Fujitsu Lifebook UH552 - Någon med erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Tyckte min UH552 var slö så jag köpte mer minne till slut för att få dual channel. Jag gjorde en hel del tester före och efter och jag har kommit fram till att det var energialternativ ”Fujutsu ECO” som gjorde den slö. Den gick aldrig över 1.9 GHz men max ska vara 2.6 Ghz.

Inställningarna för HD 4400 påverkade inte så mycket.

Byte till 2x4GB minnen ökade min minnes hastigheten med 14% enligt Memtest86+. Jag fick inte 100% högre fart som ”nickhe” fick. ”nickhe” kör med ett special bios så hans dator kanske kör i 2.6Ghz i dos (min kör i 1.7 GHz)?

Enligt Performance test 8.0 (Passmark) så fick en annan kille mycket högre bandbredd med 4GB minne än vad jag fick med 4GB (1542 vs 1036). Han körde med w8.0 och jag med W8.1. Han hade bios 2.14 och jag har bios 2.15. Jag misstänker bios men det går tyvärr inte att byta till ett äldre bios med Fujitsu bios programmet.

”nickhe” kanske har något förslag för att kunna byta bios till 2.14?

Benchmarks sammanställning

Passmark summary

Passmark Memory Mark

Bioset går tyvärr inte att nedgradera men rekomenderar att du skippar Windows helt och hållet och kör OSX eller Linux , då Windows Drivrutinerna e lite skumma. Underligt att du inte fick den prestanda ökningen av minnen , även vid 1.7ghz så skall du få allafall 50% ökning ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Jo det är märkligt att jag inte fick mer fart på minnet så jag misstänker att dom har gjort något med bioset för att gör systemet stabilare (BIOS 2.15 innehåller någon fix för Linux). Synd att det inte går att gå tillbaka till ett äldre bios. Jag gräver inte mer i det här nu eftersom jag tycker den är tillräckligt snabb nu.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Det här faktiskt lite pinsamt. Men jag har problem att få till installationen med den nya SSD:n.

- Jag kan inte tanka ner 8 från windows, jag tror det har med att göra att jag har en OEM av Win 8 pro. Den nyckeln jag får fram med tredjepartsprogram fungerar inte. Det finns ingen nyckel påklistrad på burken.

- När jag tar ner 8.0 från annan källa så kommer jag bara till 99% med win7-usb-boot-verktyget. Jag får för mig att det handlar om att det inte är en synkad kopia med min OEM-nyckel (?)

- När jag skapar ett bootable USB med Win 7 så fungerar det utmärkt, men då får jag "Boot failure", jag har läst mig till att det kan ha med att göra med "Secure boot".

- Jag har ingen USB-SATA sladd, så jag kan inte klona HDD:n.

Är det nån som kan peka mig i rätt riktning?

edit. löste problemet, för att kunna nergradera till Win 7:

MS Windows® 7 Downgrade or USB-Boot not possible
Description:
MS Windows® 7 Downgrade or USB-Boot not possible (error message: "Access denied")
Solution:

Install MS Windows® 7 with these BIOS settings:

Advanced – Boot Configurations – Fast Boot : [Disabled]
Advanced – Boot Configurations – CSM : [Enabled]
Security – Secure Boot Configuration – Secure Boot Option : [Disabled] To change these settings it is necessary that a Supervisor Password is set.

http://support.ts.fujitsu.com/wdb/FAQContentStart.asp?ID=233462327&Info=SA&PLS=&Sprache=EN&LNG=COM&Todo=FAQ

Fortsatta problem och en "work around"

Problemen fortsatte efter att jag skulle installera Win 7. När jag skulle installera Win 7 på SSD:n enligt konstens alla regler så fick jag att det var problem med att hitta partitionerna på SSD:n. Efter att ha testat att formatera SSD:n, kört diskpart, kontrollerat SSD:n i annan dator så insåg jag att det borde ha med drivrutinerna till SATA:n att göra. Jag testade att lägga in nya, men stötte på patrull. Det hela löstes med att jag gjorde en IMG av gamla HDD:n och la över den på nya SSD:n via en annan dator. Ingen optimal lösning, men jag jag kan inte sitta under hela semestern och svära.

Andra saker:

  • Samsung Magician - Guld! Den boostade SSD:n.

