Permalänk

Programmering i andras ögon?

Själv så har man hållit på med HTML och CSS i ett tag i skolan och kollat runt lite på Java, Python och C# så jag vet ju på ett ungefär vad de kan stå på en kod remsa/linje.

Fast hur ser andra på programmering. Folk som inte har lärt sig något om de eller bara hört talas om de fast inte använder de. Hur ser de på koderna, vet de på ett ungefär vad de olika koderna betyder?

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Själv så har man hållit på med HTML och CSS i ett tag i skolan och kollat runt lite på Java, Python och C# så jag vet ju på ett ungefär vad de kan stå på en kod remsa/linje.

Fast hur ser andra på programmering. Folk som inte har lärt sig något om de eller bara hört talas om de fast inte använder de. Hur ser de på koderna, vet de på ett ungefär vad de olika koderna betyder?

Beror ju på koden. Välskriven python/ruby kod kan nog vem som helst förstå ganska mycket av, medans t. ex assembly är extremt svårt att få någon som helst överblick på även om man tom kan assembly, det handlar ju bara om hur nära koden är mänskligt språk. De flesta som inte kan något om programmering har dock antagligen aldrig tittat på källkod och har en dålig uppfattning om hur programmering faktiskt fungerar.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk

Förstår inte speciellt mycket när jag tittar på F# i alla fall. Men vissa språk är lättare att "förstå" än andra, helt klart (enligt mig).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

De flesta kan nog förstå enkel kod, men vissa rader behöver nog förklaras.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Skrivet av Tobberoth:

Beror ju på koden. Välskriven python/ruby kod kan nog vem som helst förstå ganska mycket av, medans t. ex assembly är extremt svårt att få någon som helst överblick på även om man tom kan assembly, det handlar ju bara om hur nära koden är mänskligt språk. De flesta som inte kan något om programmering har dock antagligen aldrig tittat på källkod och har en dålig uppfattning om hur programmering faktiskt fungerar.

Om jag säger såhär då. Vad tror du andra tänker på när man nämner programmering. Tycker folk att de är något användbart att lära sig och om man t.ex skulle prata om programmering inom kommunikation, vad skulle man kunna säga då?

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Om jag säger såhär då. Vad tror du andra tänker på när man nämner programmering. Tycker folk att de är något användbart att lära sig och om man t.ex skulle prata om programmering inom kommunikation, vad skulle man kunna säga då?

Hemma i min stad så ses programmering som "endast nördar gör". Så i min stad är det endast de i min klass och klasserna i 1:an och 3:an som vet vad programmering egentligen är. Lärarna vet en del också då skolan är ganska fokuserad på just IT ämnen och allt som rör IT.

Lite tråkigt att folk tycker det men inget jag själv kan jag göra

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Om jag säger såhär då. Vad tror du andra tänker på när man nämner programmering. Tycker folk att de är något användbart att lära sig och om man t.ex skulle prata om programmering inom kommunikation, vad skulle man kunna säga då?

Jag tror att de flesta som inte har någon erfarenhet tycker att det är svårt och lite läskigt men att de förstår hur viktigt det är i dagens samhälle då alla program är uppbyggda av kod. Jag tror många är rädda för att testa på att lära sig programmera så de övertalar sig själva om att det inte är viktigt/användbart.

Jag själv har läst kurser inom programmering både på gymnasiet samt universitet men jag förstår inte vad du menar med "programmering inom kommunikation". Det har visserligen mer att göra med att ordet "kommunikation" kan betyda så otroligt mycket.

Permalänk
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Om jag säger såhär då. Vad tror du andra tänker på när man nämner programmering. Tycker folk att de är något användbart att lära sig och om man t.ex skulle prata om programmering inom kommunikation, vad skulle man kunna säga då?

Programmering ses nog som lite nördigt och väldigt främmande för väldigt många då det helt enkelt inte är något de någonsin kommit i kontakt med. Med det sagt är det i själva verket något som är otroligt användbart och som i alla fall jag önskar jag vore bättre på..

Lite OT kanske, men något som i alla fall jag tycker vore vettigt är att lägga in programmering som ett alternativ till att läsa Tyska/franska/spanska i grundskolan och gymnasiet. För helt ärligt hade det varit väldigt mycket mer användbart för väldigt många.

Permalänk
Medlem

Där jag bor är det nog inte många som vet vad programmering är, än mindre sett någon kod eller vet vad ett program är gjort utav.

Permalänk
Skrivet av Golvmopp:

Jag tror att de flesta som inte har någon erfarenhet tycker att det är svårt och lite läskigt men att de förstår hur viktigt det är i dagens samhälle då alla program är uppbyggda av kod. Jag tror många är rädda för att testa på att lära sig programmera så de övertalar sig själva om att det inte är viktigt/användbart.

Jag själv har läst kurser inom programmering både på gymnasiet samt universitet men jag förstår inte vad du menar med "programmering inom kommunikation". Det har visserligen mer att göra med att ordet "kommunikation" kan betyda så otroligt mycket.

