Permalänk
Medlem

Netgear R7000

Hej alla,

sitter och sliter mitt hår över vilken router jag skall köpa. Behöver förbättra täckning i huset och vill "framtidssäkra" när jag ändå håller på.

just nu lutar det åt en R7000 av den enkla anledningen att det är ett väldigt attraktivt pris på den för tillfället (1090 kr).

När man läser runt så är det väldigt tudelad kritik. vissa hävdar att det är den bästa ever, medan andra pratar om att den är ostabil och så vidare. Dock är de mesta posterna jag hittar från 2014.

Hur ser det ut idag med orginal firmware? Är den stabil och bra?

DD-wrt vet jag gör den stabilare men är osäker på om jag kommer ha tid att slänga in något nytt och sätta mig in i det hela. Vill confa upp den och sen låta den rulla på bara.

Ni som har R7000 - upplever ni den som stabil och bra i dagsläget?

Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta förstår inte hur wifi fungerar och tror att det bara är de egna wifidelarna som påverkar, vill man ha bra trådlöst nät ser man till att ha kort räckvidd och många accesspunkter, då blir det både snabbt och stabilt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

absolut. Men det är ändå så att många tidigare har upplevt en instabilitet med R7000 som resulterat i att man behövt starta om routern exempelvis. Det har eg inte något med externa förutsättningar att göra

Permalänk
Medlem

Jag kör R7000 för tillfället och jag har inte upplevt några problem med att jag måste starta om den. Den har fungerat alldeles utmärkt för mig.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

R7000 är bra med DD-WRT men stock firmware verkar sämre.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en R7000 som AP sedan mitten av 2014 (dvs när den släpptes på svenska marknaden) och har inte märkt av att det skulle vara några stabilitetsproblem/omstarter.
Jag tror att det är som @mrqaffe säger, överlag dålig förståelse för vad det är för produkt man har och hur man använder/konfigurerar den. Då är det ju alltid enklare att skrika "uuuuh, vad produkt X/företag Y suuuuuger" istället för att faktiskt ta reda på vad problemen man upplever beror på (och lösa dom).

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Låter bra! Kanske blir att plocka upp en idag ändå.

Tydligen skall den gå att köra Viasat via med. Det är positivt!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FoxOne:

Jag har kört med en R7000 som AP sedan mitten av 2014 (dvs när den släpptes på svenska marknaden) och har inte märkt av att det skulle vara några stabilitetsproblem/omstarter.
Jag tror att det är som @mrqaffe säger, överlag dålig förståelse för vad det är för produkt man har och hur man använder/konfigurerar den. Då är det ju alltid enklare att skrika "uuuuh, vad produkt X/företag Y suuuuuger" istället för att faktiskt ta reda på vad problemen man upplever beror på (och lösa dom).

Ja många verkar ju klaga på wifi speciellt när de bor i lägenhet med väggar i armerad betong och har 50 andra nät runt sig förutom andra saker som påverkar, speciellt på 2,4GHz ism bandet som är fullt av skit och dessutom så läcker mikrovågsugnar en del där också.
Själv har jag bland annat en hatad "Teliasmart" hemma som är klippstabil och aldrig någonsin har strulat och jag har dessutom mätt upp ca 100Mbit/s trådlöst vi den.
Att sträva efter lägsta möjliga effekt och kort radioräckvidd och i stället ha flera AP är vettigare, speciellt om man är där det finns andra nät i närheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det blev en R7000 igår. typ 981 kr så får väl anses vara ett extremt bra köp

Testade den lite snabbt igår och verkar fungera bra, får ut drygt 100mb på en 100 mb uppkoppling trådlöst. Bättre täckning än med gamla routern.

Har även fått igång Viasat IPTV via routern (utan switsch, yay!) Dock inte testat hur övriga delar påverkas. Men om någon är intresserad så är det enl följande inställningar

Standard-DMZ-server = Ställer ni in på IP adressen boxen får tilldelad av routern.
Disable IGMP-Proxy = Ska ni Klicka Ur
Disable SIP ALG = Ska ni Klicka I
NAT Filtering = Ställer ni in på Open

Efter mycket googlande fann jag informationen på recensioner rörande R7000 på elgigantens hemsida.

