Permalänk
Medlem

Rykte: Samsung vill köpa AMD

Samsung vill tydligen köpa AMD (igen). Hade personligen gärna sett någonting hända på CPU marknaden så detta kanske blir det som sätter fart på konkurrensen?
http://www.eteknix.com/samsung-allegedly-acquire-amd/
http://wccftech.com/amd-allegedly-merge-samsung/
http://www.androidheadlines.com/2015/03/rumor-report-claims-s...
Från ncix netlinked daily.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Det var som fan. Och som en del av artiklarna påpekar, det finns vinst på flera sätt för Samsung av att göra detta. Spännande.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Och som det står, vad händer med konkurrensen och priserna för oss konsumenter?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Och som det står, vad händer med konkurrensen och priserna för oss konsumenter?

blir nog ett riktigt priskrig om amd (med hjälp av samsung) kan släppa en bra processor

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Största från är, vad händer med x86-licensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Största från är, vad händer med x86-licensen?

Första artikeln tar upp det:
An immediate question comes up with regards to the cross-licensing agreement with Intel, by which Intel grants AMD the x86 license and AMD grants Intel the x86 64bit license, i.e. AMD64. Will a Samsung/AMD acquisition violate the cross-licensing agreement ? In a recent conference AMD’s CFO Devinder Kumar addressed the cross-licensing concerns of a previous buyout rumor. The one involving the Chinese company BLX IC. Kumar pointed out to when AMD spun off its fabs as Globablfoundries back in 2008. Similar concerns arose and Intel attempted to spoil the deal on the grounds that it violates the cross-licensing agreement but AMD quickly won the legal battle in court because no violation had actually occurred. And as if that wasn’t enough Intel had to pay AMD a 1.25 billion dollar fine. Simply put an acquisition deal can be structured so that it does not incur any violation on the standing cross-licensing deal with Intel.

Så det verkar vara möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Största från är, vad händer med x86-licensen?

Borde inte vara några större problem.
Samsung får väl inte med det avtalet, men å andra sidan så har de ensamrätt på x64arkitekturen. Vill Intel inte dela med sig av x86 så får de inte heller tillgång till x64.
Det borde medföra samma upplägg som i dagsläget även om ägaren byts ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Samsung vill tydligen köpa AMD (igen). Hade personligen gärna sett någonting hända på CPU marknaden så detta kanske blir det som sätter fart på konkurrensen?
http://www.eteknix.com/samsung-allegedly-acquire-amd/
http://wccftech.com/amd-allegedly-merge-samsung/
http://www.androidheadlines.com/2015/03/rumor-report-claims-s...
Från ncix netlinked daily.

Frågan är då om AMD kommer fortsätta på desktop/bärbara, Samsung själva satsar på mobila cpu:er och lagt ner hela Pc avdelningen (i alla fall bärbara datorer).

På sikt är risken denna. Men hoppas företaget får leva vidare med att göra grafikkort och cpu:er även för oss pc älskare:)

Men får Samsung del av både cpu och gpu teknik lär det förändra mobilverksamheten troligen

Men känns som rykten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Vad ska Samsung med AMD till förutom IP och patent då?

Samsung gör inga egna datorer längre i Europa så där har de knappast nytta av AMD erfarenheter. Vet inte om Samsung kommer sluta med datorer även i övriga marknader men de har ändå inte samma intresse för det längre. Tror risken är stor att det blir ett AMD som används enbart för Samsungs egna mobila produkter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad ska Samsung med AMD till förutom IP och patent då?

Samsung gör inga egna datorer längre i Europa så där har de knappast nytta av AMD erfarenheter. Vet inte om Samsung kommer sluta med datorer även i övriga marknader men de har ändå inte samma intresse för det längre. Tror risken är stor att det blir ett AMD som används enbart för Samsungs egna mobila produkter.