Jag vet inte exakt. Har nämligen en uppgift där jag bestämde mig att prata om programmering och de innehåller områdena "i andras ögon (hur andra ser på de), kommunikation och identitet" :/

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk

Jag ser dom som författare/skrivare eftersom dom skriver men på ett språk som datorn kan läsa av och ändra om till binary

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Jag vet inte exakt. Har nämligen en uppgift där jag bestämde mig att prata om programmering och de innehåller områdena "i andras ögon (hur andra ser på de), kommunikation och identitet" :/

Ptja, hur ser du på hieroglyfer? Typ så ser jag på kod

Permalänk

Det är en intressant fråga och något du antagligen kan hitta många uttömmande artiklar om via google scholar eller liknande.

Skrivet av biorrith:

Ptja, hur ser du på hieroglyfer? Typ så ser jag på kod

Antagligen stämmer detta påstående bäst för gemene man. Självklart beror det mycket på vilken typ av kod det är betraktaren ställs inför. Exempelvis borde en naiv konstruktion rakt uppifrån och ned vara lättare att följa än en ytterst generisk och objektorienterad konstruktion. Utan någon förkunskap om syntax och semantik i ett språk är det ju exempelvis helt omöjligt att förstå en bit mjukvara som inbegriper något så basalt som funktioner. Det blir nästintill omöjligt att följa och begripa sekvenser utan att ha någon förkunskap om de grundläggande byggstenar som våra flesta programspråk består av idag.

Sedan kan man som utvecklare självklart förmedla en mjukvaras tänkta funktion genom tydliga och beskrivande deklarationer samt korta och koncisa kommentarer. Men det utesluter såklart inte att betraktaren på det stora hela bara ser en massa med rörig och konstig text framför sig även om den kanske förstår att det antagligen handlar om ett spel om denna ser en hög förekomst av ”player”, ”entity” osv.

Om du nu skriver en uppgift finns det exempelvis även "flummigare" och mer kulturella aspekter att fundera över. En person som aldrig har beskådat kod kan exempelvis inte ens med säkerhet veta om den skall läsas uppifrån, nerifrån, höger eller vänster beroende på hur dess modersmål ser ut i skrift.

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk
Avstängd

Deklarativa språk tex SQL tror jag de flesta kan förstå hyffsat bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Deklarativa språk tex SQL tror jag de flesta kan förstå hyffsat bra

Bara om de kan språket det bygger på (engelska i de flesta fall antar jag). Sen tror jag man behöver förstå något om hur relationsdatabaser fungerar för att förstå SQL. "Välj vad från vad sade du?"

Språk som bygger på matematisk notation borde kunna lyckas lite bättre. Men jag tvivlar. Krävs ofta mycket kontext för att mening skall förmedlas.

Visa signatur

.<

Permalänk

det beror på om den som kodat har läsbarhet som tanke bakom kodandet

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Försöker få en kompis att bli intresserad av programmering och brukar visa denne små program i Python. Personen i fråga brukar förstå om denne tar sig tid att verkligen försöka, men så är denne lite smartare än normen så jag vet inte. Men programmering är tydligen något tekniskt som bara tekniska personer håller på med...

Folk bryr sig väl inte riktigt om själva koden bakom programmet, så länge Instagram, Flappy Bird, Mac:en och alltsammans fungerar behöver de inte tänka mer på det. Man förstår inte att det egentligen inte är så svårt och att det finns någon mening med att man själv ska skapa något. Men precis som dans, teater, slöjd och uppsatser kommer till genom att använda små moduler som redskap, grammatik, manus och rörelser byggs ett program lika enkelt (eller svårt) upp med hjälp av funktioner och uttryck. Problemet är dock att programmering fortfarande är lite väl nischat för alla dödliga.

Visa signatur

:)

Permalänk

Tack för alla svar De är nämligen en muntlig uppgift så försöker förstå så mycket som möjligt utan att behöva ha så mycket hjälp text

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem

skulle kunna tänka mig att så fort en vanlig dödlig ser vissa typer av språk så svimmar dom av. men vissa språk hade dom kunnat fatta fint såsom visual basic där språket praktiskt talat skrivs som du pratar "textbox1.text = hej" eller "if (radiobutton1.checked = yes) then textbox1.text = checkad"
inte korrektkod, men ändå.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Lite OT kanske, men något som i alla fall jag tycker vore vettigt är att lägga in programmering som ett alternativ till att läsa Tyska/franska/spanska i grundskolan och gymnasiet. För helt ärligt hade det varit väldigt mycket mer användbart för väldigt många.

Jag håller definitivt med att programmering bör ges större plats i skolan, dock ej som alterntiv till andra främmande språk. Om man nu skall betrakta programmering som hantverk, kanske man snarare skall erbjuda programmering som alternativ till trä- och syslöjd (dataslöjd?).