  • TwoFingerScroll - Tack för tipset tråden, helt underbar! Det verkar som att den har slutat utvecklas, nu finns det bara moddar. Jag kör 1.09, fungerar klockrent.

  • Det gick att ta bort tangenterna och tvätta tangentbordet. Ta fram en kniv och bänd, men passa, om du har otur (gör fel) så går palstbitarna sönder. De finns att köpa nya, ca 35kr(!) styck från staterna.

Problem löst
Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

Vad tror ni man kan begära/förvänta sig att få för denna i andrahand, använd i 20 månader och uppgraderat RAM till 8GB?

Visa signatur

hehu

Permalänk

Utan SSD och med 8GB Ram lär du få lite mer är 1600:- har den SDD kanske några hundringar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jo det är märkligt att jag inte fick mer fart på minnet så jag misstänker att dom har gjort något med bioset för att gör systemet stabilare (BIOS 2.15 innehåller någon fix för Linux). Synd att det inte går att gå tillbaka till ett äldre bios. Jag gräver inte mer i det här nu eftersom jag tycker den är tillräckligt snabb nu.

Lite info

Uh574 batteriet fungerar finfint och passar bra , den har runt 500mah mer lagring

Wwan fungerar med msata

De går att koppla en 1600x900 skärm men måste byta kabel till lvds 2ch 6bit kabel. Går säkert med original kabeln men provade aldrig

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av nickhe:

Lite info

Uh574 batteriet fungerar finfint och passar bra , den har runt 500mah mer lagring

Wwan fungerar med msata

De går att koppla en 1600x900 skärm men måste byta kabel till lvds 2ch 6bit kabel. Går säkert med original kabeln men provade aldrig

Begrep inte vad du menar med "Wwan fungerar med msata"?

Original batteriet fungerar bra för mig (kör sällan på batteriet) men när det är dags att byta så är det bra att veta att UH574 batteriet fungerar.

Vad är det för skärm och var har du köpt den? Jag tvivlar på att jag ger mig på att byta skärm men kostar det inte för mycket så kunde det vara kul att prova

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Begrep inte vad du menar med "Wwan fungerar med msata"?

Original batteriet fungerar bra för mig (kör sällan på batteriet) men när det är dags att byta så är det bra att veta att UH574 batteriet fungerar.

Vad är det för skärm och var har du köpt den? Jag tvivlar på att jag ger mig på att byta skärm men kostar det inte för mycket så kunde det vara kul att prova

Går att lägga in en msata ssd vart WWAN kortet skall läggas in

Körde på denna skärmen men köpte till en lvds kabel
http://www.ebay.com/itm/NEW-COMPATIBLE-SCREEN-FOR-LG-PHILIPS-...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av nickhe:

Går att lägga in en msata ssd vart WWAN kortet skall läggas in

Körde på denna skärmen men köpte till en lvds kabel
http://www.ebay.com/itm/NEW-COMPATIBLE-SCREEN-FOR-LG-PHILIPS-...

Coolt!

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Tips för längre batterilivslängd.

Jag har nästan alltid datorn med nätsladden i. Det innebär att batteriet nästan alltid är fulladdat. Det sliter mycket på litium-jon batterier. I mappen Addons på skrivbordet kan man installera ett prg, som heter Battery utility. Med det programmet kan man ställa in så att batteriet bara laddas till 80%. Det ska vara betydligt bättre för batteriet.

Om man ska köra datorn utan nätström så kan man förstås ändra tillbaka igen för att få full laddning.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Hej,

Har precis installerat om datorn med windows 8.1 och får bara en blåtonad bild på webkameran, är det någon som har fungerade drivrutiner att dela med sig av till vår kära Fujitsu? Den från deskupdate ger fortfarande blåtonad bild (man ser bild men allt är blått). Någon som vet vad detta är för fel?

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en från cdon. Dock så gillar jag inte högljudda fläktar. Föredrar tysta datorer. När jag läst genom alla inlägg så får jag en känsla att fläkten är ganska högljudd. Jag kan skicka tillbaka den.
Har ni förslag på en 11,6 -13,3 " dator som har en skaplig prestanda men väldig tyst. Behöver inte vara en monster maskin men ingen direkt jätte slö.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av DualCore:

Har precis beställt en från cdon. Dock så gillar jag inte högljudda fläktar. Föredrar tysta datorer. När jag läst genom alla inlägg så får jag en känsla att fläkten är ganska högljudd. Jag kan skicka tillbaka den.
Har ni förslag på en 11,6 -13,3 " dator som har en skaplig prestanda men väldig tyst. Behöver inte vara en monster maskin men ingen direkt jätte slö.