AMD gör väl inte heller datorer.
Så tanken har nog inte varit att ta över någon datorproduktion, utan att få komma åt patent och tekniker såklart.
Däremot säljer samsung komponenter som minnen och processorer åt andra som bygger färdiga system. Så jag kan nog tänka mig att det handlar om men än bara mobiltelefoner. Det hänger på vad köparna efterfrågar snarare än att samsung bara vill pyssla med mobiler och TVapparater. Så enkelt är det nog inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

AMD gör väl inte heller datorer.
Så tanken har nog inte varit att ta över någon datorproduktion, utan att få komma åt patent och tekniker såklart.
Däremot säljer samsung komponenter som minnen och processorer åt andra som bygger färdiga system. Så jag kan nog tänka mig att det handlar om men än bara mobiltelefoner. Det hänger på vad köparna efterfrågar snarare än att samsung bara vill pyssla med mobiler och TVapparater. Så enkelt är det nog inte.

Dom gör kylskåp och tvättmaskiner också

Dom ska ju börja sälja oled till andra kunder nu också, inte bara till sin egen produktion.

Men känns ju som en risk att grafikkortstillverkningen kan få sig en törn, även cpu tillverkningen på sikt. Dock lär AMD aktien öka en hel del i värde om så är fallet med uppköp och folk vågar satsa mer på amd än idag och även köpa deras prylar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad ska Samsung med AMD till förutom IP och patent då?

Samsung gör inga egna datorer längre i Europa så där har de knappast nytta av AMD erfarenheter. Vet inte om Samsung kommer sluta med datorer även i övriga marknader men de har ändå inte samma intresse för det längre. Tror risken är stor att det blir ett AMD som används enbart för Samsungs egna mobila produkter.

Tänk dig en Samsung tvättmaskin med en fx8350 jävligt bra på flertrådiga tyger.

Men Samsung gör allt möjligt så de kan nog sälja gpuer o cpuer också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

AMD gör väl inte heller datorer.
Så tanken har nog inte varit att ta över någon datorproduktion, utan att få komma åt patent och tekniker såklart.
Däremot säljer samsung komponenter som minnen och processorer åt andra som bygger färdiga system. Så jag kan nog tänka mig att det handlar om men än bara mobiltelefoner. Det hänger på vad köparna efterfrågar snarare än att samsung bara vill pyssla med mobiler och TVapparater. Så enkelt är det nog inte.

Nej men de förser datortillverkare med sina komponenter vilket var det jag menade på. Jag kan gärna se att Samsung köper upp AMD under förutsättningen att AMD får fortsätta med det de gör nämligen processorer och grafikkort för datorer och inget annat. Det känns dock som att det inte kommer att bli så om de köper upp dom.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Tänk dig en Samsung tvättmaskin med en fx8350 jävligt bra på flertrådiga tyger.

Men Samsung gör allt möjligt så de kan nog sälja gpuer o cpuer också.

Haha det skulle man vilja se! Det kan dom säkert.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej men de förser datortillverkare med sina komponenter vilket var det jag menade på. Jag kan gärna se att Samsung köper upp AMD under förutsättningen att AMD får fortsätta med det de gör nämligen processorer och grafikkort för datorer och inget annat. Det känns dock som att det inte kommer att bli så om de köper upp dom.

Mjaa. Jag kan inte se att det skulle vara lönt att köpa AMD för att sedan inte tillverka x86processorer eller grafikchip.
Möjligt att det är tillämpbart i andra sammanhang men jag har svårt att se att det skulle vara så lönsamt att jaga den typen av patent och teknik om man inte tänkt fortsätta göra just processorer och grafikchip.

Alltså, hade samsung inte redan haft massa patent för grafik eller processorer i sitt innehav sedan innan så hade jag också undrat lite. Men så är ju inte fallet.

Aja, ingen vet. Jag kan vara helt fel på det, men jag antar att samsung faktiskt är intresserad av att ta vidare befintliga produkter hos AMD om nu ett uppköp blir aktuellt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Jag kan inte se att det skulle vara lönt att köpa AMD för att sedan inte tillverka x86processorer eller grafikchip.
Möjligt att det är tillämpbart i andra sammanhang men jag har svårt att se att det skulle vara så lönsamt att jaga den typen av patent och teknik om man inte tänkt fortsätta göra just processorer och grafikchip.