Permalänk
Medlem

Jag har en R7500 och jag typ hatar den. Vet inte hur många gånger jag har fått starta om den. jämför jag med min Linksys EA6900 som aldrig någonsin hängde sig så är netgearen skit.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag är också undrande. Uppfattningen jag har fått är att den är OK trådlöst men dålig när man kör trådat. Jag kör så mycket jag kan trådat. Någon som vet om den blir stabilare trådat med dd-wrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Det blev en R7000 igår. typ 981 kr så får väl anses vara ett extremt bra köp

Var hittade du detta? Låter smaskigt

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Hej alla,

sitter och sliter mitt hår över vilken router jag skall köpa. Behöver förbättra täckning i huset och vill "framtidssäkra" när jag ändå håller på.

just nu lutar det åt en R7000 av den enkla anledningen att det är ett väldigt attraktivt pris på den för tillfället (1090 kr).

När man läser runt så är det väldigt tudelad kritik. vissa hävdar att det är den bästa ever, medan andra pratar om att den är ostabil och så vidare. Dock är de mesta posterna jag hittar från 2014.

Hur ser det ut idag med orginal firmware? Är den stabil och bra?

DD-wrt vet jag gör den stabilare men är osäker på om jag kommer ha tid att slänga in något nytt och sätta mig in i det hela. Vill confa upp den och sen låta den rulla på bara.

Ni som har R7000 - upplever ni den som stabil och bra i dagsläget?

Tack på förhand

Tja

Jag har en R7000 och den fungera riktigt bra, dom ända omstarter jag gör är vid byte av bios eller config.

Vi är 2-3 som spelar online, samtidigt som det streamas netflix, tivo. till det är 5 telefoner och några plattor alltid kopplade.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Hej!
Kan själv rekommendera den.

Köpte själv en R7000 på Elgigantens rea. Har haft den igång nu i två dagar. Hittills har den fungerat klockrent (bortsett från senaste firmwaren). Den har väldigt bra räckvidd mot min gamla WNDR3700v2.

Maxar min 100/10 Fiberlina trådlöst (5 Ghz) utan problem.

Dock upptäckte jag att hastigheten över WIFI (2,4Ghz) sjönk vid uppdatering till senaste firmwaren 1.0.4.30.
Fick då ut ca 30/7 mot tidigare 92/10. När jag nergraderade till 1.0.4.28 så fick jag ut 92/10 igen.

Permalänk

Köpte en R7000 på Webhallens nätverkshelg för 1-2 veckor sedan.
Läste också många omdömen och var mer inne på Netgear r 6300v2, Linksys TP Archer C5, eller Asus.
Jag tänkte också att kanske 300mbit på 2.4bandet samt dualband räckte.

Men efter att jag slog till på 1290 kr så fick det hjälpa eller själpa.

Har en 58 kvm stor lägenhet och lite betongväggar. Hade jättedålig täckning.
Anledningen till att jag valde Netgear är väl för jag är van vid Netgear, läst att den ska vara bra och framtidsplussad.

Installationen gick jättesnabbt. Enkelt. Har ett modem och sedan routern inkopplad.
Enda som är minus är att antennerna är känsliga så rör inte dem. De går inte att skruva fast så som man önskar. Jag har min bakom tv:n så jag rör ändå inte antennerna.

Något som kan hjälpa vid val av router är: http://www.smallnetbuilder.com/

tillägg: jag är nöjd. Inga problem med routern, behöver inte starta om den, lätt att ställa in saker i gui:t, bra täckning överallt.
Framförallt kommer upp i bra hastigheter via WLAN!! (100/10 mbit bredband) kommer upp i 111,26 mbit/s och skicka filer : 11,95 mbit/s

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhisha:

Var hittade du detta? Låter smaskigt

Sorry för sent svar, varit utomlands på semester i dryga 3 veckor

Elgiganten hade ett fel på sin hemsida när de sålde den för 1295 (berättade att det var 10% på dem samtidigt). Jag påpekade att jag inte fick rabatten när jag köpte den. Då det var fel så plockade de bort rabatten från hemsidan men lät mig få den ändå eftersom jag påpekade det.

Antar att jag kan ha köpt den billigast i Sverige!