Har "förbokat" Win 10, kan jag installera från ISO?

Permalänk
Medlem

Har "förbokat" Win 10, kan jag installera från ISO?

Dessa problem med nycklar och aktivering av Win 10, det har väl diskuterats makalöst mycket över hela världen...

Laptopen jag sitter med har Win 10, och jag har "flagg"-ikonen nere vid trayen, den är redo att ladda ned och installera. Nu ska jag lägga in Windows på fler än bara denna laptop och vårat ADSL suger k-k... så, jag använde Microsofts tool för att ladda ned en ISO för att spara tid, tänkte använda den på alla datorer.

Windows 7 på denna dator är svensk. Jag laddade ned engelsk x64 ISO. Kan jag fortfarande aktivera, eller måste jag ha svensk? Och, är det så jäkligt att jag MÅSTE använda Windows Update här för att installera och få gratis aktivering, eller kan jag boota med ISOn?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk

MediaCreationToolx64 skapa USB men boota ej med den gå in från utforskaren på dom datorerna du vill update

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Körde setup från USB men den godkände inte nyckeln. Hmm... provar att låta den ladda ned själv då. Hatar uppgraderingar, vill köra clean installation.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Körde setup från USB men den godkände inte nyckeln. Hmm... provar att låta den ladda ned själv då. Hatar uppgraderingar, vill köra clean installation.

Du måste uppgradera din W7/W8 installation till Windows 10. Hårdvaruhashet på din dator läggs då in I en databas för Windows 10 aktivationer. Efter detta kan du köra helt clean install via USB eller refresh my PC etc. Du behöver inte ange en nyckel utan kan hoppa över det steget. Nyckeln är en generisk nyckel, ungefär som en KMS nyckel.

Observera att edition måste vara samma. (Windows 7 Home>Windows 10 Home etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av killersplace:

MediaCreationToolx64 skapa USB men boota ej med den gå in från utforskaren på dom datorerna du vill update

Det går faktiskt att boota från USB och välja Upgrade som har samma funktion som att köra inifrån Windows.

Permalänk
Medlem

Ja, det går faktiskt, jag skriver nu från en platta som inte hade tillräckligt med utrymme för nedladdningen. Jag skapade ett installationsmedium, satte in det i plattan och körde setupfilen inifrån befintligt W8.1. Jag vet inte om just det sista har någon betydelse men den är i alla fall aktiverad nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Ja, det går faktiskt, jag skriver nu från en platta som inte hade tillräckligt med utrymme för nedladdningen. Jag skapade ett installationsmedium, satte in det i plattan och körde setupfilen inifrån befintligt W8.1. Jag vet inte om just det sista har någon betydelse men den är i alla fall aktiverad nu.

Det spelar ingen roll hur uppgraderingen körs. Om det är genom W10 appen, en ISO som bootas ifrån eller att köra setupfilen inifrån Windows. Alla sätt fungerar och ger en giltig uppgradering. Det är upp till användarens kompetens inom IT helt enkelt.

"Förbokningen" har inget med licensen utan har att göra med hur provosioneringen av servrar, bandbredd etc som planeras så att inte alla i hela världen får Windows 10 på en gång och internet dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crant0r:

Du måste uppgradera din W7/W8 installation till Windows 10. Hårdvaruhashet på din dator läggs då in I en databas för Windows 10 aktivationer. Efter detta kan du köra helt clean install via USB eller refresh my PC etc. Du behöver inte ange en nyckel utan kan hoppa över det steget. Nyckeln är en generisk nyckel, ungefär som en KMS nyckel.

Observera att edition måste vara samma. (Windows 7 Home>Windows 10 Home etc).

har gjort detta men fungerar ändå inte att göra en clean install
vad är felet??
får error code 0xc004f050

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |