Permalänk
Medlem

Gtx titan x köpråd

Hej!

Nu har jag testat 2x gtx 970 sli och är så missnöjd, fått massa artefakter i spel och stuttering så lägger ned sli projektet nu och vill istället satsa på ETT grymt kort MEN är lite tveksam till hur pass bra ett GTX 980 skulle prestera kontra vad jag ändå fick ut med sli eller är det bara gtx titan x som gäller idag?

Vilken leverantör skall man köpa utav?

Jag sitter idag med ett
850 w psu bronze
Asus z97atx-a moderkort
I7-4790k
16gb 1600mhz ddr3 ram
Samsung 27a950 120hz skärm

Jag e ganska dålig på allt sånt här så vill ni ha mer detaljerad info så fråga gärna

MVH
Emil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör med ett 970 så länge och byt till ett 980 Ti i höst?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kör med ett 970 så länge och byt till ett 980 Ti i höst?

Bra tips men var mer ute efter vilka alternativ som fans just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vänta med att köpa något till AMD släpper 390x. Det kommer sänka priserna på GTX 9xx och kanske till och med vara vassare än Titan X.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

Vilka svar han får. Som vanligt på Swec.
Iallafall så köpte jag ett evga titan x.
Anledningen är att de har bäst support/garanti.
Sen pratade jag med chefen på evga som berättade att evga släpper en backplate som kommer om ca 1-2 veckor. Sånt gillas!
Så ska du köpa ett., kör på evga!

Ett gtx 980 presterar såklart sämre än ett 970 i sli.
Vill du köpa den värsta singel gpu idag är det titan x som gäller.
Amd har 295x2 men det är två gpu i ett så att säga

Go for the titan

Permalänk
Medlem

Titan X är enligt mig hutlöst dyrt, och jag tycker det är oacceptabelt att sätta en prislapp på 1000 dollar för ett spelkort. Vänta på 300-serien/980 Ti.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Hej!

Nu har jag testat 2x gtx 970 sli och är så missnöjd, fått massa artefakter i spel och stuttering så lägger ned sli projektet nu och vill istället satsa på ETT grymt kort MEN är lite tveksam till hur pass bra ett GTX 980 skulle prestera kontra vad jag ändå fick ut med sli eller är det bara gtx titan x som gäller idag?

Om du får artefakter så är troligtvis ett av dina kort pajko.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Vilka svar han får. Som vanligt på Swec.

Ja, bara en massa genomtänka svar. Satfläsk, så irriterande.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte köpa ett Titan X om du inte sitter på tre 4k skärmar och ska spela. Jag sitter på ett 980 på min 28" 4K skärm och det flyter på fantastiskt bra. 12gb vram har du nästintill aldrig nytta av, om du inte ska köra några riktigt tunga renderingar.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Haloj!

Tack för svaren, pengarna är inget större problem utan vill verkligen få tillräckligt med prestanda flr att kunna maxa allt jag slänger på burken, jag har ju inte en 4k skärm utan kör fortf på 1440p tror jag 27a950 använder

Hur står sig 295x2? Hur funkar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Personligen skulle jag inte köpa ett Titan X om du inte sitter på tre 4k skärmar och ska spela. Jag sitter på ett 980 på min 28" 4K skärm och det flyter på fantastiskt bra. 12gb vram har du nästintill aldrig nytta av, om du inte ska köra några riktigt tunga renderingar.

Vilka inställningar kan du köra på? Ultra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Haloj!

Tack för svaren, pengarna är inget större problem utan vill verkligen få tillräckligt med prestanda flr att kunna maxa allt jag slänger på burken, jag har ju inte en 4k skärm utan kör fortf på 1440p tror jag 27a950 använder

Hur står sig 295x2? Hur funkar det?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_Titan_X...

här kan du läsa, finns många titlar som testas i 1440p och 4k också.

Permalänk
Avstängd

Jag har också ett 980, kör på en Rog Swift, 27" 1440p. I BF4 kör jag max på allt utom AA. Ligger mellan 80-100 FPS beroende på vilken map.

FC4 i max ligger lägre, kanske 50-60? Men flyter på utan problem.

Jag tror att du klarar dig bra på ett 980. Men om pengar verkligen inte är ett problem så är det väl bara att köra på det värsta.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Belarion:

Vilka inställningar kan du köra på? Ultra?

Det beror ju på vilket spel man spelar. Ultra i BF4 är mycket tyngre än allt maxat i CS:GO.

Tänk också på att han kör fyra gånger så hög upplösning än du och således behöver fyra gånger så mycket grafikprestanda. Han kör dock 60 Hz, så han borde "nöja sig" med dubbelt så mycket. Men poängen är att ett Titan X enligt åtminstone mig är ett lite väl brutalt kort för 1920x1080. En bättre skärm eller ett par riktigt bra hörlurar skulle förmodligen vara en mer märkbar uppgradering.

Måste du spela på Ultra?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Haloj!

Tack för svaren, pengarna är inget större problem utan vill verkligen få tillräckligt med prestanda flr att kunna maxa allt jag slänger på burken, jag har ju inte en 4k skärm utan kör fortf på 1440p tror jag 27a950 använder

Hur står sig 295x2? Hur funkar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej den är 1080.

