPS har generellt sett bättre betraktningsvinklar. Särskilt i mörka partier då VA lider av så kallad "black crush" och "off-center contrast", IPS har dock sitt glow vid vinklar.

Angående snabbheten, har du testat köra FPS-spel, typ CS och liknande? Jag själv sitter med en Eizo Foris FS2331 och kan säga att den ghostar ganska rejält i sådana spel.

Som sagt, kan inte uttala mig gällandes äldre VA skärmar som din med PVA panel. Men min VA ghostar inte märkbart mer än min TN panel. Detsamma gäller betraktningsvinklar, det är raka motsatsen mot vad du säger.

Har har du en bild på en IPS: http://i.imgur.com/gJ1Bw9a.jpg

Här är en VA: http://i.imgur.com/yhJcDmV.jpg

Minsta tillstymmelse till mörkare parti på skärmen ser rent ut sagt fördjävligt ut på en IPS vid större betraktningsvinklar. Även rakt framifrån så lyser alla hörnen på grund av de låga betraktningsvinklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

är inte VA typ bajs jämfört med IPS? typ bättre än TN men inte särskilt bra ändå.

Nä verkligen inte speciellt inte för datorbruk. Vi är ju ofta ensamma och behöver inte betrakta skärmen från sidan i regel. IPS hypen är väldigt svår att förstå.

Titta på en S-PVA panel från sidan och den tappar i svärta och förändras i ton en del. Men för ensamseglare tycker jag nog S-PVA paneler på större tv apparater som jag föredrar att lira på gör ett bättre jobb än S-IPS varianterna som är bra för familjen men inte har någon egentlig fördel så som jag sitter perfekt centrerad i min cockpit

Angående ghostning så lider jag inte nämnvärt av den här S-PVA panelen. Den har "lightboost"-teknik men jag aktiverar den aldrig då det inte behövs och lägger till 6 ms input lag som jag kanske eller kanske inte märker av
crushed blacks. Tja det beror ju på hur bilden styrs. På min gamla Sony så hade den det fenomenet men på W6an nej den går att kalibrera så gråskalsstaplarna träder fram som de ska mer eller mindre. Inte lika bra som plasman givetvis eller tidigare CRT:erna.

Jag har större problem med min BenQ XL2410T 120hz TN panel som har blå trails... Gör det lite svårt att hänga med i hz hetsen. Monitorer är något man måste testa de kan ljuga något ofantligt med specifikationerna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Som sagt, kan inte uttala mig gällandes äldre VA skärmar som din med PVA panel. Men min VA ghostar inte märkbart mer än min TN panel. Detsamma gäller betraktningsvinklar, det är raka motsatsen mot vad du säger.

Har har du en bild på en IPS: http://i.imgur.com/gJ1Bw9a.jpg

Här är en VA: http://i.imgur.com/yhJcDmV.jpg

Minsta tillstymmelse till mörkare parti på skärmen ser rent ut sagt fördjävligt ut på en IPS vid större betraktningsvinklar. Även rakt framifrån så lyser alla hörnen på grund av de låga betraktningsvinklarna.

Oj där ser man, jag får kanske erkänna mig rättad då. Det verkar som att mycket har hänt på VA-fronten sedan jag köpte (det var väl även då jag läste på som mest) min Eizo Foris i så fall. Vilka skärmar är det på bilderna? Samma prisklass?

Hur är black crush och off-center contrast på din skärm?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tobbe_x90:

Oj där ser man, jag får kanske erkänna mig rättad då. Det verkar som att mycket har hänt på VA-fronten sedan jag köpte (det var väl även då jag läste på som mest) min Eizo Foris i så fall. Vilka skärmar är det på bilderna? Samma prisklass?

Hur är black crush och off-center contrast på din skärm?

IPSen på bilden är en Benq GW2765HT, men även Asus PB278QR och AOC q2770Pqu uppför sig identiskt.

VA skärmen är Benq BL3200PT (AMVA) som visserligen är dyrare men dock 5" större så runt samma prisklass ändå. Tycker som sagt att betraktningsvinklarna är det bästa jag har sett på en LCD monitor. Endast TV-apparater kan matcha den. Visst tappar man kontrast vid stora betraktningsvinklar men det är inte några enorma skillnader. Ser fantastiskt bra ut trots att man sitter 2 framför skärmen.

Permalänk
Medlem

jag köpte en samsung s27d590cs VA-panel i veckan.

