Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in att i3 modellen är att föredra mot Celeronen. Kompisen köpte DN2820FYKH och jag D34010WYKH. Priset är självklart långt ifrån men prestandan med.

Jag kör Civ5 ibland, på 1080p low/medium utan problem.
Hans klarar windows, webbläsaren och enklare uppdrag men kämpar så fort det händer något värre. Jag var på väg att köpa en DN2820FYKH men ångrar mig inte att jag tog i3an.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av oradd:

Jag tror den saknar intern minne ?! kommer processorn med?

Så det kanske inte blir så billigt? cpu, minnen, chassi..

Precis som alla Intels NUCs så kommer den utan intern minne och med processor.

Jag tänkte sammanfatta allt i en post:
10 pack D34010WYB, dvs D34010WYKH utan chassi.
Exempel på passivt chassi

Skrivet av Lagers:

Jag är intresserad av dessa bulk Nuc också. t.om 2 stycken.

Skrivet av stormense:

Hänger också på intresseklubben!

Skrivet av oradd:

Jag är intresserad, ...

Skrivet av Eawo:

Är intresserad jag med.

Skrivet av Javohl:

Hör av er om nån styr upp det hela ^^

Skrivet av johanruda:

Jag är också smått intresserad. Keep me posted!

Skrivet av Aene:

Jag väntar visserligen på de nya med Broadwell, men visst om det går att få för 450-500 är jag intresserad.

Skrivet av breakman:

Intresserad...

Med mig blir detta 9-10st beroende på om Lagers vill ha en eller två. Som folk nämnt lär moms på 25% tillkomma. Enligt Tullverket är det 0% tull på datorer och bärbara datorer. Dessa innehåller ju inte heller någon hårddisk eller lagringsmedia som omfattas av ytterligare regler, så jag har svårt att se att det skulle bli särskilt mycket tullavgifter. En MP4-spelare har 13,9% tull vilket jag tror är pga intern lagring. Jag utgår ifrån att en NUC klassas som dator.

Jag vet dock inte om jag personligen orkar ta tag i detta med risker/väntetider. Det är väldigt synd att ingen svensk återförsäljare säljer versionerna utan chassin, speciellt när de säljer hel-passiva chassin separat. Enklast vore kanske att först mejla en återförsäljare och se om de kan ta in dem innan man försöker sig på att organisera något.

Edit: Jag tänker mejla ett antal återförsäljare och hänvsa till denna post. Förhoppningsvis ser de att det finns ett intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Med mig blir detta 9-10st beroende på om Lagers vill ha en eller två. Som folk nämnt lär moms på 25% tillkomma. Enligt Tullverket är det 0% tull på datorer och bärbara datorer. Dessa innehåller ju inte heller någon hårddisk eller lagringsmedia som omfattas av ytterligare regler, så jag har svårt att se att det skulle bli särskilt mycket tullavgifter. En MP4-spelare har 13,9% tull vilket jag tror är pga intern lagring. Jag utgår ifrån att en NUC klassas som dator.

Jag vet dock inte om jag personligen orkar ta tag i detta med risker/väntetider. Det är väldigt synd att ingen svensk återförsäljare säljer versionerna utan chassin, speciellt när de säljer hel-passiva chassin separat. Enklast vore kanske att först mejla en återförsäljare och se om de kan ta in dem innan man försöker sig på att organisera något.

Edit: Jag tänker mejla ett antal återförsäljare och hänvsa till denna post. Förhoppningsvis ser de att det finns ett intresse.

Jag tycker priset är lite för bra för att vara sant. Kolla upp säljaren NOGA innan eventuellt köp

Här tex: http://www.amazon.com/Intel-D34010WYB-NUC-Motherboard-i3-4010...

290$/st + 21$ i frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Jag tycker priset är lite för bra för att vara sant. Kolla upp säljaren NOGA innan eventuellt köp

Här tex: http://www.amazon.com/Intel-D34010WYB-NUC-Motherboard-i3-4010...

290$/st + 21$ i frakt.

Det är billigt, fast Bulk av andra säljare känns för dyra. Säljaren säljer ju blandade saker, har en del mycket dåliga betyg och många för bra betyg.
Det blir ju mycket pengar för den som då beställer och om sakerna inte skulle komma. Får hoppas att svenska återförsäljare kan ta in den.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

bah verkar vara lurendrejeri...
http://www.amazon.com/D33217GKE-Desktop-Motherboard-Express-C...

