Extremt plötsligt oljud...

Permalänk

Extremt plötsligt oljud...

Under en bevkäm och halvsömnig youtubestund vid halvfyratiden på natten chockerades jag av en brusattack från högtalarna på högsta volym. Oljudet slog emot mig som en vägg i ansiktet. Snabbt fumlade jag för att stänga av ljudet. Detsamma skedde vid halv elva i morse när jag glodde på Youtube. Oljudet var så högt att det kändes i öronen en bra stund efteråt.

Jag drar ljudet från datorn till min stereoförstärkare och högtalare på 200 W.

Felsökningen är inte så lätt. Youtube reagerar långsammare när jag klickar på videon för att återuppta den när den pausats sedan Firefox 38 installerats. Flash Player är den senaste versionen. Ljudkortet, ASUS Xonar D1 hade en fem år gammal drivrutin, men den nyare från 2013 är endast en betaversion, men jag har nu bytt till den för att se om det fungerar bättre. Jag har Windows 7, 64 bit.

Vad mer bör jag inkludera i felsökningen, tro?

Permalänk
Medlem

Ibland måste man först avinstallera det man misstänker i Windows och ta bort kvarlämnade mappar om det finns innan man uppdaterar.

Om förstärkare har en egen volymkontroll så kan du testa att ha den på en lägre volym medan du i datorn höjer volymen lika mycket. Händer det igen så borde det oljudet vara lägre om orsaken är något i datorn/Windows.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Ibland måste man först avinstallera det man misstänker i Windows och ta bort kvarlämnade mappar om det finns innan man uppdaterar.

Om förstärkare har en egen volymkontroll så kan du testa att ha den på en lägre volym medan du i datorn höjer volymen lika mycket. Händer det igen så borde det oljudet vara lägre om orsaken är något i datorn/Windows.

Jag gjorde så. Körde med CCleaner, och volymändrade.