Tack

acer s3 alt acer es1-111 , den e fläktfri

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Köpte en nya UH552 för 1500kr på CDON förra månaden och satte mig ner en stund och fick UH552/UH572 fungerade perfekt med OSX
De som kommer behövas är att beställa ett bättre MPCI-E wifi kort som ersätter intel kortet men de kostar runt 100kr köpa in.
Rekommenderar dessutom köpa MPCI-E to M2 adapter om ni vill köra en extra SSD på WWAN sloten

Länk till alla drivers , qoute me ifall ni behöver hjälp
https://github.com/amazinjoey/Fujitsu-Siemens-UH552-572-OSX

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

SSD-uppgradering

Hej,

Funderar på att uppdatera till en SSD i min UH552 eftersom den medföljande disken är så slö. Undrar dock vilken SATA-hastighet som min UH552 stöder? Har googlat en massa ikväll och känner mig rätt förvirrad. På vissa sidor verkar det som att det är SATA 2 (3 Gbit/s, 300 MB/s) som är max och på andra sidor verkar det som att UH552 klarar SATA 3 (6 Gbit/s, 600 MB/s).

Finns det olika UH552 med olika prestanda eller vad gäller? Kan ni som uppgraderat till SSD komma med lite mer info vore jag mycket tacksam. Kommer säkert uppgradera till SSD även om jag bara kan få SATA 2 och 300MB/s men vore kul om den klarar SATA 3.

Så här ser min UH552 ut i CrystalDiskInfo.

----------------------------------------------------------------------------
CrystalDiskInfo 5.6.2 (C) 2008-2013 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
----------------------------------------------------------------------------

OS : Windows 7 Home Premium SP1 [6.1 Build 7601] (x64)
Date : 2015/04/01 21:33:18

-- Controller Map ----------------------------------------------------------
+ Intel(R) 7 Series Chipset Family SATA AHCI Controller [ATA]
- WDC WD5000LPVT-16G33T0
+ Virtual CloneDrive [SCSI]
- ELBY CLONEDRIVE SCSI CdRom Device

-- Disk List ---------------------------------------------------------------
(1) WDC WD5000LPVT-16G33T0 : 500,1 GB [0/0/0, pd1] - wd

----------------------------------------------------------------------------
(1) WDC WD5000LPVT-16G33T0
----------------------------------------------------------------------------
Model : WDC WD5000LPVT-16G33T0
Firmware : 01.01A01
Serial Number : WD-WXM1C52W8351
Disk Size : 500,1 GB (8,4/137,4/500,1/500,1)
Buffer Size : 8192 KB
Queue Depth : 32
# of Sectors : 976773168
Rotation Rate : 5400 RPM
Interface : Serial ATA
Major Version : ATA8-ACS
Minor Version : ----
Transfer Mode : SATA/300
Power On Hours : 3707 hours
Power On Count : 1575 count
Temparature : 24 C (75 F)
Health Status : Good
Features : S.M.A.R.T., APM, 48bit LBA, NCQ
APM Level : 0060h [ON]
AAM Level : ----

Permalänk

Skillnaden mellan en SSD och vanlig hårddisk är enorm - oavsett vilken version av Sata du har.
Rekommenderar en runt 250 GB med 7 mm tjocklek som Crucial MX 100 eller 200.

Och Sata 3 funkar på dom tidigare versionerna utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem

de är sata 3 på ssd.

Om någon är intresserad av att köra OSX natively så kan jag ladda upp ett moddad bios.
Detta bioset gör man kan installera OSX lika simpelt som på en mac + att den är uppdatering säker

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som har problem med att fläkten varvar upp varje gång man bootar datorn, eller när man bootar up den från sleep?
I början så upplevde jag inte det här problemet, det uppstod först när jag uppgraderade BIOS för att köra Linux.
Jag skrev till Fujitsu's support och de skrev att de skulle rapportera mitt problem och att jag skulle försöka mig på själv att nedgradera BIOS-version.