Citat:

Q: Your add states 10 x Bulk Pack. Please confirm 10 pcs in 1 box for 520.58 USD. If this is accurate I will purchase.
A:
This is a single board that cost alot more than the whole computer and these guys know this is a deceptive add because I have delt with them over it

Citat:

JB said on November 28, 2014
The japanese sellers are all splitting the bulk packs. I run LoTN and the 10 packs are closer to 2900. Which is also much much cheaper per board than they are charging. The sellers selling at close to 3k are the actual 10 packs. The others are all incorrect listing if they are under 2k

Citat:

Thank you for contact.
I am sorry. This item is $ 520.58 in one.
Thank you.
AKIBA_Japan SELLER

Permalänk

Så det var mao för bra för att vara sant. Dessa modeller är populära på utländska forum just för att de är billigare. Ett rimligare pris att förvänta sig hade väl varit 10% lägre än modeller med chassi skulle jag tro. Oh well, jag har kontaktat några svenska återförsäljare angående modeller utan chassin. De säljer ju chassin och bör ha ett intresse för att ta in dessa i sina sortiment tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Så det var mao för bra för att vara sant. Dessa modeller är populära på utländska forum just för att de är billigare. Ett rimligare pris att förvänta sig hade väl varit 10% lägre än modeller med chassi skulle jag tro. Oh well, jag har kontaktat några svenska återförsäljare angående modeller utan chassin. De säljer ju chassin och bör ha ett intresse för att ta in dessa i sina sortiment tycker jag.

Synd att det verkar vara skumt från japan. Mini-itx.se har gamla versionen av I5:an som Bulk. Mailade du dom?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man anmäler en säljare till Amazon? Denna säljare är ju absolut inte seriös

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Synd att det verkar vara skumt från japan. Mini-itx.se har gamla versionen av I5:an som Bulk. Mailade du dom?

Talesättet 'om det låter för bra för att vara sant är det troligtvis det' fortsätter att vara aktuell. Sketchy av de återförsäljarna att skriva "10 x bulk pack" kan man tycka. 94% positiva reviews av 431 eller 99% av 368 har tex två av dem som listar dem under detta pris.

Har mailat mini.itx.se nu också. Andra försäljare såsom Dustin som säljer chassin till dessa NUCs tycker jag bör vara intresserade. Svar lär dock komma som tidigast nästa arbetsdag.

Om det är 10 pack eller ej bryr jag mig inte så mycket om. En liten prissänkning för avsaknaden av originalchassit hade varit välkommet då jag ändå planerar att skaffa ett annat. Jag ser potential för bundles här, där återförsäljaren kan sälja bulk nuc+chassi+etc så att alla involverade parter gynnas.

Permalänk

Vad räknas i här? Har en som jag vill kalla NUC, 3735F, 2Gb ram, 32Gb minne. Klart 1080p, lättare spel etc. Billig med.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Talesättet 'om det låter för bra för att vara sant är det troligtvis det' fortsätter att vara aktuell. Sketchy av de återförsäljarna att skriva "10 x bulk pack" kan man tycka. 94% positiva reviews av 431 eller 99% av 368 har tex två av dem som listar dem under detta pris.

Har mailat mini.itx.se nu också. Andra försäljare såsom Dustin som säljer chassin till dessa NUCs tycker jag bör vara intresserade. Svar lär dock komma som tidigast nästa arbetsdag.

Om det är 10 pack eller ej bryr jag mig inte så mycket om. En liten prissänkning för avsaknaden av originalchassit hade varit välkommet då jag ändå planerar att skaffa ett annat. Jag ser potential för bundles här, där återförsäljaren kan sälja bulk nuc+chassi+etc så att alla involverade parter gynnas.

Jag tänker också egen låda, bygga eller ljudlöst färdigt. Hoppas då att någon nappar

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Hjälp! Har en D5425 med Windows 7 Ultimate 64 bit där jag nu fått black screen of death. Svart skärm med muspekare är allt jag kommer till vid start, kan dock komma in i safe mode men vet inte hur jag löser detta, någon som kan bidra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindiero:

Hjälp! Har en D5425 med Windows 7 Ultimate 64 bit där jag nu fått black screen of death. Svart skärm med muspekare är allt jag kommer till vid start, kan dock komma in i safe mode men vet inte hur jag löser detta, någon som kan bidra?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen nuc själv men vad har du för BIOS version? Kanske går att uppdatera eller om det är möjligt att gå tillbaka till en tidigare systemåterställning.