Alltså, hade samsung inte redan haft massa patent för grafik eller processorer i sitt innehav sedan innan så hade jag också undrat lite. Men så är ju inte fallet.

Aja, ingen vet. Jag kan vara helt fel på det, men jag antar att samsung faktiskt är intresserad av att ta vidare befintliga produkter hos AMD om nu ett uppköp blir aktuellt.

Jag kan också vara helt fel på det. Det känns lite osäkert att låta ett annat företag ta över AMD när man inte vet vad de har för planer. Men om AMD fått fortsätta med det de gör idag kan man inte se något dåligt med detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag kan också vara helt fel på det. Det känns lite osäkert att låta ett annat företag ta över AMD när man inte vet vad de har för planer. Men om AMD fått fortsätta med det de gör idag kan man inte se något dåligt med detta.

Å andra sidan finns ju risk att det inte blir något AMD alls så....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Å andra sidan finns ju risk att det inte blir något AMD alls så....

Nej, vill inte ens tänka tanken! Tänk dig priserna nVidia skulle sätta ? "Grym rea! Titan XXX bara 43 000:-! GTX 1180 bara 17 000:-!".

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Tjänar inte Intel jävligt mkt mer på att använda x64 än vad AMD gör på x86? Näst intill alla processorer idag är väl x64. Skulle inte AMD kunna bryta kontraktet, och sätta stopp för i stort sett alla Intels processorer?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av m4gnify:

Tjänar inte Intel jävligt mkt mer på att använda x64 än vad AMD gör på x86? Näst intill alla processorer idag är väl x64. Skulle inte AMD kunna bryta kontraktet, och sätta stopp för i stort sett alla Intels processorer?

Går inte, en CPU har både x86 och x64 i sig, man kan se x64 som en utökning av x86, det räcker med andra ord inte med x64 för att få en CPU att fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Går inte, en CPU har både x86 och x64 i sig, man kan se x64 som en utökning av x86, det räcker med andra ord inte med x64 för att få en CPU att fungera.

Men utan 64-bit så får vi gå tillbaka till 4GB RAM som max och att grafikminnet använder endel av minnesregistren.
Skulle vara en väldig nackdel och stoppa utvecklingen totalt att gå tillbaka till 32-bit.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alpha77:

Men utan 64-bit så får vi gå tillbaka till 4GB RAM som max och att grafikminnet använder endel av minnesregistren.
Skulle vara en väldig nackdel och stoppa utvecklingen totalt att gå tillbaka till 32-bit.

Absolut, vi klarar oss inte utan X64 heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Samsung är ett enormt företag som bygger allt från fartyg till dammsugare med kapitalet att kunna utveckla på alla fronter. För Samsungs framgångsrika mobildivision skulle det helt enkelt kunna vara att framtidssäkra om man tror att utvecklingen mobilt kommer gå mot x86 processorer istället för ARM (vilket jag mycket väl tror att det kan göra) men även för grafikpatenten. Ju fler marknader dom har sina fingrar i ju mindre är risken att en stor förändring kommer få företaget att gå under. Sony lever delvis vidare genom att sälja hemförsäkringar trots att deras elektronikdivision har dåliga resultat. Om AMD blir uppköpta kan vi äntlligen få en värdig motståndare för Intel.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Idag hade ju det funkat att endast köra med X64, visst processorerna hade blivit långsamma när det gäller mindre applikationer ifall Intel skulle använda sin egen IA-64 teknik som dom utvecklade för rätt många årsen nu.

Den hade ju visserligen rätt många drawbacks som gjorde att den inte slog igenom bland annat väldigt dålig X86 emulering

Men då hade dom fått skrota mycket som dom gjort och som baseras på AMD64 tekniken.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti