Permalänk
Medlem

Cisco RV320 och WAP371? Alternativ?

Tänkte slänga ut Netgear routern då jag dels tröttnat på att den är ful och att den fungerar rätt kasst.

Funderar på en riktig lösning istället för konsument-routerns allt-i-ett-lösning.

Jag tänkte mig en RV320 istället och komplettera med WAP371 via PoE för att få en snygg installation med enbart en diskret kabel, Vill jag sen expandera eller har dålig täckning i ett rum kan jag skaffa en WAP371 till.

Finns där några alternativ eller Cisco är märket att köra på? Har ingen större erfarenhet av Cisco´s SMB-produkter men hoppas på att de är lika smidiga som deras enterprise-produkter.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Långt ifrån lika smidiga som deras enterprise grejor är smb-prylarna. Satsa på något annat märke

Permalänk
Medlem

Mikrotik gör väl ganska fina prylar också: http://routerboard.com/

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Långt ifrån lika smidiga som deras enterprise grejor är smb-prylarna. Satsa på något annat märke

Vad är det som gör att de är långt ifrån? Kollade lite på deras hemsida och en del recensioner, det ser väldigt simpelt ut i varje fall. Vilket märke hade du rekommenderat?

Skrivet av sYph:

Mikrotik gör väl ganska fina prylar också: http://routerboard.com/

Hittade ingen AP 2.4-5GHz med PoE på deras sida.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

Vad är det som gör att de är långt ifrån? Kollade lite på deras hemsida och en del recensioner, det ser väldigt simpelt ut i varje fall.
Vilket märke hade du rekommenderat?

Cli är sämre än packet logic. Det grafiska är segjobbat och buggigt

Vilket märke jag rekommenderat beror på vilka funktioner du är ute efter. Ska du varken segmentera näten, köra vpn eller liknande så säger jag Asus. Men annars mikrotik och privat kör jag just nu en linksys lapac1750 accesspunkt som fungerar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

Vad är det som gör att de är långt ifrån? Kollade lite på deras hemsida och en del recensioner, det ser väldigt simpelt ut i varje fall. Vilket märke hade du rekommenderat?

Hittade ingen AP 2.4-5GHz med PoE på deras sida.

Under "Intergrated Solutions -> Wireless Systems", köp en "BaseBox 2" (2,4GHz).
Vill du ha 5GHz också, så köp ett 5GHz-kort + några antenner på Ebay och stoppa in i den där, bra prylar för bra pris.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Verkar meckigt med Mikrotik, vill helst ha en färdig lösning som bara fungerar.

Tanken att börja med en riktig router i grunden är att jag vill kunna expandera det trådlösa nätverket sömnlöst, ha samma SSID och kunna kontrollera AP via routern. kunna lägga till en AP utan prestandaförlust. så som det ser ut nu behöver jag troligtvis bara en AP tillkopplad, men jag vet inte hur det ser ut om ett år eller två, ska jag ha två plan så vill ha kunna sätta en AP på ovanvåningen utan problem.

Asus och Netgear ser jag som ungefär samma, de båda har liknande hårdvara och täckning är ungefär den samma. Jag har en Netgear R7000 idag och den tillåter inte en AP via PoE med samma SSID så då får jag köpa en wifi-extender vilket innebär förlust i hastigheten och allmänna problem.

Att det är lite segjobbat och tar en timme att sätta upp en RV320 gör inte så mycket, planerar bara att göra det en gång, Netgear är otroligt seg den med, behöver starta om routern för minsta ändring.
Enligt smallnetbuilder så skulle det va bra respons i gränsnittet i den.

Kombinationen av Cisco router och AP går på ungefär 3000:-, ser det som rätt billigt jämfört med vad en hygglig konsumentrouter och wifi-extender kostar idag. med Ciscon lär jag får en helt annan kontroll över nätverket. kan expandera det senare i fall jag vill.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

Verkar meckigt med Mikrotik, vill helst ha en färdig lösning som bara fungerar.

Tanken att börja med en riktig router i grunden är att jag vill kunna expandera det trådlösa nätverket sömnlöst, ha samma SSID och kunna kontrollera AP via routern. kunna lägga till en AP utan prestandaförlust. så som det ser ut nu behöver jag troligtvis bara en AP tillkopplad, men jag vet inte hur det ser ut om ett år eller två, ska jag ha två plan så vill ha kunna sätta en AP på ovanvåningen utan problem.

Asus och Netgear ser jag som ungefär samma, de båda har liknande hårdvara och täckning är ungefär den samma. Jag har en Netgear R7000 idag och den tillåter inte en AP via PoE med samma SSID så då får jag köpa en wifi-extender vilket innebär förlust i hastigheten och allmänna problem.

Att det är lite segjobbat och tar en timme att sätta upp en RV320 gör inte så mycket, planerar bara att göra det en gång, Netgear är otroligt seg den med, behöver starta om routern för minsta ändring.
Enligt smallnetbuilder så skulle det va bra respons i gränsnittet i den.

Är det en ny feature att man kan kontroller accesspunkter via den routern/brandväggen? Verkar iaf finnas så att en AP kan pusha inställningar till flera. Pro-modellen i Linksys serie har den möjligheten.

Nej, sådana produkter brukar inte ha POE. Men några wifi-extenders ska inte behöva blandas in. Vilken accesspunkt som helst proffs eller hemma-modell med samma ssid kommer fungera även om roamingen inte blir optimal om man springer runt i bygget. POE går alltid lösa via injektorer och ofta kör företag med sådana också om de inte har hög densitet på accesspunkter eller krav på att kunna göra norsk reset remote.

Köper du en rekommenderar jag att du radera adminkontot och skapar om det. Hade konfigurerat allt klart, gick ifrån på kafferast och när jag kom tillbaka skulle jag logga in igen men kom inte in. Fick resetta flera gånger eftersom lösenordet inte bet.