OnT
Hur är det med dessa kommande nuc modellerna, ingen av dessa som är passivt kylda?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindiero:

Hjälp! Har en D5425 med Windows 7 Ultimate 64 bit där jag nu fått black screen of death. Svart skärm med muspekare är allt jag kommer till vid start, kan dock komma in i safe mode men vet inte hur jag löser detta, någon som kan bidra?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter mer som windowsproblem än NUC problem ?
Kommer då åt UEFI ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Vad räknas i här? Har en som jag vill kalla NUC, 3735F, 2Gb ram, 32Gb minne. Klart 1080p, lättare spel etc. Billig med.

NUC är just intels NUC modeller.
Annat får vi sortera in under "små datorer"

Permalänk
Medlem

Har senaste bios och kommer åt UEFI, ingen framgång genom systemåterställning. Förstår dock att det nog är OT, tack ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindiero:

Har senaste bios och kommer åt UEFI, ingen framgång genom systemåterställning. Förstår dock att det nog är OT, tack ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Blås in windows igen, det tar ju max 10 min. Om du inte har nåt viktigt på disken. Slippa den förbannade eviga felsökningen är alltid gött.

Permalänk

Hej! Jag hade tänkte skaffa något där jag kan köra Plex-Server och Torrent-dator, frågan är om NUC är svaret? Det jag tänkt är att den ska klara att transcoda typ allt. Det kommer max vara 2 samtida enheter som spelar upp, men i 99,9% av fallen så kommer det att vara 1 samtidig uppspelningi 720/1080p. 4k är inte intressant.

Det jag vill är dock att lagringen ligger på NUCen. Jag vill inte sköta lagringen på min stationära/i nätverket. Så jag behöver kunna köra 2-4TB rakt i NUCen. Finns det möjlighet till detta?

Tanken är att jag ska styra allt med någon remote-programvara, att alltid ha den påslagen och ståendes i någon garderob typ. Borde väl funka?

Permalänk
Skrivet av lord_moggo:

Jag har fortsatt söka lite och de är väldigt billiga i 10-pack. Varför säljs inte versionerna utan chassin i Sverige?

http://www.amazon.com/D34010WYB-Desktop-Motherboard-Intel-Chi...

Finns det intresse på SWEC av att gå ihop och köpa D34010WYKH utan chassin? Priset blir 420kr istället för 2300kr som de kostar när de kommer med chassi. Man kan lägga på ett passivt aluminiumchassi för 600kr och det är fortfarande billigare än halva priset av intels egna chassi som har en fläkt. Någon får gärna rätta mig här för detta verkar för bra för att vara sant, så jag har säkert missat något

Till det priset kan jag tänka mig 2-3 stycken
Tycker det låter lite för bra..

Edit: Såg nu den tidigare posten när jag uppdaterade.. Var oroande lågt pris..

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Hej! Jag hade tänkte skaffa något där jag kan köra Plex-Server och Torrent-dator, frågan är om NUC är svaret? Det jag tänkt är att den ska klara att transcoda typ allt. Det kommer max vara 2 samtida enheter som spelar upp, men i 99,9% av fallen så kommer det att vara 1 samtidig uppspelningi 720/1080p. 4k är inte intressant.

Det jag vill är dock att lagringen ligger på NUCen. Jag vill inte sköta lagringen på min stationära/i nätverket. Så jag behöver kunna köra 2-4TB rakt i NUCen. Finns det möjlighet till detta?

Tanken är att jag ska styra allt med någon remote-programvara, att alltid ha den påslagen och ståendes i någon garderob typ. Borde väl funka?

Jag kör plex-server på min stationära hemma som har en i3-2100. Den klarar transcoding galant. Men du behöver nog ha i5an för att va på säkra sidan. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4250U-vs-Intel-Core-i3-...

De största 2,5"-diskarna är på 2tb, den största msata är på 1tb och den kostar billiga 4200! Men då har du 3tb, det är max. Du kan ju köra extern disk annars.

Permalänk
Skrivet av merdique:

Jag kör plex-server på min stationära hemma som har en i3-2100. Den klarar transcoding galant. Men du behöver nog ha i5an för att va på säkra sidan. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4250U-vs-Intel-Core-i3-...

De största 2,5"-diskarna är på 2tb, den största msata är på 1tb och den kostar billiga 4200! Men då har du 3tb, det är max. Du kan ju köra extern disk annars.

Tackar för svaret, just nu lutar det åt att köra extern lagring med en liten intern mSATA 64/128Gb.

Permalänk

Dustin svarade idag att de inte tänker ta in någon av Intels modeller utan chassin.