Permalänk
Medlem

Är ju alltid kul att kunna köra det senaste med högsta grafik om man nu ändå skall köpa nytt var mest lite så jag kände

Men med min skärm kanske jag "toppar" allt iaf trotts svagare kort mot titan x? Tack vare upplösningen menar jag för skärmen är jag så extremt nöjd över så den kommer nog inte bytas ut snart.

Radeon 295x2 då som någon nämnde? Ligger ju bra till i pris den med och däe får man SLI fast utan stuttering problemen? Svårt att montera kylaren där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Vilka inställningar kan du köra på? Ultra?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Alling:

Det beror ju på vilket spel man spelar. Ultra i BF4 är mycket tyngre än allt maxat i CS:GO.

Tänk också på att han kör fyra gånger så hög upplösning än du och således behöver fyra gånger så mycket grafikprestanda. Han kör dock 60 Hz, så han borde "nöja sig" med dubbelt så mycket. Men poängen är att ett Titan X enligt åtminstone mig är ett lite väl brutalt kort för 1920x1080. En bättre skärm eller ett par riktigt bra hörlurar skulle förmodligen vara en mer märkbar uppgradering.

Måste du spela på Ultra?

Det är sant, beror självklart på vilket spel jag spelar. Sen finns det ju vissa inställningar som inte "behövs" när man spelar på en upplösningen jag lirar på. Till exempel AA behövs inte eftersom du har så hög upplösning.
CS:GO
Alla borderlands
SMITE
Antichamber (som laggade p*ng på mitt 6990 xD)
L4D

Har inte testat att lira BF4 (då jag inte äger det.)

Som ovanstående har sagt så lirar jag på 60hz. Jag hade 120hz förut och kan säga att det märks lite skillnad (såklart). Men när man vant sig vid 4K 60HZ så finns det inte en chans att jag går tillbaka. ALLT ÄR SÅ FINT HÄR!

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

Låter som att något kort e kaputt eller SLI bryggan eller nått, artefakter och stutter ska inte vara ett problem i dagens med SLI/CF.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nollan:

Jag hade 120hz förut och kan säga att det märks lite skillnad (såklart). Men när man vant sig vid 4K 60HZ så finns det inte en chans att jag går tillbaka. ALLT ÄR SÅ FINT HÄR!

Ja, alla är vi olika. Jag skulle aldrig i livet gå tillbaka från 144 Hz till 60 Hz om det så var 8K. 4K är i mina ögon helt ointressant för gaming så länge det inte finns i 100+ Hz. Hellre 1080p 120+ Hz då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tror jag avvaktar och ser vad framtiden får fram, tog hem fraps igår och testade följande spel:
Lords of the fallen
Tomb raider
Wow ( här går jag dock ibland ned på 30-40 fps)

Och alla dessa håller näst intill alltid 120 fps och där verkar det vara ett tak, antar att det är min skärm då den är på 120hz? Iaf känns det onödigt att lägga 12k på ett nytt kort där jag inte får it någon som helst skillnad i dps, flickering och stuttering kommer främst när jag lirar far cry 4 på bergen samt vissa skuggpartier I dem andra spelen får jag inte så mkt sånt knas, i lords of the fallen kan grafikeffekter liksom fastna på skärmen så man t.ex ser eld effekter ligga kvar men väldigt väldigt genomskinligt ha ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Belarion:

Och alla dessa håller näst intill alltid 120 fps och där verkar det vara ett tak, antar att det är min skärm då den är på 120hz?

Du måste stänga av vsync om du vill se din verkliga prestanda. Du borde också stänga av det för att slippa input lag. Tearing är ändå inte särskilt påträngande i 120 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Försvinner inte stuttering problem med en Gsync skärm isåfall hade jag slagit till med en sådan skärm..

Att du får artefakter låter mer som nåt av korten inte mår så bra eller blir överhettat..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Belarion:

Är ju alltid kul att kunna köra det senaste med högsta grafik om man nu ändå skall köpa nytt var mest lite så jag kände

Men med min skärm kanske jag "toppar" allt iaf trotts svagare kort mot titan x? Tack vare upplösningen menar jag för skärmen är jag så extremt nöjd över så den kommer nog inte bytas ut snart.

Radeon 295x2 då som någon nämnde? Ligger ju bra till i pris den med och däe får man SLI fast utan stuttering problemen? Svårt att montera kylaren där?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ju supersampling och sådant man kan leka med också. Ingen äkta 4k, men ger en hel del i vissa spel. Och där vill man ha prestanda

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Jag kör med maskin i spec nedan (GTX 970 SLI och UHD) och tycker det fungerar riktigt bra. Det är sällan jag behöver lägga ner tid på att hantera fel orsakade av SLI/drivrutiner etc.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

Titan X är enligt mig hutlöst dyrt, och jag tycker det är oacceptabelt att sätta en prislapp på 1000 dollar för ett spelkort. Vänta på 300-serien/980 Ti.

Det är inte svårare än så att du inte tillhör målgruppen.