Permalänk
Medlem

@Dixxen
Japp samma sak händer mig. Känns som att batteritiden drastiskt har försämrats också på senaste tiden. Fick ut 4-5h vid arbete innan och nu 2-3h. Är inte helt nöjd med datorn nu så här ett år efter köpet, men som tur är var den ju inte så dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

@Dixxen
Japp samma sak händer mig. Känns som att batteritiden drastiskt har försämrats också på senaste tiden. Fick ut 4-5h vid arbete innan och nu 2-3h. Är inte helt nöjd med datorn nu så här ett år efter köpet, men som tur är var den ju inte så dyr.

Jag har haft min i två år nu, men ja, man får väl vad man betalar för!
Jag överväger nästan ett nytt inköp snart, batteritiden och prestandan räcker inte riktigt till längre, och den där nedrans fläkten är minst sagt högljudd.

Permalänk
Medlem

@Dixxen
Håller med fullständigt, har också övervägt nyköp. Tycker dock inte att datorn i sig är dålig, utan håller rätt bra prestanda. Har bara insett att jag har fler krav på mitt arbete i vardagen som gör att en uppgradering hade behövts. Får väl ta o sälja den här på marknaden snart kanske, undrar vad man kan få för den?

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt vass på priser i marknaden, men ~1000-1500 lär man väl kunna få för den? Om inte lite mer.
Med tanke på att CDON sålde ut den rätt så billigt för ett tag sedan.

Permalänk
Skrivet av Dixxen:

Är det någon annan som har problem med att fläkten varvar upp varje gång man bootar datorn, eller när man bootar up den från sleep?
I början så upplevde jag inte det här problemet, det uppstod först när jag uppgraderade BIOS för att köra Linux.
Jag skrev till Fujitsu's support och de skrev att de skulle rapportera mitt problem och att jag skulle försöka mig på själv att nedgradera BIOS-version.

Hej, fick samma problem när jag uppdaterade bios. Tyvärr går det inte att gå tillbaka till ett äldre bios. Tycks även som om minnet blev långsammare med det senaste bioset.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Hej, fick samma problem när jag uppdaterade bios. Tyvärr går det inte att gå tillbaka till ett äldre bios. Tycks även som om minnet blev långsammare med det senaste bioset.

Jag har haft en dialog över mail med Fujitsu's support, och förhoppningsvis så släpps en ny BIOS-version som kommer att lösa problemet. Det är väl bara att vänta och se.

Permalänk
Skrivet av Dixxen:

Jag har haft en dialog över mail med Fujitsu's support, och förhoppningsvis så släpps en ny BIOS-version som kommer att lösa problemet. Det är väl bara att vänta och se.

Bra jobbat!

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixxen:

Jag har haft en dialog över mail med Fujitsu's support, och förhoppningsvis så släpps en ny BIOS-version som kommer att lösa problemet. Det är väl bara att vänta och se.

Hur kom du i kontakt med dem ? har visa saker jag skulle vilja att de skulle lägga in i bioset

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om denna dator har en mikrofoningång? Jag tog för givet att porten som fanns var en kombinerad mic/hörlur, men så verkar inte det tyvärr inte vara. Konstigt om de har skippat en sådan viktig sak. Är ju helt omöjligt att använda den inbyggda.

Någon som fått det att funka eller saknas det helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Någon som kör Windows 10 på sin UH5552?

Uppdaterade för några månader sedan men fick bluescreen flera gånger om dagen med w10 så fick ändra tillbaka :(.

Hade gärna velat ha 10an på den dock :/

Permalänk
Skrivet av nickhe:

de är sata 3 på ssd.

Om någon är intresserad av att köra OSX natively så kan jag ladda upp ett moddad bios.
Detta bioset gör man kan installera OSX lika simpelt som på en mac + att den är uppdatering säker

Jag är mycket intresserad av detta!
Kan man dual boota med windows 10? (Som jag kör nu)
Några nackdelar?
Har tidigare provat att "hackintosha" den, men det gick inget vidare. Är det mycket knöl med ktexts etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av comrade_ix:

Jag är mycket intresserad av detta!
Kan man dual boota med windows 10? (Som jag kör nu)
Några nackdelar?
Har tidigare provat att "hackintosha" den, men det gick inget vidare. Är det mycket knöl med ktexts etc?

Skickades från m.sweclockers.com

inte direkt , lagt upp allt för att de skall funka på github men du måste byta ditt wifikort

https://github.com/amazinjoey/Fujitsu-Siemens-UH552-572-OSX

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1