Nej tack säger jag. Har suttit två dagar med att försöka få till inställningarna så färgerna ser bra ut samt att få till kontrasten (för hög när jag spelar xbox, ser mkt konstigt ut) men får inte till detta. Den lider dessutom av ghosting. Bra att samsung marknadsför den som "spelskärm"! In my ass! Sämst.

Blir att åka till inet imorgon och lämna tillbaka, tips på monitor till xbox one? Helst 27tum. budget ca 4000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikeys89:

jag köpte en samsung s27d590cs VA-panel i veckan.

Nej tack säger jag. Har suttit två dagar med att försöka få till inställningarna så färgerna ser bra ut samt att få till kontrasten (för hög när jag spelar xbox, ser mkt konstigt ut) men får inte till detta. Den lider dessutom av ghosting. Bra att samsung marknadsför den som "spelskärm"! In my ass! Sämst.

Blir att åka till inet imorgon och lämna tillbaka, tips på monitor till xbox one? Helst 27tum. budget ca 4000:-

Har du provat att i skärmens meny ställa in 93% röd 95% grön och 98% blå? Då kanske färgerna blir rätt.

De flesta verkar gilla den där skärmen så konstigt att du har så negativ erfarenhet av den!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikeys89:

jag köpte en samsung s27d590cs VA-panel i veckan.

Nej tack säger jag. Har suttit två dagar med att försöka få till inställningarna så färgerna ser bra ut samt att få till kontrasten (för hög när jag spelar xbox, ser mkt konstigt ut) men får inte till detta. Den lider dessutom av ghosting. Bra att samsung marknadsför den som "spelskärm"! In my ass! Sämst.

Blir att åka till inet imorgon och lämna tillbaka, tips på monitor till xbox one? Helst 27tum. budget ca 4000:-

Varför vill du köra monitor?

Den här håller ju budgeten ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2454145

5 extra tum gör en hel del för inlevelsen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför vill du köra monitor?

Den här håller ju budgeten ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2454145

5 extra tum gör en hel del för inlevelsen.

Skrivet av Joakim Ågren:

Har du provat att i skärmens meny ställa in 93% röd 95% grön och 98% blå? Då kanske färgerna blir rätt.

De flesta verkar gilla den där skärmen så konstigt att du har så negativ erfarenhet av den!

Har provat många olika inställningar. När jag dessutom spela led den av otroligt störande ghosting. Blev lillebror s27d590P med pls panel istället. Som natt och dag mycket bra färger direkt från lådan, behövde bara sänka ljustyrkan till 65, ändra HDMI Black Level till normal samt ställa in Gamma mode 3. Ser skit bra ut, minimal/ingen ghosting då den har väldigt lågt input lag. Rekommenderas starkt!
En 5tum större skärm skulle vara för stort på den räckviden jag sitter. Tack iallafall!

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt VA så kan jag inget annat än att rösta på VA.

Som någon redan skrev, helt klart godkända färger, myckte bra svärta och vitt, man slipper IPS glow (som ibland kan vara riktigt störande) och betraktningsvinklarna är också godkända (man tittar ju ändå på en skärm framifrån så vad spelar det för roll hur det ser ut från sidan eller uppifrån).

Min Philips skärm har väldigt lite bleed och jag vet inte om jag kommer kunnda byta till en IPS panel i framtiden med tanke på att jag upplevt riktigt horribel IPS glow förut och denna skärmen är nästan kolsvart.

Tro inte på denna video:

LG propaganda

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

LCD Monitor Panels Types - TN vs IPS vs VA

https://www.youtube.com/watch?v=zNc2fKuVnGU

Permalänk
Medlem

Efter att jag i somras gjorde ett försök att uppgradera och satte en fräsig Eizo FG2421 bredvid en gammal Dell 2311H... IPS alla dagar i veckan. Iallafall mellan dessa skärmar. Svärtan och kontrasten var imponerade jo men contrast shifting, black crush, edge glow, gråtons fail och av någon anledning totalkass röd ton led jag av betydligt mer än IPS glow på Dellen. Även om edge glowen (vilket var anledningen till att jag lämnade tillbaka den, rätt så förskräckligt) inte hade funnits så skulle jag fortfarande ranka VA panelen efter en IPS. Black crush och IPS glow är två sidor av samma mynt - antingen så har du "dåliga" kanter eller "dålig" center. Skillnaden är ju att du alltid tittar i centern...

Om gamla trotjänaren inte total pajjar lär jag ha kvar den till det kommer en bra 120hz+ IPS skärm, suck...