Om det i persondatorns barndom endast var nördigt, så tror jag att programmerare möts av en helt annan respekt idag, eftersom alla är medvetna om just hur omfattande digitaliseringen är idag. Denna respekt ligger även i en viss rädsla, eftersom programmering och hacking går hand i hand för många - se bara t.ex. alla hollywoodfilmer, dels hur programmeraren/hackern som person utmålas, dels hur hackingen i sig gestaltas (mest sporadiskt tryckande på F-tangenterna). Däremot ser man i dessa filmer ytterst lite kod (faktisk eller låtsad), vad som slår en är just hur "ren" hackingen ser ut där (ta t.ex. hackern från senaste säsongen i House of Cards). Kanske ser hacking och programmering på film just ut så, för att verkligen alla skall förstå när en person har lyckats hacka sig in i ett visst system - hade det däremot varit mer kodning, så hade gemene tittare troligen inte förstått något.

Liknelsen med hieroglyfer ovan tror jag är träffande: grundproblemet tror jag är det abstrakta i programmering: när jag ser t.ex. en banner i dess html-kod, kan jag inte måla upp bannern i huvudet - jag vet inte hur den ser ut, endast genom att titta på koden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Hemma i min stad så ses programmering som "endast nördar gör". Så i min stad är det endast de i min klass och klasserna i 1:an och 3:an som vet vad programmering egentligen är. Lärarna vet en del också då skolan är ganska fokuserad på just IT ämnen och allt som rör IT.

Lite tråkigt att folk tycker det men inget jag själv kan jag göra

Borde ju dock innebära att det finns en hel del jobbmöjligheter inom området i din stad!

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christley:

men vissa språk hade dom kunnat fatta fint såsom visual basic där språket praktiskt talat skrivs som du pratar "textbox1.text = hej" eller "if (radiobutton1.checked = yes) then textbox1.text = checkad"
inte korrektkod, men ändå.

Sådana enstaka rader skulle kanske fungera, men det folk brukar ha problem med är väl hela konceptet med algoritmer, uppdelning av problem i delar och liknande (och då hjälper det inte (mycket i alla fall) om nyckelorden försöker verka trevliga). Inte ens pseudokod behöver vara enkel.

Permalänk
Medlem

När jag började för 38 år sedan var det lite glamour. Hyggligt betalt. Nu är det ett skrivbordsjobb. Satsa på något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

När jag började för 38 år sedan var det lite glamour. Hyggligt betalt. Nu är det ett skrivbordsjobb. Satsa på något bättre.

Börjar bli lite drygt att du skriver det i nästan varje tråd du svarar i. Bara för att du har misslyckats så innebär det inte att andra inte kommer att lyckas.
Hade varit trevligare om du även hade förklarat dig själv lite mer än att skriva en rad och sen dra.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

När jag började för 38 år sedan var det lite glamour. Hyggligt betalt. Nu är det ett skrivbordsjobb. Satsa på något bättre.

Är ett alldeles utomordentligt bra val, enligt mig. Det är stor efterfrågan på arbetskraft och relativt bra betalt. Jämför med exempelvis ekonomi. Det är en extremt billig utbildning att bedriva, så alla högskolor och universitet har den. Det är låga krav att komma in på utbildningen och det pumpas ut ekonomer i all oändlighet. Jobben som de allra flesta får efter utbildningen är sådana som de lika gärna kunde haft vid 15 års ålder. Utbildningen fungerar bara som ett förvar av människor i syfte att hålla nere arbetslösheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

När jag började för 38 år sedan var det lite glamour. Hyggligt betalt. Nu är det ett skrivbordsjobb. Satsa på något bättre.

Snyggt trollat. Som systemutvecklare tjänar du inte bara duktigt mycket mer än medellönen i Sverige, du har också hur lätt som helst att få jobb, tom om du vill jobba utomlands. Jämfört med de flesta yrken är det jackpot. Visst, läkare och advokater tjänar mer, men de måste också genomgå bra mycket tyngre utbildningar och har i läkares fall inga större möjligheter att jobba utomlands.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citruz:

Borde ju dock innebära att det finns en hel del jobbmöjligheter inom området i din stad!

Det gör faktiskt inte det, i princip alla flyttar vidare xD

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Själv så har man hållit på med HTML och CSS i ett tag i skolan och kollat runt lite på Java, Python och C# så jag vet ju på ett ungefär vad de kan stå på en kod remsa/linje.

Fast hur ser andra på programmering. Folk som inte har lärt sig något om de eller bara hört talas om de fast inte använder de. Hur ser de på koderna, vet de på ett ungefär vad de olika koderna betyder?

De va en konstig fråga, får man fråga varför du ens undrar detta?
Men för att svara på frågan, så tror jag att alla tolkar det olika. Och frågan är vad dom ska tolka för kodrader..

Dom som kan svara denna fråga bäst är väl just dom som aldrig har sett en kodrad Fråga din mamma eller någon med ett kodexempel!

Permalänk
Hedersmedlem

*Meme/meningslöst inlägg raderad enligt §1.6*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Kan vi inte lägga ut några rader kod, och se vad folk tror att de står för?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.