Jag avvaktar fler svar. Om ingen återförsäljare planerar att ta in modeller utan chassin lär jag vid veckans slut köpa D34010WYKH och ett helpassivt chassi.

Skrivet av shortleif:

Tackar för svaret, just nu lutar det åt att köra extern lagring med en liten intern mSATA 64/128Gb.

Externa USB-hårddiskar brukar bli varma i sina höljen. Dessutom har jag varit med om att externa hårddiskar internt varit en IDE disk som sitter på en IDE till USB konverter. Dessa brukar prestera dåligt jämfört med SATA-USB så kolla upp noga innan. Till sist kan jag nämna att jag inte vet hur stor bandbredd USB-kontrollern har tillgång till men det lär inte behövas särskilt många diskar för att mätta den. Jag hade i alla fall undvikit denna lösningen för en NAS om du vill ha så pass mycket lagring.

I mina ögon är fördelarna med NUC storleken, att man får diverse interface som exempelvis CIR inkluderat, och möjligheten till helt ljudlös lösning inklusive nätagg. Ska du dit med flera 3,5" enheter faller storleken och ljudnivån och då kan du lika gärna ha ett vanligt nätagg. Då finns inga fördelar kvar längre jämfört med tex mini ITX.

Ska du försöka sätta in flera stora hårddiskar tror jag inte att NUC med USB-diskar är den ideala lösningen. Allt detta är dock bara mina åsikter. Jag har en egenbyggd NAS med betydligt mycket mer lagring än så samt RAID6 så jag kan vara partisk mot större lösningar dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Tittar efter en dator till morsan, mest krävande är väl aftonbladet&expressen med all sin flash. Näst är det väl alla tv-kanal-play som är krävande. Priskänsligt då hon som pensionär ska köpa (fick ny 27" skärm av mig i julklapp så jag är inte snål om ni tror det, men någon måtta får det vara).

Idag är det en gammal dator med Core i2 E4400-processor, 3,5" hårddisk och 2 GiB RAM. Har nyligen lagt in Linux Mint på den också men den beter sig riktigt illa ändå. Inte bara surf bara utan även öppna mappar osv kan få den att frysa ett tag (internminnet är inte fullt). Likaså var det med Windows 7. Tanken blir ju SSD men gissar att det bara halvt bättrar sig av det (ingen AHCI eller sådant).
Man tycker den borde hantera det men nu ger jag upp på den.

Så jag börjar titta på ny och vill göra så lite jobb som möjligt så en mini barebone (NUC) är ju av intresse, vill koppla så lite som möjligt (får nog av det annars) och slippa tänka mer på hårdvaran tills den blir alldeles för gammal.
Processorn ska vara en haswell så ingen atom eller atom i fårakläder (celeron bay trail).

Fortsätter med trådbundet nätverk, har USB-hubb om det skulle behövas och skärmen har DVI-kontakt men adapter löser jag.

Det billiga alternativet är en Gigabyte BRIX GB-BXCE-2955 som kompletteras med mSATA SSD på 80 GB eller mer och 2x4 GiB internminne.
Man kan baka ihop detta till runt 3000 kr
Näst att jämföra med blir Intel NUC med Core i3-4010U (D34010WYK eller D34010WYKH2) beroende om man tar en 2,5" SSD istället eller inte.

Jämföra processorerna kan man göra här:
http://ark.intel.com/compare/75608,75107

Prisskillnaden blir runt 1000 kr om man byter om med butiker och SSD osv. för prisoptimering.

Frågan, är det värt det, för surfning på och svtplay/tv4play etc?
21% högre klockfekvens, 3 istället för 2 MiB L3 cacheminne, hyper-threading (men samma antal kärnor), intel nätverkskort istället för realtek.
Ska fortsätta med Linux Mint har jag tänkt.

Tror det var en D34010WYK vi tog in på jobbet för test som jag satte upp med Linux Mint så den vet jag fungerar med ljud och nätverk osv.

