Permalänk
Medlem

Hur funkar det att ha husbil?

Hur funkar det att ha husbil? Ngt speciellt att tänka på?

Vart får man stå med dem? Hyr man plats på en camping om man ska stå ngnstans?

Tack

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Det är varmt, går sakta och folk hatar dig efter vägarna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

När man har slagit sig ner på en camping kan man inte ens åka och handla utan att riva allt och packa in skiten i skåpen. Det finns en anledning till att det hänger ett par cyklar längst bak på alla husbilar.

Permalänk
Avstängd

Kom också ihåg att om du parkerar på en vanlig bilparkering så måste du lösa två biljetter för du står i två rutor.
Den lilla detaljen missade jag i Norge så det kostade mig 760NOK.
Det var dessutom en demobil som jag körde runt för företagets räkning.

Jag är absolut ingen husbilsmänniska, tar hellre bilen och bor på ett hotell längs vägen. Lovar att det blir billigare i längden om du nu inte köper en gammal folkabuss att åka runt i.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag är absolut ingen husbilsmänniska, tar hellre bilen och bor på ett hotell längs vägen. Lovar att det blir billigare i längden om du nu inte köper en gammal folkabuss att åka runt i.

Brukar vara så. Blir många hundra nätter på hotell jämfört med nyare husbil (bara om man räknar på inköp).
Såg någon uträkning (när bekant skulle köpa husbil) att han skulle kunna sova på hotell tre månader om året i tio år och det skulle vara billigare. =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har du husbil under 3,5 ton får du ligga i 110. Far min chiptrimmade sin husbil, han fick ner förbrukningen rejält och det en jäkla högre effekt, speciellt nm.

Det är en Mc Louis Tandy 650 automat, 160hk(+40hk från chip).

Köp ingen husbil som är extra isolerad även om du ska bo där det är riktigt kallt. Det blir extremt mycket billigare att ha med sig en extra gasflaska.

Att det går sakta och är varmt, är bara skitsnack.

Skrivet av BergEr:

Brukar vara så. Blir många hundra nätter på hotell jämfört med nyare husbil (bara om man räknar på inköp).
Såg någon uträkning (när bekant skulle köpa husbil) att han skulle kunna sova på hotell tre månader om året i tio år och det skulle vara billigare. =D

Jo fast man köper inte en husbil för att bo på hotell inne i stan. Husbil köper man för 100% frihet, kunna parkera vid havet, nära sjön osv osv. Om man jämför hotell med husbil förstår man inte syftet med husbil. Då är det nog bäst att man håller sig till kombi och hotell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jo fast man köper inte en husbil för att bo på hotell inne i stan. Husbil köper man för 100% frihet, kunna parkera vid havet, nära sjön osv osv. Om man jämför hotell med husbil förstår man inte syftet med husbil. Då är det nog bäst att man håller sig till kombi och hotell.

Från min erfarenhet så kör folk bara sin husbilar från camping till camping. Brukar också finnas hotell nära dessa campingar.
Dock hört flera använda den där linan före köp, för att sen aldrig göra det (bo med 100% frihet).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Husbil är najs, svärföräldrarna har en stor 8.5m lite av tanken med husbilen är att man bara stannar någon natt per ställe och åker för att se mycket. Vi har åkt genom Europa med dem i 3v och det är riktigt najs. De åker bort i sverige typ varje helg och 6v på sommaren. De kör vartannat år kroatien och Frankrikes kust. De har en liten mc-scooter som gör 130km/h som de har i garaget på husbilen om de ska åka någon stans när den är parkerad bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är varmt, går sakta och folk hatar dig efter vägarna.

Du måste förväxlat den med husvagn?. Husbil får köras med samma hastghetsbegränsningar som personbil och det behöver inte bli varmare i en husbil än i en lägenhet.

Om man bara tror att det går att leva på campingar med husbil (eller husvagn) så är man minsann inte påläst.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kom också ihåg att om du parkerar på en vanlig bilparkering så måste du lösa två biljetter för du står i två rutor.
Den lilla detaljen missade jag i Norge så det kostade mig 760NOK.
Det var dessutom en demobil som jag körde runt för företagets räkning.

