Datorn hittar inte cd enheten, testat det mesta!

Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte cd enheten, testat det mesta!

Hej, Har suttit och brottats med min dator hela dagen och är nu väldigt less den är bara 4 månader kan tillägas... Skulle intstallera far cry 4 men datorn hittade inte cdn tryckte in och ut flera gånger men inget! Gick till den här datorn och där upptäckte jag att cd enheten inte ens syntes, så jag sökte lite och hittade dena suport sida : http://support2.microsoft.com/kb/314060/sv testade alla 5 lösningar men inget funkade och när jag testade lösning 3 så gick inte datorn igång efter så fick välja ett återställningsalternativ så den tog bort alla program men dom flesta filer va kvar. Och nu funka cd enheten igen så installera far cry 4 men när jag sedan skulle installera fler grejer från andra cd´s så återigen funka det inte och är samma nu att cd enheten inte ens syns vid "den här datorn! Vet att garantin gäller ju än men har svårt att va utan dator i veckvis eftersom jag bedriver företag och är väldigt beroende av den! Så jag undrar om nån här skulle kunna hjälpa mig? Tack på för hand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du har alltså ett gult utropstecken för din CD/DVD i device manager som jag förstått det?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Öppnat datorn och kollat så att alla kablar sitter i som de ska?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du har alltså ett gult utropstecken för din CD/DVD i device manager som jag förstått det?

ja det stämmer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Öppnat datorn och kollat så att alla kablar sitter i som de ska?

nej jag har inte vågat det än eftersom garantin slutar gälla då :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hgfbjorn:

Hej, Har suttit och brottats med min dator hela dagen och är nu väldigt less den är bara 4 månader kan tillägas... Skulle intstallera far cry 4 men datorn hittade inte cdn tryckte in och ut flera gånger men inget! Gick till den här datorn och där upptäckte jag att cd enheten inte ens syntes, så jag sökte lite och hittade dena suport sida : http://support2.microsoft.com/kb/314060/sv testade alla 5 lösningar men inget funkade och när jag testade lösning 3 så gick inte datorn igång efter så fick välja ett återställningsalternativ så den tog bort alla program men dom flesta filer va kvar. Och nu funka cd enheten igen så installera far cry 4 men när jag sedan skulle installera fler grejer från andra cd´s så återigen funka det inte och är samma nu att cd enheten inte ens syns vid "den här datorn! Vet att garantin gäller ju än men har svårt att va utan dator i veckvis eftersom jag bedriver företag och är väldigt beroende av den! Så jag undrar om nån här skulle kunna hjälpa mig? Tack på för hand!

Optiska enheter kan gå sönder !!! så har du otur så är den helt klart körd garanti skulle jag säga eller ring o prata med dom du inhandlade datorn av fråga va du kan o får göra. Jag hade en dvd som slutade funka jag sa det skicka en ny så skickar jag tillbaks den gammla utgå då från att jag testade den i mer en en dator och samma fel uppstod.

Garanti på en köpe dator brukar inte förstöras för att du byter hårdisk/dvd läsare eller minnen. men fråga dom du inhandlade av så har du i allfall en backup där om vad som gäller

Permalänk
Rekordmedlem

Optiska enheter bör kopplas yill en sataport i ide läge, har man ahci eller raid kan det skapa problem så kolla konfigurationen på sataportarna på moderkortet, det brukar gå att ställa om 1-2 portar oberoende/individuellt just för att man ska kunna ansluta optiska enheter till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Kocken2015:

Garanti på en köpe dator brukar inte förstöras för att du byter hårdisk/dvd läsare eller minnen. men fråga dom du inhandlade av så har du i allfall en backup där om vad som gäller

Tänk på att vissa tillverkare kan sätta en klisterlapp som plombering, som rivs itu när man öppnar. Då kan dom sparka bakut och vägra hjälpa. Nu var det ett tag sen jag meckade med köpedatorer, men man ska nog vara försiktig ändå. Ring och kolla med dem först tycker jag, OP

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Tänk på att vissa tillverkare kan sätta en klisterlapp som plombering, som rivs itu när man öppnar. Då kan dom sparka bakut och vägra hjälpa. Nu var det ett tag sen jag meckade med köpedatorer, men man ska nog vara försiktig ändå. Ring och kolla med dem först tycker jag, OP

det va därför jag skrev det att ring o kolla med dom. Men jag har för mig åxå att den dator jag hade hade en klisterlapp men dom va bara glad att jag felsökte och gjorde deras jobb för dom skickade iallfall en ny.

tror det va 10år sen jag köpte min första dator från butiken. har sen dess byggt mina datorer skälv. Byggde min första shuttle dator med en celleron 2,2ghz^^ så det va ett tag sen hehe