Edit: I den här recensionen av BRIX:en så testas Linux där LAN+WLAN+BT fungerar direkt, så behöver nog inte oroa sig mycket för det.
http://nucblog.net/2014/11/gigabyte-brix-2955u-review/

Edit 2: Sakerna beställdes för ett tag sedan, ska montera ihop i helgen.
Blev BRIX:en, Intel 530 mSata 120 SSD, 2x4 GiB RAM, mini-DP till DVI adapter för ~3000 kr som jag tycker var bra pris. Tillkom en USB DVD-brännare eftersom morsan har en del CD och DVD-skivor men installera gör jag såklart från USB-minne.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Skrivet av lord_moggo:

Externa USB-hårddiskar brukar bli varma i sina höljen. Dessutom har jag varit med om att externa hårddiskar internt varit en IDE disk som sitter på en IDE till USB konverter. Dessa brukar prestera dåligt jämfört med SATA-USB så kolla upp noga innan. Till sist kan jag nämna att jag inte vet hur stor bandbredd USB-kontrollern har tillgång till men det lär inte behövas särskilt många diskar för att mätta den. Jag hade i alla fall undvikit denna lösningen för en NAS om du vill ha så pass mycket lagring.

I mina ögon är fördelarna med NUC storleken, att man får diverse interface som exempelvis CIR inkluderat, och möjligheten till helt ljudlös lösning inklusive nätagg. Ska du dit med flera 3,5" enheter faller storleken och ljudnivån och då kan du lika gärna ha ett vanligt nätagg. Då finns inga fördelar kvar längre jämfört med tex mini ITX.

Ska du försöka sätta in flera stora hårddiskar tror jag inte att NUC med US- diskar är den ideala lösningen. Allt detta är dock bara mina åsikter. Jag har en egenbyggd NAS med betydligt mycket mer lagring än så samt RAID6 så jag kan vara partisk mot större lösningar dock.

Tackar för svaret, lutar mer och mer åt att bygga som mITX. Det blir en lite annan lösning än jag tänkte mig, men har plats i TV-bänken för det - så det borde gå utan problem rent storleksmässigt.

EDIT: Alternativet är väl annars att köra en separat NAS. Men har haft dåliga erfarenheter av nätverkslagring rent generellt...

Permalänk
Medlem

Nya i3an med 2,5" (NUC5i3RYH) har dykt upp på prisjakt, ligger på runt 3k

På en ÅF står det inkommer 11/2, så inte långt borta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2985894

Permalänk

Hej,

Jag är på jakt efter en NUC som jag tänkte köra win 8.1 på. Streama film och spela lite enklare former av spel (HL2, BF). Nu är frågan, Ska jag satsa på i3 eller i5 (Intel HD4400/HD5000)?
Jag har förstått att grafiken lånar av RAM-minnet så frågan är om man ska dunka i 4GB eller 8GB? Gör det någon större skillnad i grafik?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag har fortsatt söka lite och de är väldigt billiga i 10-pack. Varför säljs inte versionerna utan chassin i Sverige?

http://www.amazon.com/D34010WYB-Desktop-Motherboard-Intel-Chi...

Finns det intresse på SWEC av att gå ihop och köpa D34010WYKH utan chassin? Priset blir 420kr istället för 2300kr som de kostar när de kommer med chassi. Man kan lägga på ett passivt aluminiumchassi för 600kr och det är fortfarande billigare än halva priset av intels egna chassi som har en fläkt. Någon får gärna rätta mig här för detta verkar för bra för att vara sant, så jag har säkert missat något

Är också intresserad om man hamnar under 600:- typ med moms och frakt

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserClaw:

Hej,

Jag är på jakt efter en NUC som jag tänkte köra win 8.1 på. Streama film och spela lite enklare former av spel (HL2, BF). Nu är frågan, Ska jag satsa på i3 eller i5 (Intel HD4400/HD5000)?
Jag har förstått att grafiken lånar av RAM-minnet så frågan är om man ska dunka i 4GB eller 8GB? Gör det någon större skillnad i grafik?

Tacksam för svar

Mängden minne påverkar inte grafikprestandan direkt.
Dual channel och hastigheten på minnena gör det däremot.
Så släng i 8gb av det snabbaste minnet du hittar som är kompatibelt.
Och om du menar allvar med spelandet är det helt klart en modell med HD5000 som gäller.
Alternativt vänta tills de nya varianterna med HD6000 finns i handeln.

Permalänk

Tack för svar!

Är det mycket som skiljer på 4400 och 5000? Jag har googlat och jag har inte hittat några bra jämförelser på i3an och i5an dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserClaw:

Tack för svar!

Är det mycket som skiljer på 4400 och 5000? Jag har googlat och jag har inte hittat några bra jämförelser på i3an och i5an dock..

Anand har sparat mig lite jobb och gjort en jämförelse:
http://www.anandtech.com/show/7072/intel-hd-5000-vs-hd-4000-v...

i5'an har även turbo vilket kan ge en rejäl prestandaboost vs i3'an.