Jag är absolut ingen husbilsmänniska, tar hellre bilen och bor på ett hotell längs vägen. Lovar att det blir billigare i längden om du nu inte köper en gammal folkabuss att åka runt i.

Lycka till att hitta en gammal folkabuss som är billigare än en gammal husbil.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du måste ha förväxlat sporthoj med husbilsklubben. http://www.husbilsklubben.se/forums/

Du måste ha förväxlat SH med Swec

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av akka:

Du måste ha förväxlat SH med Swec

Oops, my bad! Du måste ha förväxlat mig med någon som inte trimmar sina prylar!

En kollega snöade in på husbilar. Vansinne, nyttjas max 7 dagar per år, resten står den och rostar. Tänk så mycket vassa kamaxlar och K-modeller av cpus man kunnat köpa istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Har du husbil under 3,5 ton får du ligga i 110. Far min chiptrimmade sin husbil, han fick ner förbrukningen rejält och det en jäkla högre effekt, speciellt nm.

Det är en Mc Louis Tandy 650 automat, 160hk(+40hk från chip).

Köp ingen husbil som är extra isolerad även om du ska bo där det är riktigt kallt. Det blir extremt mycket billigare att ha med sig en extra gasflaska.

Att det går sakta och är varmt, är bara skitsnack.

Jo fast man köper inte en husbil för att bo på hotell inne i stan. Husbil köper man för 100% frihet, kunna parkera vid havet, nära sjön osv osv. Om man jämför hotell med husbil förstår man inte syftet med husbil. Då är det nog bäst att man håller sig till kombi och hotell.

Skrivet av DasBoot_swe:

Husbil är najs, svärföräldrarna har en stor 8.5m lite av tanken med husbilen är att man bara stannar någon natt per ställe och åker för att se mycket. Vi har åkt genom Europa med dem i 3v och det är riktigt najs. De åker bort i sverige typ varje helg och 6v på sommaren. De kör vartannat år kroatien och Frankrikes kust. De har en liten mc-scooter som gör 130km/h som de har i garaget på husbilen om de ska åka någon stans när den är parkerad bra

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för alla svar och synpunkter!
Lite detta jag undrar över, får man ställa sig vart man än behagar? Gissar olika regler i olika länder. Men får jag köra ut i skogen och ställa mig där på ngn parkering typ en natt? Har för mig man får sova över en natt enl allemansrätten men det är i själva skogen.
Eller man måste ta in på camping?
Just det hur fri är man med vart man får stå?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte flygkampa ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Tack för alla svar och synpunkter!
Lite detta jag undrar över, får man ställa sig vart man än behagar? Gissar olika regler i olika länder. Men får jag köra ut i skogen och ställa mig där på ngn parkering typ en natt? Har för mig man får sova över en natt enl allemansrätten men det är i själva skogen.
Eller man måste ta in på camping?
Just det hur fri är man med vart man får stå?

De brukar mest stå på ställplatser de är ibland gratis och kostar ibland. Är allt ifrån något som kommunen gjort utanför en kyrka eller en privatperson som gjort plats på tomten. Finns dock bra kart böcker att köpa för sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Har du husbil under 3,5 ton får du ligga i 110. Far min chiptrimmade sin husbil, han fick ner förbrukningen rejält och det en jäkla högre effekt, speciellt nm.

Det är en Mc Louis Tandy 650 automat, 160hk(+40hk från chip).

Köp ingen husbil som är extra isolerad även om du ska bo där det är riktigt kallt. Det blir extremt mycket billigare att ha med sig en extra gasflaska.

Att det går sakta och är varmt, är bara skitsnack.

Jo fast man köper inte en husbil för att bo på hotell inne i stan. Husbil köper man för 100% frihet, kunna parkera vid havet, nära sjön osv osv. Om man jämför hotell med husbil förstår man inte syftet med husbil. Då är det nog bäst att man håller sig till kombi och hotell.

Frihet? Husbil och husvagn har inget med frihet att göra. xD

Tält däremot... det kan vara lite mer frihet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro