Permalänk
Medlem

Begränsat WiFi i hyreslägenhet

Hej,

Jag och min tjej har precis flyttat in i en lägenhet med en privat hyresvärd. Nu när vi har bott där i cirka 1 vecka så får vi ett sms där hyresvärden frågar ifall vi streamar film ifrån internet. Tydligen har han ingen surf kvar på sin mobil, som på något sätt är kopplat till det internet som finns i lägenheten.

I annonsen för lägenheten och i kontraktet står det att WiFi ingår i hyran, men kan man verkligen säga att WiFi ingår när det är begränsat och ihopkopplat till hans mobil? Det står ingenting i kontraktet om att vi ska betala extra för den surf vi använder utöver det han har.

Permalänk

WiFi är ju ett trådlöst nätverk, det behöver inte ha någonting med internet att göra.
Om det står i ert kontrakt att WiFi ingår, behöver det ju alltså inte innebära internet. I kontraktet bör stå att internet ska ingå, inte Wifi. Skulle föreslå att du tar en dialog med din hyresvärd om detta och kommer överens om någon annan lösning om ni använder internet på ett sådant sätt som kräver bra uppkoppling och obegränsat datatak!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Avstängd

Om det står i kontraktet att det ingår wifi, så ska det ingå Wifi.
Om det heller inte är specifierat nånting om användandet på kontraktet så är det nog fullt hans problem att åtgärda.
Antar att han menar internet med wifi, annars är det ju ganska värdelöst

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Kan vara ett tvilling-abb. Där han har trådlöst 3g/4g-router.

Står det wifi hade jag tolkat det som fast internet uppkoppling. Annars hade jag specat mer noga om att det är begränsat och kan användas sparsamt eller inte alls. Men kan också vara så att hyresvärden inte har fattat hur det fungerar fören ni slog i taket eller kontaktat den som sålt grejorna som förklarat att hyresgästen säkert är boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatho:

Hej,

Jag och min tjej har precis flyttat in i en lägenhet med en privat hyresvärd. Nu när vi har bott där i cirka 1 vecka så får vi ett sms där hyresvärden frågar ifall vi streamar film ifrån internet. Tydligen har han ingen surf kvar på sin mobil, som på något sätt är kopplat till det internet som finns i lägenheten.

I annonsen för lägenheten och i kontraktet står det att WiFi ingår i hyran, men kan man verkligen säga att WiFi ingår när det är begränsat och ihopkopplat till hans mobil? Det står ingenting i kontraktet om att vi ska betala extra för den surf vi använder utöver det han har.

Haha, verkar helt snurrigt... skulle vara besviken om jag vore dig!

edit: Självklart ska du föra en dialog med värden kring möjligheterna att uppgradera anslutningen för din del kostnadsfritt.